2014-07-26, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
För gärningsmännen var det mycket viktigt att få försprång, om de placerat kroppsdelarna vid FP1 0ch FP2 skulle det sannolikt varit kört för dem, därför de första dygnen är mycket viktig för mordutredarna att det finns någonting att ta på.
Det här värnet var vattenfyllt och isbelagd, därför den enda möljligheten att gömma delarna där var genom baksidan genom en glugg som var mycket besvärlig och otillgänglig.
Polisen hade kunnat komma på kroppsdelarna genom likspårhundar som hade kunnat markera där, men gärningsmännen tog den risken och lyckades.
Att polisen skulle ha gått på kroppsdelarna mycket snabbt hade fordras mycket tur, därför det var stora områden som skulle genomsökas.

Första dygnen leta man en person som försvunni, jobbar man me mordutredning då?

fordras inte mycke tur för att gå på kroppsdelar om dom ligger på fp1 och fp2?
Citera
2014-07-26, 15:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det gamla vanliga svamlet och ett dåligt argument. Det har aldrig föresvävat dig att det finns en anledning till att åklagaren har till uppgift att visa vad som har hänt?
Fast grejen är ju att jag och fler med mig har förstått det - medan du och somliga andra vill att de skall utreda allt som inte är omöjligt....

Stor skillnad i utgångspunkt där alltså.
Citera
2014-07-26, 15:30
Medlem
Nu återkommer diskussion om alibi för den dömde helgen 18-19 men jag tror att det kritiska datumet är 16 maj på eftermiddag och kväll/natt i krokarna gula huset och värnet.

Den dömde hade ingen spaning på sig 13-20 maj och for omkring som en skållad råtta.
Vittnet med doggen tittade aldrig in ordentligt i gula huset, hans intresse var armaturen och jag är tämligen övertygad att han kikade inte in till höger, det hade krävt att han näranog klättrar upp på fönsterluckan. Att vovven inte reagerade är inte anmärkningsvärt, det gör sällan vovvar om de inte får lukten rakt i nosen så kroppen på FP2 kan definitivt redan varit placerad där när han promenerade ner efter vägen mot FP1.

Givetvis en teori för dömde har haft möjlighet av förflyttning av kroppsdelar även helgen 18-19 och även 20'e på dagen men jag tror de fanns där ikring 16'e maj.

Edit: Kan dessutom tillstå att tråden som floreras av alternativteoretiker är precis vad dömde GM vill och önskar, han har mördat men ingen vet hur, han missade några detaljer och det gav tyvärr bara 10 år i buren som borde vara minst 18 och helst livstid. Denna person är livsfarlig när han kliver ut från fängelset och sannolikheten att han gör det igen mot en kvinna är stor.
Senast redigerad av ToZon 2014-07-26 kl. 15:35.
Citera
2014-07-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hur missade advokat Olsson och co de förfalskade bevisen?

Fast domstolen anser att lägenheten är möjlig, så det får man acceptera än mer.
Motiv är inte viktigt och inget krav det är däremot bevisen.
KJ gjorde bort sig tidigt han sölade och sen pratade han före fhl om var blodet fanns.
Hela sammantaget finns det inte minsta tvivel på vem som utfört detta. Resten är bullshit!

Det här är lite lustigt, vi har ju både en tekniker som uttalat sig imedia och sagt att kjs bostad varken är mord- eller styckningsplats. Man har senare ändrat uppfattning med diverse uttalanden om att kjs bostad kan möjligtvis vara mordplats eftersom de skador som vb hade inte behöver betyda att blodet rann/forsade utan mer sipprade ur sårkanalerna.

Dessa ändringar gällande ord/lek med ord i framförallt dom och i synnerhet i ljudbanden från rättegångarna och massmedia har påverkat många personers skuldfråga.

Själv utgår jag ifrån att vb har varken knivhuggits eller styckats i kjs lägenhet. Däremot tror jag ändock att han är skyldig tio mord och styckning, men har i ett senare skede av gärningarna fått adekvat hjälp an någon som han litar på - alternativt att han skyddar någon annan som begått handlingarna och har själv bistått med hjälp i efterarbetet, såsom, placera ut kroppsdelar etc.

Då kan man ställa si frågan "vem har egentligen dödat vb samt vad är motivet"?
Citera
2014-07-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Nu återkommer diskussion om alibi för den dömde helgen 18-19 men jag tror att det kritiska datumet är 16 maj på eftermiddag och kväll/natt i krokarna gula huset och värnet.

Den dömde hade ingen spaning på sig 13-20 maj och for omkring som en skållad råtta.
Vittnet med doggen tittade aldrig in ordentligt i gula huset, hans intresse var armaturen och jag är tämligen övertygad att han kikade inte in till höger, det hade krävt att han näranog klättrar upp på fönsterluckan. Att vovven inte reagerade är inte anmärkningsvärt, det gör sällan vovvar om de inte får lukten rakt i nosen så kroppen på FP2 kan definitivt redan varit placerad där när han promenerade ner efter vägen mot FP1.

Givetvis en teori för dömde har haft möjlighet av förflyttning av kroppsdelar även helgen 18-19 och även 20'e på dagen men jag tror de fanns där ikring 16'e maj.

