2014-07-31, 23:05
Medlem
kastabollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
En sak som jag funderar över är dessa tre amerikanska hjälparbetare som smittats, var av en dött. HUR har de smittats? Jag kan förstå varför vidskepliga bybor utan tillräckliga hygienrutiner kan smittas om de tar hand om sina anhöriga och hanterar liket efteråt. Men dessa hjälparbetare måste väl ha kunskap om exakt hur viruset sprids och vidtagit adekvata skyddsåtgärder? Och ÄNDÅ smittades de?

De har alltså på något vis fått kroppsvätskor från ebolaoffer i sår som de haft på kroppen? Vad är sannolikheten för att detta ska hända hela tre gånger?

Jag tycker det låter underligt.
Vad är det som är så jävla underligt? Viruset är helt enkelt smittsamt som utav bara fan och inga hygienrutiner garanterar smittfrihet.

Kan förövrigt informera om att alla som smittas inte nödvändigtvis blir sjuka. Alltid ett litet antal fall som blir asymptomatiska kroniska bärare och sprider viruset omkring sig. Det kommer komma en enorm flyktingvåg från dessa områden när de flyr viruset och en massa av dessa kommer vara kroniska bärare redo att ta med sig viruset till Europa.
Citera
2014-07-31, 23:12
Medlem
Pajasen007s avatar
Det är bara att börja hamstra mat, sen gräva ner sig/ låsa in sig. Inom snar tid blir det tuffare tag med bl.a utegångsförbud, militärer i michelindräkter som skjuter alla som inte lyder. Verkligheten kommer att vara värre än Hollywoods katastrof-filmer.
Citera
2014-07-31, 23:32
Medlem
Tumskruvens avatar
Dum som jag är började jag leta runt lite på YouTube efter nyheter och dokumentärer om Ebola.
Snubblade över detta klippet som postats idag att det finns bevis på att Ebola har spridits via luften mellan djur. http://youtu.be/JnQVUf775VE

Här är artikeln som nämns i klippet.
http://www.bbc.com/news/science-environment-20341423

Nu börjar jag bli orolig på riktigt.
Senast redigerad av Tumskruven 2014-07-31 kl. 23:40.
Citera
2014-07-31, 23:44
Medlem
lagartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Upplys mig?
Frankrike kan ligga i faroszonen faktiskt med tanke på sin stora västafrikanska minoritet.
Många som reser fram och tillbaka där.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/le-pen-ebolaviruset-kan-losa-invandringsproblemet/
Citera
2014-07-31, 23:45
Bannlyst
Det jag tycker man ska vara ordentligt orolig över är att viruset får fäste i folkrika regioner som typ Nigeria, Kenya osv. Där har vi den största faran. Det räcker med en sjuk passagerare på ett flygplan till Heathrow för att hela passagerarlistan ska insjunkna.

Med tanke på det vi vet just nu vore det ansvarlöst om man inte stängde luftrummet till dessa länder inom en snar framtid.
Citera
2014-07-31, 23:45
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumskruven
Dum som jag är började jag leta runt lite på YouTube efter nyheter och dokumentärer om Ebola.
Snubblade över detta klippet som postats idag att det finns bevis på att Ebola har spridits via luften mellan djur. http://youtu.be/JnQVUf775VE

En sträng av Ebola har visats sig kunnat smitta via luften vad jag har förstått, men den smittade inte människor. Men visst, utan att vara expert på ämnet så känner jag att det borde höja sannolikheten för att någon av de strängar som är farliga för människor skulle kunna mutera sig till att smitta via luften.
Citera
2014-07-31, 23:46
Medlem
remixutoheavens avatar
Nu skall tydligen två svenska läkare för "Läkare utan gränser" åka ner till Sierra Leone. Hon åker ner frivilligt tydligen.
Citat:

Om tio dagar sitter infektionsläkaren Elin Folkesson på ett flyg på väg till Sierra Leone. Hon ska arbeta på ett ebolacenter i Kailahun för att vårda insjuknade och personer som tros ha smittats. Hon anmälde sig frivilligt för att åka ut i fält.

