2014-07-10, 14:33
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I SMS bjöd MB hem VB på kvällen, för AN skulle vara på annat håll efter middagen. VB avböjde skjuts, för hon avsåg inte alls att gå hem, hon gick till MB istället. Hon gick Lejonbacksvägen och gångvägen från Torpgärdsleden till Sävast. När hon kom hem till MB uppstod ett gräl som slutade med katastrof. Eller så kom AN hem oväntat och det slutade på samma sätt.

När paret hade nyktrat till dagen därpå styckade MB kroppen. Huvudet var otäckt, det täckte han med en plastpåse och virade med sårtejp som VB hade i fickan. Därpå packades kroppen i något och lämnades i det vattenfyllda värnet, (då isfyllt). Men lite blod sparade han och planterade i KJ:s bagageutrymme natten 5-6 maj.

När MB upptäckte att span hade släppt satte han nya planer i verket. Han hämtade kroppen och lade den vid FP2. Bilen hade han då ställt i parkeringsfickan intill på traktorvägen. Från FP2 bar han ner benen till ödehuset och arrangerade dem. Men när han skulle fortsätta med resten av kroppen kom MPS och gjorde upptäckten. Snabbt skar han av tejpen som höll plastpåsen på plats och lämnade. Den gick ju inte att koppla till honom. Tejpbitarna hamnade av en slump i håret. Allt annat tog han med sig, inklusive händerna, som han lade i plastpåsen, och körde därifrån.

Duger det som hypotes? Har du någon hypotes om hur KJ gjorde?

Mycket bra hypotes.

Alternativt möttes dem mellan Åberget och Timjanvägen.

MB hade god lokalkännedom i alla dessa områden - Flottiljvägen, Värnet, Skjutbanan. Lagom långt från hans "comfort-zone". Lämna kroppen på hans egen planhalva hade ju knappast sett fördelaktigt ut, bättre i ett område som ligger längre bort och kan knytas till "knäppgöken".
Citera
2014-07-10, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky

Sen har jag varit inne på det innan. Något som folk inte verkar förstå här eftersom här går man bara efter vad som står skrivet. Men det syns väldigt ofta när någon ljuger. Polisen och förhörsledarna har sett saker som är uppenbara lögner när vi bara få läsa hans tics och dåliga lögner rakt upp och ner nedskrivna av en dyslektisk person. Kroppsspråket avslöjar saker som i skriven form kanske inte är helt uppenbara. Själv var jag helt inne på MB/AN-spåret länge fram till jag läste förhören. Uppenbara lögner till höger och vänster. Vissa saker kan förklaras för hans sjukdom som LKVN alltid hoppar in och berättar men oavsett vilket så tycker jag förhören övertygade mig tillsammans med de bevis man har så klart. Och hans beteende i rättssalarna. Inget förtvivlat utrop om hans oskyldighet. Ingen frustration. Drogad eller inte - bli beskylld och dömd för en sådan här sak hade gjort en upprörd.
KJ:s funktionshinder förklarar självklart ett och annat om hans beteende, likaså får du en
del förklaringar till hans "avtrubbade" sinnesstämning ifrån hans medicinering. Att han är
medicinerad råder det inga tvivel på när man lyssnar på ljudinspelningarna, muntorrheten
och rösten sluddrar bitvis på ett typiskt medicinerat vis.

Ta inte för givet att denna grabb uppför sig på ett sett i förhör och domstolar som får
"alla" i hans omgivning att se att denna filur ljuger för så behöver det absolut inte vara.
Tvärtom vill jag tro. Media som varit med vid varje rättegång beskriver aldrig denna
kille som obehaglig eller manipulativ i sina artiklar. Snarare beskrivs han på ett sätt
att man får intrycket att folk tycker synd om honom där "kram och snögubbs" - teckningar
och vikta "pappersvanar" gjorda av grabben får sina egna tullinull - artiklar.
Jag tror alltså inte poliser,
rättsväsenet eller media ser KJ som en lögnaktig predator utan man både ser och hör en
gosse som är beroende av stöd i sin vardag och märkbart påverkad av sina funktionshinder.

KJ får nog folk att tycka synd om honom och därför lyssnade inte en själ på åklagarnas
hysteriska jakt på att utmåla KJ till en ond, manipulativ och en i stort sätt livsfarlig person.
Trådens skribenter som inte ser KJ som farlig har fått finna sig i att bli titulerade som "Kristofferianer", vet du vad jag tror även du hittar en och annan "Kristofferian" inom
poliskåren, rättsväsendet och inom media också. Så det här med att hans tydliga lögnaktiga
förhållningsätt under förhören synts kristallklart och legat honom till last tror jag definitivt
inte på.

Jag önskar verkligen att denna utredning av åklagarna istället skulle bedrivits på det enda
möjliga viset, att vi har med en udda person att göra och framförallt skulle man tagit
reda på hur KJ skötte sig med mat, kläder alkohol och sömn när hans föräldrar var på
semester. Det var också då mordet på VB skedde. KJ klarade inte sin vardag utan stöd och bevakning av sina föräldrar dagligdags, det visar utredningen tydligt och klart men åklagarna
valde att bortse från detta och istället fokuser man totalt fel. Thomas Olsson däremot
fokuserade rätt och mordet blev istället till dråp.

