2014-07-14, 19:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Detta är ett direkt tjurskalligt inlägg. Trots all argumentation så håller du benfast vid att KJ är skyldig, och ändå kan du inte svara på den enkla frågan, varför kan inte blodet vara planterat i bagageluckan? (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Jag avstår från att kommentera ditt omdöme om vilken attityd som påstås prägla
ifrågavarande inlägg och önskar dig istället lycka till med att få "all den argumentation"
du behagar åberopa för att lyfta av Kristoffer Johansson sin skuld till dådet på Vatchareeya,
att ha styrka nog för att åstadkomma en ny utredning med åtföljande resning och
ny rättegång och en annan person dömd istället.

Citat:
Kristoffer Johansson har, sedan han frånfallit invändningen att blodet kommer från
väska eller dylikt, som haft spår av blod från Vatchareeya Bangsuan, invänt att
någon annan placerat ut blodet såväl i bilen som på tejprullen och menat att detta
varit lätt att göra, eftersom han inte brukar låsa bil eller lägenhet. Ett sådant
påstående skulle dock, om det är riktigt, innebära att någon haft motiv att döda
Vatchareeya Bangsuan men samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig
Kristoffer Johansson misstänkt och dömd för brottet. Det har inte i målet kommit
fram någon omständighet, som tyder på att någon haft sådana starka motiv. En
gärningsman, som på detta sätt bereder sig tillträde till annans lägenhet och bil för
att plantera ut bevis mot innehavaren av lägenheten och bilägaren, löper stor risk att
bli upptäckt, vilket måste ha en starkt avhållande effekt på den, som redan gjort sig
skyldig till uppsåtligt dödande av annan. Den invändning, som Kristoffer Johansson
framställt om att annan placerat ut blod och DNA från Vatchareeya Bangsuan i
Kristoffer Johanssons bil och lägenhet saknar därför bärkraft och är motbevisad.
Det är således till att börja med utrett att Vatchareeya Bangsuans döda kropp
transporterats i bilen och dess bagageutrymme. Kristoffer Johansson träffade
Vatchareeya Bangsuan under eftermiddagen och kvällen den 4 maj 2013. Han är
även ägare till bilen. Enligt vad han uppgett har han inte lånat ut bilen till annan
person. Enligt tingsrättens bedömning kan därför med tillfredsställande grad av
säkerhet slås fast att Vatchareeya Bangsuans döda kropp transporterats i bilen och
att det varit Kristoffer Johansson, som gjort detta.

Sidan 75 i domen

Citat:
Det kan dock inte
med fullständig säkerhet slås fast att dödandet skett i lägenheten. Oavsett om
stickskadorna utdelats i lägenheten eller på annan plats, anser tingsrätten att det är
så stark bevisning mot Kristoffer Johansson som gärningsman att det framstår som
uteslutet att annan person är gärningsman och det är då med tillräcklig grad av
säkerhet styrkt att det varit Kristoffer Johansson, som tillfogat Vatchareeya
Bangsuan de dödliga stickskadorna.

Sidorna 79, 80 i domen.
http://www.fildirekt.se/dl/1397723049.pdf
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-14 kl. 19:44.
Citera
2014-07-14, 19:39
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag tycker det handlar om att åklagarna ha spridit ut osanna saker till media innan och under rättegången. Något som gjort att hela rapporteringen av fallet blivit väldigt vinklat som i sin tur speglat av sig även på domen i TR.

Bla har man släppt ljudfiler från förhör med KJ innan dom till Efterlyst.
Stått och förklarat till hela Sveriges mediakår att VBs mobil aldrig lämnat KJs hemadress i ett funktionsdugligt skick.
Manipulerat bilder i FUP så att det ser ut som en större mängd blod i KJs bagage och även lagt dit ytterligare en "fläck" blod som inte ens är blod, något både polis och åklagare var fullt medvetna om innan rättegången.

Jag skulle kunna göra listan betydligt längre men ids inte.
Inga omständigheter i världen ändrar på fakta vem som är GM. Kort sagt - oavsett hur de rättsvårdande myndigheterna agerat - är GM (enligt mitt förmenande) KJ. Tydligen var TR och HovR inne på samma linje.
Citera
2014-07-14, 19:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Inga omständigheter i världen ändrar på fakta vem som är GM. Kort sagt - oavsett hur de rättsvårdande myndigheterna agerat - är GM (enligt mitt förmenande) KJ. Tydligen var TR och HovR inne på samma linje.
Det har hänt tidigare att HD har beviljat resning, och HR har bytt fot. Läs gärna t.ex. här: (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid.
Citera
2014-07-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror inte jag har sett något annat fall på forumet där man fortsätter att förfölja
folk även efter att gärningsmän är bundna vid sina dåd på ett övertygande sätt och domar fallit.

Nu görs givetvis invändningen att just bevisningen i det här ärendet är av det verkligt
otillräckliga slaget, synnerlig tunn och berättigad att bli föremål för kraftiga
ifrågasättanden.
Där håller ju inte vissa av oss med som bekant. Vi anser att man har kunnat visa på
skulden hos KJ på ett sätt som inte lämnar utrymme för några rimliga tvivel.