Visst, som jag sagt, det finns inget som pekar på att kroppsdelarna INTE fanns i huset redan den 18 maj, antagligen betydligt tidigare. Inget. Diskussionen om alibi 18-20 maj är helt irrelevant.
Citera
2014-07-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
För gärningsmännen var det mycket viktigt att få försprång, om de placerat kroppsdelarna vid FP1 0ch FP2 skulle det sannolikt varit kört för dem, därför de första dygnen är mycket viktig för mordutredarna att det finns någonting att ta på.
Det här värnet var vattenfyllt och isbelagd, därför den enda möljligheten att gömma delarna där var genom baksidan genom en glugg som var mycket besvärlig och otillgänglig.
Polisen hade kunnat komma på kroppsdelarna genom likspårhundar som hade kunnat markera där, men gärningsmännen tog den risken och lyckades.
Att polisen skulle ha gått på kroppsdelarna mycket snabbt hade fordras mycket tur, därför det var stora områden som skulle genomsökas.
Jag är ledsen men jag tror tvärtemot dig. Det skulle ha varit mer kört för KJ ju tidigare kroppsdelarna hade återfunnits inom KJ:s domäner. Hade kroppsdelarna återfunnits den 5-6 maj skulle MB aldrig ha blivit misstänkt om gärningsmännen planterade blod i KJ:s skuff direkt efter mordet. Polisen skulle ha gått på KJ.s bil på en gång.
Citera
2014-07-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Varför skulle det vara planerat trots att inget talar för det?
Hunden Uno sökte i bagageutrymmet och markerade inte för blodspåret och visade inget intresse för det, det visar att blodet kom från VB när hon levde.
På vilket sätt anser du att blodspåret hade kommit till bagageutrymmet, eftersom blodet kom från VB när hon levde ?
Citera
2014-07-26, 15:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Sällan. Jag vet exakt vad den täcker. Det gör inte du.

Är less på alla idioter i denna tråd som inte orkar göra sin egen hemläxa och tror de ska få allt serverat för sig. Om ni var lite bättre pålästa och skötte eran egen faktakontroll så skulle ni sluta påstå en massa skit och jag skulle slippa bitcha så jävla mycket på er.

Win-win.
Anfall är bästa försvar, eller..? Du låter nervös betr. mastpositioneringen. - Har du observerat väderstrecket? Ev. kan positionen täcka föräldrahemmet, men även fp. och många andra platser.

Det är Svartbyn N som i normalfallet täcker in föräldrarnas bostad; även Verkstadsv NO kan ev. tänkas (den masten täcker också fp).

Den 8 maj vid 23-tiden sökte KJ tillsammans med kompisar efter VB. Kl. 23:04 ringde KJ till kompisen WL och befann sig då under masten Verkstadsv SO. Även 23:35 har KJ samma position, men 23:53 är positionen Svartbyn SV 220*; en position som kan sägas täcka ungefär samma områden som Verkstadsv SO.

Tycker att du bör tala mycket lågmält om "faktakontroll".
Citera
2014-07-26, 15:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Ointressant vad som hände 20 maj. Benen låg där helt säkert före den 18 maj.
Vad ligger bakom ditt säkra uttalande?

Jag tvivlar för högsta dagstemperatur de tre dagarna var 17 grader och bara en av de som gjorde fyndet reagerade för lukt. Hovrätten tvivlar också.
Citat:
Det kan visserligen inte uteslutas att kroppsdelarna funnits där före den 18 eller 19 maj men den osäkerhet som råder med hänsyn till att vittnet [LV] besökt platsen den 18 eller den 19 maj och inte sett något, måste räknas [KJ] till godo.
Citera
2014-07-26, 15:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast grejen är ju att jag och fler med mig har förstått det - medan du och somliga andra vill att de skall utreda allt som inte är omöjligt....

Stor skillnad i utgångspunkt där alltså.

Sätt dig ner om du inte redan gör det, koppla på hjärnan och läs noga vad jag har skrivit i mina senaste inlägg och försök verkligen att förstå. Precis, jag säger(menar) just det, att utredningen måste ge de svar som styrker det som åklagaren hävdar, ingenting annat behövs. Varken ufo eller insedda skåpbilsmördare måste utredas och motbevisas, det räcker med att kunna visa eller styrka att KJ är den som utförde mordet och styckningen och att inga andra alternativ är möjliga, lyckas man med det så kan precis allting annat med viss rimlig säkerhet uteslutas.

Utredningen ger inte de svar som rimligen bör kunna krävas för en dråpdom, vi är några som tycker så. Utredningen och domstolsförhandlingen gav domstolen en bild av att KJ sannolikt har med saken att göra, ingenting mer än så, det innebar att KJ snarare dömdes på intuition än på faktiska bevis anser jag.
Citera
2014-07-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad ligger bakom ditt säkra uttalande?

Jag tvivlar för högsta dagstemperatur de tre dagarna var 17 grader och bara en av de som gjorde fyndet reagerade för lukt. Hovrätten tvivlar också.

Läsning o lyssning av herr Ws vittnesmål
Citera
2014-07-26, 15:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Läsning o lyssning av herr Ws vittnesmål
Menar du LV? Vad i hans vittnesmål talar för att benen kom dit innan han tittade in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in