Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-20, 17:34
Medlem
I tidningarna stod det att styckningen var "i det närmaste fullbordad". Vad innebär detta?
Citera
2014-07-20, 17:48
Medlem
Citat:
Personer som inte står henne lika nära målar upp en kontrasterande bild. En version som säger att 24-åringen var känd för sitt hätska humör och att hon kunde förvandlas till en obehaglig person.

Det stämmer med vad som sagts tidigare i tråden då.

Citat:
En av de boende i området, Sonja Carlsson, berättar att hon flera dagar före mordet, lagt märke till hur en ensam kvinna suttit och vakat från en liten röd bil på bostadsområdets parkering.
- Hon var här med bilen kanske tre gånger veckan före midsommar, säger hon. En gång såg jag henne sitta med ett papper i handen. En annan gång sminkade hon sig.
- Jag undrade så klart varför hon satt där, men så här i efterhand tänker jag att hon kanske väntade på honom.

En person har sett henne tre gånger på en vecka. Undrar hur många gånger hon varit där och hur mycket tid hon tillbringar utanför den här lägenheten.

Citat:
För att man ska klara av att dela kroppsdelar måste man antingen ha någon form av empatisk störning eller genomföra det i ren panik, säger Mikael Rying.
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/ett-mord-som-kommer-att-ga-till-historien/

I ren panik verkar hon väl inte ha agerat?
Citera
2014-07-20, 17:55
Medlem
Citat:
För några månader sedan uppstod känslor mellan dem och de började träffas i perioder.
Men det fanns uppehåll i förhållandet och under ett sådant började mannen träffa den 24-åriga hästtjejen, berättar vänner.

Hon bodde fortfarande tillsammans med sin expojkvän trots att de gjort slut flera månader tidigare.
Samtidigt upprätthöll mannen även en relation med 22-åringen och sa att han inte kunde välja mellan de två.

Bråk uppstod i lägenhet
Till slut gav den 22-åriga kvinnan upp och berättade för en vän att hon helt enkelt inte orkade med att konkurrera om arbetskollegans hjärta.

– Då hade den andra tjejen blivit väldigt glad, säger en vän.
När den 22-åriga kvinnan för en tid sedan kom tillbaka in i mannens liv bjöd han in henne i sitt hem.
Då den 24-åriga hästtjejen fick reda på detta blev hon rasande och vid minst ett tillfälle tidigare uppstod det bråk mellan henne och 22-åringen i mannens lägenhet i Askersund, enligt uppgifter till Expressen

– 22-åringen hade svårt att få henne därifrån, berättar en vän.
Triangeldramat oroade den 22-åriga kvinnan som berättade om det för sin vän.

Natten till förra onsdagen ska den 22-åriga kvinnan ha sovit över hemma hos mannen.
Dagen där på, onsdag 18 juni, stannade hon kvar i hans lägenhet medan han själv åkte till jobbet, eftersom han började tidigare.

Samtidigt var den 24-åriga kvinnan ute på morgonpromenad och rastade sina hundar i sitt hem knappt tre mil bort. Men när en granne sökte henne vid lunchtid samma dag var hon inte längre hemma.
http://www.expressen.se/nyheter/kartlaggning-pekar-ut-tiden-for-styckmordet/

Ska bli intressant (om vi nu får veta) i vilken mån JA var tillsammans med dem bägge två. Eller mer troligt vilka versioner som ges av JH, JA, JN och andra vittnen.

Undrar hur mycket JA har skapat situationen?

Citat:
Han uppges, enligt vänner, ha varit förälskad i båda kvinnorna och sägs ha haft svårt att välja mellan dem.
Senast redigerad av nie 2014-07-20 kl. 17:57.
Citera
2014-07-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
I tidningarna stod det att styckningen var "i det närmaste fullbordad". Vad innebär detta?

Det vet vi inte än. Förmodligen sitter en arm, ben eller huvudet kvar men å andra sidan kan en fullbordad styckning innebära att även händer och fötter är kapade så det går nog inte att säga utifrån de uppgifterna som finns ute.
Citera
2014-07-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det stämmer med vad som sagts tidigare i tråden då.

En person har sett henne tre gånger på en vecka. Undrar hur många gånger hon varit där och hur mycket tid hon tillbringar utanför den här lägenheten.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/ett-mord-som-kommer-att-ga-till-historien/

I ren panik verkar hon väl inte ha agerat?
Ja. Som jag skrivit tidigare kan hon ha en empatistörning. Det räknas däremot inte som en "allvarlig psykisk störning" i lagens (LRV) mening.
Citera
2014-07-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Som jag skrivit tidigare kan hon ha en empatistörning. Det räknas däremot inte som en "allvarlig psykisk störning" i lagens (LRV) mening.

