White Trash: När i stort sett hela lönen/bidraget går åt varje månad.
Med vissa självklara undantag såsom sjuka, nyligen uppsagda osv.
Jag blir så trött på att höra yttranden såsom "Får man lön först nästa månad som timanställd? Hur ska jag då betala hyran?", "Vi skulle gärna hjälpa honom med körkortet, men det finns liksom inte pengar till det just nu." eller "Banken har gått med på att vi inte behöver amortera på huslånet närmaste tiden, det är ju lite kärvt nu." när man samtidigt har hus, bilar, barn, djur, sprillans nya telefoner, digital-tv, minst två lådor vin i veckan och åker på roadtrips till Ullared för att man "sparar ju pengar egentligen".
White Trash är när man jobbat 15+ år och har lyckats spara ihop 10000:- på sparkontot, och inte kan redovisa för de andra miljonerna man tjänat. När man köper barnens presenter på avbetalning samtidigt som man snusar/röker upp några hundralappar i veckan.
Notera: White Trash är inte att vara fattig eller att ha ett dåligt betalt jobb. Att vara White Trash är snarare att slösa bort de tillgångar och möjligheter man har, oavsett hur stora eller små de må vara.
-Att prompt insistera på bli kallad vid sitt amerikanskt klingande mellannamn till vardags är fruktansvärt WT...
"I mellannamn heter jag faktiskt Samantha... Du kan kalla mig det om du vill".
Exemplet är taget från en tidigare kollega när jag var telefonförsäljare en kort vända efter gymnasiet.
Hon t.o.m gick så långt att hon började kalla sig för Samantha i telefonen till kunder.
"Jaa, hej, jag heter Johanna Samantha [efternamn] och jag ringer från..."
Fan vet om hon ens hette det, eller om hon bestämde sig för att heta det just då för att hon tyckte att det lät tufft...
-Att fortsätta ta lån efter lån (pluspoäng om det är sms-lån) trots att man från början har en fruktansvärt dåligt omhändertagen ekonomi med mängder av utgifter som man egentligen inte kan stå för. Bland de utgifterna finner man självfallet cigarettpaket dagligen!
- Vidare på ämnet ekonomi: Att man har svårt att ta betalkort och lån av olika former på allvar då det inte är några fysiska kontanter och man då har svårt att se på det som riktiga pengar...
(Kan låta långdraget, men det förekommer)
Att åka utomlands på sommaren. Det har rasslat till på fb med vänner som åker utomlands och sen lägger upp en bild när dom ligger vid poolen och 'dricker en bärtz'. Dom orkar inte gå ner till havet.
Men så är det vanligt folk som också åker utomlands men dom har ett syfte å mening med det och kanske fotar, vilar upp sig, visar ungarna ett annat land eller bara kopplar av, wt-na åker dit utan att riktigt veta varför. För att 'alla andra gör det', 'skönt å komma bort lite..'
Sen när dom kommer hem gnäller dom att 'fan vad dyrt det blitt i Turkiet!'.
Wt-arna åkte för några år sedan till Egypten men till och med dom tyckte att egyptierna var ett riktigt skitfolk. Då är det illa
Akuten. Wt åker alltid till akuten istället för att ta en tid på vc. Checkar in där på fb 'men vill inte skriva vad det är, skicka pm' och 3 timmar senare kommer ett osande inlägg om att dom fick vänta länge och sen blev hemskickade '-den svenska sk vården är ett SKÄMT, stort SKÄMT!! Jag har god lust att anmäla hela jävla vårdapparaten!!' och så visar det sig att det bara var lite pollenallergi.
Citat:
Ursprungligen postat av koediff
Jag blir så trött på att höra yttranden såsom "Får man lön först nästa månad som timanställd? Hur ska jag då betala hyran?", "Vi skulle gärna hjälpa honom med körkortet, men det finns liksom inte pengar till det just nu." eller "Banken har gått med på att vi inte behöver amortera på huslånet närmaste tiden, det är ju lite kärvt nu." när man samtidigt har hus, bilar, barn, djur, sprillans nya telefoner, digital-tv, minst två lådor vin i veckan och åker på roadtrips till Ullared för att man "sparar ju pengar egentligen".
White Trash är när man jobbat 15+ år och har lyckats spara ihop 10000:- på sparkontot, och inte kan redovisa för de andra miljonerna man tjänat. När man köper barnens presenter på avbetalning samtidigt som man snusar/röker upp några hundralappar i veckan.
Notera: White Trash är inte att vara fattig eller att ha ett dåligt betalt jobb. Att vara White Trash är snarare att slösa bort de tillgångar och möjligheter man har, oavsett hur stora eller små de må vara.
Haha, bra!
Senast redigerad av Isnatt 2014-07-17 kl. 14:45.
Jag är beredd att hålla med dig. Att vara WT handlar egentligen inte om hur stort sitt bankkonto är. Ett av de största WT-personer jag känner till är faktiskt Britney Spears och hon är knappast fattig. Det är ett beteende som gör en till WT. Många som är WT har ju faktiskt råd att köpa en gammal volvo från 80-talet och sedan åka till Thailand varje år.
Jag är beredd att hålla med dig. Att vara WT handlar egentligen inte om hur stort sitt bankkonto är. Ett av de största WT-personer jag känner till är faktiskt Britney Spears och hon är knappast fattig. Det är ett beteende som gör en till WT. Många som är WT har ju faktiskt råd att köpa en gammal volvo från 80-talet och sedan åka till Thailand varje år.
Spontant känns det som att fenomenet White Trash kan kopplas ganska starkt till ett självdestruktivt beteende, eftersom man i de allra flesta fall faktiskt har medel att ta sig ur sitt WT-beteende. De som kan diagnoseras med svårt WT-beteende har däremot, i många fall, ingen egentlig lust att ta sig ur sin situation; beteendet blir en väsentlig del av personens identitet, en identitet som inte kan existera i en värld där personen i fråga har det bra ställt.
Att vara WT behöver inte alltid vara bundet till sin sociala ställning. Ett bra exempel på detta är dokumentären Drottningen av versailles Som kort och gott handlar om en WT familj som råkar vara dollarmiljardärer.
Att vara WT behöver inte alltid vara bundet till sin sociala ställning. Ett bra exempel på detta är dokumentären Drottningen av versailles Som kort och gott handlar om en WT familj som råkar vara dollarmiljardärer.
Inte alltid handlar det om den sociala ställningen. Finns ju även rika kändisar som beter sig och ser ut som white trash. Kanske är det dem WT:s apar efter?
Jag tycker t.ex. att Britney Spears har en tydlig WT-look och tydligt WT-sätt. Likaså Lady Gaga.
Inte alltid handlar det om den sociala ställningen. Finns ju även rika kändisar som beter sig och ser ut som white trash. Kanske är det dem WT:s apar efter?
Eller så är kändisarna ifråga nyrika - det vill säga att de har kommit över pengarna i senare generationer. En rik familj kanske var arbetarklass eller WT någon generation tillbaka och har på något sätt blivit rika ''sent'' och har därmed pengar men inte de beteendemönster och de sociala koder som följer med i en familj som har varit överklass med tillhörande pengar i generationer.
Man är WT, när man är stor som ett hus, men får chansen att genomgå en gastrisk bypass-operation (som landstinget betalar), för att sedan missköta kosten. Typ, äta pizza, chips och dricka läsk.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!