Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-24, 23:59
Medlem
Vad gör en ung till synes vanlig hästtjej till (ev) mördare? Triangeldramat är diskuterat sedan länge och svartsjukemotiv ligger nära till hands att tro på. Svartsjuka kan verkligen driva människor att göra extrema saker. Men jag tror att för JH kan det ha funnits ännu tyngre motiv invävda i situationen. Trots sin relativa ungdom hade hon hus, bil, hästar och djur. Men relationen med mannen hon bodde på var över. Så länge han stannar under samma tak kan hon kanske bo kvar. Jag tänker att hon behövde det nya förhållandet känslomässigt (därav svartsjuka) men det fyllde samtidigt funktionen att kunna rädda hennes boende och hästliv. JH ville säkert bli sambo så fort som möjligt. Att det finns en rival hotar alltså inte bara hennes kärlekslycka, det pajar möjligheten att lösa ekonomin och vardagstryggheten och allt hon byggt upp. Jag tror detta är en stark driftig ung kvinna men nu ser hon allt viktigt i sitt liv raseras. Ser man det så blir motivbilden djupare och starkare. Och kanske blir det aningens mindre svårsmält att just JH genomför detta brott
Citera
2014-07-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ja precis. Hon inte en traditionell mördare och mycket tyder på att styckningen inte var planerad. Skulle jag stycka någon så skulle åtminstone ta med verktygen, annars kan man ju skita i att dyka upp i huvud taget typ

-----

Tänk er detta: Jag lägger fram tio bilder på olika personer med olika utseenden, bakgrunder och personligheter, varav en är en ung hästtjej utan kriminell bakgrund, missbrukarproblem eller lång "mentalsjukhus-journal". Sedan säger jag till er att rangordna från ett till tio, vem av dessa skulle ni misstänka för ett styckmord?

Det behövs ingen statistik för att hävda att JH inte passar in i bilden som styckmördare, det är för uppenbart, vi hade aldrig placerat hästtjejen på en hög plats i övningen jag presenterade ovan. Sen sker det givetvis undantag, nu har den där tjejen dödat och styckat ändå. Om det var mord vet vi inte än men dödade gjorde hon definitivt. Jag har gjort många försök i att komma underfund med varför/hur JH gjorde som hon gjorde. En del idéer jag kommit med tror jag fortfarande på, en del har jag lagt åt sidan efter att ha bollat tankarna här med er alla. Att styckningen inte var planerad är jag fortfarande rätt så övertygad om men vad man ska rubricera brottet som är jag mycket osäker om. Det finns för många brister för att jag ska tro att detta var ett välplanerat mord iaf... men kvar återstår ju flera andra alternativ som jag hoppar mellan i mina funderingar.

Jag har träffat och känt ett flertal grovt kriminella personer (en av mina föräldrar samt ett flertal andra personer som jag haft olika typer av relationer med i mina yngre år). De tillhörde definitivt kategorin "narcissistiska sadist-psykopater." Någon riktig diagnos har jag ju inte på dem för dessa typer går ju inte till psykologer precis. Om någon av dessa skulle begå ett styckmord så skulle jag inte bli förvånad alls. De skulle antagligen ha gillat det också. Jag är faktiskt förvånad att de inte redan har sådana handlingar på sitt samvete. En av dessa, en numera död förälder till mig, brukade till och med hota med att döda och stycka sin familj om de inte gjorde som han sade. Så jag är inte naiv och så, utan jag har sett vilka avskum som finns. Mitt intresse för att försöka förstå mig på ondska härstammar från att jag växte upp med sånt i min närhet. Mitt intresse i att försöka förstå detta ska inte blandas ihop med att jag tycker att de gör något bra. Jag tar avstånd från alla dessa personer och har engagerat mig mycket i att sprida kunskap om ämnet med fokus på de som fallit offer för dessa gärningsmän. Däremot är jag nog härdad och reagerar inte lika starkt på JH som vissa andra gör. Jag vill bara vara tydlig om att när jag skriver att JH inte passar in bland typer som planerar mord och styckning så gör jag inte det för att försvara henne, inte alls, men min erfarenhet av "iskalla psykopater" gör att jag inte riktigt tror att hon hör hemma där. För det första så tror jag inte att hon njöt av det, för det andra så tror jag att hon känner både skuld och ångrar sig och för det tredje så tror jag inte att det var planerat.

Att lägga fram foton och försöka rangordna är rätt dumt, exempelvis: Hur många trodde att Ted Bundy var den han var? Josef Fritzl?

Många kriminella/mördare ser väldigt bra ut, har stor social kompetens mm.

Jag hade inte direkt trott att Toni Aldén skulle ha ihjäl någon heller, han ser mest ut som en alkoholiserad fjant.

Sen förstår jag inte varför så många hakar upp sig på om det varit planerat eller inte att döda henne, mord kan det bli i vilket fall som helst, dråp om det finns förmildrande omständigheter.

