2014-07-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Ok. "Sjuka fantasitören" is back!

Samma gamla trista tugg om hur överlagt det var eller inte. Det var det. Därför tråden fyller 7000 inlägg innan aug. Det intressanta nya är väl polisens "mycket gott bevisläge" och "vi har fått in bevisning som är ovanlig för sådana här fall". Kan det vara så att... (Sjuk fantasi):
Vill gärna ha cred av typen "minns att Isocksnow var först med..." senare

tunnelbanemannen?

Jag skiter blanda fan i vem som var först med vad, vem som har rätt och fel i sina teorier osv...

Det enda som för mig egentligen spelar någon större roll är vad Jonna döms till, OM hon kommer undan med dråp så är det ett stort fel någonstans i samhället.
Citera
2014-07-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
NB: min fetning ovan.

OT: En rättspsykiatrisk undersökning ska leda till ett utlåtande som tar ställning till om det låg en allvarlig psykisk störning (APS) då brottet begicks och om en sådan grad av störning alltjämt föreligger vid undersökningen. Begrep GM vad vederbörande gjorde? Hade vederbörande kontroll över förloppet? Fanns det något brottsligt uppsåt? Fanns det vanföreställningar, hallucinationer, tvångstankar eller annan störning som förklarade gärningen?

En störning kan ju variera i styrka över tid, eller vara en kombination av en låggradig störning som tillfälligtvis präglas av ett ytterligare sjukdomstillstånd eller störning. Om man lider av APS så råder det fängelseförbud i Sverige. I USA - möjligen kan det variera i olika delstater - så kan rättspsykiatrisk vård föregå fängelsestraff, om den skyldige kureras i tillräcklig grad genom vården och straffvärdet för brottet är för högt för att den skyldige ska gå fri för tidigt efter ett tillräckligt tillfrisknande. Detta konverteringsförfarande föreslogs även i den svenska psykiatrilagsutredningen som sammanfattades 2012, men vad som kommer ut av detta vet jag inte.
Citera
2014-07-20, 21:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det enda som för mig egentligen spelar någon större roll är vad Jonna döms till, OM hon kommer undan med dråp så är det ett stort fel någonstans i samhället.
Hur kan du påstå det utan att veta mer än vad någon har skvallrat för skvallerpressen?
Citera
2014-07-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Om man har empatistörning/psykopati, kan man då vara "kär" på något meningsfullt sätt? En psykopat skulle inte, som JH, agera helt vansinnigt baserat på känslor, utan vara kallt beräknande. Och därmed insett att ett mord på LL med stor sannolikhet skulle leda till att hon misstänks, och därför avstå från att utföra det.
OT: Det är en vanlig och felaktig kategorisering att psykopater är kallblodiga. Det finns i detta hänseende två sorters psykopatiska empatistörningar (ej att förväxla med autistiska empatistörningar), jag hänvisar till professor Adrian Raine (The Anatomy Of Violence): somliga har det hetsiga temperamentet och starkt affektdrivna, bristande impulskontroll och kan bli våldsamma vid en upplevd oförrätt eller trappa upp ett förlopp våldsamt, kanske bli ett dråp eller mord, fast det egentligen var en bagatell, ingivelse först. Sen finns det mer beräknande, återhållsamma, kallare typer, som kanske har emotioner av ilska osv men gör bättre konsekvensanalyser än den föregående gruppen. Dessa olika temperament har man i studier kunnat visa bilddiagnostiskt, att de har olika hjärnfysiologi, men båda har empatistörningen gemensam.

Citera
2014-07-20, 21:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Känner igen typen. Har mött många såna och dragit mig undan fort som fan från dem
allihop. Det är lite psykopatvarning här minsann.

Jag har också träffat en och annan som passar som handen i handsken på den beskrivningen och det finns endast en sak att göra, stick därifrån fort som fan.

