Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Har heller aldrig riktigt förstått vad som är så "fint" med AGA-spisar (tycker de är ena åbäken) men så mycket har jag fattat att den står för outstanding kvalite. Förr värmde de upp hela huset (små hus) eller åtminstone köket med den. Att de byggs in i vad som liknar skåp i dag är väl bara för att efterlikna de stora spiskåpor man hade över koks/vedeldade spisar förr. Svensk spis förövrigt. Dagens AGA-spisar som går på el eller gas tror jag har samma goda kvalite men om de har samma egenskaper som de kokseldade spisarna förr vet jag inte. Skulle ju vara hemskt slöseri i vissa fall idag om spisen alltid var varm.
http://www.sydsvenskan.se/hemma/aga-spisen-en-het-klassiker/
Klassiska AGA-spisar är fortfarande varma hela tiden, men idag drivs de med gas eller el.
Själva poängen med spisarna är att gjutjärnet håller en jämn temperatur och att termostatsystemet ser till att varje zon hela tiden har samma temperatur. En varm kokplatta, en ljummen platta för sjudning, en ugn för bakning/matlagning, en värmeugn osv. En fördel är att gjutjärnet ser till att hela ytan i ugnen eller på spisplattorna är jämnvarm. Dock kan elspisarna styras så att de inte står och värmer nattetid t.ex.
Spisen i det aktuella huset är dock ingen klassisk AGA-spis, de har inte några reglage eftersom temperaturen hela tiden är densamma, det ser ut att vara en gasspis.