2014-07-26, 15:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
/.../ Jag tvivlar för högsta dagstemperatur de tre dagarna var 17 grader och bara en av de som gjorde fyndet reagerade för lukt. Hovrätten tvivlar också.
Resonemanget kan också ha att göra med tidpunkten för när döden inträffade.
Citera
2014-07-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Dåså, du har inget som talar för att benen kom dit före 18. LV:s vittnesmål säger, enligt dig, varken det ena eller det andra.

Precis, det är meningslöst. Säger inget. De kan i princip ha kommit dit den 20 på eftermiddagen också. Spelar mig absolut ingen roll. Men ser vi till vad som är möjligt så är det inte så att det existerar något alibi osv. Hans vittnesmål utesluter inte på något sätt att benen kom dit före den 18. Detta tror jag alerte Olsson egentligen också begrep.
Citera
2014-07-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
lvs vittnesmål säger inte ett piss eftersom han var ute efter att sno lampor, kolla it ens åt höger.

Exakt. Sedan är det inte alla som begriper, eller vill begripa, den verkliga innebörden av detta.
Citera
2014-07-26, 15:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
man har ju visat det genom att inga andra alternativ är möjliga OM inte, typ ufo mördat henne.

Vad i utredningen utesluter att blodet är planterat, vad utesluter en annan gärningsman? Berätta nu för oss som har missat detta, och jag betackar mig för ovidkommande svammel, svara bara kortfattat på mina frågor är du hygglig.

Jag hävdar att det inte finns ett enda bevis eller indicium som utesluter någonting i det här fallet.
Citera
2014-07-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nej, det tror jag inte. Styckningen känns på något sätt mer genomtänkt än sticken. Hon kan ha förvarats en dag eller två på något svalt ställe.

Här tänker vi olika, jag tror tvärtom, att sticken är mer bestämda och beslutsamma då torson inte påvisar ett stort antal ytliga hugg samt överensstämmer med en bild av hugg som skett i blint raseri dvs fler hugg där det ligger tyngd bakom bl.a.
Däremot tror vi båda att styckningen har genomförts i ett senare skede, varför?
Citera
2014-07-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag är ledsen men jag tror tvärtemot dig. Det skulle ha varit mer kört för KJ ju tidigare kroppsdelarna hade återfunnits inom KJ:s domäner. Hade kroppsdelarna återfunnits den 5-6 maj skulle MB aldrig ha blivit misstänkt om gärningsmännen planterade blod i KJ:s skuff direkt efter mordet. Polisen skulle ha gått på KJ.s bil på en gång.
Med det scenariet du framför är det inte säkert gärningsmännen hade fått försprång som var nödvändigt för att avyttra saker som kunde blivit bindande bevis mot gärningsmännen.
Jag anser själv att utredningen borde varit inriktat på vem som kunde ha motiv att mörda VB.
Det som är viktigt i alla mordutredningar är motivet, men det tycks det inte ha varit i det här fallet.
Citera
2014-07-26, 16:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Med det scenariet du framför är det inte säkert gärningsmännen hade fått försprång som var nödvändigt för att avyttra saker som kunde blivit bindande bevis mot gärningsmännen.
Jag anser själv att utredningen borde varit inriktat på vem som kunde ha motiv att mörda VB.
Det som är viktigt i alla mordutredningar är motivet, men det tycks det inte ha varit i det här fallet.

Jodå, åklagaren har ondgjort sig över att hon inte har lyckats få fram ett motiv.
Citera
2014-07-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Den är irrelevant för rätt man togs av polisen och sedemera dömdes i två rättegångar.

När och hur kroppsdelar landar på FP1 och FP2 vet bara GM och eventuell städare.

Tvättningen är intressant för den har iaf inte skett med högtryck eller slang med hyfsat tryck.
Den har skett med lätt rinnande vatten annars skulle det inte finnas blodstrimlor efter tvätten, jag tänker på den lilla tank som den dömde bar med sig vid sök på offret.

Alla har väl rensat fisk eller tagit ur en älg ??, dock inte GM för han kunde ju inte ens rensa fisk vilket är absurt i sammanhanget.. damen i Askersund kunde både det ena och det andra så nog kan den dömde, militärutbildad, ränner i skogen utan hinder, springer o leker krig i timmar, kan terrängen utan och innan. Rätt man är dömd.

Du tycker inte att den bevisningen som presenterades i domen ger fler frågetecken än svar?
Visst, kropp eller kroppsdelar har med största sannolikhet transporterats i sonatan, men var och hur blev hon mördad och styckad samt med vilka har kJ gjort detta tillsammans med?

Vänta ett tag, du är helt hundra säker på att han varit ensam i alla moment av dådet?
Citera
2014-07-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har Uno berättat för dig exakt var doften som han markerade fanns? Vad jag kan se på videoupptagningen så markerar Uno i bilens bakre vänstra del, nosen är vänd åt det hållet när han lägger sig ned, hur kan du utesluta att doften som Uno känner inte kommer från blodet på listen? Ge dig nu med din tvärsäkra attityd tycker jag.
Hunden Uno markerar inte för något likblod det är sanningen.
Jag anser att polisen borde ha kollat med likspårshundar om blodet kom från VB när hon levde eller var avliden, någon sådan test gjordes aldrig.
Det gick bra att kolla blodet på tejprullen, som visade att det blodet kom från VB när hon levde.
Varför gick det inte att kolla blodfläcken i bagageutrymmet, exempelvis den på plastpåsen som inte var besudlad, om blodet kom från VB när hon levde eller var avliden ?
Citera
2014-07-26, 16:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Fast motivet är inte viktigt i alla mordutredningar - vilket åklagaren också säger, det finns inga krav på att de skall visa motivet.
Citera
2014-07-26, 16:12
Medlem
Citat:
Du kan inte övertyga mig om försprånget. Gärningsmännen hade inte ens blivit misstänkta om kroppsdelarna hade återfunnits inom KJ:s tassemarker tidigt. Då hade allt pekat på KJ som gärningsman. Vad hände när benen/torson återfanns. Vem blev misstänkt på en gång?
Citera
2014-07-26, 16:12
Medlem
Citat:

Här är jag faktiskt beredd och hålla med - ett motiv ligger alltid i bakgrunden och pyr, så även i detta fall, dock blir motivet sekundärt i just det här fallet eftersom det inte är klarlagt och gm inte har valt att berätta hur allting gick till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in