2014-11-09, 12:52
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det behövs för jämlikheten.

Jämlikhet/jämställdhet whatever = trams, trams och återigen trams.

Vi har klarat oss utan ordet i 2000 år. De senaste decennierna har man uttryckt sig könsneutralt med uttryck som "personen i fråga", "vilket denne nämnde" osv osv. Det finns hundra olika sätt på svenska att uttrycka sig könsneutralt utan att man behöver ta till "hen" eller liknande.

"Hen" är snarare ett uttryck för utarmning av svenskarnas språkförmåga pga den kondensering och automatisering av det svenska språket som sker i.o.m. de nyare mediernas intåg. "Hen" går snabbare och är kortare att skriva än ex vis "personen ifråga" och passar därför bättre på Twitter och Facebook.

Internet och sociala medier är fördummande, det bevisar ordet "hen" eftersom svenskarna alltmer förlorar sin förmåga att "tänka ut" egna sätt att formulera sig och att anpassa språket efter sammanhanget.
Citera
2014-11-09, 12:55
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Menar du på fullt allvar att du inte lyckas med det utan att använda "hen"? Kanske dags för några språklektioner i så fall?

Jag skulle vilja ge dig samma råd om du inte kan diskutera utan att vara otrevlig.

Visst kan man till exempel använda "den i bilen framför", "bilföraren framför oss", eller "personen som kör bilen". Jag tycker det är smidigt att säga "hen i bilen framför". Meningarna är olika formella och har små nyansskillnader, välj vilken formulering du vill. Ett varierat språk gör det lättare att uttrycka sig precis hur man vill. Det tyder knappast på en större språkförmåga att begränsa sitt språk till ett mindre antal ord, bara för att man inte accepterar förändringar i sitt modersmål.
Citera
2014-11-09, 13:00
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait

Vi har klarat oss utan ordet i 2000 år. De senaste decennierna har man uttryckt sig könsneutralt med uttryck som "personen i fråga", "vilket denne nämnde" osv osv. Det finns hundra olika sätt på svenska att uttrycka sig könsneutralt utan att man behöver ta till "hen" eller liknande.

"Hen" är snarare ett uttryck för utarmning av svenskarnas språkförmåga pga den kondensering och automatisering av det svenska språket som sker i.o.m. de nyare mediernas intåg. "Hen" går snabbare och är kortare att skriva än ex vis "personen ifråga" och passar därför bättre på Twitter och Facebook.

Nu utgör ju Twitter och Facebook en stor del av många människors dagliga kommunikation, och när verkligheten ser ut så är det inte bara av ondo att en del av språket anpassas till de sociala medierna. Bara för att ett ord blir vanligare försvinner inte de ord och uttryck som passar bättre i andra sammanhang.

Citat:
Internet och sociala medier är fördummande, det bevisar ordet "hen" eftersom svenskarna alltmer förlorar sin förmåga att "tänka ut" egna sätt att formulera sig och att anpassa språket efter sammanhanget.

Internet gör och kommer att göra mer för civilsationens framsteg och vår tekniska utveckling än någon kan föreställa sig. Vill du tillbaka till stenåldern?
Citera
2014-11-09, 13:00
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Ett varierat språk gör det lättare att uttrycka sig precis hur man vill. Det tyder knappast på en större språkförmåga att begränsa sitt språk till ett mindre antal ord, bara för att man inte accepterar förändringar i sitt modersmål.

Exakt. Fast problemet är just det att "hen" begränsar språket och inte tvärtom.
Citera
2014-11-09, 13:04
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Exakt. Fast problemet är just det att "hen" begränsar språket och inte tvärtom.

Du gör mig nyfiken. Hur begränsar ytterligare ett ord språket? Tar du för givet att andra ord automatiskt försvinner och glöms bort i och med nya, och är summan av alla uttryck och ord konstant?
Citera
2014-11-09, 13:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag skulle vilja ge dig samma råd om du inte kan diskutera utan att vara otrevlig.

Du är lättkränkt om du tycker att ett ifrågasättande är att vara otrevlig. Jag tycker att du, och alla andra, har fel som påstår att "hen" löst något som inte tidigare gick att lösa. Det måste man kunna uttrycka utan att någon direkt ska betrakta en som otrevlig. Det är faktiskt så att huvuddelen av personerna som accepterat och använder "hen" inte har bemödat sig att fundera över dess lämplighet.

Citat:
Visst kan man till exempel använda "den i bilen framför", "bilföraren framför oss", eller "personen som kör bilen". Jag tycker det är smidigt att säga "hen i bilen framför".

""Hen" i bilen framför" är lika styltigt som "hon i bilen framför". "Den framför oss" är kort, rappt och precist. "Bilen" är ju underförstått. Du ger ett lysande exempel på vad införandet av "hen" innebär, nämligen längre meningar och fler förekomster av pronomen.

Citat:
Meningarna är olika formella och har små nyansskillnader, välj vilken formulering du vill. Ett varierat språk gör det lättare att uttrycka sig precis hur man vill. Det tyder knappast på en större språkförmåga att begränsa sitt språk till ett mindre antal ord, bara för att man inte accepterar förändringar i sitt modersmål.

