2014-07-26, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phluff
De anmäls oftare, åtalas oftare och döms oftare än vad Svensson gör, än idag.
Det kan ju bero på att de oftare är skyldig till brott. För att komma fram till att invandrarna "missgynnas" så måste man ju utgå ifrån föreställningen att Svenssons och invandrare gör lika mycket brott, och statistik som tyder på något annat är tecken på att invandrarna "missgynnas".

Det ställer jag inte upp på. Fakta är fakta. Invandrare är överrepresenterade. Punkt slut.
Citera
2014-07-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Det kan ju bero på att de oftare är skyldig till brott. För att komma fram till att invandrarna "missgynnas" så måste man ju utgå ifrån föreställningen att Svenssons och invandrare gör lika mycket brott, och statistik som tyder på något annat är tecken på att invandrarna "missgynnas".

Det ställer jag inte upp på. Fakta är fakta. Invandrare är överrepresenterade. Punkt slut.

Vad skönt att vi är överens om att fakta är fakta. Det blir mycket lättare att argumentera då!

Invandrare är överrepresenterade i statistiken - för att Svensson inte anmäls, åtalas och döms i lika stor grad för sina brott och därmed inte tar plats i statistiken i samma utsträckning. Titta bara på drogpolitiken, exempelvis. Nu vill jag inte snöa in på drogpolitik för det är inte vad denna tråden handlar om, utan det är bara ett exempel på vilket brott som helst.

62% av alla åtalade i USA för narkotikabrott är afro-amerikaner. Ändå utgör de bara 12% av befolkningen, samtidigt som mörkhyade använder droger i lika stor utsträckning som vita. Mörkhyade sänds 13 gånger oftare till fängelse än vita för narkotikabrott. Hur förklarar man det utan att inse att vi har ett partiskt rättsystem?

Länk till källan:
http://www.forbes.com/sites/erikkain/2011/06/28/the-war-on-drugs-is-a-war-on-minorities-and-the-poor/

Detta är bara EN av tresiffrigt i befintliga källor som jag kan redovisa och dessutom är det bara för ETT brott. Så att mörkhyade missgynnas i rättssytemet är ingen hemlighet längre och har aldrig varit.

Snöa inte in på drogpolitik nu, det finns det andra trådar om. Det var bara ett tydligt exempel som är svårt att tolka på annat sätt än att det är baserat på rasism.
Citera
2014-07-26, 15:18
Medlem
Citat:
Invandrare är överrepresenterade i statistiken - för att Svensson inte anmäls, åtalas och döms i lika stor grad för sina brott och därmed inte tar plats i statistiken i samma utsträckning.
Du kan omöjligen veta hur många Svenssons som är skyldiga men inte anmäls för brott, eller hur många Svenssons som är skyldiga till brott utan att blivit straffade för det.

Det enda säkra vi har att gå efter är den faktiska statistiken på hur många som har bevisats skyldiga. Det är den enda relevanta faktan.

Resten är bara gissningar ifrån nästintill sektliknande föreställningar om hur vi alla egentligen är likadana, och att statistiken måste avspegla en helt jämn fördelning för att vara trovärdig, för annars stämmer det inte in i föreställningen i att alla är likadan.
Senast redigerad av Macbajs 2014-07-26 kl. 15:24.
Citera
2014-07-26, 15:41
Medlem
Citat:
Du kan omöjligen veta hur många Svenssons som inte anmäls för brott, eller hur många Svenssons som är skyldiga till brott utan att blivit straffade för det.

Det enda säkra vi har att gå efter är den faktiska statistiken på hur många som har bevisats skyldiga. Resten är bara gissningar ifrån nästintill sektliknande föreställningar om hur vi alla egentligen är likadana, och att statistiken måste avspegla en helt jämn fördelning för att vara trovärdig.

