2014-07-28, 05:25
  #2977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bra debattartikel av Sara Skyttedal (KDU)

http://www.expressen.se/debatt/nytt-miljonprogram-det-sista-som-behovs/

Som vänstern naturligtvis svarade på:

http://www.expressen.se/debatt/boende-ar-en-rattighet-och-ar-inte-en-vara/

Både jobb och bostad är en rättighet tydligen... kommunistdravel.

Så Sara vill inte bygga nytt för det är mer tryggande att bo hemma hela livet samt att invandrare dras till nya lägenheter. Okej? Ja så kan man ju också se det.
Citera
2014-07-28, 09:14
  #2978
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så Sara vill inte bygga nytt för det är mer tryggande att bo hemma hela livet samt att invandrare dras till nya lägenheter. Okej? Ja så kan man ju också se det.

Vad det handlar om är att vi inte ska bygga nya ghetton. Det fungerade inte förra gången och kommer inte fungera igen. Ghetton är dyra i drift...

Bygg gärna bostäder men politiker ska inte lägga sig i hur folk väljer att bo.
Citera
2014-07-28, 09:22
  #2979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad det handlar om är att vi inte ska bygga nya ghetton. Det fungerade inte förra gången och kommer inte fungera igen. Ghetton är dyra i drift...

Bygg gärna bostäder men politiker ska inte lägga sig i hur folk väljer att bo.

Sluta ge invandrare förtur och ge fan i att importera dem i horder så blir det inga fler ghetton.
Men det är kul att man importerar mer människor(Hell yea!) men man vill inte bygga bostäder så folk kan bo (Buuuu!). Svensk politik alltså

Sen kan sådana som dig sitta och säga att "har man kapital kan alla bo!" och totalt ignorera det faktumet att vi inte har hundratusentals tomma bostäder som man kan flytta till bara man har pengarna.
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2014-07-28 kl. 09:33.
Citera
2014-07-28, 11:30
  #2980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Sen kan sådana som dig sitta och säga att "har man kapital kan alla bo!" och totalt ignorera det faktumet att vi inte har hundratusentals tomma bostäder som man kan flytta till bara man har pengarna.
Finns det någon slags lönsamhet i att bygga bostäder kommer sådana att byggas om folk köper/hyr. (Av samma skäl har vi varor på hyllorna i butikerna).

Men alla kan eller vill inte köpa bostad, utan föredrar att hyra. Och där har vi dagens huvudproblem. Ingen, allra minst de i tråden som skriker efter hyresrätter, vill bygga hyresrätter och hyra ut. Skälet är att staten har lagt en prisreglering på hyresrätter, som gör att ingen får det att gå runt med byggande av hyresrätter.

Och här kan man väl vara lite kritisk till Alliansen att de inte gjort mer för att rätta till felen på hyresmarknaden. Möjligen är det så att oppositionen de senaste 4 åren varit helt omedgörliga.
Citera
2014-07-28, 11:56
  #2981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Finns det någon slags lönsamhet i att bygga bostäder kommer sådana att byggas om folk köper/hyr. (Av samma skäl har vi varor på hyllorna i butikerna).

Men alla kan eller vill inte köpa bostad, utan föredrar att hyra. Och där har vi dagens huvudproblem. Ingen, allra minst de i tråden som skriker efter hyresrätter, vill bygga hyresrätter och hyra ut. Skälet är att staten har lagt en prisreglering på hyresrätter, som gör att ingen får det att gå runt med byggande av hyresrätter.

Och här kan man väl vara lite kritisk till Alliansen att de inte gjort mer för att rätta till felen på hyresmarknaden. Möjligen är det så att oppositionen de senaste 4 åren varit helt omedgörliga.

Du menar att bostadsbristen som råder i landet inte är en hint om att det borde vara lönsamt? Och nej man går inte minus på att inte få sälja sina nybyggda 20kvadrat för 5miljoner styck.

Hyresrätter går man inte minus på att bygga, det är de kommunala hyresbolagen som köper dem i de flesta fall och oftast är de då på beställning. Problemet är invandringen, ingen vill bygga hyresrätter som måste totalrenoveras efter 3år för att somalier inte kan bo i annat än bajshyddor. Och med gällande regler kommer nybyggen som inte är "överprisade" (marknadshyror enligt er) att gå till just denna grupp. Även om de dyraste lägenheterna snart går till bajsfolken också då bristen börjar bli extrem. Ju dyrare hyresrätter ju högre skatt då det inte är bajsfolken som betalar sina egna hyror, det är det du och kurt-sune som gör via skatten.