Citat:
Eller ännu bättre att KJ själv berättar nu när han insett att han måste sitta av straffet. Den chansen trodde jag jättemycket på innan med tanke på att han verkar vara en person som alltid känt sig oduglig. Nu har han ju faktiskt lyckats med någonting. Kanske hade han pratat ut tillslut, dels för att få cred, dels för samvetet och dels för att berätta alla grymma saker han tänkt på så att polisen inte hittat brottsplats osv. Tyvärr minskade denna chans rejält när han fick ett löjligt lågt straff.

Oavsett straffets längd kommer denna grabb högst troligt aldrig att erkänna något så
det kan man nog sluta hoppas på.
Senast redigerad av LKVN 2014-07-10 kl. 16:23.
Citera
2014-07-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Fel J.
Vi pratar om Jannike som lärde känna KJ via MPS i samband med sök efter VB.
Ok
Citera
2014-07-10, 16:58
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Mycket bra hypotes.

Alternativt möttes dem mellan Åberget och Timjanvägen.

MB hade god lokalkännedom i alla dessa områden - Flottiljvägen, Värnet, Skjutbanan. Lagom långt från hans "comfort-zone". Lämna kroppen på hans egen planhalva hade ju knappast sett fördelaktigt ut, bättre i ett område som ligger längre bort och kan knytas till "knäppgöken".

God lokalkännedom tycker du förstås inte att KJ har?
Citera
2014-07-10, 17:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Klart han har. Det är ju hans egen planhalva, inom "comfort zone".
Citera
2014-07-10, 17:16
Medlem
Namibia1s avatar
Vet att organiserad /oorganiserad mördare inte riktigt är rätt att använda när det gäller endast ett mord men efter lite googlande så tycker jag att KJ lutar mot en oorganiserad mördarpersonlighet.
Mordet på VB verkar däremot utfört av en organiserad mördare.
Senast redigerad av Namibia1 2014-07-10 kl. 17:27.
Citera
2014-07-10, 17:56
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vet att organiserad /oorganiserad mördare inte riktigt är rätt att använda när det gäller endast ett mord men efter lite googlande så tycker jag att KJ lutar mot en oorganiserad mördarpersonlighet.
Mordet på VB verkar däremot utfört av en organiserad mördare.

Det här fallet uppvisar tecken på ett blandat beteende, vilket kan tyda på att KJ inte var ensam...
Citera
2014-07-10, 19:40
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess

Vad har det med en hypotes om MB att göra?
Citera
2014-07-10, 23:44
Medlem
Quarrels avatar
Nu har bloggen kommit med en utredning om tejpen: http://falletvatchareeya.blogg.se/

Det verkar vara en noggrann och utförlig utredning, och övertygar iaf mig om att tejpen i Saaben, i badrummet och i VB:s hår alla har samma källa, NLL. Att polisen inte tog med den tejptypen i sin utredning är i högsta grad anmärkningsvärt. Det är också uppenbart att det var polismännen K&K som besökte saabägaren. Hur har de lyckats blanda ihop sårtejp med eltejp, och varifrån har de fått Leukopor?

Jag blir också övertygad om att jag har haft fel, KJ:s tejp var av plast, han tejpade ihop cigaretterna med plast.

Men saabägaren säger att tejpen inte var delad, och ändå säger KJ att den var det. Har han förväxlat rullen med någon som han tidigare fått från VB? Jag får inte ihop det.

Sättet som tejprullen är avriven på är intressant, delad. Det var svårt för bloggaren att dela tejpen på samma sätt som det var gjort med rullen i badrummet. Det talar för att det är en konst, och alltså utfört av samma person. VB eller KJ?

Önskar att SKL hade fått jämföra med NLL-tejp. Det hade givit grad 0 i jämförelsen. Men det är nog omöjligt att få till stånd en sådan jämförelse nu, såvida inte någon bidrar till kostnaden.
Citera
2014-07-11, 01:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu har bloggen kommit med en utredning om tejpen: http://falletvatchareeya.blogg.se/

Det verkar vara en noggrann och utförlig utredning, och övertygar iaf mig om att tejpen i Saaben, i badrummet och i VB:s hår alla har samma källa, NLL. Att polisen inte tog med den tejptypen i sin utredning är i högsta grad anmärkningsvärt. Det är också uppenbart att det var polismännen K&K som besökte saabägaren. Hur har de lyckats blanda ihop sårtejp med eltejp, och varifrån har de fått Leukopor?

Jag blir också övertygad om att jag har haft fel, KJ:s tejp var av plast, han tejpade ihop cigaretterna med plast.

Men saabägaren säger att tejpen inte var delad, och ändå säger KJ att den var det. Har han förväxlat rullen med någon som han tidigare fått från VB? Jag får inte ihop det.

Sättet som tejprullen är avriven på är intressant, delad. Det var svårt för bloggaren att dela tejpen på samma sätt som det var gjort med rullen i badrummet. Det talar för att det är en konst, och alltså utfört av samma person. VB eller KJ?

