2014-08-01, 15:08
Medlem
nemohoezs avatar
Legendarisk tråd. Satan sicken paranoia som gror i folkhemmet.
Citera
2014-08-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Hela problemet är att koppla en IP adress till en Flashback användare, och helst innehåll. Visst ISPn kan se att du surfar Flashback men det är allt. Flashback är krypterat så man kan inte se innehållet vad man surfar. Visst kan man knäcka krypteringen samtidigt som man har tillgång till inspelad datatrafik men är man på den nivån så har man både resurser, kundskapen och motivationen. Typ, säkerhetspolisen kan redan göra detta. Om någon jobbar på en ISP så måste de spara trafiken till/från Flashback för att sedan tugga sig igenom krypteringen så handhavandet är lite mer än bara kolla vem som surfar Flashback.

Du har missuppfattat.

1. Jag skickar dig ett PM med en länk
2. Du klickar på länken
3. Eftersom jag äger sidan du klickade på kan jag se vilken IP adress du har, samt även veta att du kommer från flashback via HTTP huvudet

https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referer

Det är klickningen av länken som är det kritiska. Utan det, ingen information.
Citera
2014-08-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemohoez

Läs denna länken och berätta sedan vad du menar
www.exponerat.net/arschberg-och-researchgruppen-har-tagit-kreditupplysningar-pa-exponerats-kommentatorer/
Citera
2014-08-01, 15:12
Medlem
Alltid bra med en varning men jag rekomendera alltid folk att säg inget ni inte menar och inte kan säga i verkligheten.

Researchgruppen är en kriminell grupp med flertal dömda precis som EXPO som har stöd av myndigheter, media och politiker.
Citera
2014-08-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Jag är intresserad av vad som får TS att koppla just detta mail till Researchgruppen.

Utesluter det dock inte, och för er som säger att ni fått PM fast ni inte är invandringskritiska: har Aschberg och hans maffia åtminstone en halv hjärna, så skickar de förstås även till några "oskyldiga" för att vilseleda.

Läs gärna detta
www.exponerat.net/arschberg-och-researchgruppen-har-tagit-kreditupplysningar-pa-exponerats-kommentatorer/
Citera
2014-08-01, 15:23
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemohoez

Eller false flag...
Citera
2014-08-01, 15:26
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlolof89
Jag har fått reklam för narkotika i PM för några dagar sedan. Jag skriver inte ens i dom delarna på FB. Är det dags att sätta på mig foliehatten?

Självklart så har jag inte klickat på adressen

Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Narkotikamailet har jag också fått, tror dock att jag aldrig ens skrivit i drogforumet. (Möjligtvis om lagliga och receptskrivna droger/mediciner.) Edit 2: Det var visst länk ändå när jag kollade PM igen.
Fick för ett par dagar sedan också ett PM från en användare (vars namn jag inte kommer ihåg,då jag raderade PMet) där de länkade till en webbshop som tydligen ska ha sålt diverse narkotika,detta fastän jag aldrig någonsin skrivit något på Narkotikaunderforumen,däremot så har jag skrivit en hel del invandringskritiska inlägg i detta underforum.
Senast redigerad av rojas 2014-08-01 kl. 15:28.
Citera
2014-08-01, 15:28
Medlem
Solrozs avatar
Har för mig att jag läste på FT att Researchgruppens/Expos största mål är att få tag på flashbacks användare.

Så detta kan väl knappast ses som någon foliehattgrej? Klart att folk blir nervösa liksom.

Aftonbladet och Expressen ger ju blanka fan i vem du är. Är du "RAAAASIST" så hänger dom ut dig garanterat. Oavsett om du är 16 år eller 96 år.
Citera
2014-08-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
För att de ska enklare binda en användare med en IP så måste URLen även ha ett ID nummer inbakat. Vad jag såg i exemplet så var det inte en sådan URL utan bara en länk till en sida. Visst de kan få tag på IP adressen men då kommer de enbart få dem huller om buller utan att kunna binda dem till en specifik Flashback användare.

Kan trots det vara en värdefull pusselbit för de som arbetar med åsiktsregistrering, förutsatt att de väljer ut vilka de skickar PMet till. De vet inte exakt vilken IP som är vilken användare, men de vet att samtliga IPn tillhör personer med politiskt olämpliga åsikter.

Det är sällan man får identiteten serverad på silverfat (som i Disqus-fallet), men om man kan sammanställa information från många olika källor kan man komma långt. Du kanske har skickat ett mail till DN från samma IP? Din hustru kanske har gjort inlägg på Bonnier-ägda familjeliv.se? Dina barn kanske har tittat på videosnuttar med söta kattungar, och lämnat ut sin email för att vara med i en tävling?

Det finns många sätt att samla ledtrådar, och de som håller på med det här har stora ekonomiska resurser. Åsiktsregistrering är naturligtvis tekniskt sett olaglig, men det är knappast något dessa personer behöver bekymra sig om.

Vidare behöver de inte identifiera alla. Inte i det här skedet, iallafall. Det räcker långt om de kan hitta tre, fyra personer som kan användas för att statuera exempel och skrämma den breda allmänheten till tystnad (Aschberg/Trolljägarna, eller en liten bomb i brevlådan bara som en markering).

Svårt att säga om "Ingalil888" är spam eller åsiktsregistrering. Att döma av inlägg i tråden har det skickats till personer som har olämpliga åsikter men inte hänger i knarkforumet (däribland undertecknad), vilket kan tyda på åsiktsregistrering. Å andra sidan: de personer som har intresse av att läsa denna tråd är i stor utsträckning de som ligger i riskzonen. Det där PM:et kan ha skickas till hela Flashback, de som skriver här skulle ändå vara 80% politiska bråkmakare utan narkotika-intresse.

Inte särskilt alarmerande alltså, tycker jag. Vanliga försiktighetsmått räcker långt, t.ex att passa sig för länkar i PM.
Citera
2014-08-01, 15:30
Medlem
laerandes avatar
Researchgruppen har ju haft problem med att samla in material efter disqus-hacket så detta är ju inte alls osannolikt egentligen. De fiskar IP-adresser från FB-användare och ser om de kan få några riktiga näthatare / nazister osv på kroken, kan de sedan koppla dessa användare till kända namn så har ju de scoop som är tillräckligt för en ny guldspade.
Citera
2014-08-01, 15:36
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fritz
Har också fått detta, idiot som jag var klickade jag på länken. Bör man vara orolig?

Om man bör vara orolig vet jag inte, klickade dock inte på sidan. Precis som rojas skrev har jag aldrig skrivit i något marujana-forum eller liknande, dock har jag skrivit i invandringskritiska trådar. Stämmer det in på dig?
Citera
2014-08-01, 15:39
Medlem
Det verkar inte som att PM:et från Ingalil888 med länken till potpurri.net har något att göra med Researchgruppen, utan verkar vara reklam bara:

(FB) Potpurri.net skojare av högsta graden (RÖDA)
(FB) potpurri.net - Rökmixar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in