Så du menar att det INTE är riktat när mörkhyade döms oftare för narkotikabrott i USA trots att det finns statistik på att de inte tar droger oftare än vita? Det visar inte på något sätt att mörkhyade oftare blir dömda även om de i praktiken inte utför fler brott?

Att det ser ut så i dagsläget när det kommer till dagens narkotikapolitik är en konsekvens av argumenten FÖR "war on drugs" när de sa att mörkhyade som brukade droger våldtog vita kvinnor. Är det inte rasismgrundat och är det inte en anledning till den knepiga situationen vi sitter i idag?

Det var precis såhär man gjorde i Ryssland; man gick ut med att manliga homosexuella överrepresenterade statistiken bland de som våldtog barn. Genom att förbjuda homosexualitet menade man därför att barnvåldtäkter skulle försvinna, vilket de senare har gått ut med att det också har gjort. Har man dock någon som helst förmåga att tänka källkritiskt så kan man ganska snabbt konstantera att detta är ren skräckpropaganda från regeringens sida i ett försök att få foket på sin sida mot homosexualiteten. De förbjöd dock homosexualitet oavset kön samt även transexualitet på offentliga platser. Säger du att även denna lagstiftningen var befogad? Att "fakta är fakta" trots att den är uppenbart vinklad och partisk? För i så fall blir jag mörkrädd.
Citera
2014-07-26, 16:38
Medlem
Citat:
Att "fakta är fakta" trots att den är uppenbart vinklad och partisk? För i så fall blir jag mörkrädd.
Du drar upp en massa skit om USA och Ryssland. Varför inte hävda att korruptionen i Afrikanska länder är relevant också när du ändå håller på?

Vi pratar om Sverige nu. Svenska domare och svensk statistik. Hävdar du att statistiken från BRÅ är uppenbart viklad, eller att svenska domare är rasister som dömer efter hudfärg? Det tror jag inte på. Bevisa det.

Och om statistiken vore vinklad så skulle den väl snarare visa att vita medelålders män våldtar mest, eftersom vi är i feministiska Sverige.
Senast redigerad av Macbajs 2014-07-26 kl. 16:41.
Citera
2014-07-26, 17:33
Medlem
Citat:
Du drar upp en massa skit om USA och Ryssland. Varför inte hävda att korruptionen i Afrikanska länder är relevant också när du ändå håller på?

Vi pratar om Sverige nu. Svenska domare och svensk statistik. Hävdar du att statistiken från BRÅ är uppenbart viklad, eller att svenska domare är rasister som dömer efter hudfärg? Det tror jag inte på. Bevisa det.

Och om statistiken vore vinklad så skulle den väl snarare visa att vita medelålders män våldtar mest, eftersom vi är i feministiska Sverige.

Jag skickar gärna länkar för att styrka mina påståenden, men det känns inte som att du läser dem ändå med tanke på dina svar?

Jag drar upp USA och Ryssland för att påvisa att bara för att "statistik" säger en viss sak så behöver inte verkligheten se likadan ut. Tror du verkligen att Sverige är så totalt olikt alla andra länder? Saker vinklas, och det är otroligt naivt att stirra sig blind på en statistik utan att titta på möjliga orsaker bakom, hur den har tagits fram samt möjliga felkällor. Jag hävdar inte att "alla svenska domare är rasister", men jag hävdar att poliser oftare "letar" brott bland invandrare och att det bland anmälda brott fokuseras på sådana där invandrare är gärningsmän, då de är lättare att "sätta dit". Det är fler invandrare än Svenssons som ställs inför rätta, det fokuseras mer på dem. Sedan skapas "statistiken" efter det.

Polisen har idag ingen möjlighet att reda ut varenda brott och väljer därför ofta att fokusera på brott där invandrare är gärningsmän. Varför kan man spekulera i; kanske för att man vet att de inte är lika säkra på sina rättigheter och hur de ska göra för att prata sig fria, kanske för att många i Sverige är rasistiska i hemlighet, kanske för att det är socialt accepterat och många handlar utan att reflektera. Det lägger jag mig inte i; men att det är så, det är redan bevisat. Vi kan inte stirra oss blinda på vinklad statistik, och att "invandrare begår flest våldtäkter" är ett tydligt sådant exempel.

