http://www.svt.se/nyheter/sverige/alltfler-flyktingar-kommer-till-sverige
Prognosen för 2015 ligger på 95 000 och flyktingströmmarna ser inte ut att lätta.
Att det nu har börjat gnys från olika håll är ett tecken på att det verkligen inte håller längre, det ska mycket till för att någon ska öppna käften och gnälla över invandring i det här landet.
Några år till, hur länge håller det?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/har-inte-en-chans-att-ta-emot-barnen-nu
Citat:
Flyktingmottagandet är ojämnt fördelat mellan kommunerna. Filipstad i Värmland har nu tagit emot så många flyktingar att man inte längre kan garantera att alla barn får gå i skolan.
– Det är en tragisk situation som vi tvingats in i. Om barn som ska växa upp här inte får ordning på sin skolgång är det fruktansvärt.
Men saken är ju den att även om man fördelar mer jämlikt så finns det inte tillräckligt med platser för de flyktingströmmar vi har nu. Alla måste göra mycket mer.
Citat:
Som migrationsforskaren Henrik Emilsson skriver på Integrationsbloggen: ”I Sverige hade vi under 2013 en mottagning av personer som fått asyl på 3,5 per 1000 invånare. Inom EU är snittet på knappt 0,3. I Sverige är det sju kommuner som, i förhållande till invånarantal, tar emot färre än EU-snittet. Dessa sju kommuner har [tillsammans] en befolkning på 145 000 personer. Skulle dessa sju kommuner ta emot lika många som snittet i Sverige (3,5 per 1000 invånare) skulle det innebära att det skapas ytterligare 485 kommunplatser. Detta antal skulle räcka för att t.ex. avlasta Södertäljes mottagning från 1096 personer till 611 personer under år 2013 så att Södertälje skulle ta emot 6,7 personer per 1000 invånare istället för 12 personer per 1000 invånare. ”
http://magasinetneo.se/blogg/ojamnt-flyktingmottagande-ar-inte-problemet/
Ivar Arpi skriver ovan om hur lite en mer jämnt fördelad flyktingmottagning faktiskt skulle hjälpa.
Det skulle enbart marginellt avlasta kommuner som redan har stora problem och antagligen skulle behöva ett totalstopp för att återhämta sig.
Möjligheterna för integration är små och många lockas naturligtvis ut i parallella samhällen, det ses som mer attraktivt än att sitta på landsbygden i ett sunkigt asylboende.
Politikerna måste ju vara medvetna om dessa tendenser men så länge de asylsökande "försvinner" ut där någonstans är man nöjda antar jag.
Man kan sopa problemen under mattan ett tag till.
Alternativet att göra Sverige mindre attraktivt för flyktingarna och således fördela flyktingströmmarna mer jämlikt över Europa finns väl inte på kartan antar jag. Det finns många åtgärder som skulle kunna genomföras men jag tror inte vi kommer att se dessa diskuteras innan det är försent.
De som är i verkligt behov av att fly kanske i framtiden kommer få kalla handen. Konflikterna i världen kommer inte att stanna upp när Sveriges befolkning har fått nog. Vi borde ha en ansvarsfull invandringspolitik där vi vet att de som kommer behöver hjälp. En svår gränsdragning men i ett samhälle med reglerad invandring så är detta alltid en realitet. Som det ser ut nu är inflyttningen så stor att det är omöjligt att kontrollera.
Jag är rädd att Sverige kommer att förändras på ett vis som jag tror att många nog inte kunde förutse. Jag hoppas jag har fel.