Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-25, 02:26
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Jaså? Det har jag ingen koll på. Det jag läst har varit riktigt bra. Jag har dock läst om Quick på sidan och där är det senaste om honom inte med, så han står som mördare fortfarande. Men jag tänkte att det var ok eftersom det inte är en svensk sida.
Citera
2014-07-25, 06:01
Medlem
Citat:
Om händelseförloppet som beskrivs i sammanfattningen 140709 i TS är sann, så ger ju brottet ett mycket taffligt intryck. Vad inbillade sig egentligen MGM, att hon skulle undkomma? Jag tror inte att hon bara for hem en tidig morgon till BO för att så att säga talas vid. Och kroppen sen, skulle den ligga kvar? Rimligtvis måste hon ha tänkt så långt, att kroppen inte bara förflyktigas av sig själv. Prata lugnande till grannen. Åka till jobbet i BO:s bil, hantera BO:s livlösa kropp i omgångar, vara på arbetsplatsen osv. Det är inte smart agerat, för att undkomma morddom, men ändå rationella inslag, utdraget över ett dygn och troligtvis ett betydande förarbete/planering innan mordet begicks. Fascinerande, att begå så hiskeliga brott och tro sig undkomma dom genom ett så taffligt tillvägagångssätt. Är hon personlighetsstörd och tangerade ett så kallat gränspsykotiskt status? Det är för billigt som förklaring, i alla fall mildrar det inte skulden. Det går tretton personlighetsstörda på dussinet. Det är inte 70-talet längre; det blir ingen psykvård, det blir finkan.

Ha i beräknande att hon sannolikt är nybörjare i mördandets ädla konst.

Men ville hon verkligen undkomma så är det hela riktigt amatörmässigt utfört.
Citera
2014-07-25, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Detta kan du säkert bättre än mig, men har för mig att närmare cirka 90 procent av morden klaras upp. Det inkluderar förstås både vanliga mord och styckmord. Men enligt "minns inte hans namn" experten som granskat styckmord i Sverige så finns det 20 ouppklarade styckmord vilket borde tyda på att man har en viss större chans att klara sig om man styckar offret.

Hade JH dumpat delarna på en plats där de förblev oupptäckta så hade hon haft en rejäl chans att gå fri.
Ingen kropp = inget (bevisbart) brott
Styckmord följer nog statistiken för mord där inte kroppen hittats ganska väl och anledningen till att stycka är ju just att transportera bort kroppen?

Kolla på Marinafallet, där lyckades MGM gå fri i 2 rättegångar till kroppen hittades trots viss bevisning om att mord skett. Eller Hovs Hallar.

Tack för statistiken dock, ogillar när folk kommer med påståenden utan grund.
Citera
2014-07-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Tja, jag vet inte, med vittnesmål och indicier, som att hon setts på brottsplatsen av granne vid tiden för då BO senast hördes vara vid liv. Använt BO:s bil, är det ett naturligt brukande utifrån BO:s och MGM:s relation? Ringt till JN (?), antytt något hemskt e d inträffande som hon ville ha hans hjälp till. Teknisk bevisning efter styckning och kanske själva mordet skulle mycket sannolikt påvisas på brottsplatsen, i lgh. Lgh-innehavaren hade alibi, om jag ska tro sammanfattningen 140709 i TS. Jag vet inte hur mycket starkare bevisning som behövs, men jag är ju bara lekman.
Citera
2014-07-25, 10:43
Medlem
Vilka har JH rätt att träffa i detta läge, är hon totalt isolerad eller får hon träffa familjen?
Citera
2014-07-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Menar du kanske att JH inte är en traditionell mördare? Den iskalla typen.
Att styckningen blev ett sätt att lösa logistiken.
Hade JH varit en skoningslös mördare, hade JH planerat för följderna av ett mord.
D v s en kropp måste bort. Hur då?
Styckning! Glöm inte verktygen för styckning.
Men det var ju det JH gjorde.
Så var det planerat mord?

Jag tror styckningen kom till för att hon skadade sig själv.
Hon läckte DNA och blev tvungen att städa.
Citera
2014-07-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hon läckte DNA och blev tvungen att städa.
Du menar att själva avdagatagandet medförde eget blodvite, varför GM utvidgade från mord till att maskera sitt eget blod genom sprida BO:s kroppsvätskor medelst styckning? Eller att det uppstod ett städbehov varför GM såg det påpassligt att grisa ner ännu mer i bara farten?
Citera
2014-07-25, 11:27
Medlem
Citat:
Du menar att själva avdagatagandet medförde eget blodvite, varför GM utvidgade från mord till att maskera sitt eget blod genom sprida BO:s kroppsvätskor medelst styckning? Eller att det uppstod ett städbehov varför GM såg det påpassligt att grisa ner ännu mer i bara farten?

