Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-07-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag vill minnas att det finns (fanns?) information från mobiliseringstabeller som visade att den anläggningen "försvann" som ammunitionsförråd någon gång i mitten på 50-talet. Vilket också var ungefär samtidigt som berget i Örebro stod klart.

Berget i Örebro skulle ju iofs tekniskt kunna varit hkv-berg, men det byggdes väl för att husera Lfc och Fo-stab (samt senare CE1). Något förråd lär det aldrig ha varit.
Det andra berget i Hallsberg har väl alltid varit för elkraftändamål?
Citera
2014-07-23, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Berget i Örebro skulle ju iofs tekniskt kunna varit hkv-berg, men det byggdes väl för att husera Lfc och Fo-stab (samt senare CE1). Något förråd lär det aldrig ha varit.
Det andra berget i Hallsberg har väl alltid varit för elkraftändamål?

Det näraliggande berget som huserar ett ställverk, och som har haft järnväg in i berget, har förekommit i den vidlyftiga ryktesspridningen under åren. Jag har hört rykten om såväl "riksbunker" som krigsuppehållsplats för SJ. Det senare tycker jag på sätt och vis kan kännas rimligt med tanke på den stora betydelse Hallsberg hade som järnvägsknut under den tiden.

Berget i Örebro har nog varit det mest välpopulerade i svensk bergrumshistoria. Det sägs att såväl flygvapenchefen med stab som Luftfartsverket ska ha haft sina krigsuppehållsplatser i berget. Detta utöver Lfc Måsen, Fo51, Lst och E1.
Senast redigerad av Folkfiende 2014-07-23 kl. 00:22.
Citera
2014-07-23, 08:00
Medlem
Roddarens avatar
Dessutom finns det i terrängen öster om anläggningen diverse karakteristiska värn för STAB-STAB vagnar. Det är betongvärn där man backar in hytter och små tunnelelement i betong i bakkant där kablarna leds ut till master. Värt att nämna är att det än idag sitter en "bongotrumma" i en mast i anslutning. Jag syftar nu på berget som aldrig haft med elkraft att göra...
Senast redigerad av Roddaren 2014-07-23 kl. 08:03.
Citera
2014-07-23, 17:17
Medlem
mummas avatar
Citat:
Det näraliggande berget som huserar ett ställverk, och som har haft järnväg in i berget, har förekommit i den vidlyftiga ryktesspridningen under åren. Jag har hört rykten om såväl "riksbunker" som krigsuppehållsplats för SJ. Det senare tycker jag på sätt och vis kan kännas rimligt med tanke på den stora betydelse Hallsberg hade som järnvägsknut under den tiden.

Berget i Örebro har nog varit det mest välpopulerade i svensk bergrumshistoria. Det sägs att såväl flygvapenchefen med stab som Luftfartsverket ska ha haft sina krigsuppehållsplatser i berget. Detta utöver Lfc Måsen, Fo51, Lst och E1.
Om man skall vara petig finns det två bergrum som hör till kraftnätet, det ena mindre och det andra mycket större där det finns enorma faskompensatorer och det finns en styr/ledningscentral för kraftnätet i länet där. Står en hel del om man kollar i arkiven. De verkar även planera att bygga en nyare anläggning mycket närmare Hallsberg, men dock ovanjord nästa år. Har Planeringen på PDF hemma.

Men jag är konfunderad över försvarets bergrum i Hallsberg. Det ser ju onekligen ut som en fd ammodepå/fabrik från 50-talet. Men skall vara byggd tidigare. Sen är anläggningen idag välunderhållen, så verkar vara i malpåse men väl underhållen. Men jag hade aldrig tid när jag besökte anläggningen för att se inslagen. Men skall även kolla in Masten nästa gåg, har missat helt att det skulle finnas värn för vagnar där.

