2014-04-10, 16:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
öhm...

Försök nu tänka till i stället för att babbla på om en massa oväsentligheter. Det är här ett språkforum, inget forum för sociala beteenden.

Det jag anmärkt på är ur språklig synvinkel och är kopplat till ditt inlägg där du skriver:

Citat:
Jag tycker att om man vill bli kallad hen, och ha det på sitt ID och whatever, då ska inte läkare hållas ansvariga när man ger fel medicin. Säg t.ex att jag kallar mig själv "hen" och jag får hjärtattack...

- Om personen kommer in till en läkare så lär vederbörande se vad det är för person och behöver inte stå tvekande inför detta. Du målar upp en situation som inte finns.

- Om personen ringer så kommer denna inte att kalla sig själv för "hen". Personen kommer att kalla sig för det namn den bär.

Din "hen"-diskussion i övrigt är inte en språkfråga.
Citera
2014-07-29, 14:36
Medlem
Ordet "Hen" hamnar i ordboken.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19287883.ab

Tankar på detta?
Citera
2014-07-29, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobGrim

Tankar på detta?

Jag tänker att Svenska Akademiens ordlista, SAOL. inte är det samma som "ordboken"!
Citera
2014-07-29, 14:41
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobGrim

Tankar på detta?

En av de största ordskandalerna på många år!

SAOL:s "språkkommitté" (eller vad man kallar det) bör avsättas omedelbart!
Citera
2014-07-29, 15:40
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Jag reagerar på att det beskrivs som ett könsneutralt pronomen. Om något, så är det ett könsutralt pronomen.
Citera
2014-07-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Jag tänker att Svenska Akademiens ordlista, SAOL. inte är det samma som "ordboken"!

Verkar vara Aftonbladet som rört till det. I Sveriges Radios notis står inget om någon ordbok, utan enbart om ordlistan (SAOL).

Och vilka ord som finns i SAOL ska huvudsakligen bestämmas av vilka ord (inklusive hen) som de som använder svenska nyttjar, d v s vara beskrivande/deskriptiv.
Citera
2014-07-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Och vilka ord som finns i SAOL ska huvudsakligen bestämmas av vilka ord (inklusive hen) som de som använder svenska nyttjar, d v s vara beskrivande/deskriptiv.

På senare år har man kunnat skönja en trend att vara alltför snar att taga in ord som senare visar sig vara dagsländor och omärkligt gör sorti till nästa utgåva. Att "hen" skulle vara "ganska vanligt" tror väl ingen på?
Citera
2014-07-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
På senare år har man kunnat skönja en trend att vara alltför snar att taga in ord som senare visar sig vara dagsländor och omärkligt gör sorti till nästa utgåva. Att "hen" skulle vara "ganska vanligt" tror väl ingen på?

Utan att uttala mig om "hen" så kan ju ord vara populära under en kortare tid och jag ser inget principiellt fel i att de i sådant fall bara förekommer i en enstaka upplaga av SAOL.
Citera
2014-07-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Utan att uttala mig om "hen" så kan ju ord vara populära under en kortare tid och jag ser inget principiellt fel i att de i sådant fall bara förekommer i en enstaka upplaga av SAOL.

Det jag egentligen är ute efter är att ord som bara förekommer i avgränsade sociolekter bereds plats om sociolekterna av redaktörerna anses ha hög prestige. För några år sedan skulle det politiskt markeras och ett par ord ur den s.k. "rinkebysvenskan" togs in, som inte används av folk i gemen eller i normsvenska. Rent dialektala ord omfattas som bekant inte heller. Nu är det dags för nästa politiska ställningstagande. Språkligt sett borde nationalisternas "kulturberikare" o.dyl. ord på lika goda grunder att tagas med, men det kommer de naturligtvis inte då redaktörernas ideologier får styra. Kort sagt: man politiserar ordlistan, vilket är fel och dessutom synd och skam.
Citera
2014-07-29, 17:05
Medlem
Slottsherres avatar
Tror att ordet är här för att stanna. Det är ju praktiskt när man slipper skriva "hon eller han" hela tiden,
t.ex här på flashback när man inte vet om ett nick är manligt eller kvinnligt.
Däremot tor jag aldrig att det kommer att bli normalt att kalla någon hen när man redan vet vilket kön som gäller.
Citera
2014-07-29, 18:58
Medlem
Jag har svårt att tro att ordet "hen" blir långlivat. Det finns ett kompakt motstånd mot ordet hos majoriteten, och bara för att man tar med det i SAOL betyder ju inte att det legitimeras på något sätt; det måste ju finnas någon slags folklig förankring bakom ordet. För mig kommer "hen" alltid vara något som är påtvingat oss andra av radikalfeminister och jag slutar läsa texter där ordet förekommer och idiotförklarar författaren på stående fot. Alla jag känner känner ett starkt hat mot ordet, och det brukar vara ett givande samtalsämne på fester; den som kan tänka sig att använda det på allvar får alltid konstiga blickar av oss andra. Jag ser det mer som ett skämtord och invektiv av radikalfeminister än något annat.

Och - som ett litet sakligt tillägg - om det verkligen är så som Ebba Witt-Brattström säger, att ordet kan ge feminismen ett bakslag, varför då använda det överhuvudtaget?
Senast redigerad av IT-man 2014-07-29 kl. 19:05.
Citera
2014-07-29, 22:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Tror att ordet är här för att stanna. Det är ju praktiskt när man slipper skriva "hon eller han" hela tiden...

Läs tråden så ser du att det inte behövs. Det blir inte särskilt stilistiskt att upprepat använda ett opersonligt pronomen heller. Variation är bättre och "den" fungerar bra, gärna varvat med "vederbörande" och "personen i fråga".

Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
Och - som ett litet sakligt tillägg - om det verkligen är så som Ebba Witt-Brattström säger, att ordet kan ge feminismen ett bakslag, varför då använda det överhuvudtaget?

Det betyder ju att ståndpunkten från hennes sida är att det tydligt ska markeras kön. Det var ju lite överraskande, eller kanske inte egentligen.

Men "hen" behövs, som tidigare påpekats inte. Den/de som fallit till föga för detta och inför ordet i SAOL gör det då förhoppningsvis med hänvisning till "den" som alternativ.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-07-29 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in