Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Tråden är lång … Någon som minns/vet när JH och JA ungefärligen fick kontakt med varandra?

Kan det varit på badoo dem träffades? Själv har jag aldrig haft någon tur men det sägs att den sidan är rena köttmarknaden ifall du raggar sex.
Citera
2014-07-20, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurdyrkare
Fy fan, man mår illa av att en så ung fin tjej kan ha ett så mörkt inre och göra detta. Får en klump i halsen då hennes personlighetsdrag kan liknas med min före detta vän.

Hon var också charmig och supertrevlig mot alla, kunde lätt få med sig folk. Men när hon blev min bästa vän och jag lärde känna henne på riktigt fick jag se hennes mörker.

Hon försökte vända allt till sin fördel och utnyttja allt. Hon brydde sig inte ett skit om människor och saknade empati, men hon låtsades ha det.

Extremt bra på att manipulera. Blev misshandlad av henne under hela högstadiet..

Jag var för rädd för att avbryta "vänskapen" för jag trodde på riktigt att hon skulle kunna ha ihjäl mig. Fick ta emot hot av henne ibland. Men till slut vågade jag bryta mig loss, och det var fan det bästa jag gjort i hela mitt liv.

Nu vet jag inte var Djurdyrkaren har fått kunskap om JHS personlighetsdrag men så här skriver denna i alla fall. Här talas det som supertrevlighet och utnyttjande av allt och alla.

Det är väl något som har sagts om hennes relation till JN också. Han gjorde kanske allt hon sa av rädsla för hennes vrede men trots det så fanns en gräns även för honom.

Undrar om det var då lilla Jonna gav upp?
Citera
2014-07-20, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vi är väl ett par stycken som har tyckt/trott att domen kan bli dråp. Sen är det ju en del skillnad på sanning och dom också. Men i värsta tänkbara scenario så är det ju klockren livstid det handlar om inget snack om den saken. Nu tror inte jag att det är ett planerat mord det handlar om och då blir det inte livstid, inte med de gamla reglerna iaf. Men om jag får spekulera lite så kommer åk att yrka på mord påföljd 16 år med ett likgiltighetsuppsåt och försvaret yrkar på vållande påföljd 4 år och så kommer domen i HR att ligga på runt tio år.

Vad är det för värsta scenario med det? Du har ju tidigare uttalat dig om att du vill se hårda straff och inte vill att folk ska komma undan med dråp eller vållande och komma ut efter ett kort tag.
Citera
2014-07-20, 01:07
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Det där köper jag inte riktigt, för i de flesta trådar här på FB så läggs ofta väldigt mycket skuld på offret.
Det här är en av de få trådar där man inte gjort det så mycket. Därför tror jag att sanningen gällande JH som GM och hr hon agerat ligger väldigt nära sanningen. Hon har i princip ingen försvarare öht här på forumet, vilket de flesta mördare brukar ha, som skyller på offret.

Jag menar inte de som hänger på FB utan personer som känner/känner till JH och LL. Så fort någon dör så får den en helgonstämpel, oavsett om den var en fantastisk person eller ej. Jag reagerar också så när någon som jag känner dör. Jag minns deras positiva sidor starkare och får dåligt samvete när jag tänker/talar illa om den.

Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Det är nästan komiskt hur du försöker vända allt till JH:s fördel...dessa människor hade ingen relation till LL alls. Det dom hört om henne var att hon var intresserad av motorsport och att hon och JA sen länge haft en vänskap som växt sej starkare. Som dom uppfattade hade det vart mer sex och passion mellan JA och JH och sånt brukar ju inte vara så hållbart. LL lär ha varit en rejäl tjej som tog hand om sej själv, visade framfötterna på jobb osv och klarade sej själv. Hon behövde inte utnyttja ngn man för att klara sin vardag

Nej, jag försöker inte vända det till JH:s fördel, jag försöker bara vara realistisk. När någon mördar någon annan så är det oftast så att personerna bråkar med varandra, inte att ena bara är totalt galen. Sen tycker jag förstås inte att det var bra att agera som JH gjorde oavsett om de var i en konflikt eller ej. Jag skyller inte händelsen på LL. Jag har mycket svårt att tro att LL gjort något så hemskt att hon förtjänade att dö. JH gick för långt och bör sitta i fängelse ett bra tag. Säkert får hon ett lägre straff än vad jag tycker är lämpligt, men så brukar jag alltid tycka då Sverige är riktigt mesiga när det kommer till fängelsestraffens längd.
Citera
2014-07-20, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag menar inte de som hänger på FB utan personer som känner/känner till JH och LL. Så fort någon dör så får den en helgonstämpel, oavsett om den var en fantastisk person eller ej. Jag reagerar också så när någon som jag känner dör. Jag minns deras positiva sidor starkare och får dåligt samvete när jag tänker/talar illa om den.