Kan måsen ha vart Trestabsberget? Känns ovanligt med en så central placerad anläggning. Dock så är det ju vetligen GPL och LFC som man sett på andra ställen.
Blev det inga högar vid golfbanan när man sprängde anläggningen, skulle vara intressant att få ut volymen på sprängstenen för att uppskatta storlek på anläggningen.
Citera
2014-07-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Om man skall vara petig finns det två bergrum som hör till kraftnätet, det ena mindre och det andra mycket större där det finns enorma faskompensatorer och det finns en styr/ledningscentral för kraftnätet i länet där. Står en hel del om man kollar i arkiven. De verkar även planera att bygga en nyare anläggning mycket närmare Hallsberg, men dock ovanjord nästa år. Har Planeringen på PDF hemma.

Men jag är konfunderad över försvarets bergrum i Hallsberg. Det ser ju onekligen ut som en fd ammodepå/fabrik från 50-talet. Men skall vara byggd tidigare. Sen är anläggningen idag välunderhållen, så verkar vara i malpåse men väl underhållen. Men jag hade aldrig tid när jag besökte anläggningen för att se inslagen. Men skall även kolla in Masten nästa gåg, har missat helt att det skulle finnas värn för vagnar där.

Kan måsen ha vart Trestabsberget? Känns ovanligt med en så central placerad anläggning. Dock så är det ju vetligen GPL och LFC som man sett på andra ställen.
Blev det inga högar vid golfbanan när man sprängde anläggningen, skulle vara intressant att få ut volymen på sprängstenen för att uppskatta storlek på anläggningen.

Jag tror att det var Hallsberg som var Trestabsberget. Men givetvis så ingick ju Trestabsberget under sin tid i ett kluster av olika anläggningar och förläggningar. Några tillhörde Högkvarteret direkt, andra hörde till angränsande funktioner som Fo-stab och E1. Jag har valt att betrakta Hallsberg och Örebro som en dåvarande "Högkvarterszon".

Nu är det ett tag sedan jag var i Hallsberg senast, men varje gång jag varit där så har det förekommit trafik till och från det inhägnade området.
Citera
2014-07-23, 19:15
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Jag tror att det var Hallsberg som var Trestabsberget. Men givetvis så ingick ju Trestabsberget under sin tid i ett kluster av olika anläggningar och förläggningar. Några tillhörde Högkvarteret direkt, andra hörde till angränsande funktioner som Fo-stab och E1. Jag har valt att betrakta Hallsberg och Örebro som en dåvarande "Högkvarterszon".

Nu är det ett tag sedan jag var i Hallsberg senast, men varje gång jag varit där så har det förekommit trafik till och från det inhägnade området.

Jag är också inne på att Hallsberg och Örebro haft dessa funktioner innan man flyttade norrut. Många funktioner vid dessa platser och väldigt diskreta där dom var placerade (kan inte minnas om Måsen haft synliga SO-skyltar, men det kanske någon har svar på?).

Har besökt Hallsberg två gånger på en månad nu (första gången bara vid grinden och igår i terrängen) och det var ingen aktivitet alls, men området är välskött med nyklippta gräsmattor, buskar och även en ny trappa är byggd som inte kan vara speciellt gammal, så visst är det aktivitet då och då (måste besöka vid fel/rätt tillfällen)
Citera
2014-07-23, 19:21
Medlem
Citat:

Jag har fått för mig att kommunen huserar där. Jag har också något svagt minne av någon skolklass på studiebesök men jag kan ha fel. Jag var vid södra infarten förra året och där finns ju en trappa som inte ser allt för gammal ut. Det verkar inte helt lätt att komma intill inslagen heller. Det var ganska mycket snö då så jag fick aldrig se stickspåret. Någon här som har tagit den vägen?
Citera
2014-07-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Men jag är konfunderad över försvarets bergrum i Hallsberg. Det ser ju onekligen ut som en fd ammodepå/fabrik från 50-talet. Men skall vara byggd tidigare. Sen är anläggningen idag välunderhållen, så verkar vara i malpåse men väl underhållen.

