Där sa du något som låter oerhört intressant och möjligt. Vad kommer hända ifall detta har skett? 12,6 miljarder redan förbrukade, skulle bli intressant att se Regeringen Stridshingst trolla fram de pengarna. Får ju lägga ned hela försvaret två gånger om (eventuellt har jag helfel om försvarets kostnader)
Försvarskostnaden är ca 40 miljarder. Kostnaden för personlig assistent - en branch där invandrar populationen verkligen har etablerat sig och handlar med multihandikappade - är f.ö. i samma storleksordning.
För två år sedan undrade jag, om regeringen skulle lägga om kursen i slutet av våren 2014. Jag resonerade som du, att "det måste väl vara viktigare att vinna valet än att prestigeprojektet massinvandring ska få fortgå"?
Men, det verkar som om regeringen Reinfeldt hellre faller än lägger om kursen.
Det finns förmodligen gränser för även den strategiskt mest slipade makthavaren, men någonstans under resans gång kan ju tanken om ett framtida återtag av makten bygga på insikten att den rödgrönrosa regering som troligtvis tar över efter höstens riksdagsval kommer att köra landet ännu mer i putten än nuvarande, icke-regeringsdugliga regering.
Det är en vanligt förekommande uppfattning att nuvarande regering maximerar invandringen av dysfunktionella individer utan egentliga asylskäl, för att krascha den offentliga välfärdsmodellen. Det är ett högt spel; den sortens brända jordens taktik kan stjälpa Sverige som ett i grunden kristet högtillitssamhälle. Till förmån för vad? En spillra av rotlösa eller fundamentalistiska individer utan samhörighet. Det kan inte formera en stat. Om spelet är så cyniskt vet jag inte, men det är en idé som florerar. Om någon makt identifierar sig med det globala samhället av utslätade eller irrelevanta kulturer så går det nog att motivera sig att krascha ett land; nationen går i alla fall i stöpet. Mekanistiskt kan samma händelseförlopp ske utan en sådan konspiratorisk agenda, nämligen genom en räddhågsen, ofelbar, självgod frälsarroll, uppkommen genom några generationers växande välstånd, curling och tron om den eviga freden genom en inbillat överlägsen statsmodell och sätt att relatera. Konsensus, den uppkomna åsiktskorridoren som syftar till att limma ihop eller nödtorftigt maskera sprickorna i samhällsbygget och låta sammanbrottet anstå ett litet tag till.
För två år sedan undrade jag, om regeringen skulle lägga om kursen i slutet av våren 2014. Jag resonerade som du, att "det måste väl vara viktigare att vinna valet än att prestigeprojektet massinvandring ska få fortgå"?
Men, det verkar som om regeringen Reinfeldt hellre faller än lägger om kursen.
Det finns förmodligen gränser för även den strategiskt mest slipade makthavaren, men någonstans under resans gång kan ju tanken om ett framtida återtag av makten bygga på insikten att den rödgrönrosa regering som troligtvis tar över efter höstens riksdagsval kommer att köra landet ännu mer i putten än nuvarande, icke-regeringsdugliga regering.
Jag hänger inte riktigt med betr. vad du åsyftar med, att det finns "gränser för även den strategiskt mest slipade makthavaren"? Det slående är ju, att regeringen Reinfeldt verkar gränslös.
Att en sittande regering (!) medvetet ser till, att de själva förlorar valet eftersom man hoppas, att framtida borgeliga regeringar ska kunna återta regeringsmakten... det är en hmmm... lika märklig som troligen unik strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är en vanligt förekommande uppfattning att nuvarande regering maximerar invandringen av dysfunktionella individer utan egentliga asylskäl, för att krascha den offentliga välfärdsmodellen. Det är ett högt spel; den sortens brända jordens taktik kan stjälpa Sverige som ett i grunden kristet högtillitssamhälle. Till förmån för vad? En spillra av rotlösa eller fundamentalistiska individer utan samhörighet. Det kan inte formera en stat. Om spelet är så cyniskt vet jag inte, men det är en idé som florerar. Om någon makt identifierar sig med det globala samhället av utslätade eller irrelevanta kulturer så går det nog att motivera sig att krascha ett land; nationen går i alla fall i stöpet. Mekanistiskt kan samma händelseförlopp ske utan en sådan konspiratorisk agenda, nämligen genom en räddhågsen, ofelbar, självgod frälsarroll, uppkommen genom några generationers växande välstånd, curling och tron om den eviga freden genom en inbillat överlägsen statsmodell och sätt att relatera. Konsensus, den uppkomna åsiktskorridoren som syftar till att limma ihop eller nödtorftigt maskera sprickorna i samhällsbygget och låta sammanbrottet anstå ett litet tag till.
