2014-07-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det vi vet är att antingen har KJ mördat VB eller så vet KJ vem som mördade VB. Vi vet att det inte finns någon teknisk bevisning eller vittnesuppgifter som talar för att någon annan än KJ har mördat henne.

Men KJ kan ju i så fall berätta hur det ligger till så slipper han sitta oskyldigt dömd.

Varför skulle KJ veta vem som mördade VB? Hur skulle han veta det?

Har KJ eller andra personer blivit hotade till tystnad?
Citera
2014-07-23, 14:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Hans far ger honom alibi, precis. Varför skulle det alibit vara mindre trovärdigt än ANs och MBs motsägelsefulla alibi på varandra?

Är MB eller AN misstänkta för någonting? Finns det något som med en uns tvivel talar för att de är inblandade i detta mord?

Nej, de har inga skäl att ljuga, att inte minnas eller vara förvirrad i förhör talar inte för skuld och är heller inget skäl att misstänka att de ljuger. Deras utsagor är betydligt mer värt tills någon kan påvisa att de farit med osanning.

Att MB ljög om hans förhållande med VB är fullt naturligt och förståeligt, framförallt när han förhörs på restaurangen framför anställda och hans fru.

Har KJs far något att vinna på att ljuga eller kanske mildare sagt undanhålla sanningen?
Svaret på den frågan kanske kan få dig att förstå varför hans vittnesmål inte är värt speciellt mycket.
Citera
2014-07-23, 14:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Varför skulle KJ veta vem som mördade VB? Hur skulle han veta det?

Har KJ eller andra personer blivit hotade till tystnad?

Därför att allt i denna utredning talar för att KJ har utfört mordet, ingenting talar emot detta. Det finns ingenting som talat för att någon annan utfört mordet.

Menar du att KJ först får skulden för mordet, utan att han ens veta om det, och sedan dessutom blir hotad till tystnad?
Citera
2014-07-23, 14:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En domstol dömer inte utifrån FUP, det vet jag att du vet, så det är skit samma om fupen är full med fel, felfri eller på bara en sida. Domstolen dömer på det som framförs av de närvarande i rätten och den dokumentation som de lägger fram som stöd för sina utsagor.
FUP utgör indirekt underlag för domstolen eftersom åklagaren och i viss mån försvaret tar sitt underlag från den. Men eftersom det är åklagaren som sammanställer protokollet är det hon som har mest nytta av det. Jag vill minnas att advokat Forssberg, och är säker på att advokat Olsson, tog fram material från slasken, material som de tyckte var intressanta men som åklagaren ratat.

En anhörig vittnar utan ed, vilket sänker hans trovärdighet. Om han dessutom är anhörig till den tilltalade och försvarar denne i sitt vittnesmål sänks hans trovärdighet ännu mer. Kan åklagaren utöver det visa på på lögner i vittnesmålet blir trovärdigheten minimum.

Som bloggen visade sänkte åklagaren JJ:s vittnesmål genom att visa på att den tekniska bevisningen bevisade att JJ ljög. En lögn som nu är vederlagd. Det finns inget som talar för att JJ ljög en enda gång i vittnesmålet. Ett fel i FUP kan alltså mycket väl ha påverkat domen. Utan denna påstådda lögn kan domstolen mycket väl ha insett att KJ rimligtvis inte lade benen i ödehuset, och därmed vara ensam GM. Telelistorna finns i slasken.
Citera
2014-07-23, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag skulle nog hellre säga att utredningen räckte till att fälla KJ tack vare alla fel. Alla fel som har uppdagats hittills har legat KJ till last. Vi vet inte alls vad en domstol med en felfri FUP hade kommit med för domslut.

Domstolen dömer inte efter fup.

Är kj dömd efter alla fel så är de ju skitlätt att rätta till, varför gör inte fbs överhövding quarrel det? Få se om du lyckas lika bra med dina översittarfasoner som här där du aldri påstår nått, bara som ett trotsigt eko antyder en jävla massa så ANDRA får påstå åt dej.
Citat:
Jag har börjat lyssna på förhöret med grannen BI. Han iakttog KJ i rock på väg mot bilen i samband med morgonkaffet och såg honom återkomma vid tretiden tillsammans med en mörk person och en systemkasse. Systembolaget stänger kl 14 på lördagar.

Än en gång, åker alla direkt hem när dom vari på bolaget? Gör du det? Är du rädd att bli rånad på spriten?
Citat:
Vad jag tror spelar ingen roll. Det är rimligt att KJ:s version är sann, särskilt som initiativet till att gå hem till KJ var VB:s.

Rimligt för att DU säger det? INGENTING är rimligt bara för att du säger det. INGET är konstaterat eller avfört bara att du säger det.
Citat:
Lejonbacksvägen leder till Torpgärdsleden och därifrån går en gångväg till Sävast, trevligare än Sävastvägen.

