Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
Vi är naturligtvis fria att vilja efter bästa förmåga.
Vilka är
vi?
Vad är
vi? Hur tror du att vi gör när vi väljer?
Frågan är inte om vi har fri vilja eller inte. Frågan är om vi är vad vi tror att vi är. Tron på fri vilja kräver en tro på individen som en till synes magisk och diskret entitet ("själen" inom stora delar av kristendomen). Är du kristen så förstår jag hur du tänker, annars får du gärna förklara vem det är som gör valen, hur valprocessen går till, och vad som får dig att tro att du är en diskret entitet.
Hjärnan producerar tankar likt hjärtat pumpar blod. Dessa tankar leder sedan till att organismen beter sig på ett visst sätt utifrån tidigare erfarenheter (minnen) och de omedelbara sinnesintrycken (miljön). Menar du att vi på något sätt styr denna process? Är inte
jaget bara en del, ett steg, i processen? Var i processen menar du att jaget hoppar in och säger till, och var någonstans existerar detta jag? Min uppfattning är att jaget är helheten av sinnesintrycken, reaktionerna och minnena.
Jaget är som bilden på din bildskärm. Bilden är inte
en bild som du kan ta med dig. Bilden är en helhet, en process som sker när bildskärmen reagerar på stimuli i form av en elektronström.