Ja, frågan man ställer sig är ju: Varför? Men olika politiker har förmodligen olika motiv.
Det får man hoppas men som jag förstått det så har invandringsbomben redan briserat och spridit svartmusk över hela vårt vackra land. Svartmusk här, svartmusk där, svartmusk fucking everywhär.
Där sa du något som låter oerhört intressant och möjligt. Vad kommer hända ifall detta har skett? 12,6 miljarder redan förbrukade, skulle bli intressant att se Regeringen Stridshingst trolla fram de pengarna.
Man kan väl utgå ifrån att Reinfeldt & Borg nu förbannar de budgetregler man tidigare försvarat så intensivt.
Tror ingen av våra politiker förutom JÅ ens vågar diskutera invandringen och dess kostnader, att fortsätta med fortsatt hög invandring är ju helt fel....det saknas jobb, bostäder ändå fortsätter våra "fantastiska politiker" i samma takt, Sverige världssamvetet. Tror på stora skattehöjningar efter höstens val för att finansiera det hela. Sverige är på väg åt helv.... Våra politiker kan ju ta och inhysa x antal för att underlätta för kommunerna.
Jag hänger inte riktigt med betr. vad du åsyftar med, att det finns "gränser för även den strategiskt mest slipade makthavaren"? Det slående är ju, att regeringen Reinfeldt verkar gränslös.
Att en sittande regering (!) medvetet ser till, att de själva förlorar valet eftersom man hoppas, att framtida borgeliga regeringar ska kunna återta regeringsmakten... det är en hmmm... lika märklig som troligen unik strategi.
Ja, frågan man ställer sig är ju: Varför? Men olika politiker har förmodligen olika motiv.
Jag menar att även den mest strategiskt slipade makthavarens förmåga att tänka långsiktigt och svårt brännskada samhället, förknippas med det under sitt makthavande, i hopp om att förtroendet kommer åter längre fram - genom att de närmast förestående makthavarna, sannolikt den rödgrönrosa röran, är ännu mer destruktiva - är en mycket högt spelande och risktagande person. Eller så tillfreds med att ha initierat lavinen som sedan sköter sig självt.
Det är ju en strategi som många på Flashback och utanför ger uttryck för, att krascha välfärdsmodellen. Men även i frånvaron av en sådan strategi är det möjligt att krascha, genom de faciliterande faktorerna som plågar Sverige: prestige, frälsarkomplex, konsensus, åsiktskorridor osv. Medierna konspirerar, de har avsagt sig det granskande uppdraget och är plattformar för agendasättande istället. Med en rödgrönrosa regering kommer vi att ha en ideologiskt öppen välfärdskraschare (effekt, inte ideologisk önskan som ju istället dukar upp för hela världen på svenskensk beskostnad), som emellertid kommer att predika solidaritet med en ohållbar ekvation och "skatteförtrycka" därefter.
Ska bli intressant att se vad som händer. Lär väl inte stå något i MSM men om nog många blir upprörda så kan det nog få rätt bra spridning ändå via sociala medier.
Inte för att jag tror det spelar någon roll, i bästa fall så kanske några fler röstar på SD och de får precis inget mer inflytande alls då de andra partierna hellre samarbetar med varandra än SD.
Ni som är emot galenskapen måste ju förstå att Sverige inte kommer kunna räddas med demokratiska metoder. Vi går mot kaos och inbördeskrig och då gäller det att stå sammanslutna och förberedda. Vi har inte råd att kompromissa och ge efter för folk som så uppenbart vill skada oss och vårt land. Radikalism är det enda som kommer fungera, fienderna ska bort.
Man kan ha många åsikter om statsministern men dum är han inte. Han leder en koalitionsregering där tre partier har ganska extrema åsikter om invandringspolitik. De tre partierna har hindrat införandet av ett fungerande försörjningskrav för anhöriginvandring. Företrädare för vissa av dessa partier talar om att man ska kunna söka visum på ambassaderna för att åka till Sverige och söka asyl. En helt okomplicerad iakttagelse när det gäller arbetslösheten bland medelålders svenskar eller den självklara saken att människor med avvisningsbeslut ska lämna landet leder till hysteriska rasistdrev i medierna. Jag skulle tro att statsministern landat i att möjligheterna till justeringar av politiken inte är möjliga just nu- inte utan att bryta ryggen. Reinfeldt har inte samma möjlighet att vara offensiv som Åkesson.