På många här verkar det som om mord endast är planerade, sk "överlagt mord" (en term som inte används i Sverige).
Citera
2014-07-25, 00:04
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
"Att åka iväg efter att LL dött och den komma tillbaka"....
Sitter du med info ingen annan vet? Det verkar som om du är övertygad om att LL var död när JH lämnade lägenheten?
Personligen är jag faktiskt inte övertygad om att så var fallet! Hon kan mycket väl ha varit vid liv om än svårt skadad då JH lämnade för att sen återkomma med sina "redskap". Möjligen var LL avliden då hon återkom till lägenheten igen!
FUP blir onekligen intressant när den är klar, men jag tror den blir rätt otäck att läsa😳.

Då är det ju ännu mer riskabelt att komma tillbaka, om LL levde. LL kunde ju ha ringt polisen eller ropat på hjälp så att grannen kommit dit osv.
Citera
2014-07-25, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Hon tog ju med sågen senare när hon skulle stycka. Det går inte utifrån det att säga när hon bestämde sig för att stycka liket.

Det verkar ju inte som om hon varit kriminell i någon utsträckning alls. Men om hon kommit undan med detta så vet vi ju inte hur många fler hon skulle ha mördat senare i livet som hon ansett vara nog störande för henne.

Hon har styckmördat men det säger inte något om henne? Jo, det säger att mördat och styckat kroppen.

Jag vet fortfarande inte vad du menar med att metoden inte säger något om henne som gärningsman?

Själva styckningen tycker jag säger att hon är beslutsam i att få bort kroppen och jag har själv många gånger försökt föreställa mig hur det hade varit att stycka en människa, du ska nog ha ett visst psyke och kunna "stänga av" för att klara av en sådan sak.

Kladdigt, blodigt, kanske illamående mm men hon rodde i land med själva styckningen.

Själv är jag inte säker på om jag hade klarat genomföra en styckning, hade i alla fall inte varit bland de 3-4 första saker jag försökt mig på innan jag tagit beslutet.
Citera
2014-07-25, 00:08
Medlem
Citat:
Det går inte att säga med 100% säkerhet när hon bestämde sig för att stycka... jag håller med. Men mycket tyder på att det inte var något hon hade tänkt sig när hon gick till JA:s lägenhet första gången. Att åka iväg efter att LL dött och sedan komma tillbaka låter väldigt riskabel och krångligt och om hon hade planerat det så blir jag förvånad. Man vill inte hänga runt på brottsplatsen mer än nödvändigt när vittnen redan har visat tecken på att de misstänker att något gått fel.

Min gissning är att jag inte tror att hon skulle fortsätta att döda om hon kom undan då hon visar tecken på att inte kunna hantera situationen speciellt bra. Hon försökte i ett par timmar men sen verkar det inte som att hon orkade mer. Att hon angav sig samma dag tyder på någon form av skuldkänsla. Om hon inte ångrade sig så tror jag att hon hade kämpat mer för att inte åka fast, även om det fanns mycket bevis emot henne. Jag tror att personer som inte har dåligt samvete, alltså rätt iskalla personer, tenderar att inte oroa sig lika mycket samt att de hellre nekar än erkänner. Är de dessutom narcissistiska så vill de behålla makten genom att undanhålla info. Allt ska vara på deras villkor, inte på polisens villkor. Min erfarenhet är att de inte tycker att de har något som de ska be om ursäkt för eller erkänna, de tycker definitivt inte att de förtjänar att sitta i fängelse eller att ens prata med polis och de förnekar och ljuger alt. inte säger något alls om de blir anklagade för brott. Sen finns det givetvis undantag, t.ex vissa gärningsmän som njuter av att berätta om sina brott (vissa typer av sexualsadister) men jag tror att det då för det mest förekommer efter att de är fällda/vet att de kommer att bli fällda.

Med att jag säger att styckningen inte säger så mycket om JH är för att jag inte tror att hon gjorde den för att hon ville. Jag tror hon gjorde den i panik och i rädsla för att åka fast, att någon form av överlevnadsinstinkt kickade in. I ett sådant tillstånd kan vem som helst göra makalösa saker som inte är typisk för hur den annars är. Jag gissar att hon reagerade rätt "normalt" av att stycka, alltså upplevde det som hemskt och chockerade. Om hon hade planerat styckningen så skulle jag tro att hon var en mer kontrollerad och iskall typ som är mer avvikande. Nu tror jag att hon är tvärtom, mycket känslosam och impulsiv. En gissning är att styckningen till stor del gjorde att hon angav sig, att hon mådde så dåligt efter att ha gjort den att hon gav upp. Sen har vi ju hört att styckningen inte var helt fullbordad, kanske betyder det att hon inte klarade av att genomföra den helt då hon mådde för dåligt?

Eller så är det sista (meningen) en sak som visar att du kanske inte sågar av ett huvud lika enkelt som en arm? Såga av armen och ha huvudet bakom ryggen eller låt kroppen ligga på mage med huvudet vänt bort från dig men tror inte huvudet är lika lätt att såga av (rent psykiskt) som en arm eller ett ben.