Vi som inte böjda åt att köpa någon blodplanteringsteori - vi har väl bristfällig fantasi kanske... -
eftersom ingenting konkret ger anledning att misstänka förekomsten av en sån, vi som väger
samman det som finns av försvårande omständigheter och landar i slutsatsen att
någon annan gärningsman är närmast hundraprocentigt utesluten.
Det som fortfarande finns en viss osäkerhet kring är väl då om någon varit vår förövare
behjälplig i något skede efteråt. Med att bära exempelvis. Eller att hålla tyst om vad man vet.
Att KJ emellertid är ensam om utförandet av dådet och efterföljande isärtagning av
den unga kvinnokroppen, är åtminstone jag närmast helt övertygad om.
Inget MBoudinskt "event" med sadistiska lustmördare komna från alla möjliga håll,
ingen kompis som velat vara med att döda flickan på detta utdragna och fruktansvärda
sätt. Inte heller ur skåpbil utramlandes professionella styckmördare, två till antalet,
med specialitet att hantera just thailändska tjejer på ett ytterst bestialiskt vis.
I min värld nämligen utför lejda mördare snabbt det som man fått i uppdrag att verkställa
och drar verkligen inte ut på förloppen i onödan och ägnar sig inte åt att tillfredsställa
några sadistiska lustar mitt uppe i yrkesutövandet...det får ske vid sidan om i så fall...

En ensam gärningsman. Som nästan alltid är fallet när det begås mord eller dråp.
Som tidigare påpekats: dådet vittnar om att personen bakom är mycket störd och
att det är att betrakta som olyckligt att denne människa inte hamnar inom
rättspsykiatrisk slutenvård istället för fängelse.
Han kommer att gå ut en dag därifrån och kunna vara lika farlig igen.
Helt medicinskt och terapeutiskt obehandlad i värsta fall, bara förvarad, omhändertagen
bland andra missdådare och busar på anstalt ett fåtal år.
Jag är rädd för att det blev mer än en grov, olycksalig missbedömning i det här målet:
Brottsrubriceringen. Påföljden. Och beslutet att anse honom som frisk nog att avtjäna
sitt straff på kåken.

Om Kristoffers oskuld är flera visst övertygade. Vad kan dessa då åstadkomma här
genom att slåss för hans sak och peka finger istället åt, företrädesvis, "karatehållet"?

Jo, de ska jobba fram en kommande resning visst, så säkra tycks man i vissa fall
vara på att allvarliga missgrepp och brister präglar utredningen from the very beginning,
och då har man skäl alltså att umgås med tankar på att något sådant verkligen kan
realiseras framöver.

Jag säger då: Lycka till med det!
Hoppet lär ju vara bland det sista som överger en människa och vad vissa här hoppas på
behöver man ju inte direkt missta sig på.

Mitt fetade: Det håller jag verkligen med om, alternativ ivrare trakasserar en/två personer som av länsman avfärdats från utredningen efter vad jag tror en grundlig koll på personen/personerna genom spaning och säkerligen också vittnesutsagor, som finns i slasken för det har inget med detta mord att göra.

Denne man och i viss mån kvinnan har fått betala ett jävligt högt pris utan att ens varit föremål för anhållande, allt p.g.a. mannens vänsterprassel och då med sin elev vilket är motbjudande men icke straffbart, kvinnan för att hon fick härdsmälta och lät fingrarna flyga över tangentbordet, mycket motbjudande men icke straffbart då det inte var frågan om förtal t.ex.

Mord/dråp är oftast precis som du beskriver, en mördare och ett offer och sällsynt att flera är inblandade för det skulle länsman klurat ut om det skulle förhålla sig så i detta fall.

Man kan ju bara hoppas att vederbörande lättar på trycket så hela sanningen kommer fram, kanske han i något sammanhang försäger sig eller måste berätta för att tro sig hamna högre upp i rang på sitt nya boende.

Fängelse är i mina ögon inte rätt för denna stolle utan psykvård skulle passa betydligt bättre men nu blev det inte så. Kan bli intressant vad tjejen i styckmordet (Askersund/Kumla i annan tråd) får för dom, mord eller dråp och vad blir påföljden. Två unga människor som får korsdrag i hjärnan och inte bara mördar utan styckar offret.
Citera
2014-07-14, 20:00
Medlem
Imthisnices avatar
"Vad som ytterligare begränsar möjligheten att utvinna den absoluta sanningen ur en process - eller snarare vad som begränsar möjligheten att optimera metodiken - är, för det fjärde, de begränsade möjligheterna till verifikation. Domstolen får sällan reda på om man verkligen dömt rätt eller ej och därmed saknas det viktigaste remediet för teorikorrigering och metodutveckling. Om det vore så att riktigheten i en dom kunde prövas genom experiment eller andra former av säkra analyser, skulle det också vara möjligt att förbättra kunskapen om erfarenhetssatser och metoderna för fastställande av orsakssamband. Men de s.k. justitiemord, som förhoppningsvis ger upphov till självkritik inom domarkåren, är så få att de knappast fungerar som någon generell korrigeringsmekanism. I stället är domarna i regel hänvisade till sin egen övertygelse om att de kommit till rätt slutsats och det betyder sin tur att risken är uppenbar att fel - logiska och empiriska - upprepas: Vad som räckte som bevis i ett tidigare mål kommer även räcka i ett senare med liknande omständigheter, så länge inget framkommit som ger skäl att rucka slutsatsen i det föregående ärendet. Bevisprövningen blir med erfarenheten "självgående" - men huruvida resultatet är korrekt eller ej är det ingen som säkert vet."

