2014-07-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
KTH och SU har samarbete med alla Civilingenjörsprogrammen på Miun. Dvs kvalité måste vara riktig bra annars tänker de inte på att samarbete med Miun.

Nja..

Om man gillar rankningar kan man kolla på t.ex. Uranks teknikranking (där civ.ing ingår) för år 2014 där alla lärosäten med rätt att utfärda ingenjörsexamen är med (http://www.urank.se/?fid=144). Mittuniversitetet hamnar näst sist med endast Högskolan Kristianstad bakom sig. När det gäller totalrankningen år 2014 för alla lärosäten (ingen speciell kategori) hamnar Miun på plats 24 av 28, så det är ju lite bättre.

Kollar vi även UKÄs kvalitetsgranskning står det att Civilingejör i Teknisk Design på Mittuniversitetet får omdömet "Bristande kvalité" (http://www2.uk-ambetet.se/download/k...eknik-2012.pdf)

http://www.op.se/jamtland/ostersund/...-ar-for-daliga

Jag har svårt att tro att kvalitén på Miun är "riktigt bra". Kanske inte jättedålig, men knappast "riktigt bra". Sedan är det väl upp till var och en hur mycket vikt man lägger vid rankningar och kvalitetsgranskningar...
Senast redigerad av mmbaver 2014-07-19 kl. 15:31.
Citera
2014-07-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Nja..

Om man gillar rankningar kan man kolla på t.ex. Uranks teknikranking (där civ.ing ingår) för år 2014 där alla lärosäten med rätt att utfärda ingenjörsexamen är med (http://www.urank.se/?fid=144). Mittuniversitetet hamnar näst sist med endast Högskolan Kristianstad bakom sig. När det gäller totalrankningen år 2014 för alla lärosäten (ingen speciell kategori) hamnar Miun på plats 24 av 28, så det är ju lite bättre.

Kollar vi även UKÄs kvalitetsgranskning står det att Civilingejör i Teknisk Design på Mittuniversitetet får omdömet "Bristande kvalité" (http://www2.uk-ambetet.se/download/k...eknik-2012.pdf)

http://www.op.se/jamtland/ostersund/...-ar-for-daliga

Jag har svårt att tro att kvalitén på Miun är "riktigt bra". Kanske inte jättedålig, men knappast "riktigt bra". Sedan är det väl upp till var och en hur mycket vikt man lägger vid rankningar och kvalitetsgranskningar...

Det är 2 faktorer som påverkar kvalitet på en utbildning, 1-lärarna 2-elever. På KTH är de flesta elever kom in med hög antagningspoäng dvs de elever som pluggade så hård under gymnasiet tiden och fick bra resultat. Medan på Miun påverkas statistiken negativ av elever som blev antagna med ganska låg antagningspoäng dvs de elever som pluggade inte ordentlig under gymnasiet. Under högskolan fortsätter de med samma låg tempo. Med andra ord lärarna är lika bra på båda högskolor, men elever på Miun påverkar statistiken negativ.
Senast redigerad av Darkknightx 2014-07-19 kl. 20:06.
Citera
2014-07-19, 20:07
Medlem
Citat:
Med andra ord lärarna är lika bra på båda högskolor, men elever på Miun påverkar statistiken negativ.

Vad får dig att tro att lärarna är lika bra på KTH och Mittuniversitetet? Klart mer attraktivt att arbeta på KTH -> lockar till sig de bästa lärarna. Kan självklart finnas undantag. Och varför skulle det endast existera två faktorer som påverkar utbildningens i fråga kvalitet?
Citera
2014-07-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Vad får dig att tro att lärarna är lika bra på KTH och Mittuniversitetet? Klart mer attraktivt att arbeta på KTH -> lockar till sig de bästa lärarna. Kan självklart finnas undantag. Och varför skulle det endast existera två faktorer som påverkar utbildningens i fråga kvalitet?

Vi får samma kunskaper från samma böcker, dvs en lärare i Lund komma inte förklara någonting nytt eller annorlunda från en lärare från KTH. LOGISK T,ex matematiken är samma här eller i USA eller i Kina.
Jag håller med om att lärarna förklarar olika bra, men det spela inte så stor roll nuförtiden för att allt du behöver finns på internet.

