Citat:
Ursprungligen postat av
mumma
Men jag är konfunderad över försvarets bergrum i Hallsberg. Det ser ju onekligen ut som en fd ammodepå/fabrik från 50-talet. Men skall vara byggd tidigare. Sen är anläggningen idag välunderhållen, så verkar vara i malpåse men väl underhållen.
Jag gjorde av nyfikenhet ett skogsbesök där runt 1990. Mitt intryck var att det låg för fäfot då.
Jag följde stickspåret som då fanns kvar, övervuxet och med nedrasade skyltar in mot staketet. Grinden var invuxen i en snårskog och hade stora hål i det rostiga nätet. Vid sidan av spåret stod en vaktkur av trä typ utedass, och varningsskyltar och rester av belysning kändes väldigt gamla, från krigsåren ungefär. Men emaljerade vita skyltar med röd text varnade för högspänning, och stolpar för kontaktledning fanns kvar, så det var inte äldre än elektrifieringen av banan ifråga.
Jag nöjde mig med att kika lite från snåren genom grinden, en stor tom grusplan och spåret in var borta.
Åkte man tåg på sträckan passerade man ett stort långt träplank, det var det som fångade mitt intresse.
Numera är stickspåret borta, och allt är upputsat och säkert välbevakat.