2014-07-27, 01:47
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
2016 Utgiftsområde 8+13 = ca 36 miljarder

Tackar. Och huga!

Nån som vill slå vad om vilket år migration+integration kostar mer än försvaret? 2016 ser ut som en lågoddsare om man tittar bara på de militära försvarskostnaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
De stora summorna finns i tabell 15, 22 och 34

5.274 ... 22.694 ... 19.989

Tack, då är jag med.

Intressant detalj på sidan 51: "Att kostnaderna då inte är större beror främst på att Migrationsverket i beräkningarna utgår ifrån att det inte är möjligt att rekrytera tillräckligt med personal för att motsvara det verksamhetsmässiga behovet vid 90 000 asylsökande".

Och hur brukar migrationsverket göra när man har fler asylsökanden än man har personal att hantera? Jo, man jagar handläggarna att stänga så många ärenden som möjligt så fort det bara går. Och det görs snabbast med ett godkännande, så slipper man en massa överklaganden och tjafs.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Det står ganska tydligt i statsbudgeten.
Det är utgifter (inte kostnader) på invandringen. Dvs bara de utgifter som är öronmärkta, dvs alla specialbidrag och administration direkt kopplat till invandringen.

Alltså ökade utgifter i form av socialbidrag och bostadsbidrag eller andra kostnader i form belastning av välfärden som sjukvård och rättsväsende är inte med i dessa utgifter.

Betalar inte Migrationsverket numera en "kommunersättning vid flyktingmottagande" (tabell 34 på sidan 60 i rapporten) som ska täcka mycket av detta de första åren? Tror den ökända Sandviken-rapporten hade med detta som en pluspost för kommunen eftersom schablonen tydligen låg lite över den verkliga kostnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det var lite min poäng. Dessa siffror är ju bara toppen på isberget. Men de ger viss insikt om vartåt det barkar. Om man leker med tanken att dessa siffror är 25% av invandringens kostnader får man en bild av vilken ocean av skattepengar detta kostar i realiteten.

En person som inte arbetar kostar uppemot 200 kkr om året i socialbidrag, sjukvård, osv. Om vi varje år tar in ca 50 000 personer som är mer eller mindre arbetslösa ökar vi alltså nettoutgifterna med ca 10 miljarder om året. De verkliga siffrorna är lite mer invecklade, men detta är i rätt härad.

Inte ens de som faktiskt får jobb rätt omgående blir någon större vinst. Under arbetslivet går de kanske mer eller mindre plus beroende på yrke, men sedan äter pension och äldrevård snabbt upp vinsten + mycket mer (källa).
Citera
2014-07-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är obegripligt formulerat. Men ska texten inte tolkas som om kostnaderna blir 100 miljoner lägre för 2014 och 180 miljoner lägre för 2015?

En dygnskostnad på 100 miljoner låter inte rimligt och om så vore fallet stämmer inte övriga siffror.

Jo det är riktigt. Eftersom dygnskostnaden minskar kommer det att ge effekten att årskostnaden minskar med 100 miljoner. Det framgår ingenstans vad den verkliga dygns kostnaden är.

Av migrationsverkets anbudsvilkor för tillfälliga boenden framgår:
Citat:
Anbudspriset ska anges i SEK exkl. moms och ska inkludera samtliga driftskostnader, yttre och inre underhåll samt övriga kostnader som är förenade med att utföra uppdraget.

Anbudspriset får ej överstiga följande takpriser:

Logi: 200:- per person och dygn

Kost. 150:- per person och dygn

Av detta framgår att kostnaden max kan uppgå till 52774*(200+150)*365=6,7 miljarder kr per år (för 2013). Då verkar 60 miljarder felaktigt.
Citera
2014-07-27, 15:00
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Jag har hört rykten från boendes i lugnare områden i mellanöstern att syrier som bor exempelvis UAE, Bahrain, Dubai osv har börjat åka till Sverige eftersom det är så lätt att komma in här.

Källan är syrier och bor i ett av dessa lugnare länder. Han ansåg att det var idioti att lämna jobb osv mot en flyktingförläggning i Sverige.

Någon som hört något liknande? Kanske något för Migrationsverket att tänka på?
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2014-07-27 kl. 15:16.
Citera
2014-07-27, 15:10
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Jag har hört rykten från boendes i lugnare områden i mellanöstern att syrier som bor exempelvis UAE, Bahrain, Dubai osv har börjat åka till Sverige eftersom det är så lätt att komma in här.

Källan är syrier och bor i ett av detta lugnare länder. Han ansåg att det var idioti att lämna jobb osv mot en flyktingförläggning i Sverige.

Någon som hört något liknande? Kanske något för Migrationsverket att tänka på?

