2014-07-31, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men nu tar du väl ändå i. Han ljög för att han inte ville åka dit för rattfylla, och medgav det. Kom igen med något som har med saken att göra.

nej, efterhandskonstruktion när han visste att brorbesöket skulle eller hade kollats upp. han hade aldrig behövt nämna ölintaget, bara sagt att han besökte brorsan så han it rev huset och att som med allt annat it minns det först. nu drog han till me fylla för att ha nått att skylla på varför han it ville berätta om besöket i n, Svartbyn. btw kj drack samtliga öl på em.
Citera
2014-07-31, 22:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hur är den belagd? En berusad person såg inte att en annan person var berusad? Betyder det att den andre inte var berusad?

Ponera att brodern inte brukar dricka lika mycket och ofta som KJ så är chansen dessutom stor att lilleman faktiskt var mer påverkad än KJ vid tillfället. En jäkla bra referensperson måste jag säga, haha.
Citera
2014-07-31, 22:31
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
nej, efterhandskonstruktion när han visste att brorbesöket skulle eller hade kollats upp. han hade aldrig behövt nämna ölintaget, bara sagt att han besökte brorsan så han it rev huset och att som med allt annat it minns det först. nu drog han till me fylla för att ha nått att skylla på varför han it ville berätta om besöket i n, Svartbyn. btw kj drack samtliga öl på em.

KJ hade redan uppgett för polisen att han inte kört VB hem pga att han druckit och då ville inte VB åka med han.
Senast redigerad av Namibia1 2014-07-31 kl. 22:33.
Citera
2014-07-31, 22:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nu är du där med it igen. Varför kan du inte skriva så man inte måste anstränga sig för att förstå? Det är inte SMS du skriver, och måste hålla dig inom 140 tecken.

Han är inte lika logiskt som du och jag. "Jag var ute och körde på fyllan, bäst att hålla tyst med det", antar jag var motivet.

Han drack, enligt vad han sa, merparten efter att VB gick kl 21, och det är inte em.
Citera
2014-07-31, 22:35
Moderator
OYs avatar
Citat:

Du kan omöjligtvis veta att det är en efterhandskonstruktion om inte KJ har berättat för någon att det var det. Han undanhöll kanske informationen för att inte riskera att åka dit för rattfylla, men insåg senare att brodern möjligtvis skulle kunna komma att berätta om en ev. rattfylla. Han visste kanske inte hur brodern hade uppfattat honom den där kvällen och tog det säkra före det osäkra att förekomma än att avslöjas som en lögnare.
Citera
2014-07-31, 22:38
Bannlyst
Citat:
Nu är du där med it igen. Varför kan du inte skriva så man inte måste anstränga sig för att förstå? Det är inte SMS du skriver, och måste hålla dig inom 140 tecken.

Han är inte lika logiskt som du och jag. "Jag var ute och körde på fyllan, bäst att hålla tyst med det", antar jag var motivet.

Han drack, enligt vad han sa, merparten efter att VB gick kl 21, och det är inte em.

och då är de så? nått annat alt, finns it eftersom DU antar det?
Citera
2014-07-31, 22:38
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Visst sitter du i båten där det basuneras högt om ett par i boden och deras delaktighet i mordet?

Varken polisen eller åklagarens arbete har direkt imponerat på mig och jag är inte övertygad att KJ är skyldig även om jag ibland tvivlat. Jag har min hypotes som jag tror på än.
Citera
2014-07-31, 22:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
och då är de så? nått annat alt, finns it eftersom DU antar det?
Visst finns det alternativ.
Citera
2014-07-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Säkert sant, dock krävs det en mast med 2G kapacitet för att bytet ska kunna ske.

Plus att det bara sker en enda gång på hela em och kvällen. Så det mest troliga är att VB promenerar med sin telefon i ett område med dålig täckning för 3G. Vi hade sett fler byten 3g/2g om masten ligger och vobblar i styrka mellan 3g/2g.

Blev hon inslängd i en skåpbil? Eller kom hon fram dit hon var på väg? Där är brytpunkten, som bevisar att hon verkligen gick själv från KJ. Hela åtalet faller på detta, att hon INTE blev mördad i lägenheten.

1. Inte ett enda spår har hittats i lgh.
2. Vittne som såg VB.
3. Byte mellan 2g/3g sker en enda gång i 6 minuter. Inte 1-2 sekunder, 6 min. En promenad på 500 meter.
4. Kj vittnar om att hon gått från hemmet.

I samma veva kollar 90% av Sveriges befolkning ishockey, Sverige spelar mot Tjeckien i VM. Mycket spännande match där Sverige vinner med 2-1. Matchen startar 20.15 och Sverige gör mål efter matchtid 10 minuter och 15 sekunder alltså kring 20.35--20.40. Målet genererar skrik utan dess like runt om i Sverige. Nästa mål görs kring 10 minuter in i andra perioden, alltså kring 21.10--21.15 på klockan.

