2014-07-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast motivet är inte viktigt i alla mordutredningar - vilket åklagaren också säger, det finns inga krav på att de skall visa motivet.

Nej det finns inget krav, men det är enklare att hitta/veta i vilken grupp man ska leta efter gm
Vet du motivet vet du också vem son kan tänkas ligga bakom, eller hur?
Citera
2014-07-26, 16:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Nej det finns inget krav, men det är enklare att hitta/veta i vilken grupp man ska leta efter gm
Vet du motivet vet du också vem son kan tänkas ligga bakom, eller hur?
Ja, fast du kan inte veta motivet utan att veta vem som ligger bakom - i allmänhet

Däremot inriktar man utredningen mot den eller de som man vet kan ha motiv och sedan får utredningen visa om de är skyldiga eller inte.

I fallet KJ kan ju faktiskt både svartsjuka, att hon nekat sex, eller något annat vara motiv - något som man inte kan få veta utan att KJ själv berättar om det.
Citera
2014-07-26, 16:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, fast du kan inte veta motivet utan att veta vem som ligger bakom - i allmänhet

Däremot inriktar man utredningen mot den eller de som man vet kan ha motiv och sedan får utredningen visa om de är skyldiga eller inte.

I fallet KJ kan ju faktiskt både svartsjuka, att hon nekat sex, eller något annat vara motiv - något som man inte kan få veta utan att KJ själv berättar om det.

Jodå, det är inte så svårt att hitta ett sannolikt motiv enbart genom att studera brottsplatsen och offret.
Citera
2014-07-26, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad i utredningen utesluter att blodet är planterat, vad utesluter en annan gärningsman? Berätta nu för oss som har missat detta, och jag betackar mig för ovidkommande svammel, svara bara kortfattat på mina frågor är du hygglig.

Jag hävdar att det inte finns ett enda bevis eller indicium som utesluter någonting i det här fallet.

behöver man bevisa nått som är uteslutet? de kan bli mycke de. KAN blodet vara planterat? Ja nästan allt KAN väl va möjligt men VAD visar att de är planterat? Att några tycker det för att kj inte ska va skyldig och därför hittar det man själv kallar bevis?
Citera
2014-07-26, 16:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jodå, det är inte så svårt att hitta ett sannolikt motiv enbart genom att studera brottsplatsen och offret.
Att man kan hitta sannolika motiv är inte detsamma som att man fått svar på frågan om vad det verkliga motivet är - utan det handlar bara om att spekulera i motivet.

Inte ens om du hittar någon död efter vad som ser ut att vara ett rån kan du med säkerhet säga att rånet var motivet och inte iscensatt för att dölja det verkliga motivet.
Citera
2014-07-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Du tycker inte att den bevisningen som presenterades i domen ger fler frågetecken än svar?
Visst, kropp eller kroppsdelar har med största sannolikhet transporterats i sonatan, men var och hur blev hon mördad och styckad samt med vilka har kJ gjort detta tillsammans med?

Vänta ett tag, du är helt hundra säker på att han varit ensam i alla moment av dådet?

Nej det är jag intet, just det är ett frågetecken men borra i det så borrar man i närstående och det vill jag inte. Att någon krigarkompis hjälpt till är uteslutet, hjälp i sådana här fall är nästan uteslutande närstående, medvetet eller omedvetet.
Citera
2014-07-26, 16:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
behöver man bevisa nått som är uteslutet? de kan bli mycke de. KAN blodet vara planterat? Ja nästan allt KAN väl va möjligt men VAD visar att de är planterat? Att några tycker det för att kj inte ska va skyldig och därför hittar det man själv kallar bevis?

Satte du dig inte på stolen och tänkte till innan du svarade? Nej, man behöver inte bevisa något som är uteslutet. Läs noga nu, om man med t ex. teknisk bevisning kan visa att något har hänt, så kan allting annat uteslutas. I det här fallet kan man med bevisningen inte veta vad som har hänt, endast tro.

