2014-07-20, 22:33
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Lyckas man möblera rätt blir det nog toppen. Finns ingenting tråkigare än de massproducerade svennevillorna från 70/80-talet.

Nej, det är ju det man vill komma ifrån. De där legobyggda husen som "alla" har. Det är väl därför den gamla trådfavoriten Pål Ross kan göra business trots att hans hus är skitfula och totalt saknar harmoniska linjer. Folk är så kåta på att ha ett hus som inte ser ut som alla andra att de väljer någon som Ross, eftersom det är steget mellan massproduktion och en bra arkitekt, något svenssons som har börjat tjäna bra med pengar har råd med utan att vara rika.
Citera
2014-07-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nej, det är ju det man vill komma ifrån. De där legobyggda husen som "alla" har. Det är väl därför den gamla trådfavoriten Pål Ross kan göra business trots att hans hus är skitfula och totalt saknar harmoniska linjer. Folk är så kåta på att ha ett hus som inte ser ut som alla andra att de väljer någon som Ross, eftersom det är steget mellan massproduktion och en bra arkitekt, något svenssons som har börjat tjäna bra med pengar har råd med utan att vara rika.

Ibland kan jag bli så "mätt" på alla fyrkantiga hus, men paradoxalt nog så gillar jag inte heller runda hus. Ett rundat hörn eller rum går an men sen känns det inte längre som ett hus för mig. Varför blir det så trist med alla räta linjer och begränsningar som rumsuppdelning innebär, det finns liksom inget mer att välja på. Det blir isf. öppna ytor med kök och vardagsrum i ett, men fortfarande är det fyra väggar runt om. Det känns ibland som att jag saknar en dimension. Ursäkta flummet, men detta har jag funderat på länge. Stora burspråk brukar jag gilla, helst sådana som man kan möblera.
Citera
2014-07-20, 23:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ibland kan jag bli så "mätt" på alla fyrkantiga hus, men paradoxalt nog så gillar jag inte heller runda hus. Ett rundat hörn eller rum går an men sen känns det inte längre som ett hus för mig. Varför blir det så trist med alla räta linjer och begränsningar som rumsuppdelning innebär, det finns liksom inget mer att välja på. Det blir isf. öppna ytor med kök och vardagsrum i ett, men fortfarande är det fyra väggar runt om. Det känns ibland som att jag saknar en dimension. Ursäkta flummet, men detta har jag funderat på länge. Stora burspråk brukar jag gilla, helst sådana som man kan möblera.

Själv gillar jag funkisvillor, de brukar ha en attraktiv blandning av rundade partier, burspråk och liknande. Samtidigt är de stilrena, rymliga och praktiska med fina detaljer. Det är inte en låda, men ändå praktiskt. Det finns en helt fantastisk villa i Bromma precis ovanför Ängbybadet som var till salu för ett par år sen, den hade platsat i tråden. Otroligt vacker, och förstås kostade den en bit över 20 miljoner kronor.

Apropå Bromma såg jag det här:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ1070_1341925647

Det är alltså ett sommarstugearrende med en stuga stor som en stor kolonistuga för 1,5 miljoner kronor. Om jag inte är helt ute och cyklar är det ungefär som att köpa ett hyreskontrakt alltså(?). Man äger egentligen ingenting utan har ett hyresavtal på huset att nyttja det som sommarstuga... Förstås ett fantastiskt läge, men ändå.
Citera
2014-07-21, 00:03
Medlem
Poke53281s avatar
Läget är ju allt säger dom ju, och det här är verklegen bra pris for läget, det är ju nära en tågstation + skitbillig (400k!) Och inte långt från Helsingborg, hus i det området går ju for 2 mille lätt!

http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=49BK3JGNLL709UOA&typ=CMFritidshus &source=blocket

MEN...

...lite renoveringsbehov skriver dom, och nu kära flashbackare, är det dags att skratta lite:

Trappan...hint...
Taket...hint...vatten...

Den vita väggen har ju potentiale eller hur?

