2014-07-21, 03:15
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Själv gillar jag funkisvillor, de brukar ha en attraktiv blandning av rundade partier, burspråk och liknande. Samtidigt är de stilrena, rymliga och praktiska med fina detaljer. Det är inte en låda, men ändå praktiskt. Det finns en helt fantastisk villa i Bromma precis ovanför Ängbybadet som var till salu för ett par år sen, den hade platsat i tråden. Otroligt vacker, och förstås kostade den en bit över 20 miljoner kronor.

Apropå Bromma såg jag det här:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ1070_1341925647

Det är alltså ett sommarstugearrende med en stuga stor som en stor kolonistuga för 1,5 miljoner kronor. Om jag inte är helt ute och cyklar är det ungefär som att köpa ett hyreskontrakt alltså(?). Man äger egentligen ingenting utan har ett hyresavtal på huset att nyttja det som sommarstuga... Förstås ett fantastiskt läge, men ändå.

Du äger huset - MEN - det är inget kommunalt vatten o avlopp inkopplat, och "arrenderätten är ej förenad med rätt till anslutning till kommunalt vatten o avloppsnät."

Man måste även ha godkännande från kommunen om man ska utföra VA-anläggning utanför tomtgränsen

Hur man då ska få tillgång till vatten vet jag inte...

Men annars så är ju arrendet inte särskilt högt, även om man lägger in att det är en sommarstuga utan va. Jag antar att det även är begränsningar på huruvida man får bygga ut, annars så skulle det här kunna vara ett kap.

Som jämförelse kan tas att min mamma har en sommarstuga på en inte överdrivet bra tomt i Blekinge med ett arrende på 10 papp, tomten är mindre än den här, huset är något större och möjligen värt en halv miljon.

750 kvadrat tomt i det läget (med kommunalt va osv. då ) borde väl vara värt en 5 miljoner eller så...
Citera
2014-07-21, 04:00
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ1070_1341925647

Det är alltså ett sommarstugearrende med en stuga stor som en stor kolonistuga för 1,5 miljoner kronor. Om jag inte är helt ute och cyklar är det ungefär som att köpa ett hyreskontrakt alltså(?). Man äger egentligen ingenting utan har ett hyresavtal på huset att nyttja det som sommarstuga... Förstås ett fantastiskt läge, men ändå.

Jag skulle inte beskriva det där loftet som mysigt i nuläget ..bar gips jääätte mysigt

Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
det är ju nära en tågstation + skitbillig (400k!)

http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=49BK3JGNLL709UOA&typ=CMFritidshus &source=blocket

Den vita väggen har ju potentiale eller hur?

jaja, läget läget...

Läget är nog det enda positiva med hela huset. Köp för tomten och bygg nytt istället.
Citera
2014-07-21, 10:07
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Du äger huset - MEN - det är inget kommunalt vatten o avlopp inkopplat, och "arrenderätten är ej förenad med rätt till anslutning till kommunalt vatten o avloppsnät."

Man måste även ha godkännande från kommunen om man ska utföra VA-anläggning utanför tomtgränsen

Hur man då ska få tillgång till vatten vet jag inte...

Men annars så är ju arrendet inte särskilt högt, även om man lägger in att det är en sommarstuga utan va. Jag antar att det även är begränsningar på huruvida man får bygga ut, annars så skulle det här kunna vara ett kap.

Som jämförelse kan tas att min mamma har en sommarstuga på en inte överdrivet bra tomt i Blekinge med ett arrende på 10 papp, tomten är mindre än den här, huset är något större och möjligen värt en halv miljon.

750 kvadrat tomt i det läget (med kommunalt va osv. då ) borde väl vara värt en 5 miljoner eller så...

Okej, men om man äger huset blir det åtminstone något vettigare. Håller med om tomten, läget är kanon och om man bara fick dra in VA och bygga en rejäl villa på den är den nog lätt värd de fem miljonerna. Arrendet var rätt lågt som sagt, det är väl bara entrébiljetten på 1,5 miljon som inte kändes helt lättsmält. Om man kan tänka sig att åka en bit till får man ganska mycket sommarstuga för de pengarna, där man dessutom äger både tomt och hus. Det är inte jättelångt ut på Ekerö till exempel och där brukar man kunna få ett okej sommarhus (i vissa fall med sjökontakt) för de pengarna. Bråttom och skitnödig är du väl där ute på 35-40 minuter från stan.
Citera
2014-07-21, 19:17
Medlem
Svithjods avatar
En herrgård i södra dalarna månne?
Påstås spöka i den dessutom.

http://www.hemnet.se/bostad/gard-stjarnsund-hedemora-kommun-bruksallen-29-5833440
Citera
2014-07-21, 19:24
Medlem
Svithjods avatar
Eller kanske bo på ett berg i Sigtuna med ett lite udda hus för det facila priset av 7,8 milj kronor?
Bla får ni nöjet att bubbla på taket och bada bastu i den gamla jordkällaren.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-harberget-sigtuna-kommun-kvarnstugan-harberget-101-6346764
Citera
2014-07-21, 21:46
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Eller kanske bo på ett berg i Sigtuna med ett lite udda hus för det facila priset av 7,8 milj kronor?
Bla får ni nöjet att bubbla på taket och bada bastu i den gamla jordkällaren.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-harberget-sigtuna-kommun-kvarnstugan-harberget-101-6346764

Imponerande interiör, älskar timmerväggen i köket.
Annars såg köket tråkigt planerat ut, hade bytt ut dörren i denna bild mot ett brett valv eller något. Sexig kombination med vitt och gammalt trä för övrigt.