Morgondagens siffror kommer att öka trycket i systemet och allt fler börjar sannolikt snegla nervöst mot dörren och fönstren. En förändring kan bara ske när folkflertalet efterfrågar det. Moderaterna kan komma ganska snyggt ur det här trots allt- de kan komma in som ansvarstagande alternativ och kila in sig mellan SD och resten av flocken.
Senast redigerad av NSO 2014-07-23 kl. 15:13.
Man kan ha många åsikter om statsministern men dum är han inte. Han leder en koalitionsregering där tre partier har ganska extrema åsikter om invandringspolitik. De tre partierna har hindrat införandet av ett fungerande försörjningskrav för anhöriginvandring. Företrädare för vissa av dessa partier talar om att man ska kunna söka visum på ambassaderna för att åka till Sverige och söka asyl. En helt okomplicerad iakttagelse när det gäller arbetslösheten bland medelålders svenskar eller den självklara saken att människor med avvisningsnbeslut ska lämna landet leder till hysteriska rasistdrev i medierna. Jag skulle tro att statsministern landat i att möjligheterna till justeringar av politiken inte är möjliga just nu- inte utan att bryta ryggen. Reinfeldt har inte samma möjlighet att vara offensiv som Åkesson.
Morgondagens siffror kommer att öka trycket i systemet och allt fler börjar sannolikt snegla nervöst mot dörren och fönstren. En förändring kan bara ske när folkflertalet efterfrågar det. Moderaterna kan komma ganska snyggt ur det här trots allt- de kan komma in som ansvarstagande alternativ och kila in sig mellan SD och resten av flocken.
Det där är ett möjligt, översmart, politiskt drillande. Men är det fönuftigt och kommer alliansregeringen få förnyat förtroende? Vem vet...
Ett sant ledarskap borde vara att påtala sjukdomarna i samhället och agera på dem, inte invänta ett ögonblick som aldrig kommer. Fakta som finns är så graverande, att det vore inte svårt att vid jämförelser inrikes eller i relief mot omvärlden påvisa skevheterna och den groteska misshushållning som makthavarna ägnar sig åt och medierna underblåser. En sann ledare hade tagit itu med problemen, inte ängsligt oroat sig för att bryta ryggen. Syltryggen är för övrigt alltför flexibel. Ta initiativet och skapa opinion, inte känna med fingret vart vindarna blåser eller om det är stiltje eller virvelvind.
Man kan ha många åsikter om statsministern men dum är han inte. Han leder en koalitionsregering där tre partier har ganska extrema åsikter om invandringspolitik. De tre partierna har hindrat införandet av ett fungerande försörjningskrav för anhöriginvandring. Företrädare för vissa av dessa partier talar om att man ska kunna söka visum på ambassaderna för att åka till Sverige och söka asyl. En helt okomplicerad iakttagelse när det gäller arbetslösheten bland medelålders svenskar eller den självklara saken att människor med avvisningsnbeslut ska lämna landet leder till hysteriska rasistdrev i medierna. Jag skulle tro att statsministern landat i att möjligheterna till justeringar av politiken inte är möjliga just nu- inte utan att bryta ryggen. Reinfeldt har inte samma möjlighet att vara offensiv som Åkesson.
Morgondagens siffror kommer kanske att öka trycket i systemet och allt fler börjar sannolikt snegla nervöst mot dörren och fönstren. En förändring kan bara ske när folkflertalet efterfrågar det. Moderaterna kan komma ganska snyggt ur det här trots allt- de kan komma in som ansvarstagande alternativ och kila in sig mellan SD och resten av flocken.
Det verkar finnas en slags "rädda Fredde" kampanj... genom att framställa Reinfeldt som både maktlös och hjälplös.
Jag köper inte den bilden. Reinfeldt har haft alla möjligheter att välja (framkalla) ett nyval under mandatperioden.
-----
Du kanske inte såg, att jag undrade vad "en växande grupp arga och desperata KSO [som] står i dörren" åsyftar? Vad är KSO? Enl. svenska wikipedia åsyftas: Konstnärernas Samarbetsorganisation. Menar du det? Syftar på arga och desperata kulturarbetare?