2014-11-04, 11:54
Moderator
manamanahs avatar
"Migrationsverket skriver upp prognosen för 2015 - 95000 asylsökande."

- Sammanfogad med denna tråd.

Mod.
Citera
2014-11-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumpebandssnoken
Migrationsverket kommer alltså att skriva upp prognosen för 2015.

Hur ska detta egentligen gå?

Hur kommer vi ha råd?

Kommer människor öppna sina hjärtan?

Vilka kommuner kommer ta största ansvar?

Hur ska det gå för Tullinge?

Kommer det påverka budgetröstningen senare i höst/vinter?

Viktiga frågor att diskutera!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/95000-asylsokande-i-sverige-2015/

Vi har inte råd. Vår välfärd kommer att urholkas mer och mer, skolan sämre och sämre och kriminaliteten kommer skjuta i höjden.
Men jag tror på allvar att allt verkligen måste gå ner i botten innan det förändras.

Vi står på kanten till stor katastrof och en ny tidsålder...
Citera
2014-11-04, 11:56
Medlem
wohknowss avatar
Jag är och har inte varit den som på något sätt varit emot invandring till Sverige.

Men nu börjar jag faktiskt bli en aningen undrande och frågandes till detta.

HUR? Hur ska vi kunna ta emot 95000 människor? Ge dessa utbildning, bostad, utbildning och allt vad som behövs för att integrera dessa i samhället? Det finns ju varken jobb eller bostad för den vanliga svensken änns. Jag vet för att jag sitter just nu i situationen där jag är arbetssökande och bostadssökande. Bostadsmarknaden är helt åt helvete - om jag uttrycker mig milt sagt.
Citera
2014-11-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africant
Att söka asyl och få asyl är två olika saker. Bara för att 95k söker betyder inte att 95k får.

Migrationsverkets ställföreträdande generaldirektör verkar vara av en annan åsikt (http://www.dn.se/nyheter/sverige/95000-asylsokande-i-sverige-2015/):
"De flesta kommer hit från Syrien och Eritrea, dem skickar vi inte tillbaka, utan bifallsfrekvensen är hög."

55k kommer från Syrien och 11k från Eritrea, så det är 66k eller ~70% av de asylsökande. Även om man säger nej och skickar tillbaka resten så är det fortfarande tre gånger så många som kom i snitt under 00-talet och se hur det gick...
Citera
2014-11-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrutharaId
Förstår inte varför det alltid måste vara sådana jävla överdrifter? Nej, 99,9% kommer INTE leva på bidrag, inte ens så länge. De allra flesta kommer finna arbete, i sinom tid. Det är en insats vi gör, klart det kommer kosta att få in dom på arbetsmarknaden. Men så småningom arbetar de och beter sig precis som alla andra, det går att se överallt bara man sticker ut huvudet i verkligheten.

Bostadsbristen är ett annat politiskt problem som inte har någonting med invandringen att göra. Självklart borde det byggas fler bostäder och det är mycket konstigt att det inte görs. Jag vill själv självklart att det ska byggas mer, men samtidigt med stor invandring. Det är väl inget konstigt? Men kom inte här och påstå att det är invandrarnas fel, för det är det verkligen inte. Det är politikerna som är dryga som inte bygger. Hur svårt kan det vara?

De får jobb, men det dröjer lite. Tills dess får vi hjälpa dem allt vi kan så de kommer in i samhället och bemöts på bästa sätt. Så småningom är de precis som alla andra.

En absolut överhängande majoritet av långtids socialbidragstagare är våra "pensionsräddare" De bryr sig inte om jobb.
Citera
2014-11-04, 11:57
Moderator
manamanahs avatar
http://www.svt.se/nyheter/sverige/alltfler-flyktingar-kommer-till-sverige

Prognosen för 2015 ligger på 95 000 och flyktingströmmarna ser inte ut att lätta.
Att det nu har börjat gnys från olika håll är ett tecken på att det verkligen inte håller längre, det ska mycket till för att någon ska öppna käften och gnälla över invandring i det här landet.
Några år till, hur länge håller det?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/har-inte-en-chans-att-ta-emot-barnen-nu

Citat:
Flyktingmottagandet är ojämnt fördelat mellan kommunerna. Filipstad i Värmland har nu tagit emot så många flyktingar att man inte längre kan garantera att alla barn får gå i skolan.

– Det är en tragisk situation som vi tvingats in i. Om barn som ska växa upp här inte får ordning på sin skolgång är det fruktansvärt.

Men saken är ju den att även om man fördelar mer jämlikt så finns det inte tillräckligt med platser för de flyktingströmmar vi har nu. Alla måste göra mycket mer.

