2014-07-11, 14:14
Medlem
Fri Vilja

Hellu!

Jag skulle jätte gärna vilja ha bra litteratur tips om fri vilja/rationalismen.
Citera
2014-07-11, 14:31
Medlem
Dokumentärer skulle också funka bra!
Citera
2014-07-11, 16:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Passar bättre i --> Filosofi

/Moderator
Citera
2014-07-13, 16:57
Medlem
Indoctuss avatar
När ska denna diskussion ta slut?

Jag har två motargument, det ena är rent språkligt, för vad vi definierar som fri vilja är förmågan att kunna tänka och ha friheten att vilja allt...man vill.... Vad som händer är att man försker applicera denna logik på ett ställe där den inte hör hemma, dvs i logiken och inte i etiken. För i etiken, där vi tidigare använt den, så har den varit manifesterad i form utav att människan har förmågan att vilja saker utan att den uppkommer direkt ur en annan människas kontroll - vilket i min mening är uppnåbart. Läs på om "Mjuk determinism".

Det andra är hur denna determinism är uppkommen ur våra åskådningsformer, dvs orsak-verkan. Vi vet alltså inte hur det egentligen förhåller sig, vi vet bara hur det ter sig för människan. Läs på om tinget-i-sig och Kant.

Förövrigt vill jag minnas att det finns ett samlingsforum för dessa frågor.
Citera
2014-07-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indoctus

Jag har två motargument, det ena är rent språkligt, för vad vi definierar som fri vilja är förmågan att kunna tänka och ha friheten att vilja allt...man vill.... Vad som händer är att man försker applicera denna logik på ett ställe där den inte hör hemma, dvs i logiken och inte i etiken. För i etiken, där vi tidigare använt den, så har den varit manifesterad i form utav att människan har förmågan att vilja saker utan att den uppkommer direkt ur en annan människas kontroll - vilket i min mening är uppnåbart. Läs på om "Mjuk determinism".

Det andra är hur denna determinism är uppkommen ur våra åskådningsformer, dvs orsak-verkan. Vi vet alltså inte hur det egentligen förhåller sig, vi vet bara hur det ter sig för människan. Läs på om tinget-i-sig och Kant.

Kan du inte använda dig av mina premisser i din argumentation? Jag orkar inte kolla upp allt du refererar till. Om du förstår vad du själv pratar och det inte bara är en massa jargong du sysslar med, så bör du också kunna förklara för någon som mig så att jag förstår. Om du vill referera till en massa okända koncept bör förklara dem lite bättre.
Citera
2014-07-14, 00:33
Medlem
BaalZeBubs avatar
TS upprepar bara ett ogiltigt argument som diskuterats många gånger tidigare. Värst är dock att TS är mycket luddig om vad som "vanligen åsyftas med fri vilja".
TS argument kan sammanfattas: fri vilja är något som inte kan finnas, för det kan inte finnas. Det kan inte finnas vare sig Gud är blå eller inte är blå. Det kan inte finnas, vare sig A eller icke A.

Jag har aldrig sett något giltigt argument för att fri vilja inte skulle finnas. Men detta har diskuterats i hundratals sidor här.
Citera
2014-07-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
TS upprepar bara ett ogiltigt argument som diskuterats många gånger tidigare. Värst är dock att TS är mycket luddig om vad som "vanligen åsyftas med fri vilja".
TS argument kan sammanfattas: fri vilja är något som inte kan finnas, för det kan inte finnas. Det kan inte finnas vare sig Gud är blå eller inte är blå. Det kan inte finnas, vare sig A eller icke A.

Jag har aldrig sett något giltigt argument för att fri vilja inte skulle finnas. Men detta har diskuterats i hundratals sidor här.

Vad jag tror de flesta menar med i fri vilja, iaf i vardagligt språk (kanske inte i akademisk filosofi), är något högt personligt och unikt som individen själv kontrollerar. En 'själ' som gör fria och oberoende val som inte går att förutspå med säkerhet ens i ideala förusättningar.
Citera
2014-07-14, 09:53
Medlem
Hur definierar du själv fri vilja och i vilket/vilka av mina tänkbara universum kan du tänka dig att fri vilja kan existera?
Citera
2014-07-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indoctus

När du skriver om mjuk determinism. Då måste du beskriva mitt universum nr 3, alltså ett universum som rymmer både determinism och slump. Förklara hur viljan kan vara fri i ett sådant universum!
Citera
2014-07-14, 12:46
Medlem
Jag skulle vilja yttra ett ytterligare alternativ.. Att människans tankar är förutbestämda, grundade på tidigare erfarenheter, dock med en fri vilja har man då möjligheten att ändra i vilken riktning som man utvecklar sina tankebanor till..

För att effektivisera människans tankar och problemlösningar/överlevnadshandlingar så efter att hjärnan har räknat ut en sak, hypotetiskt en ekvation.. så lägger hjärnan ekvationen i huvudet, när man blir bemött inför ekvationen igen i framtiden så har man redan ett svar man automatiskt plockar fram och applicerar på situationen. Det är detta man med en fri vilja har möjlighet att ändra.. att skriva om hela ekvationen alltså
Citera
2014-07-14, 17:50
Medlem
Det finns många fler möjliga universum. Vi lever i ett universum med egenskaper och den fria viljan är en sådan egenskap och den egenskapen inte går att förklara med enkel determinism eller slump. Tid är en annan egenskap som inte går att förklara med klassisk determinism eller klassisk sannolikhetslära. Det finns många fler exempel.
Citera
2014-07-14, 18:37
Medlem
Fri vilja ,definerat att man har förmågan att välja helt fritt av alla alternativ man känner till, faller redan i sin definition.

Inget kan väljas fritt om man inte känner till alla alternativen utan redan här blir viljan inte fri utan begränsad till de val man tror sig ha.

Man kan aldrig sätta sigsjälv utanför den kontext man upplever något i och blir därav alltid formad av både sina erfarenheter och situationen i sig.

Eftersom man inte tänker på vad man tänker på kan man inte säga att vilja utifrån vad man vill ha är fri. Man är begränsad i vad man känner till och till vad man kan komma på för stunden.

Ska du nämna tre djur kan du inte säga att du valde just de 3 djuren du gjorde var ett fritt val för du vet inte hur tankarna om alla djur du känner till skapades, de dök bara upp i ditt huvud och angav dem utifrån vad som dök upp. Sen om det var en hundvalp med en skrivare som skrev dina tankar eller att du skapade dem själv har man i sig ingen aning om, dock är alternativt 1 inte särskilt troligt.

Sist så har neurologiska undersökningar i MR kamera visat att innan medvetandet har bestämt sig för något kan man se att andra delar i hjärnan redan aktiverat sådant som behövs för att beslutet ska kunna verkställas. tex använda vänster hand istället för höger.

De som scannade hjärnan kunde i sitt experiment säga vilken av två knappar du skulle välja att trycka på med antingen höger eller vänster hand innan personen själv ansåg att denna gjort sitt val.

valet kan knappast vara fritt om man är till största delen omedeveten om beslutet. Har du verkligen bestämt själv eller har ditt medvetande bara fått informationen om att beslutet är gjort nu vet du det och på så vis skapar illusionen att vi medvetet tagit ett beslut.

Så viljor finns men knappast skulle jag kalla den fri....
Senast redigerad av Xpera 2014-07-14 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in