Citat:
Ursprungligen postat av
Indoctus
För det första så skulle jag inte påstå det vara okända koncept, mina tankar har redan blivit förklarade men om TS ville ha ytterligare förklaring så finns de att finna under de nämna begreppen som återigen är mycket återkommande sådana inom filosofin.
Jag håller för övrigt med dig. Du skrev t ex: "Jag har två motargument, det ena är rent språkligt, för vad vi definierar som fri vilja är förmågan att kunna tänka och ha friheten att vilja allt...man vill.... Vad som händer är att man försker applicera denna logik på ett ställe där den inte hör hemma, dvs i logiken och inte i etiken."
Denna definition ligger mycket nära en definition av fri vilja som någon annan föreslog för några år sedan här, och som jag godtog som utgångspunkt. Men den är mer politisk och social än rent etisk. Jag kommer inte ihåg den exakta formuleringen, men den går ut på att fri vilja är när vi inte är tvingade på olika sätt. Om vi inte hindras genom våld, slaveri, tortyr och systematisk hjärntvätt, att göra något mot vår vilja, så är vi fria att uttrycka vår vilja.
Bevisbördan för de som säger att fri vilja inte existerar är dock att dels visa argumentet för att den inte existerar, dels direkt eller indirekt redogöra för vad de menar med fri vilja. Ofta försöker man skyffla undan det andra ledet helt och hållet. Det är ju ett lätt trick att argumentera för en sak genom att använda sig av en halmgubbe. Halmgubben är ofta en fullkomligt horribel och orimlig, självmotsägande metafysik i form av en vilja som inte kan existera i någon möjlig värld. Vad de som förnekar fri vilja borde redogöra för är alltså villkoren för att fri vilja ska existera, för att sedan argumentera för att dessa villkor inte är uppfyllda för människor i vår värld.