2014-07-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nja, han kan satsa på dom fyra stora kvalen till GS istället. För många topp-100 spelar Challengers för att det skall vara riktigt värt det.

Ja men det är ju precis sådant motstånd han behöver , inte ger det mer spela kval till grandslam där det är lika bra spelare med + på underlag som han inte behärskar lika bra som gruset? eller får man poäng för att va med i kvalen där? men han sattsar ju på att kvala i us open.
Citera
2014-07-25, 22:04
Medlem
Citat:
Nja, han kan satsa på dom fyra stora kvalen till GS istället. För många topp-100 spelar Challengers för att det skall vara riktigt värt det.
Precis de spelare han ska spela mot dag in och dag ut nu för att bli mentalt härdad. Spetskvalitérna har han men idag såg man en valp som mötte en man, Ymer är upp, ner, här och där och på läktaren ibland mentalt medan Goffin bara lugnt trummar på med tunga, stabila grundslag och låter Ymer slå bort sig själv. Topp 100-tennis är att kunna mala, mala och mala med tunga grundslag i evighet utan att missa eller bli frustrerad och bara ligga och vänta på rätt läge för att höja tempot.
Citera
2014-07-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Precis de spelare han ska spela mot dag in och dag ut nu för att bli mentalt härdad. Spetskvalitérna har han men idag såg man en valp som mötte en man, Ymer är upp, ner, här och där och på läktaren ibland mentalt medan Goffin bara lugnt trummar på med tunga, stabila grundslag och låter Ymer slå bort sig själv. Topp 100-tennis är att kunna mala, mala och mala med tunga grundslag i evighet utan att missa eller bli frustrerad och bara ligga och vänta på rätt läge för att höja tempot.

Frustrationen tycker jag han höll inne rätt bra ändå ,han flippa ju nära han tappade 40-0 och tappade serven där i andra,men annars ganska bra, men det var det jag menade när jag sa att det är tveksamt om han blir topp 100 , han var ju ganska ordentligt utspelad,men det är klart det är ju små detaljer som måste åtgärdas och på några år händer det ju mycket ,men det var bara vad jag kände direkt efter matchen , men jag tycker han har snabbheten fr att bli riktigt bollsnål på sikt ,men han måste lära sig spela mer säkert ,men det är klart hinner han inte med i tempot riktigt så blir det ju svårare hålla säkerheten.
Senast redigerad av pederN 2014-07-25 kl. 22:14.
Citera
2014-07-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja men det är ju precis sådant motstånd han behöver , inte ger det mer spela kval till grandslam där det är lika bra spelare med + på underlag som han inte behärskar lika bra som gruset? eller får man poäng för att va med i kvalen där? men han sattsar ju på att kvala i us open.
Risken att möta topp-100 i GS-kval är liten jämfört med en Challenger, brukar alltid vara ett par borta inför varje GS ibland dom. Det är runt 110-280 som dom som kvalar är på.
8 poäng för andra rundan i ett GS, 16 för tredje rundan.
Senast redigerad av Alessandro 2014-07-25 kl. 23:00.
Citera
2014-07-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Knappast alla som spelar så, tror du Ernsts Gulbis står och maler på planen?
Klart är att han inte hör hemma ibland dom topp-100 idag...
Citera
2014-07-26, 01:49
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Man får akta sig för att döma Ymer för hårt. Helt klart är att han inte är tillräckligt bra för att på allvar kunna mäta sig med topp 100 spelarna än, men det ska han egentligen inte vara heller. Han är bara 18 år. I början på året var han på plats 750 ungefär. För mindre än ett år sedan var han inte ens topp 1000 och nu är han alltså på väg in på 250-placering. Han har förbättrat sin ranking enormt mycket och tagit ett mycket stort steg framåt i karriären och i sitt spel på bara ett halvår. Jag tror personligen att han ligger lite för högt upp i förhållande till hur bra han egentligen är just nu, men han har ändå spelat mycket bra i år.

Av detta kan man luras att tro att Ymer redan nu skulle vara i nivå med topp 100 spelarna, men jag tror att det är att ha för lite tålamod. Han är inte där än och ska egentligen inte vara det heller, vilket vi tydligt blev varse om idag. Sen ska man även komma ihåg att en utklassning inte nödvändigtvis måste vara så stor skillnad egentligen i tennis. 6-2 6-1, kan enkelt förvandlas till betydligt jämnare siffror om Ymer bara förbättrar vissa delar av sitt spel, exempelvis att han förbättrar sin serve, gör färre misstag och ser över sin taktik lite.