Du sitter ute i värmen förstår jag
Hon skadade sig i en hand som hon sökte vård för. Tror du hon läckte DNA?
Efter vad som framkommit hade hon städat efter sig.
Varför ta bort kroppen och låta allt slabb ligga kvar?
Vi har inte fakta än, det vi vet har kommit från press å polis.
Citera
2014-07-25, 11:45
Medlem
Citat:
Jag förstår inte kopplingen mellan egen, eventuell, blodspillan och behovet att stycka BO. Jag tolkade din mening så:

Citat:
Citera
2014-07-25, 12:13
Medlem
Citat:
Jag förstår inte kopplingen mellan egen, eventuell, blodspillan och behovet att stycka BO. Jag tolkade din mening så:

Okey, när hon skadar sig själv blodar hon ner offer, golv m.m. Då finns hennes DNA på liket.
Det kommer vi att få reda på i FUP.
Därför måste hon få bort kroppen, samt städa bort blod där hennes blodiga DNA kan påträffas.
För att få ut kroppen måste hon stycka.
Det är vad jag tror.
Citera
2014-07-25, 12:33
Medlem
Citat:
Då hänger jag med i din tankekedja. Men om inte sådan förmodad egen blodspillan från MGM inträffat, borde inte behovet att göra sig av med liket föreligga även då, alldeles oavsett städbehovet?

Från det ena till det andra: jag undrar vad som kretsade o MGM:s huvud när hon, enligt uppgift i sammanfattningen 140709 i TS, försökte injicera alkohol i BO. Om BO levde skulle en viss distribution av alkohol ske i kroppen, men om BO var dött, vad skulle då ske med distributionen? Jag antar, om utsagan är sann, att hon försökte injicera intravenöst, men det skulle ju kunna vara på annat sätt. En rättsläkare skulle förmodligen, när nu mordmisstanken föreligger, vara observant på insticksställen, men det skulle kunna missas, beroende på fin kanyl, eventuella mer eller mindre naturliga blessyrer, tatueringar, hudförändringar osv. Kroppen förvisso styckad, vilket torde försvåra påvisandet av sådana fynd.

Skulle MGM försöka få offret att se ut som alkoholpåverkad, och det ses som en förberedelse för försvarstalet vid eventuellt/sannolikt gripande av den misstänkte? Det finns en del luckor att täta i så fall. Eller så är det en fantasifull, TV-mässig improvisation av en übersmart GM.
Citera
2014-07-25, 12:56
Medlem
Citat:
Då hänger jag med i din tankekedja. Men om inte sådan förmodad egen blodspillan från MGM inträffat, borde inte behovet att göra sig av med liket föreligga även då, alldeles oavsett städbehovet?

Från det ena till det andra: jag undrar vad som kretsade o MGM:s huvud när hon, enligt uppgift i sammanfattningen 140709 i TS, försökte injicera alkohol i BO. Om BO levde skulle en viss distribution av alkohol ske i kroppen, men om BO var dött, vad skulle då ske med distributionen? Jag antar, om utsagan är sann, att hon försökte injicera intravenöst, men det skulle ju kunna vara på annat sätt. En rättsläkare skulle förmodligen, när nu mordmisstanken föreligger, vara observant på insticksställen, men det skulle kunna missas, beroende på fin kanyl, eventuella mer eller mindre naturliga blessyrer, tatueringar, hudförändringar osv. Kroppen förvisso styckad, vilket torde försvåra påvisandet av sådana fynd.

Skulle MGM försöka få offret att se ut som alkoholpåverkad, och det ses som en förberedelse för försvarstalet vid eventuellt/sannolikt gripande av den misstänkte? Det finns en del luckor att täta i så fall. Eller så är det en fantasifull, TV-mässig improvisation av en übersmart GM.

Det där med alkoholen är en bra fråga, hur hon tänkte där vet i fan.
När hon gör det måste hon ju räkna med att LL ska hittas. Sen tror jag att hon ändrar sig, hon parkerar LLs bil på "annan ort" vet ej var men skulle inte bli förvånad om den står vid en tågstation, bussmot eller så.
När hon sen inte får hjälp så rasar hon ihop å orkar inte mer. En teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in