Migrationsverket är duktigt att själv lägga ut aktuell statistik, så ni behöver inte förlita er på någon bloggare.
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html
Inget krisläge råder än. Faktum fram t.om. vecka 37 så låg antalet asylansökningar fortfarande lägre än under 2014 vid samma tid. (Se kurvorna på sidan).
Men jag är inte naiv. Det kommer, givetvis att fortsätta att öka. Jag gissade tidigare på 7000 asylansökningar i vecka i mitten av oktober. Möjligtvis så kan man ha nått ännu högre då.
Men, givetvis, så har migrationsverket ett katastrofläge att ta till lägre fram.
4500 asylansökningar i veckan ger 234.000 på ett år. Men då skall man hålla i minnet att antalet asylansökningar brukar ligga lågt mellan december och mars.
För att nå upp till den nivå på invandring till Sverige som jag skulle önska för att lösa 65+ problemet så skulle 6000 asylansökningar i veckan dvs 312.000 på ett år vara lagom. För räknar man bort en tredjedel för "lågsäsong" så får man ca 196.000. I genomsnitt så får nu hela 80 procent asyl i Sverige, (beroende på många syrier och Eritreaner), då landar vi på ca 157.000. Sedan tillkommer ca 10.000 arbetskraftsinvandrare, ca 40000 i anhöriginvandring samt ca 30000 övrig invandring. Då landar vi på strax över 225000 invandrare. Lägger man sedan till lite mer än 26 tusen i naturligt befolkningsökning så blir det lite mer än 250,000, i runda slängar en folkökning på 2,5 procent per år, om det hela tillåts rulla på.