Citat:
En av Liberias mest respekterade läkare Samuel Brisbane smittades och avled nyligen efter att ha vårdat sjuka. Men Elin Folkesson försöker att inte oroa sig, trots att vårdpersonal löper störst risk att smittas, enligt Socialstyrelsen.

– Jag är inte rädd men smittan måste tas på allvar. Det finns god skyddsutrustning med heltäckande dräkt, handskar och glasögon. Det finns väldigt tydliga rutiner, även om det är en viss skillnad jämfört med Sveriges isoleringskliniker.

Vi får hoppas att hon inte blir smittad. Jag måste erkänn att hon måste ha en otrolig drivkraft för att åka ner dit och hjälpa de stackars satar som har insjuknat. Skulle aldrig i mitt liv åka ner.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/utbrott-av-ebola-virus_3790328.svd?sidan=5
Citera
2014-07-31, 23:46
Medlem
8.K9.22.18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
I västvärlden hade man kanske fått tillgång till luftkonditionering, en bäddad säng, vätskeersättning och smärtstillande. Men man kunde inte hjälpa AIDS-patienterna på 80-talet trots all "lyx" och det finns väl inget som talar för motsatsen i det här fallet?

Risken för smitta är nog ganska stor om en familjemedlem drabbas av diarré eller kräks i hemmet även i västvärlden.

Jag förstår att du jämför med AIDS på 80-talet, känslomässigt. Men bromsmediciner utvecklades som kunde förlänga livet på dem som fångades in tidigt - medicinerna förbättrades i takt med att världen fick upp ögonen för sjukdomen och forskningen kom igång på allvar. Idag kan en HIV-smittad leva ett tillsynes normalt liv - där hen förmodligen skulle ha mött döden på 80-talet. Här någonstans ser vi båda att det är att jämföra äpplen och päron, hoppas jag i.a.f.. Jag skrev aldrig att vi kunde bota sjuka i väst bara för att vi har bättre utrustning. Att handla snabbt är däremot av yppersta vikt. Ännu så länge kan vi ju inte bota. Det handlar om att skydda allmänheten genom att kunna isolera smittan. Att allmänheten är så pass rustade informationsmässigt att de kan fatta rätt beslut och hantera situationen korrekt. Att infrastrukturen stöder detta. Vad gäller de smittade så; ju bättre utgångspunkt du har, ju mindre påfrestningar på ditt system - desto större förhoppning att din kropp inte är onödigt försvagad redan i Fas1 och blir ett walkover-offer för infektionen. Så, jo - trots att det ännu så länge ser ut att vara något av ett lotteri vad gäller vem som klarar sig och vem som inte gör det - det gör en viss skillnad och förbättrar oddsen.

Ja, det är i grunden samma risker när en kräks här som när en kräks på afrikanska kontinenten; skillnaden är att det (torde) hanteras annorlunda, hygienförutsättningarna är diametralt olika samt tillgången till snabb och säker omhändertagande går inte ens att jämföra! Jag hoppas även att du är bättre bildad/har bättre tillgång till information och fakta än stackarna där nere. Eller?

Inte för att jag negligerar faran i ett scenario där tätbefolkade knutpunkter skulle drabbas av detta virus - det är virologers och epidemiologers mardrömsscenario. Eller förminskar hur dödligt EBOV är. Men betänk också att detta är ett virus som är lätt att ta död på/få väck med t.ex. tvål, sprit, klorin... i kombination med korrekt information och sunt förnuft. Tvätta/sprita händerna noggrant, observera noggrann hygienrutin ute såväl som hemma. Ta inte för givet att du skall kunna festa, hångla, ha sex, äta ute hur som och var som. Ta inte dig själv i ansiktet/slemhinnor/ev sår el. dyl. efter att du har varit i offentliga miljöer och inte tvättat händerna. Var observant på din omgivning. Använd sunt förnuft och förstå hur viruset fungerar. Skulle så en familjemedlem kräkas eller få diarré så bör ni då veta hur ni skall agera och omedelbart kontakta vården som skall plocka upp er och vidta nödvändiga åtgärder. Ni sätts i karantän och prover tas för att säkerställa/utesluta. Talar vi om Sverige så skall det dessutom till att någon av er i familjen varit i de drabbade länderna eller på något sätt fått i er bush meat därifrån, eller varit i intim kontakt med någon som varit där utsatts för ovannämnda. Man drabbas inte direkt hux flux av ebola här uppe. Det finns alltså oftast en vettig route att spåra tillbaka. Ni vet väl bäst i vilka miljöer ni rör er. I dagens samhälle kanske det vore en idé att plocka upp näsan från mobilen/fejan/twitter/instagram och se sig omkring när man är ute. Vara extremt medveten helt enkelt. Detta eliminerar aldrig risker till 100%, men jämför man med hur det hanteras i Afrika, så bör det göra en enorm skillnad i smittspridningen.
Citera
2014-07-31, 23:50
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumskruven

