2014-07-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingfisher
Kan man anmäla Migrationsverkets ledning för något brott om de vägrat att hålla sig inom de, av regeringen uppsatta, ekonomiska ramarna?
Knappast om det är pga anstormningen av asylsökande (uppskrivna prognoser). Kan du däremot belägga att de slösat eller förskingrat pengar så går det förmodligen att anmäla. Och politikerna går ansvarsfria eftersom de är "folkvalda"...
Citera
2014-07-23, 22:25
Medlem
Vintergrisens avatar
Har svårt att tro att det kommer att uppmärksammas nämnvärt oavsett hur stora belopp det än handlar om. Möjligtvis är det någon krönikör som skriver av sig lite men annars tror jag inte att det blir mycket av en nyhet, annat än här på Flashback och andra "alternativa nyhetskanaler" dvs.

Det ska hur som helst bli intressant att se om det verkligen är några astronomiska summor (jämfört med tidigare) som kommer att presenteras!
Citera
2014-07-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/jonnasima/article19263452.ab

.. och där kom första proaktiva ledaren för att leda uppmärksamheten åt annat håll.

Intressant att höra hur denna Jonna Sima i så fall tänkt sig hur asylboende ska anordnas.

"På hans flyktingboenden bor utsatta människor som har flytt krigets fasor, tortyr och förtryck. De förtjänar bättre."

Jaha, inte vinstdrivande alltså. Eller kanske, om där inte finns vägglöss.

Kanske är lösningen en slags "värnplikt" där alla medborgare ( s k etniska svenskar) måste göra minst ett år för att passa upp på asylanter?
Citera
2014-07-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Det mest otroliga är hur regeringen har lyckats bara budgetera 12,6 miljarder för migration när det snarare ligger på runt 250 miljarder för invandringen... Nu är frågan bara hur stor nyheten är denna gång?

De 12,6 miljarder som finns under Utgiftsområde 8 gäller endast mottagandet som Migrationsverket svarar för.

Utöver det har staten t ex kostnader under utgiftsområdet Överföringar till kommuner, samt för t ex arbetsmarknadspolitik, undervisning (skolor med stor andel invandrarbarn får extra resurser samt medel för hemspråksundervisning), sjukvård (invandrare överrepresenterade), rättsväsen (invandrare överrepresenterade, ett fängelsedygn kostar över 2 000 kronor), socialförsäkringar (invandrare överrepresenterade) etc.

Kommunerna har sina kostnader som inte redovidas i statsbudgeten.

Landstingen likaså.

Det finns ett utjämningssystem mellan kommunerna där kommuner med många invandrare får extra medel.

I större städer finns utjämningssystem mellan stadsdelarna där, surprise, pengar slussas över till invandrartäta stadsdelar.

Inom Svenska kyrkan finns överföringar mellan församlingar där invandrartäta församlingar får mer av kakan. Om ni är med i Svenska kyrkan, gå ur.
Citera
2014-07-23, 22:38
Medlem
Jag har räknat ut hur mycket staten går minus och det motsvarar ungefär en månadslön från samtliga arbetstagare i landet. Med andra ord ger du bort en av dina månadslöner till vansinnet.
Citera
2014-07-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Ja, ur löntagarsynvinkel åts jobbskatteavdragen i hög grad upp av inbakade kostnader i de ökade offentliga utgifterna relaterade till immigration och integration. Den ökade disponibla inkomsten är snabbt synlig, medan skulden och besparingarna är mer dolda eller diffusa för den enskilde. Medan kommande, sannolik, regeringskonstellation signalerar skattehöjningar och migrationsfiaskots kostander skenar så hamnar vi bakom och bortom ruta ett. Misshushållningen kommer att smälla i fejset på gemene man mycket kännbart, förr eller senare.

Statsskulden närmar sig historiskt höga nivåer och prognostiseras öka med ca 110 miljarder kr under andra halvåret av 2014, besparingar inom offentliga åtaganden (inte för att amortera men för att balansera kostnaderna av migrationsfiaskot), ökad privat skuldsättning och trissade bostadspriser under långvarigt låg ränta; dessa är en giftig cocktail. Frågan är hur man som privatperson kan profitera utifrån denna vetskap.
Citera
2014-07-23, 23:12
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Det kommer som sagt inte att brisera nån bomb. Vad man dæremot kan tænka sig komma hænda, ær føljande.

Inom en inte allt før avlægsen framtid, kommer den svenska invandringspolitiken att leda till att situationen blir ohållbar på riktigt. Saker och ting kommer helt enkelt att sluta fungera. Først då kommer erkænnandet, inte av att invandringspolitiken ær ohållbar, men av att situationen ær katastrofal i landet. Med hænvisning den på samhællsområde efter samhællsområde allt mer kaosartade situationen, kommer i ett førsta skede massmeda att vædja till alla som bor i Sverige att vara solidariska. Fræmst kommer man att rikta sig till de riktiga svenskarna och sæga saker som att nu måste vi acceptera den situation som ær, det ær ingen mening att fundera øver eller diskutera frågan om hur det kunde bli kaos, før nu ær det så att vi alla måste jobba tillsammans før att ordna upp kaoset. Nu måste vi alla hjælpas åt och glømma allt som varit. Det måste svenskarna verkligen førstå.