Det där vet redan Migrationsverket om. Ändå låter man PUT-stämpeln gå som en symaskinsnål.
Citera
2014-07-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMorgonSaga
Alltså, aldrig att en person kostar 24K/dygn. Det är en felberäkning. Sen vad felberäkningen är är det intressanta. Det kommer alltid hamna i många skattekronor.

Hur fick du fram den vansinniga summan? Jag får det till 1896 kronor per dygn.
Citera
2014-07-27, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av obyn

Efter att ha kollat posthistoriken har jag ingen aning om var jag trollade fram den beräkningen ifrån. Får skylla på solsting.
Citera
2014-07-27, 16:45
Medlem
Citat:

Citat:
Efter att ha kollat posthistoriken har jag ingen aning om var jag trollade fram den beräkningen ifrån. Får skylla på solsting.
Var inte detta prislappen för Australiens omhändertagande av så kallade offshore-placerade asylanter? Siffran är likväl fel, men korrekt utifrån den sannolikt felaktiga uppgiften om en kostnad på ca 3500 AUD per dygn (vilket blir ca 24000 kr); dock kan man ifrågasätta detta belopp. När jag googlar verkar kostnaden i alla fall kunna uppgå till ca 500 000 AUD årligen för offshore-placerade, ca 10000 kr om dagen.
Citera
2014-07-27, 17:22
Medlem
Citat:

Summan stämde ganska bra in på en flykting i Australien som befinner sig i ett så kallat "offshore detention centre" ($3800). Sverige har ingenting liknande, men kostnaden per dygn i Australiens "community detention centre" ($750) motsvarar kostnaden i Sveriges tillfälliga asylboenden. Jag gissar att ett barn kräver mer omsorg, därför kostar det betydligt mycket mer än en vuxen
Citera
2014-07-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Var inte detta prislappen för Australiens omhändertagande av så kallade offshore-placerade asylanter? Siffran är likväl fel, men korrekt utifrån den sannolikt felaktiga uppgiften om en kostnad på ca 3500 AUD per dygn (vilket blir ca 24000 kr); dock kan man ifrågasätta detta belopp. När jag googlar verkar kostnaden i alla fall kunna uppgå till ca 500 000 AUD årligen för offshore-placerade, ca 10000 kr om dagen.

Jag läste på Australiens motsvarighet till Migrationsverket, där stod det att en asylsökare kunde kosta upp till en miljon dollar per år. Nu hittar inte jag dokumentet, men det är intressant att jämföra andra länders kostnader. Ibland så tror jag att myndigheterna mörkar den verkliga kostnaden för hela svenska folket.
Citera
2014-07-27, 17:55
Medlem
Citat:
Jag läste på Australiens motsvarighet till Migrationsverket, där stod det att en asylsökare kunde kosta upp till en miljon dollar per år. Nu hittar inte jag dokumentet, men det är intressant att jämföra andra länders kostnader. Ibland så tror jag att myndigheterna mörkar den verkliga kostnaden för hela svenska folket.

Skulle inte förvåna mig om Australiens totalkostnad per invandrare var högre. Men till skillnad mot Sverige är de faktiskt duktiga på integration vilket gör själva punktinsatsen kortare då invandrarna inom rimlig tid till stor del klarar försörja sig själva.

Problemet i Sverige är ju att man dumpar tusentals obildade flyktingar ute i obygden där det varken finns jobb eller kompetent personal att anställa som kan ta hand om flyktingar på ett bra sätt vilket mer eller mindre tvingar dem att bli bidragsparasiter vare sig de vill eller inte.

Det gör också att siffrorna i Sverige blir missvisande eftersom kostnaderna stjälps över på andra budgetar när invandrarna bott i en kommun under en viss period.
Malmö och Södertäljes ständiga massiva underskott i kommunalbudgeten vet vi alla vad de beror på men inte fan räknas det från migrationsverkets budget. När en flykting/invandrare väl fått PUT och placerats så är det slut på statsbidrag efter tre år och pengarna måste tas från den kommunala budgeten.
Citera
2014-07-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
När en flykting/invandrare väl fått PUT och placerats så är det slut på statsbidrag efter tre år och pengarna måste tas från den kommunala budgeten.

Jag antar att det inte finns någon statistik när statsbidraget har upphört. En invandrare som har fått permanent uppehållstillstånd och är arbetslös, räknas som vilken svensk som helst. Det går med andra ord inte att se effekterna av det hela.
Citera
2014-07-27, 18:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket

Källan är syrier och bor i ett av dessa lugnare länder. Han ansåg att det var idioti att lämna jobb osv mot en flyktingförläggning i Sverige.

Någon som hört något liknande?

Jag vet en del invandrare som trodde det skulle vara som i USA här i Sverige, dvs större städer, mycket jobb, sen hamnade de på flyktingförläggningar runt om som på Glava och andra mer eller mindre folktomma platser.
Senast redigerad av Hegamon 2014-07-27 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in