Sedan är jag i alla fall tveksam till om Ymer kommer att bli någon superstjärna. Han har talang och han verkar ha en bra vilja och vara seriös i satsning. Däremot tycker jag att han ser alldeles för svajig ut. Han gör många misstag, han har ingen tyngd i sin serve eller sitt spel (detta måste ändras om han vill bli topp 100), och han verkar vara alldeles för beroende av att spela på grus. För mig känns det lite som att han som bäst kommer bli just en ny Goffin eller nåt, men jag antar att vi får se.
Citera
2014-07-26, 01:52
Medlem
Nära topp 10 i världen är inte intressant i den här diskussionen, där är de så bra att de kan skapa sina egna recept för hur tennis skall spelas.

Allmänt så är skillnaden mellan #75 och #275 att #75 matar tillbaka bollen i all oändlighet med bra längd och tryck medan #275 bjuder motståndaren på poäng regelbundet genom att tappa längd eller att bli frustrerad och gå på avslut för tidigt, i spetskvalitét brukar man inte se så mycket skillnad mellan dem, Ymer vinner ju alla poäng där han driver spelet idag. För att förlora de nästa 2 på att Goffin stabilt matar ballonger vänster-höger-vänster-höger tills att han ser att han har fått Ymer lagom lång ut från centrum och då kliver in och lägger på lite extra tryck på bollen mot andra hörnet, inte med avsikt att det ska bli en vinnare utan bara lagom hårt för att chanserna till bra retur blir små. Klinisk rutinerad riskminimerande malande professionell topp 100-tennis.
Citera
2014-07-26, 11:12
Medlem
Jag tror lite mer på Mikael av bröderna faktiskt , han verkar ha utvecklat sitt spel nu senaste månaderna också enligt tränaren ,Han är ju bara 15 än , han kan nog bli riktigt duktig om han fortsätter utvecklas och får va skadefri ,men jag tror ändå Elias kommer bli duktig också ,helt klart topp 100 ,man ska komma ihåg att medelåldern när spelare slår igenom är ganska hög nu , men sen får man se hur långt han når på rankingen.
Citera
2014-07-26, 11:13
Medlem
Citat:
Risken att möta topp-100 i GS-kval är liten jämfört med en Challenger, brukar alltid vara ett par borta inför varje GS ibland dom. Det är runt 110-280 som dom som kvalar är på.
8 poäng för andra rundan i ett GS, 16 för tredje rundan.

Jag gåller med dig , Ymer skulle ju kunna blanda upp så han spelar nån vecka future och nästa challenger , för jag tycker ändå han ska spela en del challenger.
Citera
2014-07-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jag gåller med dig , Ymer skulle ju kunna blanda upp så han spelar nån vecka future och nästa challenger , för jag tycker ändå han ska spela en del challenger.
Litet förtydligande GS-kval avser poängen. Blir alltid några som lämnar återbud innan en GS, så att förlorare i kvalfinalerna kommer med.
Han har tre nollpoängare fortfarande, två efter denna vecka så det finns mycket poäng som kan hämtas i futures fortfarande. Hans största poängskörd är en vinst i en future i 15k USD klassen.
Senast redigerad av Alessandro 2014-07-26 kl. 12:33.
Citera
2014-07-26, 12:56
Medlem
Citat:
Litet förtydligande GS-kval avser poängen. Blir alltid några som lämnar återbud innan en GS, så att förlorare i kvalfinalerna kommer med.
Han har tre nollpoängare fortfarande, två efter denna vecka så det finns mycket poäng som kan hämtas i futures fortfarande. Hans största poängskörd är en vinst i en future i 15k USD klassen.

Han har 2 vinster i 15k USD klassen men nu ska han nog spela i cortina som jag fattat , tror han går in direkt i MD där faktiskt , är då inte med i kvalet.
Citera
2014-07-26, 14:37
Medlem
M Ymer framme i final i 16 års klassen ,EM ,han vann em för 14 -åringar ,får se om han gör om bedriften , möter en fransman i final.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in