Håller med dig här. Hon styckade ju inte i panik. Hon åkte hem och gick ut med hundarna (åt lunch?) och packade in sågen i bilen och åkte tillbaka till den (döende?) döda kroppen.

Synd att man inte får läsa hela psykundersökningen sen. Men man får ju i alla fall veta vad de kom fram till.

Just detta att hon skall ha varit psykiskt störd under brottet och även nu är inte det lite märkligt? Det låter ju troligare då att ho har en empatistörning då den ju självklart finns där hela tiden.
Citera
2014-07-20, 18:44
Medlem
attogs avatar
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/kartlaggning-pekar-ut-tiden-for-styckmordet/

Ska bli intressant (om vi nu får veta) i vilken mån JA var tillsammans med dem bägge två. Eller mer troligt vilka versioner som ges av JH, JA, JN och andra vittnen.

Undrar hur mycket JA har skapat situationen?

Kan ett ev faktum att han parallellkört med tjejerna, påverka dom och påföljd?
Är det förmildrande?
Citera
2014-07-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Kan ett ev faktum att han parallellkört med tjejerna, påverka dom och påföljd?
Är det förmildrande?

Vad tänker du dig då? Att det ska räknas som dråp för att den man dödat är den första kvinnan?
Citera
2014-07-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Tack, avskyr "källa på det". Jag förtydligar mig ändå med att säga att det är vad jag tror är vanligast när det kommer till dödligt våld mellan två vuxna individer som inte är i en kärleksrelation med varandra eller där GM är en lust/sexualbrottsling, rånare, terrorist eller svårt psykiskt sjuk.

Jag hoppas verkligen inte att det blir rättspsyk. Då blir jag grymt besviken!

Ja och är det inte "källa på det" så är det fåglar som viskar i öron osv.

Jag undrar om dessa personer brukar mejla/ringa till aftonbladet, expressen osv och "har ni källa på det ni skriver?" ....:P
Citera
2014-07-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Om man har empatistörning/psykopati, kan man då vara "kär" på något meningsfullt sätt? En psykopat skulle inte, som JH, agera helt vansinnigt baserat på känslor, utan vara kallt beräknande. Och därmed insett att ett mord på LL med stor sannolikhet skulle leda till att hon misstänks, och därför avstå från att utföra det.
Citera
2014-07-20, 18:53
Medlem
attogs avatar
Citat:
Vad tänker du dig då? Att det ska räknas som dråp för att den man dödat är den första kvinnan?

Vet inte. Därför jag frågar.
En psykisk press att hamna i att den man älskar har ihop det med en annan.
Crime of passion, känner vi till.
Är detta det?
Förmildrande är väl bara från mordnivå till dråpnivå, väl?
Citera
2014-07-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Hahaha ja det skulle vara intressant att höra hur bekanta skulle beskriva en om man var misstänkt för ett mord. Om jag hamnade i en sådan situation så skulle jag nog bli beskriven på många olika sätt då jag inte är likadan mot alla som jag känner/träffar. Lite annorlunda personer blir ofta missuppfattade och vågar man vara just annorlunda så kommer folk störa sig på det. Jag är en person som man antingen älskar eller hatar, och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt heller. Jag avskyr den gråa massan.
...Så vad folk säger om JH behöver verkligen inte betyda mycket. De som gillar henne väljer nog att inte uttala sig om det i dagsläget, utan det blir bara personer som inte gillar henne/inte känner henne speciellt väl som uttalar sig. Inget jag hört hittills förklarar varför hon skulle döda någon. Hon verkar inte vara speciellt avvikande, utan påminner om en miljon andra dryga tjejer jag träffat. Dyker någon upp och berättar att JH gillar att tända eld på kattungar så kommer jag definitivt spetsa mina öron, men nu är skvallret rätt lamt.

Ja misstänkt för mord eller bara försvunnen.

Jag lever ensam, träffar sonen nere i Skåne en helg i månaden, jobbar och åker hem från jobbet, spelar fotboll i Korpen varje måndag och inte så jättemycket mer oftast.

Hade jag haft semester kunde det dröjt veckor innan folk ens märkt att jag varit försvunnen, dom hade sannolikt reagerat på att jag inte varit inloggad på fb (nej inte detta fb utan ansiktsboken) men annars inget speciellt.
Senast redigerad av Ztartrax 2014-07-20 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in