Trevligt enligt vem? Enligt dig kanske? Enligt VB också?
Citat:
Nu har bloggen kommit med en utredning om tejpen: http://falletvatchareeya.blogg.se/

Det verkar vara en noggrann och utförlig utredning, och övertygar iaf mig om att tejpen i Saaben, i badrummet och i VB:s hår alla har samma källa, NLL. Att polisen inte tog med den tejptypen i sin utredning är i högsta grad anmärkningsvärt. Det är också uppenbart att det var polismännen K&K som besökte saabägaren. Hur har de lyckats blanda ihop sårtejp med eltejp, och varifrån har de fått Leukopor?

Jag blir också övertygad om att jag har haft fel, KJ:s tejp var av plast, han tejpade ihop cigaretterna med plast.

Men saabägaren säger att tejpen inte var delad, och ändå säger KJ att den var det. Har han förväxlat rullen med någon som han tidigare fått från VB? Jag får inte ihop det.

Sättet som tejprullen är avriven på är intressant, delad. Det var svårt för bloggaren att dela tejpen på samma sätt som det var gjort med rullen i badrummet. Det talar för att det är en konst, och alltså utfört av samma person. VB eller KJ?

Önskar att SKL hade fått jämföra med NLL-tejp. Det hade givit grad 0 i jämförelsen. Men det är nog omöjligt att få till stånd en sådan jämförelse nu, såvida inte någon bidrar till kostnaden.

Helt omöjligt att det rör sig om en annan tejp eftersom du säger de är samma och har läst det nyaste av nyaste testamentet nämligen BLOGGEN.

BTW, blomvattnare for president? Är de sånt rövslickeri man ska använda för att slippa varning och avstängning? för de här är väl trams?
Citat:
Jag vet att det är dödfött att slå vad på ett anonymt forum, men har du lust att göra det iaf? När kommer erkännandet, tror du?
Citera
2014-07-23, 15:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
KJ ska ses som oskyldig så länge motsatsen inte bevisats- vilket INTE är fallet- långt ifrån- snarare tvärtom, att hans med, stor sannolik, oskuld börjar framträda mer och mer!

Vad säger du nu, KJ är dömd i TR och i HR och ska ses som skyldig tills han eventuellt blir friad i en ny rättegång.

På vilket sätt menar du att hans oskuld börjar framträda, mycket snack och liten verkstad.

Jag har inte sett någonting hittills som på något sätt får någon vettig person att tvivla på att någon annan är skyldig.

Jag ber åter igen om en redovisning av saklig information som talar för hans oskuld, inte information som innebär att bevisningen/indicierna kan ifrågasättas.

Det ni gör nu, efter att ni inte har hittat någonting som talar för annan mördare, är att försöka hitta fel som ni anser skulle kunna fria KJ i brist på bevis.
Citera
2014-07-23, 16:34
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Mycket snack om MB. Måste väl finnas fler aktuella? Tänker då på dem hon lurat, utpressat och hotat anmäla. AF tex eller han med busskortet. Fanns en som hotat henne på karaten. KJ kan inte genomfört detta helt själv, en sak som är säkert, men vem hjälpte honom? Vem är närmast? AB?
Jag tror att mordet sett annorlunda ut om MB låg bakom.
Någon skrev att det finns tre transor inblandade, vilka är detta? Den i Skellefte har jag noterat men de andra?

?
Citera
2014-07-23, 16:47
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Mycket snack om MB. Måste väl finnas fler aktuella? Tänker då på dem hon lurat, utpressat och hotat anmäla. AF tex eller han med busskortet. Fanns en som hotat henne på karaten. KJ kan inte genomfört detta helt själv, en sak som är säkert, men vem hjälpte honom? Vem är närmast? AB?
Jag tror att mordet sett annorlunda ut om MB låg bakom.
Någon skrev att det finns tre transor inblandade, vilka är detta? Den i Skellefte har jag noterat men de andra?

Tror också AB är den skyldige, Alexander Berg då. Svartsjuka och förmodligen steroider ligger bakom. Pappa och mamma städade upp efteråt och följde med han hem till Kalix måndagen efter("lärarmöte"). Sen fick pappa MB spaning på sig och det började brännas... när span plötsligt upphörde placerades torso och ben ut, ett svep blod i bagageluckan och ett anonymt tips till MPS cementerade KJs öde. Familjehedern räddad.

Bäst jag skriver att det är en teori...
Citera
2014-07-23, 16:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad säger du nu, KJ är dömd i TR och i HR och ska ses som skyldig tills han eventuellt blir friad i en ny rättegång.

På vilket sätt menar du att hans oskuld börjar framträda, mycket snack och liten verkstad.

Jag har inte sett någonting hittills som på något sätt får någon vettig person att tvivla på att någon annan är skyldig.

Jag ber åter igen om en redovisning av saklig information som talar för hans oskuld, inte information som innebär att bevisningen/indicierna kan ifrågasättas.

Det ni gör nu, efter att ni inte har hittat någonting som talar för annan mördare, är att försöka hitta fel som ni anser skulle kunna fria KJ i brist på bevis.
Varför måste de som tvivlar på KJ:s skuld bevisa någon annans? Det räcker väl med att smula sönder den bevisning som finns mot KJ för att domen ska kunna ifrågasättas?
Citera
2014-07-23, 17:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Varför måste de som tvivlar på KJ:s skuld bevisa någon annans? Det räcker väl med att smula sönder den bevisning som finns mot KJ för att domen ska kunna ifrågasättas?