Etc...

jaja, läget läget...
Citera
2014-07-21, 00:32
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Läget är ju allt säger dom ju, och det här är verklegen bra pris for läget, det är ju nära en tågstation + skitbillig (400k!) Och inte långt från Helsingborg, hus i det området går ju for 2 mille lätt!

http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=49BK3JGNLL709UOA&typ=CMFritidshus &source=blocket

MEN...

...lite renoveringsbehov skriver dom, och nu kära flashbackare, är det dags att skratta lite:

Trappan...hint...
Taket...hint...vatten...

Den vita väggen har ju potentiale eller hur?

Etc...

jaja, läget läget...

Trappan gav mig ett gott skratt...

Måste säga att huset har potential ändå, skulle bli ett gott hem med mycket tid och pengar, om nu läget är så bra som det påstås (känner inte till stället).

Vad är det för balk som går längs detta rum?

Har svårt att tänka mig planritningen till detta hus...
Senast redigerad av Versus- 2014-07-21 kl. 00:34.
Citera
2014-07-21, 00:38
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Trappan gav mig ett gott skratt...

Måste säga att huset har potential ändå, skulle bli ett gott hem med mycket tid och pengar, om nu läget är så bra som det påstås (känner inte till stället).

Vad är det för balk som går längs detta rum?

Har svårt att tänka mig planritningen till detta hus...

Altså...viss du tänker på trappen, och den balken.... kanske det är för att hålla huset på plats så det inte rasar sammans?!

Jammen det är ju det, laget är ju skitbra. Hade jag extra 400K hade jag nog köpt det då det går an att hyra ut till turister och dyl. Priset är ju oslagbart, seriöst...så nära Helsingborg.
Citera
2014-07-21, 00:39
Medlem
Versus-s avatar
För 4,5 miljoner kan du leva den amerikanska drömmen utanför Uppsala:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-lindbacken-uppsala-kommun-torpvretsvagen-villa-ekbacken-tomt-b-6287916
Citera
2014-07-21, 00:42
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Altså...viss du tänker på trappen, och den balken.... kanske det är för att hålla huset på plats så det inte rasar sammans?!

Jammen det är ju det, laget är ju skitbra. Hade jag extra 400K hade jag nog köpt det då det går an att hyra ut till turister och dyl. Priset är ju oslagbart, seriöst...så nära Helsingborg.

Skulle placera ett räcke längs trappan...
Citera
2014-07-21, 01:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
För 4,5 miljoner kan du leva den amerikanska drömmen utanför Uppsala:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-lindbacken-uppsala-kommun-torpvretsvagen-villa-ekbacken-tomt-b-6287916
Vad är det för " amerikanskt" med den villan?
Citera
2014-07-21, 01:05
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad är det för " amerikanskt" med den villan?

Tja, jag gissar att hen menar att terrassen ser lite viktoriansk ut, t.eks inte helt onormalt i t.eks Oregon/Astoria...

http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/f3/97/c6/beautiful-victorian-with.jpg

Etc...

jag älskar Viktorianska hus, älskar udda utbyggnader och extra grejor på huset, ju flera terrassor och balkonger och udda grejor...ja det är mej - Doc. Emmet Brown Estates
Citera
2014-07-21, 01:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tja, jag gissar att hen menar att terrassen ser lite viktoriansk ut, t.eks inte helt onormalt i t.eks Oregon/Astoria...

http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/f3/97/c6/beautiful-victorian-with.jpg

Etc...

jag älskar Viktorianska hus, älskar udda utbyggnader och extra grejor på huset, ju flera terrassor och balkonger och udda grejor...ja det är mej - Doc. Emmet Brown Estates
Det var då det lilla det i sådana fall, kåken i sig ser ut som en typisk modern svensk villa anno 2014.
Citera
2014-07-21, 01:34
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det var då det lilla det i sådana fall, kåken i sig ser ut som en typisk modern svensk villa anno 2014.

Nja, hela huset påminner om de flesta medelklassvillorna man stöter på i tätbyggda Staten Island. Svårt att förklara sambanden.

Edit: https://www.google.se/maps/@40.618666,-74.134337,3a,75y,8.27h,87.04t/data=!3m4!1e1!3m2!1sX0l6WDyBW3yzxYdxkwVVng!2e0
Senast redigerad av Versus- 2014-07-21 kl. 01:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in