2014-07-15, 14:37
Medlem
tjorven86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atama
Någon som går systemvetenskap på LIU som kan förklara lite för mig hur det är osv. Bra utbildning?
Tack på förhand.

Det är en rätt slapp utbildning, har lagt ner relativt lite tid men klarat allt med marginal. En hel del roliga och intressanta kurser, ett fåtal lite flummigare kurser. Man kan välja inriktning år 3, och på så sätt välja att läsa mer programmering, management eller projektledning. Finns bra möjligheter till en utbytestermin om man läser management. Generellt är jag nöjd med mitt val, bra klass, bra universitet, bra uteliv och en rolig stad att spendera ett par år i.
Citera
2014-07-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86
Det är en rätt slapp utbildning, har lagt ner relativt lite tid men klarat allt med marginal. En hel del roliga och intressanta kurser, ett fåtal lite flummigare kurser. Man kan välja inriktning år 3, och på så sätt välja att läsa mer programmering, management eller projektledning. Finns bra möjligheter till en utbytestermin om man läser management. Generellt är jag nöjd med mitt val, bra klass, bra universitet, bra uteliv och en rolig stad att spendera ett par år i.

Kul att höra! Jobbar du idag? Något tips till en som funderar på att börja studera just detta. Är lite nervös... Funderar främst på matematiken.. om man bara läst till matte b och med nöd och näppe klarat det, aldrig knackat kod förutom lite hemsidor, stort intresse för IT och vill påstå att jag förstår områdets olika begrepp i detta nu på medelnivå men vill lära mig mer. Kan jag liksom förbereda mig innan jag hoppar på detta tåg? mvh
Citera
2014-07-15, 15:55
Medlem
Citat:
Kul att höra! Jobbar du idag? Något tips till en som funderar på att börja studera just detta. Är lite nervös... Funderar främst på matematiken.. om man bara läst till matte b och med nöd och näppe klarat det, aldrig knackat kod förutom lite hemsidor, stort intresse för IT och vill påstå att jag förstår områdets olika begrepp i detta nu på medelnivå men vill lära mig mer. Kan jag liksom förbereda mig innan jag hoppar på detta tåg? mvh

Jag skulle också vara intresserad av svaren på dessa frågor! Även fast jag precis blev antagen till ett program så har jag sneglat på Systemvetenskap på Uppsala Universitet, måste dock i sådana fall läsa Matematik C (eller vad fan det heter nu) och höja mig något på HP för att komma in.
Citera
2014-07-15, 17:20
Medlem
tjorven86s avatar
Citat:

Pluggar fortfarande, så vi kommer nog stöta på varandra! Jag hade en del ångest inför matematiken, läste i och för sig matte C och krigade till mig ett G. Diskret matematik och logik, kursen som ges vid LiU är en av de bästa och mest omtyckta på hela programmet (förutsatt att samma lärare håller kursen), så du behöver inte oroa dig. Programmeringen likaså, lägger man ner den tid som anges så klarar man sig utan några som helst problem. Visst kan man förbereda sig genom att fräscha upp matten, gå igenom grunderna i Java osv men är man något funtad så klarar man sig galant.
Citera
2014-07-15, 19:15
Medlem
dauits avatar
Vad är att föredra, windows eller OS X.

Eller om man frågar såhär; vilket operativsystem funkar bäst med programmen man kommer använda under studietiden?
Citera
2014-07-15, 19:30
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Vad är att föredra, windows eller OS X.

Eller om man frågar såhär; vilket operativsystem funkar bäst med programmen man kommer använda under studietiden?
Windows är att föredra. Eller en macbook pro med hög hårddiskutrymme för då kan du partitionera hårddisken för bootcamp och använda windows i den.
Citera
2014-07-17, 03:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86
Pluggar fortfarande, så vi kommer nog stöta på varandra! Jag hade en del ångest inför matematiken, läste i och för sig matte C och krigade till mig ett G. Diskret matematik och logik, kursen som ges vid LiU är en av de bästa och mest omtyckta på hela programmet (förutsatt att samma lärare håller kursen), så du behöver inte oroa dig. Programmeringen likaså, lägger man ner den tid som anges så klarar man sig utan några som helst problem. Visst kan man förbereda sig genom att fräscha upp matten, gå igenom grunderna i Java osv men är man något funtad så klarar man sig galant.
Tycker det ser ganska svettigt ut

http://www.mai.liu.se/~dacar/kurser/764G06/formelblad.pdf

http://www.mai.liu.se/~dacar/kurser/764G06/diskret130108.pdf

Har enbart matteB
Citera
2014-07-17, 08:00
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tycker det ser ganska svettigt ut

http://www.mai.liu.se/~dacar/kurser/764G06/formelblad.pdf

http://www.mai.liu.se/~dacar/kurser/764G06/diskret130108.pdf

Har enbart matteB

Min upplevelse var att diskret matematik var lättförståeligt då de flesta frågor är lätta att beskriva med verkliga scenarion eller bilder. Det som kunde vara svårt är att det är lätt att gå bort sig. Som exempel kan du kolla på fråga 2 på tentan du länkade till. Svaret förstår du nog samma sekund som du läser det men att svara på frågan är lite lurigare då det är skillnad på om du väljer ordförande, sekreterare och ledamöter i en bestämd ordning eller om du kan välja dem i valfri ordning.

Om du har läst matte A eller C spelar inte så stor roll då den diskreta matten skiljer sig markant från det du tidigare räknat.
Citera
2014-07-20, 20:16
Bannlyst
Såg att antagningen via högskoleprovet var på 1,3 i år till Uppsala. Kör UU med överintag?
Hade bara 1,15 så jag sket i att söka där, det verkar som jag var långt ifrån att komma in ändå.
Senast redigerad av Sugarman 2014-07-20 kl. 20:27.
Citera
2014-07-24, 16:32
Medlem
Om man bortser från Studentlivet, och endast tittar på utbildningen/möjligheter till arbete efter examen, hur står sig Uppsala gentemot Stockholm? Har möjlighet att komma in på båda.

Stämmer det att det är endast Java som gäller i Stockholm och endast C++ I Uppsala?
Citera
2014-07-24, 19:13
Medlem
xid0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovalboll
Om man bortser från Studentlivet, och endast tittar på utbildningen/möjligheter till arbete efter examen, hur står sig Uppsala gentemot Stockholm? Har möjlighet att komma in på båda.

Stämmer det att det är endast Java som gäller i Stockholm och endast C++ I Uppsala?

Ingen C++ programmering sker i Uppsala utan det är C# och .NET plattformen som gäller. I Uppsala kände jag att mina möjligheter till att skaffa jobb under studietiden var väldigt hög och det finns ett företag Uppstuk som jobbar med att ordna jobb under studietiden.
Citera
2014-07-24, 19:17
Medlem
Börjar systemvetenskap på UU nu i september. Vad har jag att förvänta mig. Under- och efter? Som jag förstår det är studietakten rätt balanserad. Hur är det med dessa 27k+ ingångslönsjobb direkt efter examen? Är det något jag bara får drömma om?

Berätta gärna om ni har erfarenhet av systemvetenskap vid UU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in