2014-07-23, 13:22
Medlem
Behringo-starrs avatar
Jag gissar på kommunstyrelseordförande.
Citera
2014-07-23, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Det mest otroliga är hur regeringen har lyckats bara budgetera 12,6 miljarder för migration när det snarare ligger på runt 250 miljarder för invandringen... Nu är frågan bara hur stor nyheten är denna gång?

Det avser endast löner och lokalkostnader etc.
Migrationsverket har ca 5000 st egna anställda och de har i snitt 30.000:-/mån.
Några av dessa har sålt uppehållstillstånd svart för 150.000:-/styck (FB) Anställda på migrationsverket gripna, misstänks ha sålt uppehållstillstånd!

Senast redigerad av jorick 2014-07-23 kl. 14:15.
Citera
2014-07-23, 13:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Spännande!

Jag gick runt och funderade lite igår. Nog för att moderaterna och alliansen, inte bara skiter totalt i folkviljan, utan även viljan hos deras egna väljare, men även för dem måste det väl vara viktigare att vinna valet än att prestigeprojektet massinvandring ska få fortgå? Skulle inte ett löfte om minskad invandring till låt oss säga Danmarks nivåer fixa valsegern? Skulle inte ett sådant löfte sänka SD totalt? Ett sådant löfte, låt säga bara några dagar innan valet, innan mediadrevet hinner dra igång, skulle väl kunna vara spiken i kistan?

Nu ligger det väl alltför mycket prestige i invandringsfrågan så vi kommer nog inte få se nåt sånt utspel. Men det hade varit intressant.

För övrigt tror jag det är bra för framtiden om vi når sinnessjuka nivåer i invandringen temporärt. Ibland måste man släppa in ett mål för att laget ska vinna.

För två år sedan undrade jag, om regeringen skulle lägga om kursen i slutet av våren 2014. Jag resonerade som du, att "det måste väl vara viktigare att vinna valet än att prestigeprojektet massinvandring ska få fortgå"?

Men, det verkar som om regeringen Reinfeldt hellre faller än lägger om kursen.
Citera
2014-07-23, 13:31
Avstängd
Joels-bitars avatar
Resultatet kommer bara visa vilka rasister vi är som inte skänker mer pengar till bidragsturisterna
Kan nog sluta med lite upplopp får jag känslan av
Citera
2014-07-23, 13:32
Medlem
Schlemms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Varför tar inte andra länder sitt ansvar? Sverige måste ställa krav på EU samt Norge, Danmark och Finland. Vi är inte dem enda som ska ta emot förhelvete.

-"Folket får den politik dom förtjänar" läs: kräver
Citera
2014-07-23, 13:35
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Det mest otroliga är hur regeringen har lyckats bara budgetera 12,6 miljarder för migration när det snarare ligger på runt 250 miljarder för invandringen... Nu är frågan bara hur stor nyheten är denna gång?

250 miljarder är väl en av flera uppskattningar av summornas summa- inklusive kostnaden för s.k. undanträngningseffekter? Jag minns inte på rak arm vem som stod bakom den uppskattningen och jag vet inte hur rimlig den är. 12,6 miljarder gäller endast utgiftsområde 8 i statsbudgeten. Lejonparten av de pengarna går till ersättningar, bostadskostnader och till driften av Migrationsverket. Det finns förstås andra migrationsrelaterade kostnader i statsbudgeten också. Sedan tillkommer ju kostnader för kommunerna med mera.
Senast redigerad av NSO 2014-07-23 kl. 13:42.
Citera
2014-07-23, 13:37
Medlem
Roedoress avatar
Man kan ju drömma om att ett regeringsskifte kommer lösa detta.
Ingen kommer dra åt nån handbroms för att minska underskottet. Blir det ett regeringsskifte så kommer lösningen stavas: Skattehöjningar.
Citera
2014-07-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
250 miljarder är väl en av flera uppskattningar av summornas summa- inklusive kostnaden för s.k. undanträngningseffekter? Jag minns inte på rak arm vem som stod bakom den uppskattningen och jag vet inte hur rimlig den är. 12,6 miljarder gäller endast utgiftsområde 8 i statsbudgeten. Lejonparten av de pengarna går till ersättningar och bostadskostnader och till driften av Migrationsverket. Det finns förstås andra migrationsrelaterade kostnader i statsbudgeten också. Sedan tillkommer ju kostnader för kommunerna med mera.
Det var Jan Tullberg i Låsningen som kom fram till 250 miljarder per år. Men det var inte en ren alternativkostnadskalkyl utan han lät även invandrare ta del av kostnader som rimligen varit de samma oavsett invandring, som till exempel att även en del av försvarsbudgeten las på invandringskontot eftersom de drog nytta av försvaret.

