Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-07-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Av den delen jag gick runt så var staket/nätet i gott skick och grinden var nysmord då det var massa överblivet fett på den. Enda som var i dåligt skick var parkeringen som var överbeväxt och det trägaraget. Låter som de rustat upp sen 90-talet. Men skall ta den andra vägen nästa gång och kika in masten.
Det känns som om kommunen hade vart där så skulle det ha funnits i något offentligt register?
Men låg inte Göta i Måsen?
Samt hafe hallsberg en egen LC eller kombinerade med örebro?
Har ingen uppgift om Hallsbergs Lc.

Hallsbergs civilförsvarscentral ligger rakt österut och är privatägd. Ägaren samlar på militär radioutrustning. Några år gamla uppgifter men bör stämma ännu.
Citera
2014-07-24, 13:19
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Hallsbergs civilförsvarscentral ligger rakt österut och är privatägd. Ägaren samlar på militär radioutrustning. Några år gamla uppgifter men bör stämma ännu.
Kollade på min karta och du hade rätt. Glömt helt bort det. Har tom namnet och telefonnummret till ägaren. Får se om man vågar ringa och fråga om ett besök när man vet att man skall uppåt igen.

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det är en intressant tes, om det är den anläggning jag tror du menar så kan jag med säkerhet säga att den har varit en del av stab-stab nätet, och att antennparken fanns kvar in på slutet av 90-talet. Om den fungerade som sändar eller mottagar park vet jag ej. Jag har även personligen besökt anläggningen när den fungerade som förråd, och ja, det fanns möjlighet för mer än en funktion i den anläggningen
Kunde den anläggningen haft ett annat syfte förutom förråd och stort sändarannex om jag får omformulera om frågan?
Citera
2014-07-24, 14:15
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma

Kunde den anläggningen haft ett annat syfte förutom förråd och stort sändarannex om jag får omformulera om frågan?

Ja, det är naturligtvis svårt för mig att ge ett bra svar byggt på de minnesfragment jag har från mitt besök. Men jämfört med andra anläggningar med förrådsverksamhet, skulle jag nog påstå att det är mindre, men jämfört med en del andra stabsberg, så är det fullt tillräckligt att inhysa en större stabsplats. Det är dessutom betydligt större än ett vanligt sändarannex, inkluderat V.
Citera
2014-07-25, 21:54
Medlem
Jag har i sommarvärmen lyssnat på P3 dokumentär podcast om förrädarna Wennerström (greps 1963) och Bergling (greps 1979). Bägge avslöjade ju bl a diverse olika anläggningar. Wennerström säkert minst alla Lfc och Bergling ALLA anläggningar eftersom han lämnade över den kompletta s.k. "Fo-koden" som den benämns i programmet.
Efter dessa bägge gripanden lär det ju skett ett antal rockader beträffande anläggningars användande.
Min fundering är vilka anläggningar som det egentligen i praktiken gick att ändra användning för.
KA-befästningar är ju ex vis inte helt lätta att byta uppgift för... Berghangarer likaså. Lfc är ju specialbyggda med sina "kyrkor" och därmed inte möjliga att byta? Om vi tittar på Zonen - RB60Civ kan ju knappast ha flyttats iom Wennerström. Kan annex såsom V resp P varit så specifika att de bara kunde vara annex? Staberna däremot (ex vis Hkv A1 och B, MBB A1 och ev B, CE1, Fo-staber) måste väl ha kunnat skifta Gpl?
Man kan ju dock få intrycket att RB60Mil alltid varit detta. Sambandsberget i vägkorsningen kan ju ha bytt uppgifter. De bägge förrådsbergen kan ju haft skilda freds- resp krigsuppgifter. Berget i Örebro fick väl kanske CE1 som följd av Wennerström?
Citera
2014-07-25, 22:10
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Jag har i sommarvärmen lyssnat på P3 dokumentär podcast om förrädarna Wennerström (greps 1963) och Bergling (greps 1979). Bägge avslöjade ju bl a diverse olika anläggningar. Wennerström säkert minst alla Lfc och Bergling ALLA anläggningar eftersom han lämnade över den kompletta s.k. "Fo-koden" som den benämns i programmet.
Efter dessa bägge gripanden lär det ju skett ett antal rockader beträffande anläggningars användande.
Min fundering är vilka anläggningar som det egentligen i praktiken gick att ändra användning för.
KA-befästningar är ju ex vis inte helt lätta att byta uppgift för... Berghangarer likaså. Lfc är ju specialbyggda med sina "kyrkor" och därmed inte möjliga att byta? Om vi tittar på Zonen - RB60Civ kan ju knappast ha flyttats iom Wennerström. Kan annex såsom V resp P varit så specifika att de bara kunde vara annex? Staberna däremot (ex vis Hkv A1 och B, MBB A1 och ev B, CE1, Fo-staber) måste väl ha kunnat skifta Gpl?
Man kan ju dock få intrycket att RB60Mil alltid varit detta. Sambandsberget i vägkorsningen kan ju ha bytt uppgifter. De bägge förrådsbergen kan ju haft skilda freds- resp krigsuppgifter. Berget i Örebro fick väl kanske CE1 som följd av Wennerström?