Från advokatssamfundet hittar du följande statistik:
"...gruppen invandrare – personer som är födda utomlands eller har en eller två föräldrar som är det – är överrepresenterad när det gäller misstanke om brott."
"Studier [...] visar att utrikes födda personer oftare polisanmäls eller blir föremål för polisspaning, och med större sannolikhet åtalas, lagförs och fälls för brott."
"Jerzy Sarnecki skriver i Är rättvisan rättvis? att det finns starka skäl att anta att invandrarnas överrepresentation i den faktiska brottsligheten är mindre än statistiken visar."
"... dessutom bygger rapporten på uppgifter om misstänkta för brott – men ingenting visar att resultaten stämmer med den faktiska brottsligheten. De flesta brott anmäls aldrig, och de flesta polisanmälningar leder inte till att någon fälls för brott.

http://www.dn.se/debatt/samma-brott-ger-hardare-straff-for-invandrare/
https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2010/Nr82010-Argang76/Invandrare-och-brottslighet--myter-och-statistik/
Samt länkar från tidigare inlägg.

Och nej. Sverige är INTE feministiskt. Men det kan du och jag diskutera i en annan tråd om du vill.
Citera
2014-07-26, 18:23
Medlem
Det finns inget som tyder på att vissa invandrargrupper har 23 gånger så stor överrepresentation i våldtäktsstatistiken av någon annan anledning än att de faktiskt är överrepresenterade. Dina teorier om uppgjord statistik och annat dravel kan du gå med till kospirationsteoriforumet.

Och jo, Sverige är tyvärr ett feministiskt land. Det mest feministiska landet i världen.
Citera
2014-07-26, 20:33
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Jag skickar gärna länkar för att styrka mina påståenden, men det känns inte som att du läser dem ändå med tanke på dina svar?

Jag drar upp USA och Ryssland för att påvisa att bara för att "statistik" säger en viss sak så behöver inte verkligheten se likadan ut. Tror du verkligen att Sverige är så totalt olikt alla andra länder? Saker vinklas, och det är otroligt naivt att stirra sig blind på en statistik utan att titta på möjliga orsaker bakom, hur den har tagits fram samt möjliga felkällor. Jag hävdar inte att "alla svenska domare är rasister", men jag hävdar att poliser oftare "letar" brott bland invandrare och att det bland anmälda brott fokuseras på sådana där invandrare är gärningsmän, då de är lättare att "sätta dit". Det är fler invandrare än Svenssons som ställs inför rätta, det fokuseras mer på dem. Sedan skapas "statistiken" efter det.

Polisen har idag ingen möjlighet att reda ut varenda brott och väljer därför ofta att fokusera på brott där invandrare är gärningsmän. Varför kan man spekulera i; kanske för att man vet att de inte är lika säkra på sina rättigheter och hur de ska göra för att prata sig fria, kanske för att många i Sverige är rasistiska i hemlighet, kanske för att det är socialt accepterat och många handlar utan att reflektera. Det lägger jag mig inte i; men att det är så, det är redan bevisat. Vi kan inte stirra oss blinda på vinklad statistik, och att "invandrare begår flest våldtäkter" är ett tydligt sådant exempel.