Orsaken till prisregleringen är för att folk ska ha någonstans att bo. Det är faktiskt inte så överdrivet svårt att förstå. Och kom inte med "det blir billigare med marknadshyror" för idag säger ni att alla går tokminus på 12k i månaden för nybyggen.
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2014-07-28 kl. 12:00.
Citera
2014-07-29, 11:52
  #2982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du menar att bostadsbristen som råder i landet inte är en hint om att det borde vara lönsamt? Och nej man går inte minus på att inte få sälja sina nybyggda 20kvadrat för 5miljoner styck.
Min kommentar gällde hyresbostäder. Jag kan tycka att den som har en basal läsförståelse skulle ha sett det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hyresrätter går man inte minus på att bygga, det är de kommunala hyresbolagen som köper dem i de flesta fall och oftast är de då på beställning.
Prisregleringen på hyror gör att direktavkastningen inte räcker till att betala kapitalkostnader och omkostnader. Dvs den som bygger och äger hyresbostäder går med förlust. Därav att det knappt byggs hyresbostäder.

Folk som skriker efter mer hyresrätter tar inga initiativ för att själva bygga och driva sådana. Dom vill inte själva bygga och driva hyresbostäder till förlust. I stället är de så pass dåliga människor att dom vill tvinga på andra förlusten.

Allmännyttan står för lite nyproduktion. Något som de tvingas till av sina ägare i form av kommunalpolitiker. Men även dom har gränser för hur mycket förluster de klarar. För att täcka förlusterna har de ibland sålt av befintliga hyresfastigheter till privata fastighetsbolag eller till ombildning till BRF. Dock blev läget så kritiskt för några år sedan att överheten tvingades till att tillåta presumtionshyror. Dvs att nyproduktion fick ta ut högre hyror under 15 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Orsaken till prisregleringen är för att folk ska ha någonstans att bo. Det är faktiskt inte så överdrivet svårt att förstå. Och kom inte med "det blir billigare med marknadshyror" för idag säger ni att alla går tokminus på 12k i månaden för nybyggen.
Prisregleringen gör tvärtom att hyresrätter knappt byggs. Den "bostadsbrist" som det yras om handlar väsentligen om att det är hopplöst att komma över ett förstahandskontrakt. Och prisregleringen befäster den "bostadsbristen".

Med marknadshyror skulle det finnas lika mycket lediga förstahandskontrakt som det finns bostadsrätter.
Citera
2014-07-29, 12:02
  #2983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Min kommentar gällde hyresbostäder. Jag kan tycka att den som har en basal läsförståelse skulle ha sett det.

Dun skrev köper/hyr vilket inte bara handlar om hyresrätter.

Citat:
Prisregleringen på hyror gör att direktavkastningen inte räcker till att betala kapitalkostnader och omkostnader. Dvs den som bygger och äger hyresbostäder går med förlust. Därav att det knappt byggs hyresbostäder.

Folk som skriker efter mer hyresrätter tar inga initiativ för att själva bygga och driva sådana. Dom vill inte själva bygga och driva hyresbostäder till förlust. I stället är de så pass dåliga människor att dom vill tvinga på andra förlusten.

Allmännyttan står för lite nyproduktion. Något som de tvingas till av sina ägare i form av kommunalpolitiker. Men även dom har gränser för hur mycket förluster de klarar. För att täcka förlusterna har de ibland sålt av befintliga hyresfastigheter till privata fastighetsbolag eller till ombildning till BRF. Dock blev läget så kritiskt för några år sedan att överheten tvingades till att tillåta presumtionshyror. Dvs att nyproduktion fick ta ut högre hyror under 15 år.

Allmännyttan SKA se till att folk har bostäder, allmännyttan är inte en plats för rikskapitalister att tjäna grova pengar. Och det är mycket lättare för ett kommunalt ägt bolag att få tillstånd att bygga nytt än en privatperson.
Man har inte sålt ut allmännyttan för att täcka förluster, man har gjort det pga lagar och regler som tillåter det(mer eller mindre måste göra det) om en majoritet i bostaden vill ombilda.
Om det är så svårt att få in pengar varför använder kommunpolitiker allmännyttan som lillebrorsspargris?

Citat:
Prisregleringen gör tvärtom att hyresrätter knappt byggs. Den "bostadsbrist" som det yras om handlar väsentligen om att det är hopplöst att komma över ett förstahandskontrakt. Och prisregleringen befäster den "bostadsbristen".

Med marknadshyror skulle det finnas lika mycket lediga förstahandskontrakt som det finns bostadsrätter.

Nybyggen har inte samma regleringar som äldre bostäder, eller tror du det är en slump att ALLA nybyggen mer eller mindre har mellan 8 och 15k i månadshyra? Är det för lite tycker du? Borde hyrorna istället ligga på 30 eller 50k i månaden?