http://www.juridicum.su.se/process/bevis/doktrin/Bevis1.htm
Citera
2014-07-14, 20:01
Medlem
Imthisnices avatar
Hur gick det för polisen med yppandeförbud?
Citera
2014-07-14, 20:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jaha, och med det svaret iklädde du dig KG:iens opassande klädnad.

Eller kanske du är rädd för att de anhöriga är om så inte nöjda men åtminstone tillfreds med domen. Jag tror nämligen att antalet "tvivlare" i Sverige uppgår till max två handfull personer. Och där finns inte de anhöriga till VB samlade, däremot en inte helt oväsentlig skara från denna tråd.
Jaha, så skuld bestäms av hur många som tror man har begått brottet, inte om man har begått det.

Hur utförde KJ brottet, tror du? Du var inte riktigt klar med din teori: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Gick KJ i SMS-konversation i timtal med VB:s älskare efter brottet, och gillade på Facebook? Lyckades han städa lika bra som den här mördaren, tror du? https://anonfiles.com/file/92900904f19e8b1e04baeac0768312e9
Citera
2014-07-14, 21:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jaha, och med det svaret iklädde du dig KG:iens opassande klädnad.

Eller kanske du är rädd för att de anhöriga är om så inte nöjda men åtminstone tillfreds med domen. Jag tror nämligen att antalet "tvivlare" i Sverige uppgår till max två handfull personer. Och där finns inte de anhöriga till VB samlade, däremot en inte helt oväsentlig skara från denna tråd.

Ärligt talat så skiter jag i VB anhöriga i just den här frågan. Att jag känner medlidande är en helt annan sak. Rättvisa och rättssäkerhet i det här fallet har inte ett dugg med VB anhöriga personliga inställning till rättskipning. Den juridiska delen i det här fallet är inte en privatsak mellan VB anhöriga, den dömande makten och den dömde, det är min bestämda uppfattning.
Citera
2014-07-14, 21:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jaha, så skuld bestäms av hur många som tror man har begått brottet, inte om man har begått det.

Hur utförde KJ brottet, tror du? Du var inte riktigt klar med din teori: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Gick KJ i SMS-konversation i timtal med VB:s älskare efter brottet, och gillade på Facebook? Lyckades han städa lika bra som den här mördaren, tror du? https://anonfiles.com/file/92900904f19e8b1e04baeac0768312e9

De som envist argumenterar med hjälp av sannolikhet, rimlighet, statistik och historik borde ägna det fetade en tanke tycker jag. Är det ens troligt att en mördare använder offrets mobiltelefon efter mordet och sms:ar med offrets älskare och dessutom gillar på Facebook, har det hänt tidigare?
Citera
2014-07-14, 21:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ärligt talat så skiter jag i VB anhöriga i just den här frågan. Att jag känner medlidande är en helt annan sak. Rättvisa och rättssäkerhet i det här fallet har inte ett dugg med VB anhöriga personliga inställning till rättskipning. Den juridiska delen i det här fallet är inte en privatsak mellan VB anhöriga, den dömande makten och den dömde, det är min bestämda uppfattning.

Jag förstår ärligt talat inte frågeställningen i det inlägg du har besvarat, om KJ skulle mot förmodan beviljas resning så har det framkommit uppgifter och bevis som talar mot hans skuld, varför skulle VB,s anhöriga opponera sig mot det, det är väl i deras intresse att rätt GM döms för dådet?
Citera
2014-07-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
*Tror detta är en missuppfattning. Någon nämnde i tråden att det var en guillie som låg i bilden men den hänger ju i hans klädkammare.
*Polisen hittade en svart overall i bilen
Försök begripa vad jag skrev så förstår du att det inte är en missuppfattning.
Citera
2014-07-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De som envist argumenterar med hjälp av sannolikhet, rimlighet, statistik och historik borde ägna det fetade en tanke tycker jag. Är det ens troligt att en mördare använder offrets mobiltelefon efter mordet och sms:ar med offrets älskare och dessutom gillar på Facebook, har det hänt tidigare?
Mördaren Fredrik Svensson använde offrets mobiltelefon för att lägga ut rökridåer så visst kan det vara KJ som har använt VB telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in