För mig finns det 2 faktorer bara som påverkar en utbildning, om du har något att tillägga säg det .
Senast redigerad av Darkknightx 2014-07-19 kl. 20:49.
Citera
2014-07-19, 20:53
Medlem
Citat:
Vi får samma kunskaper från samma böcker, dvs en lärare i Lund komma inte förklara någonting nytt eller annorlunda från en lärare från KTH. LOGISK

What, skojar du? Pedagogik och ämneskunskaper skiljer sig ju mellan lärare och lärare.

Citat:
T,ex matematiken är samma här eller i USA eller i Kina.

Ja, alltså, matematikens lagar ändras ju inte beroende av vilken geografisk plätt en befinner sig på.

Citat:
Jag håller med om att lärarna förklarar olika bra, men det spela ingen roll nuförtiden för att allt du behöver finns på internet.

Håller med dig om att Internet kan kompensera upp för oengagerade eller mindre bra lärare, men det är absolut inte ett substitut.

Citat:
För mig det finns 2 faktorer bara som påverkar en utbildning, om du har något att tillägga säg det .

Faktorerna som används när universitetens kvalitet utvärderas torde vara väl genomtänkta och väl utarbetade.
Senast redigerad av Inte.trevlig 2014-07-19 kl. 21:26.
Citera
2014-07-19, 21:45
Medlem
Hahaha "matematiken ändras inte här i USA eller i Kina" hahahahaha fick mig dagens skratt. Förstår nu varför du sökte till Mittuniversitetet hahahaha. En engagerad och pedagogisk lärare påverkar givetvis statistiken positivt. Visst efter några år spelar erfarenheten roll, men de bästa platserna på de bästa konsultföretagen går oftast inte till studenter från Mittuniversitetet eller liknande. Många arbetsgivare väljer säkerligen studenter examinerade från KTH före miu. Vad får dig att tro att Mittuniversitetet håller så hög standard egentligen? Det tillhör bottenskrapet av svenska lärosäten på högre nivå, det är bara att acceptera det. Du får inte samma möjligheter och samma kvaliteer som
På en av de bättre skolorn(KTH, Chalmers, etc).
Citera
2014-07-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daveid
Hahaha "matematiken ändras inte här i USA eller i Kina" hahahahaha fick mig dagens skratt. Förstår nu varför du sökte till Mittuniversitetet hahahaha. En engagerad och pedagogisk lärare påverkar givetvis statistiken positivt. Visst efter några år spelar erfarenheten roll, men de bästa platserna på de bästa konsultföretagen går oftast inte till studenter från Mittuniversitetet eller liknande. Många arbetsgivare väljer säkerligen studenter examinerade från KTH före miu. Vad får dig att tro att Mittuniversitetet håller så hög standard egentligen? Det tillhör bottenskrapet av svenska lärosäten på högre nivå, det är bara att acceptera det. Du får inte samma möjligheter och samma kvaliteer som

This.

TS snälla lura inte i folk att Miun kommer ge dem lika bra möjligheter som de bättre skolorna.
Citera
2014-07-20, 03:13
Medlem
Citat:
This.

TS snälla lura inte i folk att Miun kommer ge dem lika bra möjligheter som de bättre skolorna.

Själv är här för att jag hade några frågor om livet i Sundsvall. Jag försöker inte (jag KAN INTE också) övertyga folk att Miun är bra medan alla statistiker säger att den ligger i botten när den gäller ranking av högskolor i Sverige.
Kort kan säga: tro inte på vad jag säger. Jag är inte ansvarig om du inte får resultatet du önskar. Det bästa ni kan göra är att fråga en SYV på KTH eller Miun om samarbete mellan högskolorna när det gäller Civilingenjör programmen. Jag lovar er om ni får ett annat svar från en SYV som inte liknar det jag skrev i denna tråd, då ska jag ta bort mitt konto från FB.
{Jag pratar BARA om Civilingenjör programmen + jag vet INGENTING om kvaliteten på de andra utbildningar på Miun + alla statistiker säger att Miun är DÅLIG + jag valde Miun istället för KTH för att jag har många familjeproblem och inte orkar stanna mera i Stockholm (vill bo själv i en små stad) }.