Citat:
Som migrationsforskaren Henrik Emilsson skriver på Integrationsbloggen: ”I Sverige hade vi under 2013 en mottagning av personer som fått asyl på 3,5 per 1000 invånare. Inom EU är snittet på knappt 0,3. I Sverige är det sju kommuner som, i förhållande till invånarantal, tar emot färre än EU-snittet. Dessa sju kommuner har [tillsammans] en befolkning på 145 000 personer. Skulle dessa sju kommuner ta emot lika många som snittet i Sverige (3,5 per 1000 invånare) skulle det innebära att det skapas ytterligare 485 kommunplatser. Detta antal skulle räcka för att t.ex. avlasta Södertäljes mottagning från 1096 personer till 611 personer under år 2013 så att Södertälje skulle ta emot 6,7 personer per 1000 invånare istället för 12 personer per 1000 invånare. ”

http://magasinetneo.se/blogg/ojamnt-flyktingmottagande-ar-inte-problemet/

Ivar Arpi skriver ovan om hur lite en mer jämnt fördelad flyktingmottagning faktiskt skulle hjälpa.
Det skulle enbart marginellt avlasta kommuner som redan har stora problem och antagligen skulle behöva ett totalstopp för att återhämta sig.

Möjligheterna för integration är små och många lockas naturligtvis ut i parallella samhällen, det ses som mer attraktivt än att sitta på landsbygden i ett sunkigt asylboende.
Politikerna måste ju vara medvetna om dessa tendenser men så länge de asylsökande "försvinner" ut där någonstans är man nöjda antar jag.
Man kan sopa problemen under mattan ett tag till.

Alternativet att göra Sverige mindre attraktivt för flyktingarna och således fördela flyktingströmmarna mer jämlikt över Europa finns väl inte på kartan antar jag. Det finns många åtgärder som skulle kunna genomföras men jag tror inte vi kommer att se dessa diskuteras innan det är försent.
De som är i verkligt behov av att fly kanske i framtiden kommer få kalla handen. Konflikterna i världen kommer inte att stanna upp när Sveriges befolkning har fått nog. Vi borde ha en ansvarsfull invandringspolitik där vi vet att de som kommer behöver hjälp. En svår gränsdragning men i ett samhälle med reglerad invandring så är detta alltid en realitet. Som det ser ut nu är inflyttningen så stor att det är omöjligt att kontrollera.

Jag är rädd att Sverige kommer att förändras på ett vis som jag tror att många nog inte kunde förutse. Jag hoppas jag har fel.
Senast redigerad av manamanah 2014-11-04 kl. 12:20.
Citera
2014-11-04, 11:59
Medlem
wohknowss avatar
Detta ENORMA invandringsproblem vi dras med - är ett globalt problem och ett globalt ANSVAR. Jag fattar inte hur det är möjligt för vissa länder att totalt blunda för problemet och stänga igen gränserna. Detta är ju något vi alla tillsammans borde ta hand om och även ha en struktur för. Det kan inte bara vara vissa länder som tar emot den stora skaran - medans andra inte tar några alls. Det om något är ju direkt skadligt.
Citera
2014-11-04, 12:02
Medlem
bergochdals avatar
"Migrationsverket arbetar med siffran 95 000, bara det en rejäl höjning, men det kan bli ännu fler. Siffran höjs från spannet 64 000—94 000 till 80 000—105 000 under nästa år."

http://hd.se/inrikes/2014/11/04/flash-16-000-fler-asylsokande-2015/
Citera
2014-11-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wohknows
Detta ENORMA invandringsproblem vi dras med - är ett globalt problem och ett globalt ANSVAR. Jag fattar inte hur det är möjligt för vissa länder att totalt blunda för problemet och stänga igen gränserna. Detta är ju något vi alla tillsammans borde ta hand om och även ha en struktur för. Det kan inte bara vara vissa länder som tar emot den stora skaran - medans andra inte tar några alls. Det om något är ju direkt skadligt.

Varför ska nån annan göra nåt? Vi svenskar är ju eniga i förkrossande majoritet att montera ned vår välfärd och vårt civilsamhälle som vi känner det för att ge plats åt alla som tar sig hit.

Övriga länders befolkning är inte lika överens om det förträffliga i det, och sp länge vi gör det så slipper ju dom andra.

Vi både brer, tuggar och sväljer vår egen bajsmacka och med ett stort leende på det.
Citera
2014-11-04, 12:10
Medlem
Kallesvenne13s avatar
hur många anhöriginvandrare tillkommer sedan?
Citera
2014-11-04, 12:22
Moderator
manamanahs avatar
"Migrationsverket höjer siffran för 2015"
- sammanfogad med denna tråd.

Mod.
Citera
2014-11-04, 12:32
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah

Jag är rädd att Sverige kommer att förändras på ett vis som jag tror att många nog inte kunde förutse. Jag hoppas jag har fel.

Kommer?

Jag ser det som att Sverige har förändras på ett vis som jag tror att många nog inte ville ske men de flesta borde kunna förutse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in