Jag ska leta lite efter en tråd som kan passa dig lite bättre, återkommer.
Citera
2014-07-26, 16:43
Medlem
Citat:
Satte du dig inte på stolen och tänkte till innan du svarade? Nej, man behöver inte bevisa något som är uteslutet. Läs noga nu, om man med t ex. teknisk bevisning kan visa att något har hänt, så kan allting annat uteslutas. I det här fallet kan man med bevisningen inte veta vad som har hänt, endast tro.

Ja enligt dina principer så kan offret även gått till grannen och denna har blivit så hipp att hen tog offret av daga när hon bara skulle lämna den dömdes lägenhet, då faller ju mobiltrafiken på plats, hon lämnade inte flottiljvägen utan grannen knackade henne, jäkla otur vill jag påstå.

Ungefär den nivån håller du och dina gelikar i alternativs teorier om det omöjliga.

Som jämförelse så kan man då tro att det var typ kinas luftvärn som pangade ner passagerarplanet i Ukraina, är det möjligt eller är det inte möjligt.
Citera
2014-07-26, 16:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja enligt dina principer så kan offret även gått till grannen och denna har blivit så hipp att hen tog offret av daga när hon bara skulle lämna den dömdes lägenhet, då faller ju mobiltrafiken på plats, hon lämnade inte flottiljvägen utan grannen knackade henne, jäkla otur vill jag påstå.

Ungefär den nivån håller du och dina gelikar i alternativs teorier om det omöjliga.

Som jämförelse så kan man då tro att det var typ kinas luftvärn som pangade ner passagerarplanet i Ukraina, är det möjligt eller är det inte möjligt.

Varför överdriver du? Känns som om du har tappat fattningen därför att dina argument tryter, är det så, eller varför uppför du dig som en okammad sjuåring?

Jag förmodar att du åsyftar mina tankar kring att KJ och VB inte nödvändigtvis måste ha varit i KJ lägenhet när mordet begicks. Så är det ju, ingenting talar för att de var i lägenheten just när hon mördades, finns inga spår som talar för det. Då kan man tänka sig att de befann sig i en annan bostad inom samma mastvinkel, vad är det som är konstigt med det tycker du?
Citera
2014-07-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Du kan inte övertyga mig om försprånget. Gärningsmännen hade inte ens blivit misstänkta om kroppsdelarna hade återfunnits inom KJ:s tassemarker tidigt. Då hade allt pekat på KJ som gärningsman. Vad hände när benen/torson återfanns. Vem blev misstänkt på en gång?
Jag anser gärningsmännen har handlat logiskt för att klara sig själva och få undan besvärande materiel som kunde ha blivit bindande bevis.
De var tvungna att ha försprång för att genomföra det, när ingen mordplats eller kropp fanns, kunde utredningen endast misstänka att VB blivit mördad.
Om utredningen hade prioriterat motivet som är mycket viktigt, hade KJ varit mer eller mindre helt ointressant.
Citera
2014-07-26, 16:56
Bannlyst
Citat:

man HAR teknisk bevisning och för att kasta omkull den måste något som inte är troligt eller möjligt ha hänt, typ lika osannolikt som ufo och inge visar på varken det eller att nån vill kj så illa och dessutom tar de risker de innebär att sätta dit han. och kj har ju it heller gett nån förklaring till nått. men de behövs väl it när han har funktionsnedsättningar va? dom förklarar ju hans lögner också. OM nu en aspie kan ljuga?
Citera
2014-07-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anser gärningsmännen har handlat logiskt för att klara sig själva och få undan besvärande materiel som kunde ha blivit bindande bevis.
De var tvungna att ha försprång för att genomföra det, när ingen mordplats eller kropp fanns, kunde utredningen endast misstänka att VB blivit mördad.
Om utredningen hade prioriterat motivet som är mycket viktigt, hade KJ varit mer eller mindre helt ointressant.
Jag är hemskt ledsen men jag köper inte ditt resonemang. Du kan inte tvinga mig att tro på din teori hur du än försöker. Du har inte ännu svarat på hur mycket du tror att det kostade MB att anlita gärningsmännen och hur han betalade dem. Du har väl en teori om den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in