Med marknadshyror skulle bostadsbristen bli extremare och trångboddheten skulle öka markant.
Vem fan skulle bygga mer lägenheter om man skulle bli tvungen att sänka hyrorna? Byggdes det nog med lägenheter skulle priserna rasa till under dagens nivåer så inte en chans att marknadshyror skulle öka byggandet. Det enda som skulle hända är att hyrorna mångdubblades och det är det.
Citera
2014-07-29, 12:38
  #2984
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Med marknadshyror skulle bostadsbristen bli extremare och trångboddheten skulle öka markant.
Vem fan skulle bygga mer lägenheter om man skulle bli tvungen att sänka hyrorna? Byggdes det nog med lägenheter skulle priserna rasa till under dagens nivåer så inte en chans att marknadshyror skulle öka byggandet. Det enda som skulle hända är att hyrorna mångdubblades och det är det.

Säkert så skulle hyrorna på kort sikt höjas markant, till deras rätta marknadsvärde det vill säga.
Någon gång måste vi svälja det sura på grund av en reglering som förstört en marknad som skulle kunna fungera bra.
Hyresregleringen är kanske det mest skadliga som socialisterna som suttit vid makten kreerat, åtminstonde det mest skadliga för bostadsmarknaden, fastighetsskatter och annat inkluderat.

Vad får dig och tro att byggandet av hyresfastigheter inte skulle öka?
Kika på andra oreglerade marknader för en jämförelse, som exempel kan du redan i eftermiddag hyra en kontorslokal i centrala Stockholm men en hyresrätt får du köa i 40 år för, varför då tror du?
Citera
2014-07-29, 12:55
  #2985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Säkert så skulle hyrorna på kort sikt höjas markant, till deras rätta marknadsvärde det vill säga.
Någon gång måste vi svälja det sura på grund av en reglering som förstört en marknad som skulle kunna fungera bra.
Hyresregleringen är kanske det mest skadliga som socialisterna som suttit vid makten kreerat, åtminstonde det mest skadliga för bostadsmarknaden, fastighetsskatter och annat inkluderat.

Vad får dig och tro att byggandet av hyresfastigheter inte skulle öka?
Kika på andra oreglerade marknader för en jämförelse, som exempel kan du redan i eftermiddag hyra en kontorslokal i centrala Stockholm men en hyresrätt får du köa i 40 år för, varför då tror du?

Idag bygger inte byggbolagen för att om de bygger för mycket minskar deras vinster (Nej den som tror att byggbolagen går med minus idag på att bygga är dum i hela huvudet). Varför skulle de börja bygga bara för att marknadshyror införs?
För att det inte är lika stort behov av lokaler som bostäder?
Citera
2014-07-29, 13:01
  #2986
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Idag bygger inte byggbolagen för att om de bygger för mycket minskar deras vinster (Nej den som tror att byggbolagen går med minus idag på att bygga är dum i hela huvudet). Varför skulle de börja bygga bara för att marknadshyror införs?
För att det inte är lika stort behov av lokaler som bostäder?

Du menar att alla byggbolag är i kartell? Annars skulle en enskild aktör inte ta hänsyn till om vinster för branschen i stort minskar om de själva skulle kunna göra högre vinster på att bygga mer.
Citera
2014-07-29, 13:11
  #2987
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Idag bygger inte byggbolagen för att om de bygger för mycket minskar deras vinster (Nej den som tror att byggbolagen går med minus idag på att bygga är dum i hela huvudet). Varför skulle de börja bygga bara för att marknadshyror införs?
För att det inte är lika stort behov av lokaler som bostäder?

Varför menar du att byggbolagen INTE vill göra fler lönsamma affärer?
Dom skulle börja bygga mer för att efterfrågan skulle öka, det är inte särskilt kontroversiellt att påstå.

Tror du på det sista själv?
Det går i princip alltid att härleda en brist på något till en reglering, allt från Sovjetiska brödköer till svenska bostadsköer - ser man inte sambandet så är man nog dessvärre bortom räddning.
Citera
2014-07-29, 13:13
  #2988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Du menar att alla byggbolag är i kartell? Annars skulle en enskild aktör inte ta hänsyn till om vinster för branschen i stort minskar om de själva skulle kunna göra högre vinster på att bygga mer.

Mer eller mindre ja.

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/byggbolag-stams-for-kartell/

http://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/Artiklar/2012/Februari/Atta-byggbolag-misstanks-for-kartell/

http://www.svd.se/naringsliv/svenska-byggjattar-doms-i-kartell_8774020.svd

http://www.kkv.se/t/NewsPage____2418.aspx

Detta var de 4 första länkarna som kommer fram om man söker på "byggbolag kartell"
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2014-07-29 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in