Utsikten är fantastisk!
Senast redigerad av Versus- 2014-07-21 kl. 21:49.
Citera
2014-07-21, 23:00
Medlem
Citat:
Läget är ju allt säger dom ju, och det här är verklegen bra pris for läget, det är ju nära en tågstation + skitbillig (400k!) Och inte långt från Helsingborg, hus i det området går ju for 2 mille lätt!

http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=49BK3JGNLL709UOA&typ=CMFritidshus &source=blocket

Vad är det för järnvägsstation som ligger nära det där stället? Söderåsbanan har ingen persontrafik...

Och vad är det som är så bra med läget? Det är ju i princip så avsides man kan komma i NV-Skåne?
Senast redigerad av Engineer 2014-07-21 kl. 23:07.
Citera
2014-07-22, 13:12
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det för järnvägsstation som ligger nära det där stället? Söderåsbanan har ingen persontrafik...

Och vad är det som är så bra med läget? Det är ju i princip så avsides man kan komma i NV-Skåne?

Jag tittade bara på kartan och såg att det fanns en tågskinna nära huset, och så såg jag att huset var mycket nära Helsingborg. Tomt + hus brukar kosta ganska mycket, aven i risigt skick nära stader som Helsingborg och Malmö etc. Det kan man absolut inte kalla avsides. Det att järnvägen inte är aktiv just nu kan ändras, vi fick nyligen Krösatåg här langs Önnestad, Fjälkinge, Bjärnum, Vittsjö, Markaryd, Ballingslöv, Hästveda, Killeberg, Diö och Vislanda. etc.
Citera
2014-07-22, 13:21
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Imponerande interiör, älskar timmerväggen i köket.
Annars såg köket tråkigt planerat ut, hade bytt ut dörren i denna bild mot ett brett valv eller något. Sexig kombination med vitt och gammalt trä för övrigt.

Utsikten är fantastisk!
Fast lite märkligt exteriört och vintertid torde man få klättra upp lite då och då och skotta av utsiktsdelen.
Citera
2014-07-22, 17:07
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast lite märkligt exteriört och vintertid torde man få klättra upp lite då och då och skotta av utsiktsdelen.

Sant, men skottningen tror jag inte är ett större problem. Med jacuzzin lämnas inte taket oanvänt, speciellt inte på vintrarna. Inte för min del i alla fall.
Citera
2014-07-22, 20:40
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Vad sägs om att bo på 12 kvadrat? Som studentkorridor, fast för vuxna.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-akersberga-osterakers-kommun-foretagsallen-2-5104748

Vad är det för ett ställe egentligen? Känns ju som ett vårdhem eller nåt som gjorts om till boende. Jag får institutionsvibbar i det lilla rummet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Diggar planlösningen .
Blir väldigt mycket upp och ner i trappor etc
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-yttre-hamnen-borgholms-kommun-hamnvagen-18-6419119

Om man tittar noggrant på vart lägenheten ligger så inser man snart att man måste traska upp 3 tr bara för att komma in i eländet. Ser ut som någon byggt en silo på ett befintligt hus. Skitfult.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ibland kan jag bli så "mätt" på alla fyrkantiga hus, men paradoxalt nog så gillar jag inte heller runda hus. Ett rundat hörn eller rum går an men sen känns det inte längre som ett hus för mig. Varför blir det så trist med alla räta linjer och begränsningar som rumsuppdelning innebär, det finns liksom inget mer att välja på. Det blir isf. öppna ytor med kök och vardagsrum i ett, men fortfarande är det fyra väggar runt om. Det känns ibland som att jag saknar en dimension.

Kanske har att göra med den gyllene rektangeln eller vad den heter? Att arkitekter upptäckt att vi trivs bäst och känner oss mest harmoniska i byggnader som är ritade utifrån det snittet. Pål Ross missade nog den lektionen på arkitekturhögskolan.

Citat:

Huset kändes trots arrende väldigt prisvärt tills jag insåg att det inte fanns vatten indraget. Och att baxa vatten till ett torp ens på sommaren är inte särskilt roligt. Måste öht vara en av de få delarna av Bromma/Ålsten som inte är sönderexploaterat och överbebyggt. Men det är väl bara en tidsfråga innan arrendatorn vräker en och säljer tomten till fantasipris och drar till Söderhavet.

Citat:
MEN...
...lite renoveringsbehov skriver dom, och nu kära flashbackare, är det dags att skratta lite:

Jag tycker det är mest fascinerande att folk lyckas trasha hus så totalt. Kolla in rördragningen på handfatet dessutom. Ser ju ut att luta uppåt en bit. Dessutom tycks det som att säljaren har en campingtoa som toalett. Toppen. Vet inte riktigt om jag kan hålla med mäklaren om att den är "carmig" eller har "potensial". (Varför kan inte mäklare använda spellcheck innan de publicerar sina objekt??)
Senast redigerad av SuraStina 2014-07-22 kl. 20:47.
Citera
2014-07-22, 20:48
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Vad är det för ett ställe egentligen? Känns ju som ett vårdhem eller nåt som gjorts om till boende. Jag får institutionsvibbar i det lilla rummet.

Det var ett tappert försök till ett hotell, långt ifrån det mesta. "Algon antenn" var ett företag som låg i närheten och använde hotellet mycket. Företaget flyttade och hotellet lades ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in