2014-07-18, 22:35
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Jag förstår Snubb, det är klassiska mentalsjukhussängar, kolla bilden från Säter:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fcdn04.devote.se%2Fgalle ry%2Fbig%2F20140513%2F047ee9108a4455bd67a0057f2ab9 8f38.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fsannalonnstrom.dev ote.se%2Fblogs%2F28697782%2F-saumlters-mentalsjukhus-museum .htm&h=375&w=500&tbnid=6biAub6_vgBovM%3A&zoom=1&do cid=pGY63TD2yFVnGM&ei=eDXJU6_7LMHMygP96oDIAw&tbm=i sch&ved=0CC0QMygOMA4&iact=rc&uact=3&dur=2301&page= 1&start=0&ndsp=22

IKEA har knyckt rakt av och lagt till lite krusiduller.

Visst, IKEA kan ju ha snott sin design från Säter, fast jag tror snarare att det är så att sängarna på Säter var av en vanlig typ.

Men jag kan ha fel, kanhända är det bara jag som inte gjorde den kopplingen direkt.
Citera
2014-07-18, 22:39
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Visst, IKEA kan ju ha snott sin design från Säter, fast jag tror snarare att det är så att sängarna på Säter var av en vanlig typ.

Men jag kan ha fel, kanhända är det bara jag som inte gjorde den kopplingen direkt.

Det känns som gammaldags sängar, säkert hittade man liknande i sjukhus och hem för länge sen, men jag hade inte heller kopplat ihop dem omedelbart med ett mentalsjukhus. Om det är en IKEA-säng känns det för övrigt som en märklig besparing när man skottat ut så jäkla mycket pengar på ett hus i obygden
Citera
2014-07-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det känns som gammaldags sängar, säkert hittade man liknande i sjukhus och hem för länge sen, men jag hade inte heller kopplat ihop dem omedelbart med ett mentalsjukhus. Om det är en IKEA-säng känns det för övrigt som en märklig besparing när man skottat ut så jäkla mycket pengar på ett hus i obygden

Hållllååå det är länge sedan IKEA kom in i finrummen Bokhyllan i vardagsrummet är också Ikea, hemnes heter den. Sundvik heter barnmöblerna. Finns säkert fler Ikea-detaljer om man orkar leta. Det är ju stylat detta objekt och stora sängen är troligtvis bara två solsängar som man dolt med täcken, överkast och ev. någon madrass.
Citera
2014-07-20, 14:04
Medlem
CarolynHaxs avatar
Vad sägs om att bo på 12 kvadrat? Som studentkorridor, fast för vuxna.

När du blir hungrig går du ut i köket, där de ilskna uppmaningarna om att diska och städa efter sig gör att du känner dig riktigt hemmastadd.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-akersberga-osterakers-kommun-foretagsallen-2-5104748
Citera
2014-07-20, 14:32
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Vad sägs om att bo på 12 kvadrat? Som studentkorridor, fast för vuxna.

När du blir hungrig går du ut i köket, där de ilskna uppmaningarna om att diska och städa efter sig gör att du känner dig riktigt hemmastadd.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-akersberga-osterakers-kommun-foretagsallen-2-5104748
Det finns ju ett gäng minimalister här på forumet som brukar skryta om att dom varken har möbler eller inredning och att dom 'tycker dom bor lite väl stort' trots att dom bor i ettor. Kan tänka mig att dom skulle gilla det där
Citera
2014-07-20, 14:58
Medlem
Hajafintens avatar
Diggar planlösningen .
Blir väldigt mycket upp och ner i trappor etc
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-yttre-hamnen-borgholms-kommun-hamnvagen-18-6419119
Citera
2014-07-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Diggar planlösningen .
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-yttre-hamnen-borgholms-kommun-hamnvagen-18-6419119

Ja inte lämpar sig detta boende för någon som inte har "friska" ben. Å andra sidan så är det ju samma spring i trappor om man bor i vilken vanlig två-treplansvilla som helst i princip. Skillnaden är att här har man fler trappor att välja.