Statistik landets bästa lärosäten (2013) MIUN plats 23 av 29
http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karria...sta-larosaten/
Senast redigerad av Darkknightx 2014-07-20 kl. 03:40.
Citera
2014-07-20, 20:21
Medlem
Citat:
Själv är här för att jag hade några frågor om livet i Sundsvall. Jag försöker inte (jag KAN INTE också) övertyga folk att Miun är bra medan alla statistiker säger att den ligger i botten när den gäller ranking av högskolor i Sverige.
Kort kan säga: tro inte på vad jag säger. Jag är inte ansvarig om du inte får resultatet du önskar. Det bästa ni kan göra är att fråga en SYV på KTH eller Miun om samarbete mellan högskolorna när det gäller Civilingenjör programmen. Jag lovar er om ni får ett annat svar från en SYV som inte liknar det jag skrev i denna tråd, då ska jag ta bort mitt konto från FB.
{Jag pratar BARA om Civilingenjör programmen + jag vet INGENTING om kvaliteten på de andra utbildningar på Miun + alla statistiker säger att Miun är DÅLIG + jag valde Miun istället för KTH för att jag har många familjeproblem och inte orkar stanna mera i Stockholm (vill bo själv i en små stad) }.

Statistik landets bästa lärosäten (2013) MIUN plats 23 av 29
http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karria...sta-larosaten/

Om du frågar en syv på någon av de universiteten så är det klart att den säger att det är bra när de har ett samarbete och tjänar på att ha dig på skolan.
Citera
2014-07-25, 01:23
Medlem
Citat:

Märker att du inte har någon vidare koll. Jag trodde att hela KTH och Chalmershypen hade slutat för 5 år sedan. Visst, ska man jobba inom Stockholm lär en examen inom KTH generera en lite högre ingångslön och möjligen en liten fördel.

1:
Tänk på att de som studerar i exempelvis Sundsvall lär söka jobb i Sundsvall. Varför skulle någon som läser på KTH söka jobb i Sundsvall? Så fastän KTH i många fall skulle vara mer eftertraktat så är det ju ett icke-argument att arbetsgivare väljer KTH-studenter före MIUN-studenter jämt.

2:
Ett annat hål med det du säger, är att man lika gärna skulle kunna säga att MIT-studenter lär väljas före KTH-studenter för att deras nivå och status är högre och därav är KTH "bottenskrapet och skituniversitet". Enligt din logik

3:
Ska man gå efter ranking så är inte ens KTH och Chalmers ofta i toppen, utan universitet som Karolinska, Linköping och Uppsala ligger oftast högre. Så varför ni fortsätter att runka till KTH och Chalmers jämt är för mig ett under. Det är bra skolor helklart, fast det är inget "magiskt" med dem gentemot andra skolor.

4:
Sist men inte minst, det är inte en myt att det mesta hänger på personen själv som studerar. Jag känner till folk som läst på både KTH och Chalmers och andra skolor och de anser att minst 50% av deras klasskamrater är inkompetenta eller för att komma med ett mindre hårt ord, inte särskilt duktiga.
De som blir mest framgångsfulla är de som har mest driv och mest kunskap. Vilket lärosäte de kommer från är ganska försumbart om de har detta driv.

5:
Det finns inga elituniversitet i Sverige egentligen. Vi är ett land som har ganska balanserade skolor. Ska du läsa exempelvis till ingenjör lär inte lärosäte spela allt för stor roll. Ska man verkligen prompt gå på något statusställe som ni småpojkar gillar att runka till, så bör ni nog söka er utomlands.

Citat:
This.

Snälla sprid inte misinformation heller om hur man måste gå på KTH eller Chalmers för att komma någon vart.
Citera
2014-07-25, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aceofawesome

2:
Ett annat hål med det du säger, är att man lika gärna skulle kunna säga att MIT-studenter lär väljas före KTH-studenter för att deras nivå och status är högre och därav är KTH "bottenskrapet och skituniversitet". Enligt din logik

3:
Ska man gå efter ranking så är inte ens KTH och Chalmers ofta i toppen, utan universitet som Karolinska, Linköping och Uppsala ligger oftast högre. Så varför ni fortsätter att runka till KTH och Chalmers jämt är för mig ett under. Det är bra skolor helklart, fast det är inget "magiskt" med dem gentemot andra skolor.