Att hon inte hade med sig sågen och eventuellt andra verktyg direkt tyder antingen på att styckningen inte var planerad eller att hon helt enkelt var genialisk.

Säg så här: Hon dödar Lovisa och vill kunna ha vittnen som sett henne på annan plats, så hon kör hem i Lovisas bil och rastar sina hundar och grannen ser henne och hon vinkar. Sen kör hon ifrån gården i Lovisas bil och grannarna har då inte sett hennes bil lämna gården.

Bara ett exempel även om det är långsökt. Själv hade jag försökt få ett vittne som sett mig på annan plats och då kanske hon tänkte på grannen?

För visst, annars vore det ju enklare att ha med sig allt i bagageluckan direkt när hon åkte dit på morgonen.
Citera
2014-07-25, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nja, viss planering krävs. Verktyg, tillvägagångssätt. Det händer bara inte.

Slår du t ex ihjäl någon hemma och har en såg, vinkelslip, yxa, kniv och andra verktyg på plats så behöver ju inte verktygen betyda att du planerat styckning.

Hur menar du med tillvägagångssätt? Jag tror att de flesta bara styckar och inte (om de nu planerat att stycka) exakt planerat 1) Höger arm, 2) Vänster arm, 3) Huvudet osv...
Citera
2014-07-25, 00:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Slår du t ex ihjäl någon hemma och har en såg, vinkelslip, yxa, kniv och andra verktyg på plats så behöver ju inte verktygen betyda att du planerat styckning.

Hur menar du med tillvägagångssätt? Jag tror att de flesta bara styckar och inte (om de nu planerat att stycka) exakt planerat 1) Höger arm, 2) Vänster arm, 3) Huvudet osv...
Jag menar efter att BO är död. Då måste man tänka till lite innan man styckar. Hämta verktyg, fundera på tillvägagångssätt, tågordning. Huvudet först? Var utföra styckningen? På bästa vardagsrumsmattan eller i badkaret? En styckning händer bara inte.
Citera
2014-07-25, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag menar efter att BO är död. Då måste man tänka till lite innan man styckar. Hämta verktyg, fundera på tillvägagångssätt, tågordning. Huvudet först? Var utföra styckningen? På bästa vardagsrumsmattan eller i badkaret? En styckning händer bara inte.

Nej att styckningen i sig inte bara händer det håller jag fullständigt med dig om, man får ju tänka ut var man ska stycka, ordningen vet jag inte om man behöver fungera ut speciellt långt i förväg utan antar att man kan ta som det kommer (finns det någon handbok i vilken ordning en styckning av människokropp bör ske?), verktyg kan vara bra att veta vad man ska använda innan man börjar stycka så du har rätt i det du skriver.

Jag tolkade dock diskussionen som den handlade om ifall Jonna planerat styckningen redan när innan hon satte sig i bilen och körde hem till JA eller om det mer var en sak som hon kom på när Lovisa väl var död/på väg att dö.
Citera
2014-07-25, 00:47
Medlem
eireanns avatar
Har fupen kommit in än? Har varit borta ett tag och missat några sidor
Citera
2014-07-25, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Har fupen kommit in än? Har varit borta ett tag och missat några sidor

Nej det har inte väckts åtal ännu så FUP:en är inte tillgänglig innan dess, jag skulle spontant tippa på september - oktober någon gång.
Citera
2014-07-25, 01:49
Medlem
Snobbs avatar
Låter plågsamt långt att vänta till hösten. När FUB:en väl kommer så har det säkert hänt något nytt som fångar allas uppmärksamhet, så då har man liksom gått vidare.
Jobbigt för JH att sitta häktad hela sommaren dessutom och bara vänta

Om någon tappar inspirationen för att komma på nya teorier så tipsar jag om dessa två sidor:
http://murderpedia.org/
http://deathpenaltyusa.org/index.htm
Citera
2014-07-25, 02:11
Medlem
Om händelseförloppet som beskrivs i sammanfattningen 140709 i TS är sann, så ger ju brottet ett mycket taffligt intryck. Vad inbillade sig egentligen MGM, att hon skulle undkomma? Jag tror inte att hon bara for hem en tidig morgon till BO för att så att säga talas vid. Och kroppen sen, skulle den ligga kvar? Rimligtvis måste hon ha tänkt så långt, att kroppen inte bara förflyktigas av sig själv. Prata lugnande till grannen. Åka till jobbet i BO:s bil, hantera BO:s livlösa kropp i omgångar, vara på arbetsplatsen osv. Det är inte smart agerat, för att undkomma morddom, men ändå rationella inslag, utdraget över ett dygn och troligtvis ett betydande förarbete/planering innan mordet begicks. Fascinerande, att begå så hiskeliga brott och tro sig undkomma dom genom ett så taffligt tillvägagångssätt. Är hon personlighetsstörd och tangerade ett så kallat gränspsykotiskt status? Det är för billigt som förklaring, i alla fall mildrar det inte skulden. Det går tretton personlighetsstörda på dussinet. Det är inte 70-talet längre; det blir ingen psykvård, det blir finkan.

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in