Jag tror inte ens att JA varit Jonnas stora kärlek, rimligen bör det hittills ha varit killen hon köpt hus med och varit tillsammans med längre JN utan jag tror snarare hon gått och blivit kär/förälskad och sen när Lovisa återkommit JA:s liv så har Jonna blivit besatt.

"Om inte jag kan få honom så ska ingen annan heller ha honom"....det tänket..
Tror du har rätt för dig.

Och angående den sista meningen: det kunde ha blivit HAN istället som hon riktade
in sig på med sin mordiska strävan.
Fast nu verkar det ju som om han inte riktigt kunde släppa taget om henne utan velade
fram och tillbaka mellan de två tjejerna och därför levde väl ändå ett visst hopp hos
vederbörande och då blev det rivalen som skulle utplånas från jordens yta.
Citera
2014-07-20, 22:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur kan du påstå det utan att veta mer än vad någon har skvallrat för skvallerpressen?
Resultatet talar väl för sig själv:

En kvinna sågad itu, kastad som ett stycke värdelösa sopor i ödemarken.
Dessförinnan "behandlad" med hammarslag och knivhugg varpå döden följt.

Tycker du att det lutar åt några förmildrande omständigheter här som gör det skäligt
att döma "bara" för dråp?
Citera
2014-07-20, 22:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Resultatet talar väl för sig själv:

En kvinna sågad itu, kastad som ett stycke värdelösa sopor i ödemarken.
Dessförinnan "behandlad" med hammarslag och knivhugg varpå döden följt.

Tycker du att det lutar åt några förmildrande omständigheter här som gör det skäligt
att döma "bara" för dråp?
Vad som hände efter brottet påverkar inte brottsrubriceringen, kan bara utöka den med fler brott.

Hammarslag och knivhugg har jag bara hört från skvallerpressen. Har du läst FUP?
Citera
2014-07-20, 22:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag tror inte att hon lider av en antisocial personlighetsstörning ("psykopati"), utan mer en borderline-liknande störning.

Jag gissar också på borderline.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?id=236
Citera
2014-07-20, 22:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vad som hände efter brottet påverkar inte brottsrubriceringen, kan bara utöka den med fler brott.

Hammarslag och knivhugg har jag bara hört från skvallerpressen. Har du läst FUP?
Så du menar att det inte behöver vara sant det där med hammaren och kniven?

Okay då. Vill du ifrågasätta detta också så får du väl göra det.
Tvivla på du.
Ett offer finns väl åtminstone här? (i nivå med din sista fråga )
Citera
2014-07-20, 22:43
Medlem
Citat:

Tvivla på du.

Tror att alla förstår att ingen menar att den vet vad som har hänt med hammarslag och hämtning av kniv och injicering av alkohol utan diskussionen utgår ifrån att om detta är sant så ... och vilka slutsatser man nu drar. Men å andra sidan, Askersund kanske inte ens finns ..?
Citera
2014-07-20, 22:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Tvivla på du.
*suck* Diskussionen som du hoppade in i löd:
Citat:
Citat:
Jag skiter blanda fan i vem som var först med vad, vem som har rätt och fel i sina teorier osv...

Vet du mer? Vet du att JH har gjort sig skyldig till något som leder till högre brottsrubricering än dråp?

Vad jag har förstått så har polisen meddelat att hon har erkänt misshandel och vållande till annans död. Utöver det har hon begått brott mot griftefriden.
Citera
2014-07-20, 22:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
*suck* Diskussionen som du hoppade in i löd:

Vet du mer? Vet du att JH har gjort sig skyldig till något som leder till högre brottsrubricering än dråp?

Vad jag har förstått så har polisen meddelat att hon har erkänt misshandel och vållande till annans död. Utöver det har hon begått brott mot griftefriden.
Ja, hon sträcker sig till det förvisso som du nämner.
Men hon är misstänkt för något värre än så.

Den 24-åriga kvinnan misstänks för mord på den 22-åriga kvinnan i lägenheten i Askersund.
http://na.se/nyheter/nyheter/1.2543415-grannar-sag-misstankt-bil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in