Från advokatssamfundet hittar du följande statistik:
"...gruppen invandrare – personer som är födda utomlands eller har en eller två föräldrar som är det – är överrepresenterad när det gäller misstanke om brott."
"Studier [...] visar att utrikes födda personer oftare polisanmäls eller blir föremål för polisspaning, och med större sannolikhet åtalas, lagförs och fälls för brott."
"Jerzy Sarnecki skriver i Är rättvisan rättvis? att det finns starka skäl att anta att invandrarnas överrepresentation i den faktiska brottsligheten är mindre än statistiken visar."
"... dessutom bygger rapporten på uppgifter om misstänkta för brott – men ingenting visar att resultaten stämmer med den faktiska brottsligheten. De flesta brott anmäls aldrig, och de flesta polisanmälningar leder inte till att någon fälls för brott.

http://www.dn.se/debatt/samma-brott-ger-hardare-straff-for-invandrare/
https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2010/Nr82010-Argang76/Invandrare-och-brottslighet--myter-och-statistik/
Samt länkar från tidigare inlägg.

Och nej. Sverige är INTE feministiskt. Men det kan du och jag diskutera i en annan tråd om du vill.

Det räcker ju med att du hänvisar till "studier" och Jerzy "Bagdad Bob" Sarnecki efter varandra för att man ska förstå vilken lättlurad virrpanna du måste vara. Sociologiska studier är ren skit som skrivs av vänstervrängda individer som har en redan på förhand bestämd slutsats, ungefär som att låta Bandidos döma i narkotikamål. Nej, statistik går inte att bortförklara med några ärliga metoder och naturligtvis är Sverige ett feministiskt land.
Citera
2014-07-26, 22:36
Medlem
Citat:
Så du menar att det INTE är riktat när mörkhyade döms oftare för narkotikabrott i USA trots att det finns statistik på att de inte tar droger oftare än vita? Det visar inte på något sätt att mörkhyade oftare blir dömda även om de i praktiken inte utför fler brott?
Det är inte alls så enkelt att man säkert kan säga att svarta skulle vara utsatta för ett rasistiskt rättsväsende bara för att de oftare döms för narkotikabrott även OM de nu skulle bruka narkotika i samma omfattning som vita. Utan att ha läst in mig på ämnet alls kan jag direkt komma på flera faktorer som skulle kunna förklare varför svarta döms oftare.

Vilka droger som brukas
Om svarta brukar tyngre droger än vita i genomsnitt så döms de naturligtvis både oftare till fängelse och till längre straff. Jämför vit college kid som röker marijuana med svart crack-head.

Försäljning av droger
Är alla typer av narkotikabrott medräknade, inte bara personligt bruk?
Försäljningen av droger i USA domineras ju av svarta och latinamerikanska gäng, och det är säkert här polisen sätter in störst insatser, inte hos brukarna. Många fler svarta kommer då åka dit för narkotikabrott.

Narkotikabrott i samband med annat brottslighet
I USA, liksom i alla länder med mixad etnisk befolkning, är svarta grovt överrepresenterade inom all brottslighet. Misshandel, rån, bilstölder etc etc. När polisen griper dem för något brott så kollar man även om de är narkotikapåverkare samt söker igenom kläder och bil för ev. narkotikainnehav. Eftersom bruket är väldigt vanligt kommer de ofta åka dit för narkotikabrott i samband med annan brottslighet. Igen, jämför den vita college grabben som sitter hemma och kollar på tv och röker en joint med negern som är ute på gatorna och härjar.
Citera
2014-07-28, 08:10
Medlem
Citat:
Det finns inget som tyder på att vissa invandrargrupper har 23 gånger så stor överrepresentation i våldtäktsstatistiken av någon annan anledning än att de faktiskt är överrepresenterade. Dina teorier om uppgjord statistik och annat dravel kan du gå med till kospirationsteoriforumet.

Och jo, Sverige är tyvärr ett feministiskt land. Det mest feministiska landet i världen.

Gissar att du inte längre anser att "fakta är fakta" eftersom du fortfarande inte verkar ha läst någon av mina källor eller ens läst på om ämnet, mer än "statistiken" från BRÅ. Jag pratar inte om konspirationer; jag tror inte att det finns någon hemlig plan i Sverige på att sätta dit alla invandrare. Men polisen har antagligen någon form av press på sig att lösa ett visst antal brott per år (eller månad eller annan tidsperiod) och om invandrare är lättare att sätta dit så faller det sig ganska naturligt, tyvärr.

