2014-07-30, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
För att jag va i stort behov av pengar, var skyldig en pundare. Men ett lån löste de av en annan polare

Ja nu kan du låna pengar av pundaren så har du även betalat av din kompis
2014-07-30, 11:16
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Ja nu kan du låna pengar av pundaren så har du även betalat av din kompis

Och så kan du bara fortsætta sådær i all oændlighet! Problem?
2014-07-30, 12:35
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Om du har skrivit på ett kontrakt så står det väll där hur lång uppsägningstid du har?

Finns väl inget jobb där man inte skulle ha prövotid? Under prövotiden kan man säga upp sig utan att man behöver beakta någon uppsägningstid.
2014-07-30, 17:22
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Finns väl inget jobb där man inte skulle ha prövotid? Under prövotiden kan man säga upp sig utan att man behöver beakta någon uppsägningstid.
Jasså? Jag har två veckors uppsägningstid, men det är i Norge så det är ju ovidkommande. Trodde det var samma i Sverige.
2014-07-30, 17:27
Medlem
Citat:
Allmänvisstidsanställningar har ingen prövotid, inte heller en tillsvidareanställning. Prövotid föreligger endast i de fall där det särskilt avtalats.
2014-07-30, 17:28
Bannlyst
Citat:
Under prövotiden så ska man kunna gå dit och säga att jag vill inte jobba här och sedan gå därifrån, men när det kommer till telefonförsäljarbranschen så brukar det stå i avtalet att det kanske är två veckors uppsagningstid under prövotiden, vilket jag tycker bara oseriösa företag sysslar med!
2014-07-30, 21:29
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Allmänvisstidsanställningar har ingen prövotid, inte heller en tillsvidareanställning. Prövotid föreligger endast i de fall där det särskilt avtalats.

I allmänhet, på mer seriösa företag, så brukar det väl vara så att man har x-antal månaders prövotid som sedan omvandlas till tillsvidareanställning såvida man inte från första början har en avtalad visstidsanställning.

Nu är ju sällan telefonförsäljarbolag seriösa så förvånar mig inte det minsta om de försöker avtala bort skiten för det är knappast någon fördel för dom.
2014-07-30, 21:48
Medlem
Citat:
I allmänhet, på mer seriösa företag, så brukar det väl vara så att man har x-antal månaders prövotid som sedan omvandlas till tillsvidareanställning såvida man inte från första början har en avtalad visstidsanställning.

Nu är ju sällan telefonförsäljarbolag seriösa så förvånar mig inte det minsta om de försöker avtala bort skiten för det är knappast någon fördel för dom.
Det beror på kännedom mellan parterna bland annat, samt andra trygghetsfrågor, vid mer avancerade rekryteringar är det inte ovanligt att man utelämnar prövotid då det är en stor risk att lämna en tillsvidareanställning. Annars delar jag uppfattningen om att en tillsvidareanställning brukar inledas med en prövotid.

Många företag, däribland callcenter brukar inleda med allmänna visstidsanställningar, dessa har överhuvudtaget ingen uppsägningstid eller prövotid om inte detta särskilt avtalas. Dessa är fördelaktiga för företag med hög personalomsättning och varierande personalbehov mellan säsonger och konjunkturer.
2014-08-01, 21:06
Medlem
Jag har under 1års tid nu arbetat i kommunal hemtjänst

Beskrivning av problem:
Jag har nu fått erbjudande om fast heltidstjänst inom privatdriven hemtjänst och ska testa på under nästa vecka. Det är ett relativt litet företag med ca 5 anställda och 20 vårdtagare. Jag har nu fått reda på att ett vanligt arbetspass ser ut som följande; 07.00-21.00 utan schemalagd rast, den får man ansvara för själv när tid finns (vilket av min erfarenhet är en bristvara inom vården). Schemat kan väljas att läggas upp med att arbeta x antal dagar i rad, och sedan vara ledig 2 dagar och cirkulera så. Och enligt henne fick man arbeta så hur mycket man ville, minst 40h i veckan helst betydligt mer.
Detta låter i mina öron helt absurt ju mer jag tänker efter. I kommunal hemtjänst börjar vi 07.00 och slutar senast 16.00 under dagspassen, då med schemalagd rast, och börjar mellan 15.30-17 och slutar 22.00 under kvällspassen. På grund av stress och många tunga vårdtagare är det få som väljer att gå över 80%.

