Citat:
Själv gillar jag funkisvillor, de brukar ha en attraktiv blandning av rundade partier, burspråk och liknande. Samtidigt är de stilrena, rymliga och praktiska med fina detaljer. Det är inte en låda, men ändå praktiskt. Det finns en helt fantastisk villa i Bromma precis ovanför Ängbybadet som var till salu för ett par år sen, den hade platsat i tråden. Otroligt vacker, och förstås kostade den en bit över 20 miljoner kronor.
Apropå Bromma såg jag det här:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ1070_1341925647
Det är alltså ett sommarstugearrende med en stuga stor som en stor kolonistuga för 1,5 miljoner kronor. Om jag inte är helt ute och cyklar är det ungefär som att köpa ett hyreskontrakt alltså(?). Man äger egentligen ingenting utan har ett hyresavtal på huset att nyttja det som sommarstuga... Förstås ett fantastiskt läge, men ändå.
Apropå Bromma såg jag det här:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ1070_1341925647
Det är alltså ett sommarstugearrende med en stuga stor som en stor kolonistuga för 1,5 miljoner kronor. Om jag inte är helt ute och cyklar är det ungefär som att köpa ett hyreskontrakt alltså(?). Man äger egentligen ingenting utan har ett hyresavtal på huset att nyttja det som sommarstuga... Förstås ett fantastiskt läge, men ändå.
Du äger huset - MEN - det är inget kommunalt vatten o avlopp inkopplat, och "arrenderätten är ej förenad med rätt till anslutning till kommunalt vatten o avloppsnät."
Man måste även ha godkännande från kommunen om man ska utföra VA-anläggning utanför tomtgränsen
Hur man då ska få tillgång till vatten vet jag inte...
Men annars så är ju arrendet inte särskilt högt, även om man lägger in att det är en sommarstuga utan va. Jag antar att det även är begränsningar på huruvida man får bygga ut, annars så skulle det här kunna vara ett kap.
Som jämförelse kan tas att min mamma har en sommarstuga på en inte överdrivet bra tomt i Blekinge med ett arrende på 10 papp, tomten är mindre än den här, huset är något större och möjligen värt en halv miljon.
750 kvadrat tomt i det läget (med kommunalt va osv. då ) borde väl vara värt en 5 miljoner eller så...