Helt obegripligt att med så stora ytor för bad, bastu, toa och relax så väljer de att ställa tvättpelaren i hallen??? Åtminstone kunde de väl dölja den med skjutdörrar. Varför kunde de inte stå under trappen vid badkaret till exempel eller någonstans vid bastun...men de var väl lättast att dra vatten o avlopp där de står antar jag.
Senast redigerad av lacrima 2014-07-20 kl. 15:34.
Citera
2014-07-20, 16:09
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja inte lämpar sig detta boende för någon som inte har "friska" ben. Å andra sidan så är det ju samma spring i trappor om man bor i vilken vanlig två-treplansvilla som helst i princip. Skillnaden är att här har man fler trappor att välja.

Helt obegripligt att med så stora ytor för bad, bastu, toa och relax så väljer de att ställa tvättpelaren i hallen??? Åtminstone kunde de väl dölja den med skjutdörrar. Varför kunde de inte stå under trappen vid badkaret till exempel eller någonstans vid bastun...men de var väl lättast att dra vatten o avlopp där de står antar jag.

Haha, sånt som det där med tvättpelaren kan jag störa mig något för jäkligt på. Det känns så slappt och sunkigt på något sätt att inte orka gå i mål med bygget. Vissa saker är uttänkta och snygga, och sen kommer det en detalj som känns som något de inte ens tänkt på från början. "Just fan, folk kanske vill tvätta också, släng bara in tvättpelaren någonstans där det finns vatten och avlopp." Det bör vara en enkel grej att lösa, och så får man ett mycket bättre totalintryck på köpet.
Citera
2014-07-20, 16:45
Medlem
Hajafintens avatar
Förmodligen så är det så att det finns ju vatten och avlopp rakt ner i huset där pelaren står nu, vilket är där bad, bastu etc står nu. Lathet
Citera
2014-07-20, 18:21
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Diggar planlösningen .

Frustrerande att möblera ett cirkulärt sovrum... En bred byrå blir svår att ställa mot väggen utan att få ett fult mellanrum bakom, sängen likaså. Alla möbler måste placeras mitt i rummet.

Försök att sätta upp en tavla liksom.
Citera
2014-07-20, 18:40
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Frustrerande att möblera ett cirkulärt sovrum... En bred byrå blir svår att ställa mot väggen utan att få ett fult mellanrum bakom, sängen likaså. Alla möbler måste placeras mitt i rummet.

Försök att sätta upp en tavla liksom.

Det är lite fräckt med runda hus, men det där problemet är ju svårt att komma undan så länge även insidan är rund... Runda hus är väl inte så vanliga, men det är egentligen samma sak med vindsvåningar, som förstås är jäkligt poppis och dyra. Det är inte heller superenkelt att möblera när du har riktigt låg takhöjd längs väggen och snedtak på åtminstone en vägg i varje rum. Men det är förstås fräckt att ha något annat än bara de vanliga plana tråkiga väggarna. I det här huset fick man dessutom både och, ett runt hus med vindsfeeling i köket.
Citera
2014-07-20, 22:22
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är lite fräckt med runda hus, men det där problemet är ju svårt att komma undan så länge även insidan är rund... Runda hus är väl inte så vanliga, men det är egentligen samma sak med vindsvåningar, som förstås är jäkligt poppis och dyra. Det är inte heller superenkelt att möblera när du har riktigt låg takhöjd längs väggen och snedtak på åtminstone en vägg i varje rum. Men det är förstås fräckt att ha något annat än bara de vanliga plana tråkiga väggarna. I det här huset fick man dessutom både och, ett runt hus med vindsfeeling i köket.

Lyckas man möblera rätt blir det nog toppen. Finns ingenting tråkigare än de massproducerade svennevillorna från 70/80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in