Citat:
Ursprungligen postat av
613125
Väldigt petig. Poängavdrag för minsta lilla. Men det får man ta
Jag håller med om att det var väldigt ambitiöst. Vill inte skrämmas upp på något vis men farten på DFM1 skenar iväg efter Upptakten med exponetiell fart. Absolut inte omöjligt om man har dicsiplin, då det finns några som läser på HHS pararellt med Läk på KI. Hur de bär sig åt - vet jag inte.
Och ja, äkta dissektioner med äkta lik kommer vi att få göra i mitten på termin 1. Det sägs att folk sluta äta kött för 1 vecka efter detta. Vissa blir veganer...hahah, andra blir hysteriska. Det här ska bli spännande

På termin 1 får man inte dissekera utan bara titta på och i preparat, tycker att de gjorde det väldigt bra med hur vi skolades in i det hela. I slutet av termin 2 så hade vi de första riktiga dissektionerna som vi höll på med, personligen så var jag vegetarian i nästan en månad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Revole
Vad har ni för godkäntgränser på KI, 60 % de första terminerna?
Haha, vi hade dissektioner på humana preparat under T2 - jag tror dock att de flesta klarade sig utan några större men.
På T1 tentan så var det 60% godkäntgräns men med krav på att man tog minst 50% från vardera av de olika delarna; biokemi, magtarmkanalen och cellbiologi embryologi/genetik.
Senare är det 66% som krävs.
Början av termin 3 så var det dissektioner på preparat med avseende på thorax, buken och ansiktet. Senare under patologin var det obligatoriska obduktioner också, man kan ju säga att man var mer grön i ansiktet efter första obduktionen än efter första gången man fick se en död människa.