Nær så denna propaganda fræmst riktad mot riktiga svenskar pågått en tid, kommer enskilda politiker att børja stælla krav på att staten med fast hand ingriper och tar krafttag mot kaoset, genom att omførdela de resurser som finns inom landets grænser.

Massmedia kommer att hænga på de enskilda politikernas krav om krafttag och till slut kommer regeringen att føreslå ett slags undantagstillstånd, som man så klart inte kommer att kalla undantagstillstånd, och riksdagen kommer att røsta før det regeringen føreslagit.

Krafttagen i fråga kommer som sagt att bestå i omførdelning av resurser. Då i princip enbart från svenskar till utlænningar. Hårda tag kommer att anvændas mot den som motsætter sig att tillgångar omførdelas, med motiveringen att landet befinner sig i en krissituation. Allt från reda pengar till fast egendom kommer att omførdelas. Situationen kommer att vara så prekær utifrån svenska statens perspektiv, att dess representanter helt ærligt kommer att anse att ingen annan væg kan væljas, æn att med våld om så krævs, omførdela svenska folkets tillgångar till utlænningarna. Många svenskar kommer helhjærtat att stælla upp på detta. I propagandan kommer det som gørs att anvændas som ett slags sammanhållande kitt. Sverige har nu hamnat i en mycket allvarlig och svår kris och stat och massmedia kommer att se kaoskrisen som ett sætt att få alla i Sverige att kænna gemenskap med varandra. Alla protester från enskilda svenskar kommer att betraktas som farliga før samhællet.

Så tror jag att det kommer att bli, snarare æn man kan tro, nær jag skådar in i min spåkula. Ingen bomb kommer att brisera, men det jag førutspått hær kommer att ske och gå mycket snabbare æn de flesta anar.

Klart jag øverdriver, men det måste man gøra ibland. Det gør ju all massmedia.

Næ nu orkar jag inte bry mig om Sverige nå mer på ett tag. Finns ju grænser før hur mycket galenskap man klarar av. Och nån invandringsbomb kommer inte att brisera i morgon.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-07-23 kl. 23:24. Anledning: kort texttillægg
Citera
2014-07-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ja, ur löntagarsynvinkel åts jobbskatteavdragen i hög grad upp av inbakade kostnader i de ökade offentliga utgifterna relaterade till immigration och integration. Den ökade disponibla inkomsten är snabbt synlig, medan skulden och besparingarna är mer dolda eller diffusa för den enskilde. Medan kommande, sannolik, regeringskonstellation signalerar skattehöjningar och migrationsfiaskots kostander skenar så hamnar vi bakom och bortom ruta ett. Misshushållningen kommer att smälla i fejset på gemene man mycket kännbart, förr eller senare.

Statsskulden närmar sig historiskt höga nivåer och prognostiseras öka med ca 110 miljarder kr under andra halvåret av 2014, besparingar inom offentliga åtaganden (inte för att amortera men för att balansera kostnaderna av migrationsfiaskot), ökad privat skuldsättning och trissade bostadspriser under långvarigt låg ränta; dessa är en giftig cocktail. Frågan är hur man som privatperson kan profitera utifrån denna vetskap.

Om man räknar med att Sverige bör gå med 2,5% vinst, så är det två stycken månadslöner som går till vansinnet. En månadslön motsvarar bara årets totala budgetunderskott som beräknas bli 90 miljarder kronor.
Citera
2014-07-23, 23:33
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Om en halvtimme briserar bomben? Sanningen kommer fram? Nej, det tror inte jag. Tror inte att någon orkar bry sig i värmen och mitt i semestern.
Jag hoppas att resultatet blir att folk börjar att inse att vi svenskar kan och måste stoppa den här massinvandringen. NU.
Citera
2014-07-23, 23:45
Medlem
NSOs avatar
Hörni, vi måste hålla detta någorlunda på topic. Inläggen måste på något vis kopplas till Migrationsverkets prognos och hur den kan påverka I&I-frågan. Mer allmänna diskussioner om invandringens effekter på samhällsekonomin får tas i andra trådar.
/Moderator
Citera
2014-07-23, 23:50
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag har räknat ut hur mycket staten går minus och det motsvarar ungefär en månadslön från samtliga arbetstagare i landet. Med andra ord ger du bort en av dina månadslöner till vansinnet.

Det är en korrekt kalkyl. Alla arbetande svenskar bidrar med cirka 23.500 kronor per år för glädjen att se stad efter stad fyllas med exotiska klanfolk, majoriteten utan läsförmåga eller förutsättningar att klara sig för egen maskin i Sverige -- inte idag, inte nästa år, inte någon gång i framtiden.
Citera
2014-07-23, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Bra att du tar upp detta! Kommunernas skuldsättning är förmodligen det som kommer att sänka Sveriges ekonomi. Det är en tickande bomb. Och jag ser INGENTING som kan vända trenden.

Invandringen orsakar stora kostnader, samtidigt som den garanterat kommer medföra problem p.g.a etniska/kulturella konflikter. Framtida förresten, det ar ju redan börjat.

Kombinationen av ekonomisk kris och balkanisering av vårt land blir förödande.

Tick, tick, tick...

Har du nån källa på detta med kommunernas skuldsättning? skulle va intressant med en kurva och sen köra en korrelationscheck med en invandringskurva om staten jämnt kostnaderna från statsbudgeten på kommunerna för invandringen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in