Citat:
Ursprungligen postat av
Javalang
Jag skulle vilja ge dig samma råd om du inte kan diskutera utan att vara otrevlig.
Du är lättkränkt om du tycker att ett ifrågasättande är att vara otrevlig. Jag tycker att du, och alla andra, har fel som påstår att "hen" löst något som inte tidigare gick att lösa. Det måste man kunna uttrycka utan att någon direkt ska betrakta en som otrevlig. Det är faktiskt så att huvuddelen av personerna som accepterat och använder "hen" inte har bemödat sig att fundera över dess lämplighet.
Citat:
Visst kan man till exempel använda "den i bilen framför", "bilföraren framför oss", eller "personen som kör bilen". Jag tycker det är smidigt att säga "hen i bilen framför".
""Hen" i bilen framför" är lika styltigt som "hon i bilen framför". "Den framför oss" är kort, rappt och precist. "Bilen" är ju underförstått. Du ger ett lysande exempel på vad införandet av "hen" innebär, nämligen längre meningar och fler förekomster av pronomen.
Citat:
Meningarna är olika formella och har små nyansskillnader, välj vilken formulering du vill. Ett varierat språk gör det lättare att uttrycka sig precis hur man vill. Det tyder knappast på en större språkförmåga att begränsa sitt språk till ett mindre antal ord, bara för att man inte accepterar förändringar i sitt modersmål.
Absolut, men "hen"-användarna har en tendens att inte vilja variera sig. De vill använda "hen" i tid och otid.