2014-07-25, 09:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffgong
En liten uppdatering: jag är Provanställd, har anställningsavtalet framför mig här och det står att lönen ska betalas den 25e eller nästföljande vardag. Vill så gärna bara säga tack och adjö men först få mina pengar, plus i början dravlade hon något om en månads uppsägningstid/varsel åt båda hållen, men i mitt avtal här står det "uppsägning: gäller de uppsägningar som stadgas i paragraf 11 lagen (1980:80) om anställningsskydd. 1 månad uppsägningstid från båda parter, om inte Provanställd ingen eller flera års anställning berörs.

Förövrigt så verkar det som att det inte blir något möte då hon stack så fort jag kom till bageriet för att lasta ur bilen.
Ja, då är det ju ett klart brott mot anställningsavtalet att dröja till den 31a med utbetalningen.

Nu kan jag inte Livs kollektivavtal, men om inget finns om provanställning där så gäller LAS. Då kan du gå på dagen men hon måste varsla 14 dagar innan anställningen avslutas. Du kan läsa mer på Wicki om det, sök på provanställning. Allt där var uppdaterat och korrekt sist jag kollade. Sitter med mobilen nu så det är jobbigt att länka...
2014-07-29, 12:22
Medlem
Beskrivning av problem:
Blev tillfrågad 12.50 om jag kunde hoppa in och jobba igår, tackar ja, 12.59 kommer bekräftandet på bokningen (bemanningsföretag) men passet blir inställt 14.37 (via sms) p.g.a. nätverksproblem på företaget.

Frågeställning:
Har jag rätt till ersättning av bemanningsföretaget för uteblivet arbetspass, passet skulle ha påbörjats 16.00 dvs. en 1h och 23m efter de ställde in? Kan de åberopa force majeure åt sin kunds vägnar som hade nätverksproblemet?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket?:
Vi går under transportavtalet eftersom kunden vi är hos har detta avtal.
2014-07-29, 20:46
Medlem
Kan jag säga upp mig innan jag börjat jobbet?

Fått ett telefonförsäljarjobb och skrivit på massa papper och dylikt. ska börja jobba imorgon. men vill verkligen inte jobba där. Kan jag säga upp mig innan jag börjat jobbet?
första arbetsdagen är imorgon
2014-07-29, 20:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Fått ett telefonförsäljarjobb och skrivit på massa papper och dylikt. ska börja jobba imorgon. men vill verkligen inte jobba där. Kan jag säga upp mig innan jag börjat jobbet?
första arbetsdagen är imorgon

Ja, men du har fortfarande uppsägningstid ennligt kontraktet/kollektivavtalet/svensk lag.
2014-07-29, 20:53
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Om du bara är tillräckligt urusel kanske de kickar dig istället så slipper du.
2014-07-29, 20:53
Medlem
Om du är provanställd och ni inte kommit överens om annat så kan du säga upp dig och sluta samma dag enligt LAS.
2014-07-29, 20:55
Medlem
ja men jag vill alltså inte jobba en dag. vill bara gå dit imorgon och säga att jag inte vill börja här
2014-07-29, 21:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
ja men jag vill alltså inte jobba en dag. vill bara gå dit imorgon och säga att jag inte vill börja här

Rent juridiskt sett skulle arbetsgivaren kunna processa så att su blir ersättningsskyldig för alla extra kostnader det innebär för honom.

Men i praktiken så skiter han nog i dig och går med på att släppa dig på en gång.
2014-07-29, 21:26
Medlem
Baalzamons avatar
Om du har skrivit på ett kontrakt så står det väll där hur lång uppsägningstid du har?
2014-07-29, 21:28
Medlem
mainfurers avatar
Varför skrev du ens på från början om du inte vill?
2014-07-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Varför skrev du ens på från början om du inte vill?
För att jag va i stort behov av pengar, var skyldig en pundare. Men ett lån löste de av en annan polare
2014-07-30, 00:40
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
För att jag va i stort behov av pengar, var skyldig en pundare. Men ett lån löste de av en annan polare
Smart. Nu behöver du ju inte jobba för att lösa skulden.
Ehm... Löste du skulden med en ny skuld sa du? Den har du inte funderat på hur du ska betala märker jag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in