Perfekt läge att slänga in någon i en skåpbil, eller sticka kniven i någon 13 gånger. 7 personer kollar definitivt inte på hockey, som vi känner till; KJ, VB, MB, AN och taxichauffören, vittnet som såg VB och hennes man (chaufför).

Var det detta skrik grannen hörde? Han kanske inte heller kollade på ishockey.

Grejen med hela upplägget är att åklagarna påstår benhårt att VB dödades i lägenheten. Först får de information från tekniker att så kan inte vara fallet, de går alltså ut först och säger att lägenheten INTE är mordplatsen.
Sen ändrar de utgångspunkt för att de inser att fallet står och faller med mordplatsen. De ändrar uppfattning ENDAST för att fälla KJ. Inte för att lägenheten plötsligt KAN vara mordplatsen, tvärtom. Om lägenheten inte kan vara mordplatsen så kommer de inte kunna fälla KJ.

Lägenheten ÄR inte mordplatsen. Det är åklagarnas osanning som gjort att TR och HR tror detta.

Hade de sökt efter en alternativ mordplats i skåpbil eller den andres misstänkta platser så hade de antingen hittat andra spår.

Men jag börjar förstå hur rättssamhället är uppbyggt. Man är inte intresserad av sanningen om den förstör en hel utredning. Man går på det spår man tagit, och sedan vrider och vänder på sanningen istället.
Typ; Nära skjuter haren ändå.
Citera
2014-07-31, 22:55
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
...Det jag menar är att han bör få välja mellan ett gruppboende och ett enskilt boende i misär utan något ekonomiskt bistånd. Inte ens en stödinsats tre gånger i veckan plus städ-, tvätt- och röjningsinsatser från familjen har räckt för att hålla bostaden i skick. Det måste väl närmast vara att betrakta som en sanitär olägenhet att ha honom boende i en vanlig lägenhet - alla andra aspekter obeaktade.

Min fetning.

En gång för alla: KJ kommer aldrig att få plats på ett gruppboende! Det är ingenting man väljer! Han uppfyller inte kraven!
Inte kan han tvångsomhändertas heller. Han är myndig. Förfaller han till gravt missbruk och inte kan ta hand om sig själv, kan han tvångsomhändertas som vuxen. Men helst ska ha en allvarlig psykisk störning också. I dagsläget har han inte det vad vi vet, men vem kan sia om hur det ser ut ett antal år efter frigivningen...
Citera
2014-07-31, 22:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Så VB:s mobil lämnade KJ:s hemmacell, enligt dig. Och ändå tror du att brottet begicks hemma. De var ute på en kvällspromenad, och det ville inte KJ visa genom att ta mobilen med sig.
Det sista säkra livstecknet från VB torde vara hennes larmförsök kl. 17:09; övriga sms till MB kan KJ ha fejkat. - Om ej, är det sista livstecknet 18:40. Mycket kan ha hänt; både i och utanför lägenheten fram till dess att KJ åker i väg en kort sväng till sin bror, och han återkommer senast 00:10 (då han befinner sig under hemmamasten); 00:19 skickar han ett svars-sms till RÅ.

23:53 är VB:s mobil inte på, eller befinner sig utanför täckningsområdet. Koden för avstängningsknappen saknas i signaleringslistan vilket betyder att batteriet eller SIM-kortet senast den tiden kan ha plockats bort; hennes mobil kan också ha slagits sönder.

Om VB:s mobil lämnade KJ:s bostad (och vi antar att det inte finns någon annan förklaring till 3G-2G bytet 20:32-20:38 - vilket det de facto gör eftersom inga säkra slutsatser kan dras av detta byte) så kan den ha gjort det vid 20:30-tiden tillsammans med KJ och hennes av KJ nyligen emballerade kropp. KJ kan ha kört till en lagringsplats (kanske till det som senare skulle bli styckningsplats), för att därefter fortsätta till sin bror och hämta det han initialt ansåg sig behöva.

Men det finns åtskilliga andra alternativ.
Citera
2014-07-31, 23:02
Medlem
Citat:
Han åkte hem en timme innan iakttagelsen. Hans fru, som åkte i samma taxi, kom hem ungefär samtidigt med iakttagelsen.

Visst kan det vara KJ som mördade VB, men om han hade läst SMS om att VB skulle till MB hade han berättat det.
Du går hårt fram med vissa här i tråden om att uttrycka sig rätt, knyta allt till fakta, osv. Hur är det med dig själv? I fetad text påstår du att kj hade berättat det. Det har du ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in