Citat:
Ursprungligen postat av
CVNVInson
Jag har i sommarvärmen lyssnat på P3 dokumentär podcast om förrädarna Wennerström (greps 1963) och Bergling (greps 1979). Bägge avslöjade ju bl a diverse olika anläggningar. Wennerström säkert minst alla Lfc och Bergling ALLA anläggningar eftersom han lämnade över den kompletta s.k. "Fo-koden" som den benämns i programmet.
Efter dessa bägge gripanden lär det ju skett ett antal rockader beträffande anläggningars användande.
Min fundering är vilka anläggningar som det egentligen i praktiken gick att ändra användning för.
KA-befästningar är ju ex vis inte helt lätta att byta uppgift för... Berghangarer likaså. Lfc är ju specialbyggda med sina "kyrkor" och därmed inte möjliga att byta? Om vi tittar på Zonen - RB60Civ kan ju knappast ha flyttats iom Wennerström. Kan annex såsom V resp P varit så specifika att de bara kunde vara annex? Staberna däremot (ex vis Hkv A1 och B, MBB A1 och ev B, CE1, Fo-staber) måste väl ha kunnat skifta Gpl?
Man kan ju dock få intrycket att RB60Mil alltid varit detta. Sambandsberget i vägkorsningen kan ju ha bytt uppgifter. De bägge förrådsbergen kan ju haft skilda freds- resp krigsuppgifter. Berget i Örebro fick väl kanske CE1 som följd av Wennerström?
Nu var det länge sen jag lyssnade på dom två dokumentärerna (väldigt bra gjorda!), men har läst någonstans att diverse anläggningar fick ändra sina funktioner och bygga nytt. Träbjörn fick ju sin vän Stenbjörn efter Wennerström förräderi t ex.
http://www.youtube.com/watch?v=GoKiFvoVhQM ca 9.50 talas det kort om Wennerström och vad han gjorde med Säve.
http://www.youtube.com/watch?v=sQK9zQt8ibQ även denna om Bergling är intressant.
Men dom större anläggningarna kunde man nog inte direkt rotera speciellt mycket, men sen använde man väl inte från början dom riktiga namnen heller, ett tygförråd behöver ju inte vara ett tygförråd t ex. Frågan är hur bra ryssen hade koll på Zonen under det kalla kriget och hur mycket som kom ut, i FO-koden kan väl ändå inte dessa anläggningar funnits med? (blivit några öl i denna värme, så skyller på dessa vid eventuella fel, trevlig kväll alla bunkerjägare)