Är det 100% säkert att detta stämmer? Om det kan det spridas mellan människor via luften såfall är detta större och farligare än vad vi har trott.
Senast redigerad av remixutoheaven 2014-07-31 kl. 23:55.
Citera
2014-08-01, 00:02
Medlem
Tumskruvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Nu skall tydligen två svenska läkare för "Läkare utan gränser" åka ner till Sierra Leone. Hon åker ner frivilligt tydligen.

Vi får hoppas att hon inte blir smittad. Jag måste erkänn att hon måste ha en otrolig drivkraft för att åka ner dit och hjälpa de stackars satar som har insjuknat. Skulle aldrig i mitt liv åka ner.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/utbrott-av-ebola-virus_3790328.svd?sidan=5
Fascinerande. Otroligt dumt eller otroligt modigt. Vilket som, den damen har stake helt klart!

Citat:
Är det 100% säkert att detta stämmer? Om det kan det spridas mellan människor via luften såfall är detta större och farligare än vad vi har trott.
Ja du, jag håller på att leta runt som en tok efter mer om detta. Du får gärna hjälpa till.
Senast redigerad av Tumskruven 2014-08-01 kl. 00:06.
Citera
2014-08-01, 00:05
Medlem
8.K9.22.18s avatar
Citat:
Men länderna har alltså egentligen brist på allt och är väldigt oförberedda om man inte får hjälp utifrån. Så om det sprider sig ännu mer så är det kört tills det börja ebba ut i den delen av världen?

Jag tror att detta kan sluta riktigt illa, framförallt pga invånarna tror på de flesta skrockigheter och andra konstiga ritualer. Framförallt dessa dödsritualer där de anhöriga ska smörja in den döde. Det kommer bli intressant men skrämmande att följa. Vi får verkligen hoppas att det inte sprider sig längre bort än vad det är nu.

Inbitna vetenskapsmän hoppas och ber inför detta... Så ja, vi får verkligen hoppas att den kan kväsas där och inte spridas vidare. Mycket tack vare alla som frivilligt hjälper till att informera och vårda.

Det viktigaste tillskottet som behövs är just vårdgivare och faciliteter/utrustning; människor som är utbildade, kan hantera situationen enligt protokoll samt kunna sprida korrekt information i de drabbade områdena. Okunskapen gör viruset farligare och svårare att bekämpa.

De, de berörda staterna, kan bidra med muskler om man säger så (det är något de har proportionerligt mycket av och kan använda) - hålla ordning och se till att karantän hålls och vårdgivare kan arbeta. Gränser bevakas. Eventuella uppror lugnas. Samtidigt är det en balansgång - att skrämma befolkningen är ju inte så lyckat det heller = folk får panik och i värsta fall börjar fly = större & mer okontrollerbar spridningsrisk.

Here's to hope.
Citera
2014-08-01, 00:12
Medlem
lagartos avatar
Intressant läsning från läkare utan gränser:
http://www.doctorswithoutborders.org/our-work/medical-issues/ebola

Som vanligt är Nytimes artiklar innehållsrika:
http://www.nytimes.com/2014/07/28/world/africa/ebola-epidemic-west-africa-guinea.html?_r=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in