Frågeställning:
Är det tillåtet att använda sig av dessa arbetstider? Är det vanligt förekommande att få såpass (i mina ögon) dåliga villkor?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
De har kollektivavtal inom Kommunal och Vårdföretagarna.

Tacksam för svar och reflektioner.
2014-08-06, 00:30
Medlem
Jobbar inom handels. När jag kom tillbaka från semestern så ser jag att chefen har schemalagt ett möte efter butiksstängning (och arbetstid!!!) från 19.15 - 21.15 en dag i månaden. Kan hon göra så? Vi är cirka 10-12 anställda, alla med sysselsättning från del till heltid.
2014-08-07, 14:47
Medlem
Citat:
Beskrivning av problem:
Här beskriver du vad ditt arbete går ut på, vad det är för typ av arbetsplats, hur många som jobbar där och bakgrunden till din frågeställning.

Jag har varit anställt, jobbat fram och tbx i 6-7årstid sidan om studier&kurser och andra arbete, fått goda referenser som hjälpte mig för utomlandsjobb.
Min gamla chefs enda kritik att jag var för arbetslojal och jobbade hård.
Vill ej gå djupare i mitt jobb.

Citat:
Frågeställning:
Här ställer du din fråga, den ska vara ställd på ett enkelt sätt då all information bör finnas i posten ovanför.

Detta som hänt var:

Jag började jobba där igen som extra timmanställd för pågående djupare studier, fick en bra deal med avdelningschefen jag är välkommen ta helgen och storlov. Något ett student behöver i dagsläget är ett bra betalt helgjobb för att klara ut ekonomin.

Nya chefen startar, började förstöra hela företaget. Den mest inkompetenta chefen någonsin jag har stött på.
Girighet har gjort att flera har sagt upp sina jobb eller blev varslade, hon har ingen koll på sitt arbete, hon anklagar folk hejvillt oskyldigt etc.

Jag kom tbx från semestern och fick ett meddelande jag har fått sparken för en släkting som jobbar under samma chef. Hon anklagade mig att jag har förfalskad arbetstimmar till andra sjuka grejer.
Hon varslar som in i helvete men hon försöker få mig sparken på köpet för min släkting är en idiot (ifall om detta är verkligen sant h*n har förfalskad)...

Citat:
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Det här är den informationen som absolut måste finnas med.
Utan den kan inget svar ges då vi andra inte har en susning om vad som gäller ifall vi inte får den informationen.

Yepp, det står att de har inte rätt att sparka någon rakt av utan någon orsak samt jag har tystnadplikt etc bullshit grejer.

Jag kan köra blattestillen o DO skiten rakt av hela företaget samt dra en äkta snyfthistoria...men jag vett detta leder endast att det finnns risken fler kommer bli av med sitt arbete ifall företaget får dålig pr.
Jag vill inte förstöra de oskyldiga i företaget däremot behöver jag alla råd vilka paragrafer chefen har brytit, så jag googla o läsa mer om det.

Ber om ursäkt att jag skriver ett slarvskrivet och stressad text, läste igenom FAQ och tänkte posta på denna tråd i mån hopp någon ger mig råd, detta är första gången jag har hamnat i sådant situation.

////mrNic3Guy

edit...

Jag är ej ledsen jag blev av med jobbet, finns alltid extra knäck men mitt referens rök bort..6-7år referens borta med vinden och det ser inte bra ut på papper. Hur ska man ens förklara på en intervju när de ser sånt?

sry för svammlande text jag är helt lack och förtvivlad idag.
Senast redigerad av mrNic3Guy 2014-08-07 kl. 14:52.
2014-08-07, 16:38
Medlem
offentligt anställd eller privat anställd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in