Citat:
Ursprungligen postat av
mrmoonlights
I västvärlden hade man kanske fått tillgång till luftkonditionering, en bäddad säng, vätskeersättning och smärtstillande. Men man kunde inte hjälpa AIDS-patienterna på 80-talet trots all "lyx" och det finns väl inget som talar för motsatsen i det här fallet?
Risken för smitta är nog ganska stor om en familjemedlem drabbas av diarré eller kräks i hemmet även i västvärlden.
Jag förstår att du jämför med AIDS på 80-talet, känslomässigt. Men bromsmediciner utvecklades som kunde förlänga livet på dem som fångades in
tidigt - medicinerna förbättrades i takt med att världen fick upp ögonen för sjukdomen och forskningen kom igång på allvar. Idag kan en HIV-smittad leva ett tillsynes normalt liv - där hen förmodligen skulle ha mött döden på 80-talet. Här någonstans ser vi båda att det är att jämföra äpplen och päron, hoppas jag i.a.f..
Jag skrev aldrig att vi kunde bota sjuka i väst bara för att vi har bättre utrustning. Att handla snabbt är däremot av yppersta vikt. Ännu så länge kan vi ju inte bota. Det handlar om att skydda allmänheten genom att kunna isolera smittan. Att allmänheten är så pass rustade informationsmässigt att de kan fatta rätt beslut och hantera situationen korrekt. Att infrastrukturen stöder detta. Vad gäller de smittade så; ju bättre utgångspunkt du har, ju mindre påfrestningar på ditt system - desto större förhoppning att din kropp inte är onödigt försvagad redan i Fas1 och blir ett walkover-offer för infektionen. Så, jo - trots att det ännu så länge ser ut att vara något av ett lotteri vad gäller vem som klarar sig och vem som inte gör det - det gör en viss skillnad och förbättrar oddsen.
Ja, det är i grunden
samma risker när en kräks här som när en kräks på afrikanska kontinenten;
skillnaden är att det (torde) hanteras annorlunda, hygienförutsättningarna är diametralt olika samt tillgången till snabb och säker omhändertagande går inte ens att jämföra! Jag hoppas även att du är bättre bildad/har bättre tillgång till information och fakta än stackarna där nere. Eller?
Inte för att jag negligerar faran i ett scenario där tätbefolkade knutpunkter skulle drabbas av detta virus - det är virologers och epidemiologers mardrömsscenario. Eller förminskar hur dödligt EBOV är. Men betänk också att detta är ett virus som är lätt att ta död på/få väck med t.ex. tvål, sprit, klorin... i kombination med korrekt information och sunt förnuft. Tvätta/sprita händerna noggrant, observera noggrann hygienrutin ute såväl som hemma. Ta inte för givet att du skall kunna festa, hångla, ha sex, äta ute hur som och var som. Ta inte dig själv i ansiktet/slemhinnor/ev sår el. dyl. efter att du har varit i offentliga miljöer och inte tvättat händerna. Var observant på din omgivning. Använd sunt förnuft och förstå hur viruset fungerar. Skulle så en familjemedlem kräkas eller få diarré så bör ni då veta hur ni skall agera och omedelbart kontakta vården som skall plocka upp er och vidta nödvändiga åtgärder. Ni sätts i karantän och prover tas för att säkerställa/utesluta. Talar vi om Sverige så skall det dessutom till att någon av er i familjen varit i de drabbade länderna eller på något sätt fått i er bush meat därifrån, eller varit i intim kontakt med någon som varit där utsatts för ovannämnda. Man drabbas inte direkt hux flux av ebola här uppe. Det finns alltså oftast en vettig route att spåra tillbaka. Ni vet väl bäst i vilka miljöer ni rör er. I dagens samhälle kanske det vore en idé att plocka upp näsan från mobilen/fejan/twitter/instagram och se sig omkring när man är ute. Vara extremt medveten helt enkelt. Detta eliminerar aldrig risker till 100%, men jämför man med hur det hanteras i Afrika, så bör det göra en enorm skillnad i smittspridningen.