Nu var det länge sen jag lyssnade på dom två dokumentärerna (väldigt bra gjorda!), men har läst någonstans att diverse anläggningar fick ändra sina funktioner och bygga nytt. Träbjörn fick ju sin vän Stenbjörn efter Wennerström förräderi t ex. http://www.youtube.com/watch?v=GoKiFvoVhQM ca 9.50 talas det kort om Wennerström och vad han gjorde med Säve.
http://www.youtube.com/watch?v=sQK9zQt8ibQ även denna om Bergling är intressant.
Men dom större anläggningarna kunde man nog inte direkt rotera speciellt mycket, men sen använde man väl inte från början dom riktiga namnen heller, ett tygförråd behöver ju inte vara ett tygförråd t ex. Frågan är hur bra ryssen hade koll på Zonen under det kalla kriget och hur mycket som kom ut, i FO-koden kan väl ändå inte dessa anläggningar funnits med? (blivit några öl i denna värme, så skyller på dessa vid eventuella fel, trevlig kväll alla bunkerjägare)
Citera
2014-07-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Nu var det länge sen jag lyssnade på dom två dokumentärerna (väldigt bra gjorda!), men har läst någonstans att diverse anläggningar fick ändra sina funktioner och bygga nytt. Träbjörn fick ju sin vän Stenbjörn efter Wennerström förräderi t ex. http://www.youtube.com/watch?v=GoKiFvoVhQM ca 9.50 talas det kort om Wennerström och vad han gjorde med Säve.
http://www.youtube.com/watch?v=sQK9zQt8ibQ även denna om Bergling är intressant.
Men dom större anläggningarna kunde man nog inte direkt rotera speciellt mycket, men sen använde man väl inte från början dom riktiga namnen heller, ett tygförråd behöver ju inte vara ett tygförråd t ex. Frågan är hur bra ryssen hade koll på Zonen under det kalla kriget och hur mycket som kom ut, i FO-koden kan väl ändå inte dessa anläggningar funnits med? (blivit några öl i denna värme, så skyller på dessa vid eventuella fel, trevlig kväll alla bunkerjägare)

Även jag har ett par kalla innanför västen denna varma sommarkväll

Min tro är att Zonens anläggningar - och troligen även milostabernas fortifierade anläggningar - kom att hanteras helt separat från de övriga. Instansen som skötte detta var RAB, och detta gjorde att de allra hemligaste anläggningarna kunde hållas utanför ordinarie rullor och rutiner på Fortifikationsförvaltningen. På så sätt blev det helt enkelt betydligt färre lösmynta malajer (och överstar) som fick tillgång till det allra heligaste.

En annan motivation för RAB tror jag var att hemlighålla den teknik, och de kommunikationsmässiga kopplingar ("NATO-kabeln"), som skulle möjliggöra samarbete med NATO.
Citera
2014-07-25, 22:55
Medlem
Roddarens avatar
Det var E1-stabsplatsen samt ÖN och Milo S som flyttade om jag minns rätt dvs de mest utsatta i händelse av krig.
Citera
2014-07-25, 23:02
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Det var E1-stabsplatsen samt ÖN och Milo S som flyttade om jag minns rätt dvs de mest utsatta i händelse av krig.

Mil Hkv blir väl klart 5 år efter Wennerström och Rb80 klar några år efter Berglings första infångande
Citera
2014-07-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Mil Hkv blir väl klart 5 år efter Wennerström och Rb80 klar några år efter Berglings första infångande

Jag vill minnas att fastigheten till RB80 köptes in samma år som Bergling greps, det vill säga 1979. Man borde rimligen ha planerat det bygget relativt länge tycker jag. RB60 hade ju varit aktiv i 20 år vid det laget så det var väl ändå dags för någon slags modernisering.
Citera
2014-07-25, 23:35
Medlem
Ja, man kan väl kanske anta att anläggningarna i Zonen skötte sitt eget liv, dvs spion överstar och reserv-kaptener hade ingen kunskap.
Hur som helst, sitter här på verandan i den varma sommarnatten med en kall öl och tittar ut över det tysta samhället. Värt att försvara!
Citera
2014-07-25, 23:38
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag vill minnas att fastigheten till RB80 köptes in samma år som Bergling greps, det vill säga 1979. Man borde rimligen ha planerat det bygget relativt länge tycker jag. RB60 hade ju varit aktiv i 20 år vid det laget så det var väl ändå dags för någon slags modernisering.

Det var 11/4 1979 som Fastigheten gick över i Fortv ägo. Jag tror att RB80 var en del av en allmän upprustning av skydd då Statsbudgeten under de åren bär spår av omfattande byggnationer av befolkningsskydd. Det kan även varit en arbetsmarknadsåtgärd, det var på det sättet ritningarna för Milo O hamnade i NN för en bunker ingen behövde.
Citera
2014-07-26, 06:48
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
En annan motivation för RAB tror jag var att hemlighålla den teknik, och de kommunikationsmässiga kopplingar ("NATO-kabeln"), som skulle möjliggöra samarbete med NATO.
Detta är en nyhet för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in