Citat:
Ursprungligen postat av
Macbajs
Du drar upp en massa skit om USA och Ryssland. Varför inte hävda att korruptionen i Afrikanska länder är relevant också när du ändå håller på?
Vi pratar om Sverige nu. Svenska domare och svensk statistik. Hävdar du att statistiken från BRÅ är uppenbart viklad, eller att svenska domare är rasister som dömer efter hudfärg? Det tror jag inte på. Bevisa det.
Och om statistiken vore vinklad så skulle den väl snarare visa att vita medelålders män våldtar mest, eftersom vi är i feministiska Sverige.
Jag skickar gärna länkar för att styrka mina påståenden, men det känns inte som att du läser dem ändå med tanke på dina svar?
Jag drar upp USA och Ryssland för att påvisa att bara för att "statistik" säger en viss sak så behöver inte verkligheten se likadan ut. Tror du verkligen att Sverige är så totalt olikt alla andra länder? Saker vinklas, och det är otroligt naivt att stirra sig blind på en statistik utan att titta på möjliga orsaker bakom, hur den har tagits fram samt möjliga felkällor. Jag hävdar inte att "alla svenska domare är rasister", men jag hävdar att poliser oftare "letar" brott bland invandrare och att det bland anmälda brott fokuseras på sådana där invandrare är gärningsmän, då de är lättare att "sätta dit". Det är fler invandrare än Svenssons som ställs inför rätta, det fokuseras mer på dem. Sedan skapas "statistiken" efter det.
Polisen har idag ingen möjlighet att reda ut varenda brott och väljer därför ofta att fokusera på brott där invandrare är gärningsmän. Varför kan man spekulera i; kanske för att man vet att de inte är lika säkra på sina rättigheter och hur de ska göra för att prata sig fria, kanske för att många i Sverige är rasistiska i hemlighet, kanske för att det är socialt accepterat och många handlar utan att reflektera. Det lägger jag mig inte i; men att det är så, det är redan bevisat. Vi kan inte stirra oss blinda på vinklad statistik, och att "invandrare begår flest våldtäkter" är ett tydligt sådant exempel.
Från advokatssamfundet hittar du följande statistik:
"...gruppen invandrare – personer som är födda utomlands eller har en eller två föräldrar som är det – är överrepresenterad när det gäller misstanke om brott."
"Studier [...] visar att utrikes födda personer oftare polisanmäls eller blir föremål för polisspaning, och med större sannolikhet åtalas, lagförs och fälls för brott."
"Jerzy Sarnecki skriver i Är rättvisan rättvis? att det finns starka skäl att anta att invandrarnas överrepresentation i den faktiska brottsligheten är mindre än statistiken visar."
"... dessutom bygger rapporten på uppgifter om misstänkta för brott – men ingenting visar att resultaten stämmer med den faktiska brottsligheten. De flesta brott anmäls aldrig, och de flesta polisanmälningar leder inte till att någon fälls för brott.
http://www.dn.se/debatt/samma-brott-ger-hardare-straff-for-invandrare/
https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2010/Nr82010-Argang76/Invandrare-och-brottslighet--myter-och-statistik/
Samt länkar från tidigare inlägg.
Och nej. Sverige är INTE feministiskt. Men det kan du och jag diskutera i en annan tråd om du vill.