Nej, jag försöker inte vända det till JH:s fördel, jag försöker bara vara realistisk. När någon mördar någon annan så är det oftast så att personerna bråkar med varandra, inte att ena bara är totalt galen. Sen tycker jag förstås inte att det var bra att agera som JH gjorde oavsett om de var i en konflikt eller ej. Jag skyller inte händelsen på LL. Jag har mycket svårt att tro att LL gjort något så hemskt att hon förtjänade att dö. JH gick för långt och bör sitta i fängelse ett bra tag. Säkert får hon ett lägre straff än vad jag tycker är lämpligt, men så brukar jag alltid tycka då Sverige är riktigt mesiga när det kommer till fängelsestraffens längd.

Jag tänker inte göra som de andra statistiknördarna här på sidan och skriva "Har du statistik på det?" (gällande att det oftast är så att personerna bråkar med varandra när någon mördar en annan person) eller kräva att du länkar till någon som säger samma sak utan jag låter det vara som det är...

Risken finns att det blir rättspsyk om undersökningen skulle visa att hon lider av en allvarlig psykisk störning och så gjorde när brottet begicks och det är det som är minst bra anser jag, då kan hon i realiteten vara ute om bara något år ifall hon då bedöms som fisk.
Citera
2014-07-20, 01:52
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag tänker inte göra som de andra statistiknördarna här på sidan och skriva "Har du statistik på det?" (gällande att det oftast är så att personerna bråkar med varandra när någon mördar en annan person) eller kräva att du länkar till någon som säger samma sak utan jag låter det vara som det är...

Risken finns att det blir rättspsyk om undersökningen skulle visa att hon lider av en allvarlig psykisk störning och så gjorde när brottet begicks och det är det som är minst bra anser jag, då kan hon i realiteten vara ute om bara något år ifall hon då bedöms som fisk.

Tack, avskyr "källa på det". Jag förtydligar mig ändå med att säga att det är vad jag tror är vanligast när det kommer till dödligt våld mellan två vuxna individer som inte är i en kärleksrelation med varandra eller där GM är en lust/sexualbrottsling, rånare, terrorist eller svårt psykiskt sjuk.

Jag hoppas verkligen inte att det blir rättspsyk. Då blir jag grymt besviken!
Citera
2014-07-20, 03:01
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Mina vänner brukar säga att jag är psykopat och har någon personlighetsstörning och jag kan lova att hade jag misstänkts för ett brott som detta så hade media inte hittat mer än 2-3 personer som sagt saker som "det hade jag aldrig kunnat tro" osv utan snarare saker som "ja det kunde man väl ana skulle hända", "Det förvånar mig inte alls" osv...

Men bara för att jag är lite rubbad så innebär det inte att jag har ihjäl någon.

Det finns en del människor med personlighets störningar och andra psykiska problem som bor ute i samhället och klarar sig någorlunda fint så.

Vad folk runtomkring säger tycker jag inte spelar någon större roll så länge det inte funnits andra tecken med.

Hahaha ja det skulle vara intressant att höra hur bekanta skulle beskriva en om man var misstänkt för ett mord. Om jag hamnade i en sådan situation så skulle jag nog bli beskriven på många olika sätt då jag inte är likadan mot alla som jag känner/träffar. Lite annorlunda personer blir ofta missuppfattade och vågar man vara just annorlunda så kommer folk störa sig på det. Jag är en person som man antingen älskar eller hatar, och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt heller. Jag avskyr den gråa massan.
...Så vad folk säger om JH behöver verkligen inte betyda mycket. De som gillar henne väljer nog att inte uttala sig om det i dagsläget, utan det blir bara personer som inte gillar henne/inte känner henne speciellt väl som uttalar sig. Inget jag hört hittills förklarar varför hon skulle döda någon. Hon verkar inte vara speciellt avvikande, utan påminner om en miljon andra dryga tjejer jag träffat. Dyker någon upp och berättar att JH gillar att tända eld på kattungar så kommer jag definitivt spetsa mina öron, men nu är skvallret rätt lamt.
Citera
2014-07-20, 06:58
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Det där köper jag inte riktigt, för i de flesta trådar här på FB så läggs ofta väldigt mycket skuld på offret.
Det här är en av de få trådar där man inte gjort det så mycket. Därför tror jag att sanningen gällande JH som GM och hr hon agerat ligger väldigt nära sanningen. Hon har i princip ingen försvarare öht här på forumet, vilket de flesta mördare brukar ha, som skyller på offret.