Önskar att SKL hade fått jämföra med NLL-tejp. Det hade givit grad 0 i jämförelsen. Men det är nog omöjligt att få till stånd en sådan jämförelse nu, såvida inte någon bidrar till kostnaden.

Du kanske kommer ihåg att jag lämnade en förklaring till hur plasttejp kunde användas till rökverket Kristoffer tillverkade: Att han bara använt tejpen i botten för att hålla ihop sin improviserade cigarett som han tillverkat med hjälp av ett kvitto och en penna:

Citat:
H: Ja, jag tar ett…en penna och så sätter jag den där och så rullar jag ett vanligt typ kvitto
runt den och så tar jag och…liksom…lite…så här tejpar den. Tejpar och…så här och drar jag
ut pennan och så tar jag och sätter ner ett filter och så sen så tar jag och typ knackar ner
vanlig tobak eller sån här fimptobak.

Men sen förstår jag inte varför du skriver att en jämförelse med en referenstejprulle från NLL givit grad 0 i jämförelse. Vad menar du med det? Det är visserligen av ett visst, akademiskt intresse att bloggen ev. hittat ett märke som tejpfynden kommer ifrån. Men det är ju som du skriver själv tydligt att det är samma källa, åtminstone samma sorts tejp och samma sorts avrivning. Därmed kan ju inte graden bli lägre i varje fall.

Dessutom: Bloggaren har på inget vis gjort sannolikt att tejpen verkligen är från NLL och är från 3M. Det saknas som bekant tryck på innersidan. Att 3M "inte kan lova" att alla rullar som gått till NLL har detta tryck innebär ju inte att det på något vis blivit troligt att det är så. Vi kan inte göra mycket mer när det gäller märket än att konstatera att rullen verkar likna nämnda, kirurgiska plasttejp. Men om vi inte ska börja laborera med okända och overifierade feltryck i tejprullesändningar så gör vi nog bäst i att utgå från att tejpen mer troligt är av ett annat märke som INTE trycker någon logo på insidan av rullen.

Kan Kristoffer ha blandat ihop/glömt bort den verkliga källan till tejprullen? Ja, med hans brist på ordning på sina prylar och dåliga minne för småsaker är det alls inte omöjligt. Frågan är vad det har för betydelse i utredningen. Det viktiga är att han kände igen tejprullen som sin egen och särskilt mindes den speciella delningen på mitten.

Eftersom det var så svårt att dela den på mitten så skulle jag med mitt enkla sinnelag hellre förklara det med något som uppstått av en slump vid något tillfälle, oavsett vem som var rullens ägare från början. En reva eller en spricka i tejpen och sen har den som rivit av bara givit upp och fortsatt att riva av från halva rullen. Den förklaringen finner jag mycket troligare än att någon satt i system att riva att dela tejprullar på mitten, att flera likadana sådana rullar existerar och att det "råkade" bli så att mördaren i denna märkliga historia hade tillgång till en väldigt liknande rulle som den Kristoffer hade i sin bostad.
Citera
2014-07-11, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
KJ:s funktionshinder förklarar självklart ett och annat om hans beteende, likaså får du en
del förklaringar till hans "avtrubbade" sinnesstämning ifrån hans medicinering. Att han är
medicinerad råder det inga tvivel på när man lyssnar på ljudinspelningarna, muntorrheten
och rösten sluddrar bitvis på ett typiskt medicinerat vis.
Enligt FUB sid 1532 tillfrågas KJ om han äter medicin eller använder sig av andra droger.
KJ uppgav att han inte gör det, han dricker alkohol och röker, ingenting annat.
Därför kan inses att dina egna slutsatser om biverkningar från mediciner saknar all grund och är rena fantasier från din sida, där du genom påhittade förklaringar håller dig inte till sanningen.
Man bör först ta reda om han använde mediciner KJ och inte endast komma med påståenden.
Enligt FUB sid 1668 uppger KJ att han har LSS som är lagen om stöd och service för funktionshindrade, som KJ uppgav i förhör att det var en resurs.
Han har väl haft någon som kommit och sett till att han håller rent och någorlunda städat efter sig, som tycks vara ett problem för honom.
Citera
2014-07-11, 03:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Enligt FUB sid 1532 tillfrågas KJ om han äter medicin eller använder sig av andra droger.
KJ uppgav att han inte gör det, han dricker alkohol och röker, ingenting annat.
Därför kan inses att dina egna slutsatser om biverkningar från mediciner saknar all grund och är rena fantasier från din sida, där du genom påhittade förklaringar håller dig inte till sanningen.
Man bör först ta reda om han använde mediciner KJ och inte endast komma med påståenden.
Enligt FUB sid 1668 uppger KJ att han har LSS som är lagen om stöd och service för funktionshindrade, som KJ uppgav i förhör att det var en resurs.
Han har väl haft någon som kommit och sett till att han håller rent och någorlunda städat efter sig, som tycks vara ett problem för honom.
Han medicinerades under häktestiden och vid rättegången.
Det torde inte gå att ifrågasätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in