Jag misstänker ändå att 250 miljarder per år är lågt räknat eftersom den inte tar hänsyn till mer svårberäknade kostnader som minskad tillit och samhällsengagemang.
Citera
2014-07-23, 13:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
250 miljarder är väl en av flera uppskattningar av summornas summa- inklusive kostnaden för s.k. undanträngningseffekter? Jag minns inte på rak arm vem som stod bakom den uppskattningen och jag vet inte hur rimlig den är. 12,6 miljarder gäller endast utgiftsområde 8 i statsbudgeten. Lejonparten av de pengarna går till ersättningar och bostadskostnader och till driften av Migrationsverket. Det finns förstås andra migrationsrelaterade kostnader i statsbudgeten också. Sedan tillkommer ju kostnader för kommunerna med mera.

250 miljarder var Jan Tullbergs kalkyl. Han utgick från och uppdaterade Jan Ekbergs beräkningar samt justerade Ekbergs beräkningar för offentlig konsumtion något

Till skillnad från Ekberg ville Tullberg inte basera sina beräkningar på antagandet, att invandrarpopulationen i genomsnitt är *lika* stora konsumenter av kriminalvård, sjukvård och undervisningsinsatser som svenskbefolkningen. Tullberg skriver:

Citat:
..jag [viktar] upp kostnader för kriminalitet till 2 för
invandrare och behåller vikten 1 för svenskar. Motiveringen är att
invandrarna är proportionellt mer kriminella än svenskar med en
faktor 2,5 för generell kriminalitet och drygt 4 för tung kriminalitet.

Ekberg viktar upp invandrarna för kostnader för offentliga
arbetsmarknadsinsatser till 2, men inte för kriminalitet. I en tidigare
studie från 1999 så viktade han dock upp den kostnaden för
invandrare till 1,5.

Jag viktar också upp invandrarna för sjukvård och
skola till 1,25 för att spegla extra kostnader.

I ett av sina alternativ
fördelade Ekberg ut försvarskostnaden endast på svenskar, men jag
anser att den kostnaden skall delas på alla innevånare.

Därutöver skattade Tullberg undanträngningseffekterna.

250 miljarder är f.ö. för lågt.
Senast redigerad av Meiji 2014-07-23 kl. 13:59.
Citera
2014-07-23, 13:49
Medlem
"Bomben" är kanske att Reinfeld sökt (och fått) asyl i Bryssel.

OnT: Årets budget är nog slut, och nu söker man "nationell samling".
Citera
2014-07-23, 13:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Man kan ju drömma om att ett regeringsskifte kommer lösa detta.
Ingen kommer dra åt nån handbroms för att minska underskottet. Blir det ett regeringsskifte så kommer lösningen stavas: Skattehöjningar.

Och en gigantisk lånekarusell...
Citera
2014-07-23, 13:56
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan det vara så att man redan förbrukat hela årsbudgeten?

Där sa du något som låter oerhört intressant och möjligt. Vad kommer hända ifall detta har skett? 12,6 miljarder redan förbrukade, skulle bli intressant att se Regeringen Stridshingst trolla fram de pengarna. Får ju lägga ned hela försvaret två gånger om (eventuellt har jag helfel om försvarets kostnader)
Senast redigerad av MadScientist 2014-07-23 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in