Det finns väl ingen som försvarar JH i denna tråd. Jag har inte sett något sådant.
JH är ju gripen och har erkänt. Varför försvarar JH då?
Citera
2014-07-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ett scenario som då kan förklara det inledande hammarslaget är att JH gjort det som är kutym i samband med catfights. Hon har helt enkelt tagit tag i LLs hår och dragit ner huvudet. Ett slag med hammare blir då naturligt en träff i bakhuvudet.

Citat:
Ja det är här jag skulle vilja få in grannarnas iakttagelser om att Jonna suttit utanför huset och spanat tidigare, någon granne sade att hon sett henne sitta med penna och papper vid tillfälle. Kanske gjort anteckningar?

Mellan 05:30 och 06:00 lämnar Ja + 2 till huset
06:00-07:00 Ingen

Osv...

Kanske långsökt men om hon suttit med papper och penna så tror jag inte att hon direkt tillverkat eget korsord.

Det JH inte visste var OM någon kanske har semesterdag/sjukdag.
Eller att man kan behöva åka "akut"/eller "spontan resa" på ärenden. Men oftast sker "Spontan resor" efter kl 9.

Men alla "dagliga" normala rutiner hade säker JH full koll på. Samt så ser man ju när kökslampor/Toalampa tänds. Så hon kan ha haft stenkoll på Alla grannar hur de brukar röra sig.
Citera
2014-07-20, 11:37
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det finns väl ingen som försvarar JH i denna tråd. Jag har inte sett något sådant.
JH är ju gripen och har erkänt. Varför försvarar JH då?
Ehhh? Det var ju det jag sa!
Citera
2014-07-20, 11:48
Medlem
klokastiklassens avatar
http://na.se/nyheter/askersund/1.2565767-de-tander-ljus-for-offret minneshögtid i kväll
Citera
2014-07-20, 12:37
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
JH kan ha haft span på paret och framförallt försökt komma åt LL en längre tid. Det kan ha bedrivits var som helst i trakterna. Detta hål på morgonen var kanske det enda som inte var tilltäppt, dessutom i en miljö hon kände till, både ute och inne.

Ja, det är mycket möjligt att just denna morgon var möjligheterna bättre än tidigare. Frågan är hur mycket andra kände till vad JH tyckte om att LL träffade JA.

Till vänner berättade 22-åringen om hur problematiskt det var att hon blivit indragen i ett triangeldrama, och hur 24-åringen dykt upp oannonserad vid mannens hem och ställt till med en scen då hon upptäckt att de båda umgicks.

- Hon hade haft svårt att få henne därifrån, sa vännen

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/ett-mord-som-kommer-att-ga-till-historien/

Bråk uppstod i lägenhet

Till slut gav den 22-åriga kvinnan upp och berättade för en vän att hon helt enkelt inte orkade med att konkurrera om arbetskollegans hjärta.

– Då hade den andra tjejen blivit väldigt glad, säger en vän.

När den 22-åriga kvinnan för en tid sedan kom tillbaka in i mannens liv bjöd han in henne i sitt hem.

Då den 24-åriga hästtjejen fick reda på detta blev hon rasande och vid minst ett tillfälle tidigare uppstod det bråk mellan henne och 22-åringen i mannens lägenhet i Askersund, enligt uppgifter till Expressen

– 22-åringen hade svårt att få henne därifrån, berättar en vän.

Triangeldramat oroade den 22-åriga kvinnan som berättade om det för sin vän.

http://www.expressen.se/nyheter/kartlaggning-pekar-ut-tiden-for-styckmordet/

Citat:
När hon väl ringde och angav sig själv förstod hon nog hur svårt hon skulle få att komma undan, hon hade yppat lite för sin sambo, en granna hade sett henne mm.

Hon har ju bara erkänt vållande och misshandel och kanske där hennes erkännande stannar?

Hon ska ju genomgå en stor sinnesundersökning då man misstänker en psykisk störning både vid dådet och nu.

JN kan ha ställt kravet att antingen ringer du själv polisen annars ringer jag. Det var först efter övertalan från honom som hon kontaktade polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in