Jag gjorde av nyfikenhet ett skogsbesök där runt 1990. Mitt intryck var att det låg för fäfot då.
Jag följde stickspåret som då fanns kvar, övervuxet och med nedrasade skyltar in mot staketet. Grinden var invuxen i en snårskog och hade stora hål i det rostiga nätet. Vid sidan av spåret stod en vaktkur av trä typ utedass, och varningsskyltar och rester av belysning kändes väldigt gamla, från krigsåren ungefär. Men emaljerade vita skyltar med röd text varnade för högspänning, och stolpar för kontaktledning fanns kvar, så det var inte äldre än elektrifieringen av banan ifråga.
Jag nöjde mig med att kika lite från snåren genom grinden, en stor tom grusplan och spåret in var borta.
Åkte man tåg på sträckan passerade man ett stort långt träplank, det var det som fångade mitt intresse.
Numera är stickspåret borta, och allt är upputsat och säkert välbevakat.
Citera
2014-07-23, 21:39
Medlem
perry2s avatar
Trestabsberget...
Jag tror det ligger precis där den inre zonen börjar.
I anslutning till den hjässa som har haft flest master.
Jag tror den ligger innanför ett annat mindre bergrum. Ett bergrum som maskerar det större som ligger djupare in.
Citera
2014-07-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Trestabsberget...
Jag tror den ligger innanför ett annat mindre bergrum. Ett bergrum som maskerar det större som ligger djupare in.

Intressant hypotes, jag har inte hört just detta alternativ som förslag till Trestabsberget tidigare. Vad jag nog har hört är att Försvarsstaben kan ha huserat i detta berg under någon "förhistorisk" period. Men om din hypotes är riktig så blir åtminstone vissa delar av de tidiga årens pussel lite lättare att lägga.

Har du möjlighet att fördjupa lite vad du bygger din hypotes kring?
Citera
2014-07-24, 03:11
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Jag gjorde av nyfikenhet ett skogsbesök där runt 1990. Mitt intryck var att det låg för fäfot då.
Jag följde stickspåret som då fanns kvar, övervuxet och med nedrasade skyltar in mot staketet. Grinden var invuxen i en snårskog och hade stora hål i det rostiga nätet. Vid sidan av spåret stod en vaktkur av trä typ utedass, och varningsskyltar och rester av belysning kändes väldigt gamla, från krigsåren ungefär. Men emaljerade vita skyltar med röd text varnade för högspänning, och stolpar för kontaktledning fanns kvar, så det var inte äldre än elektrifieringen av banan ifråga.
Jag nöjde mig med att kika lite från snåren genom grinden, en stor tom grusplan och spåret in var borta.
Åkte man tåg på sträckan passerade man ett stort långt träplank, det var det som fångade mitt intresse.
Numera är stickspåret borta, och allt är upputsat och säkert välbevakat.
Av den delen jag gick runt så var staket/nätet i gott skick och grinden var nysmord då det var massa överblivet fett på den. Enda som var i dåligt skick var parkeringen som var överbeväxt och det trägaraget. Låter som de rustat upp sen 90-talet. Men skall ta den andra vägen nästa gång och kika in masten.
Det känns som om kommunen hade vart där så skulle det ha funnits i något offentligt register?
Men låg inte Göta i Måsen?
Samt hafe hallsberg en egen LC eller kombinerade med örebro?
Har ingen uppgift om Hallsbergs Lc.
Citera
2014-07-24, 09:03
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Trestabsberget...

Det är en intressant tes, om det är den anläggning jag tror du menar så kan jag med säkerhet säga att den har varit en del av stab-stab nätet, och att antennparken fanns kvar in på slutet av 90-talet. Om den fungerade som sändar eller mottagar park vet jag ej. Jag har även personligen besökt anläggningen när den fungerade som förråd, och ja, det fanns möjlighet för mer än en funktion i den anläggningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in