Bara för att ett land är "det mest feministiska i världen" (nu har jag inte kollat upp om vi verkligen är det, men vi antar att du har rätt) så betyder det inte att det är feministiskt för det. För det är det inte. Men som sagt, det kan vi ta i ett annat forum.
Citera
2014-07-28, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Det räcker ju med att du hänvisar till "studier" och Jerzy "Bagdad Bob" Sarnecki efter varandra för att man ska förstå vilken lättlurad virrpanna du måste vara. Sociologiska studier är ren skit som skrivs av vänstervrängda individer som har en redan på förhand bestämd slutsats, ungefär som att låta Bandidos döma i narkotikamål. Nej, statistik går inte att bortförklara med några ärliga metoder och naturligtvis är Sverige ett feministiskt land.

Så du tycker inte att du själv är lättlurad som lutar dig mot EN statistik från BRÅ? En källa, det är allt som räcker? Du tycker inte att du själv har en bestämd slutsats?

Statistik går inte att bortförklara? Menar du att all statistik som tas fram är äkta?

Då vet du inte vad feminism innebär.
Citera
2014-07-28, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Det är inte alls så enkelt att man säkert kan säga att svarta skulle vara utsatta för ett rasistiskt rättsväsende bara för att de oftare döms för narkotikabrott även OM de nu skulle bruka narkotika i samma omfattning som vita. Utan att ha läst in mig på ämnet alls kan jag direkt komma på flera faktorer som skulle kunna förklare varför svarta döms oftare.

Vilka droger som brukas
Om svarta brukar tyngre droger än vita i genomsnitt så döms de naturligtvis både oftare till fängelse och till längre straff. Jämför vit college kid som röker marijuana med svart crack-head.

Försäljning av droger
Är alla typer av narkotikabrott medräknade, inte bara personligt bruk?
Försäljningen av droger i USA domineras ju av svarta och latinamerikanska gäng, och det är säkert här polisen sätter in störst insatser, inte hos brukarna. Många fler svarta kommer då åka dit för narkotikabrott.

Narkotikabrott i samband med annat brottslighet
I USA, liksom i alla länder med mixad etnisk befolkning, är svarta grovt överrepresenterade inom all brottslighet. Misshandel, rån, bilstölder etc etc. När polisen griper dem för något brott så kollar man även om de är narkotikapåverkare samt söker igenom kläder och bil för ev. narkotikainnehav. Eftersom bruket är väldigt vanligt kommer de ofta åka dit för narkotikabrott i samband med annan brottslighet. Igen, jämför den vita college grabben som sitter hemma och kollar på tv och röker en joint med negern som är ute på gatorna och härjar.

Nu ville jag ju inte snöa i på just narkotikapolitiken, det var bara ett exempel. Men visa gärna källor på dina påståenden, så ska jag titta närmare på dem.

I övrigt var detta (samt Ryssland) enbart exempel på rättsväsenden där minoriteter missgynnas av rättssystemet. Jag menar inte att Sverige har ett lika katastrofalt rättssystem som Ryssland (långt ifrån). Men det är naivt att titta på EN statistik från BRÅ för att sedan uttala sig om att invandraren begår så otroligt många fler våldtäkter. För att göra ett sådant uttalande måste man känna till hur många våldtäkter som begås utan att de anmäls (eftersom flest våldtäkter begås i hemmet och många inte vågar anmäla sin partner) samt hur många anmälningar som läggs ner innan åtal. När ni har gjort det och motbevisat mig, då ska jag på riktigt fundera på om det kan ligga en gnutta sanning i det ni påstår. Men för tillfället ser jag er som otroligt naiva som skakar av glädje över att ni äntligen fått ytterligare en "anledning" att hata på de invandrare som kommer hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in