Det är ingen som klarar av att smula sönder den bevisning som finns, det går att ifrågasätta vissa saker in i absurdum, men nu har både TR och HR sagt sitt och där finns inte minsta tvivel om hans skuld. Inte heller verkar advokaten tvivla så värst frenetiskt heller, han är noggrann med att säga att det är KJ som hävdar att han är oskyldig.

Det som krävs nu för att fria eller kanske få KJ att framstå som oskyldigt dömd är att påvisa att någon annan än KJ har kunnat utföra mordet, inget annat kommer att räcka för att få till stånd resning, för det är väl det som måste vara målet antar jag, eller diskuteras konspirationer bara för nöjets skull, tro.

Vad är du ute efter egentligen, få KJ att framstå som felaktigt dömd på grund av att bevisningen är otillräcklig eller få KJ att framstå som oskyldig på grund av att det finns saker som talar för annan gärningsman.
Citera
2014-07-23, 17:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det är sant, men du vet lika bra som lalajlaj och jag att flertalet av de som fortfarande skriver kritiska inlägg här hyser en uppfattning om att han inte är skyldig, eller i varje fall troligen inte är skyldig. Denna tolkning har ingen logisk och rimlig grund i kända fakta i målet.

Sen finns det ju ett par "udda" fiskar som OY som tror att KJ är skyldig eller åtminstone djupt inblandad, men inte anser att bevisen räcker. Och så du då som vidhåller din inställning om att inte redovisa din inställning i själva den faktiska skuldfrågan.

Sen kan man ju också utifrån både allmänna juridiska och argumentationsmässiga principer hävda att bevisbördan nu faktiskt är omvänd i och med att det finns en lagakraftvunnen dom - för övrigt inte överklagad av "den oskyldige". Kristoffer bör nu betraktas som skyldig och det innebär bland annat att den bevisvärdering som är gjord i tings- och hovrätt ligger. Att fortsätta invända mot den kan aldrig leda till något "söndersmulande" - man måste i så fall kunna visa att domstolen utgått från helt felaktiga uppgifter och antaganden om fakta av en sådan dignitet att det med betydande säkerhet kan anses att rätten skulle ha kommit fram till en annan uppfattning om de rätta förhållandena varit kända. Dvs: Ungefär de grunder som gäller för resning. Som bekant är inte nya värderingar av saker som varit kända redan under rättegången grund för resning. Man må argumentera aldrig så väl för tejprullens roll som bevis t ex - det är inte ens i närheten av att "smula sönder" något.
Citera
2014-07-23, 17:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är ingen som klarar av att smula sönder den bevisning som finns, det går att ifrågasätta vissa saker in i absurdum, men nu har både TR och HR sagt sitt och där finns inte minsta tvivel om hans skuld. Inte heller verkar advokaten tvivla så värst frenetiskt heller, han är noggrann med att säga att det är KJ som hävdar att han är oskyldig.

Det som krävs nu för att fria eller kanske få KJ att framstå som oskyldigt dömd är att påvisa att någon annan än KJ har kunnat utföra mordet, inget annat kommer att räcka för att få till stånd resning, för det är väl det som måste vara målet antar jag, eller diskuteras konspirationer bara för nöjets skull, tro.

Vad är du ute efter egentligen, få KJ att framstå som felaktigt dömd på grund av att bevisningen är otillräcklig eller få KJ att framstå som oskyldig på grund av att det finns saker som talar för annan gärningsman.
Rättegångsbalken 58 Kap. Om resning och återställande av försutten tid
Citat:
2 § Sedan en dom i brottmål vunnit laga kraft, får resning beviljas till förmån för den tilltalade,
1. om någon ledamot av rätten, där anställd tjänsteman eller åklagaren med avseende på målet har gjort sig skyldig till brottsligt förfarande eller tjänsteförseelse eller om något brott som har avseende på målet ligger ombud, ställföreträdare eller försvarare till last, samt brottet eller tjänsteförseelsen kan antas ha inverkat på målets utgång,
2. om någon lagfaren domare eller åklagaren har varit jävig och det inte är uppenbart att jävet har saknat betydelse för målets utgång,
3. om någon skriftlig handling, som åberopats till bevis, har varit falsk eller om ett vittne, en sakkunnig eller en tolk har avgett falsk utsaga samt handlingen eller utsagan kan antas ha inverkat på utgången,
4. om någon omständighet eller något bevis, som inte tidigare har förebringats, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade frikänts eller till att brottet hänförts under en mildare straffbestämmelse än den som tillämpats eller om det, med hänsyn till vad sålunda åberopas och i övrigt förekommer, finns synnerliga skäl att på nytt pröva frågan om den tilltalade har förövat det brott, för vilket han dömts, eller
5. om den rättstillämpning, som ligger till grund för domen, uppenbart strider mot lag. Lag (1987:1345).
(egen fetstil)
Bloggen har visat att skriftlig bevisning har varit falsk.

Jag är ute efter att få veta vem som dödade VB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in