Absolut, men "hen"-användarna har en tendens att inte vilja variera sig. De vill använda "hen" i tid och otid.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-11-09 kl. 13:09.
Citera
2014-11-09, 13:10
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Nu utgör ju Twitter och Facebook en stor del av många människors dagliga kommunikation, och när verkligheten ser ut så är det inte bara av ondo att en del av språket anpassas till de sociala medierna. Bara för att ett ord blir vanligare försvinner inte de ord och uttryck som passar bättre i andra sammanhang.

Jo, det är just vad som kan hända.

Citat:
Internet gör och kommer att göra mer för civilsationens framsteg och vår tekniska utveckling än någon kan föreställa sig.

Internet är viktigt för världens demokrati och globaliseringen. Hur internet annars kan göra något för civilisationen eller den tekniska utvecklingen kan jag inte föreställa mig.

Citat:
Vill du tillbaka till stenåldern?

Jag längtar tillbaka till tiden före internet. Det kan jag villigt erkänna. En tid då människor tänkte på språket, kunde formulera sig och förstod hur viktigt språket är för kommunikation, intelligens och tänkandet. Ungdomarna idag kan allt mindre och utvecklas mentalt, socialt och mognar senare. Den generation som min gamla far representerar är otroligt mycket mer intelligent, kunnig, allmänbildad än yngre generationer och människorna där har större förmåga inom det mesta. Internet är en teknisk utveckling, men samtidigt en tillbakagång i mänsklighetens utveckling, inte ett framsteg.
Citera
2014-11-09, 13:22
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Internet är viktigt för världens demokrati och globaliseringen. Hur internet annars kan göra något för civilisationen eller den tekniska utvecklingen kan jag inte föreställa mig. .

Internet gör ju snart sagt all kommunikation enklare och snabbare, och enkel och snabb kommunikation behövs mellan människor som samarbetar för att utveckla ny teknik. Läkemedelsforskare och mjukvaruutvecklare sitter inte och skickar brev till varandra.

Citat:
Jag längtar tillbaka till tiden före internet. Det kan jag villigt erkänna. En tid då människor tänkte på språket, kunde formulera sig och förstod hur viktigt språket är för kommunikation, intelligens och tänkandet. Ungdomarna idag kan allt mindre och utvecklas mentalt, socialt och mognar senare. Den generation som min gamla far representerar är otroligt mycket mer intelligent, kunnig, allmänbildad än yngre generationer och människorna där har större förmåga inom det mesta. Internet är en teknisk utveckling, men samtidigt en tillbakagång i mänsklighetens utveckling, inte ett framsteg.

Jag vill först säga att jag förmodligen är mycket yngre än du och inte har så mycket tid att minnas eller längta tillbaka till. Men vad jag kan se blir världen bara bättre. Svält, fattigdom, analfabetism och krig minskar samtidigt som hälsa, utbildning och demokrati ökar. I takt med att världens befolkning får en ökad utbildningsnivå, ökar intelligensen. Den tekniska utvecklingen låter oss använda jordens resurser mer effektivt och gagnar hela mänskligheten. Internet är något av det bästa som hänt oss.

Det här är verkligen på gränsen till vad som är ämnet för tråden och jag tror inte jag kommer så mycket längre. Jag låter er andra diskutera vidare från och med nu.
Citera
2014-11-09, 13:49
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Om du inte tycker att du får ut någonting av att använda hen så är det ju ingen som tvingar dig.
Jag visste inte, innan du upplyste mig, att hen användes av människor bortom statliga radiostudios. Antagligen har vi väldigt olika umgängeskretsar. Det jag ifrågasatte i mitt första inlägg var viljan att ändra stavning på ett ord som ändå skulle självdö.

Förövrigt finns det konstigare lagar, så jag är glad att ingen tvingar mig till just det här.

Citat:
Jag och många med mig har ingen lust att ta för givet att en okänd bilförare är man.
Jag tar inte för givet att föraren är en man, jag använder bara "han" eller "honom" som en slags grundform för personliga pronomen i tredje person. Ingen har hittills blivit upprörd.
Citera
2014-11-09, 13:53
Medlem
Shadowcrafts avatar
Må personer som använder "hen" brinna i helvetet.
Citera
2014-11-09, 18:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar antagligen jämställdheten, men har inte lärt dig skillnaden mellan jämställdhet och jämlikhet.

Varför måste man använda pronomen när man ska skriva om gruvarbetare?

"Att spränga berg går till så att gruvarbetaren eller gruvarbeterskan borrar ett hål i berget. I hålet stoppar han eller hon en eller flera dynamitgubbar eller dynamitgummor. Han eller hon monterar sedan en tändhatt eller tändhuckle och drar sedan en stubintråd av lagom längd. Han använder en kort stubin och hon en längre eftersom hon springer långsammare. Han eller hon tänder sedan eld på stubinen och springer undan och väntar på smällen."

Var det nåt mer innan vi stä...spränger?
Citera
2014-11-09, 18:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Var det nåt mer innan vi stä...spränger?

Du försöker skämta bort frågan. Icke desto mindre kan jag ju ganska snabbt eliminera alla behov av könsuppdelning i den [oseriösa] texten:

"Att spränga berg går till så att gruvarbetaren borrar ett hål i berget vari stoppas en eller flera dynamitladdningar. Därefter monteras en tändanordning med en stubintråd av lagom längd. Stubinen antänds innan arbetaren avlägsnar sig och inväntar detonationen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in