4:
Sist men inte minst, det är inte en myt att det mesta hänger på personen själv som studerar. Jag känner till folk som läst på både KTH och Chalmers och andra skolor och de anser att minst 50% av deras klasskamrater är inkompetenta eller för att komma med ett mindre hårt ord, inte särskilt duktiga.
De som blir mest framgångsfulla är de som har mest driv och mest kunskap. Vilket lärosäte de kommer från är ganska försumbart om de har detta driv.

5:
Det finns inga elituniversitet i Sverige egentligen. Vi är ett land som har ganska balanserade skolor. Ska du läsa exempelvis till ingenjör lär inte lärosäte spela allt för stor roll. Ska man verkligen prompt gå på något statusställe som ni småpojkar gillar att runka till, så bör ni nog söka er utomlands.

Snälla sprid inte misinformation heller om hur man måste gå på KTH eller Chalmers för att komma någon vart.

2. Om två likvärdiga kandidater, en från MIT och en från Kth söker ett jobb internationellt så tror jag den från MIT oftast går först, ja. 3. Karolinska har inte enscivilingenjörsutbildningar, kolla på ranking av de tekniska universiteten, där kommer KTH först t.ex. 4Du kan säkert bli något mes en examen från miun men kth-studenter lär ha fler fördelar i arbetslivet jämfört med miun. 5 det kanske inte finns några elituniversitet, men höga intagningspoäng sorterar bort de ej ambitiösa och lata människorna, det är ett faktum. Är man lat på gymnasiet, varför skulle man då bli mer ambitiös på universitetet eller när man sen börjar arbeta, lathet är inget som går över på en månad.
Citera
2014-07-25, 11:12
Medlem
För att hålla mig till tråden. Jag har sökt till Mittuniversitetet i år och är nyfiken över hur studentlivet är i Sundsvall.

Det är lite synd att det finns så lite diskussion kring staden. Jag menar, Uppsala och alla andra studentstäder är ju helklart populärare, men just därför vet man ju redan vad de har att erbjuda. Därför tycker jag det är rätt ointressant att läsa om dem, för man vet redan om dess läckerheter.

Jag är mer nyfiken på lite diskussion/berättelser om Sundsvall som jag vet nada om studentlivsmässigt och som är mycket svårare att få reda på något om. Borde ju finnas mer frågor kring något som är okänt?

Nevertheless. Själv är jag kanske inte så mycket för supande, så om man utgår från den premissen. Hur är det att bo i stan jämförelse med exempelvis Umeå, Uppsala och Linköping?

Citat:
2. Om två likvärdiga kandidater, en från MIT och en från Kth söker ett jobb internationellt så tror jag den från MIT oftast går först, ja.

Precis, så man kan ju inte klassa KTH som en skitskola och något bottenskrap bara för att man kan söka till MIT och få ännu bättre chanser menar jag på.

Citat:
Du kan säkert bli något mes en examen från miun men kth-studenter lär ha fler fördelar i arbetslivet jämfört med miun.

De har säkert vissa fördelar gentemon studenter från MIUN ja. Hörde från några arbetsgivare i Stockholm att examinerade från större universitetet (åtminstone KTH) hade enklare att få lite högre ingångslön exempelvis. Fast det är så mycket som spelar in i slutändan och att enbart fokusera på lärosäte och anta att man är mest eftertraktad i världen (pga bara det) tycker jag är ett misstag. Många gör det misstaget IMO.

Jag gillar inte att folk framför KTH och Chalmers som de enda vettiga valen. Jag vet individer som läst på båda som inte hamnade på något speciellt arbete och individer som läste på typ Karlstad och Örebro som det gick rätt bra för.

Citat:
5 det kanske inte finns några elituniversitet, men höga intagningspoäng sorterar bort de ej ambitiösa och lata människorna, det är ett faktum. Är man lat på gymnasiet, varför skulle man då bli mer ambitiös på universitetet eller när man sen börjar arbeta, lathet är inget som går över på en månad.

Inte nödvändigtvis. Det finns många människor som mognar sent och gör jättebra ifrån sig när de väl sätter igång. Sedan finns det individer som bokstavligen är lata, fast även dessa kan göra riktigt bra ifrån sig.

Fast du kanske menar att högre intagningspoäng gör att arbetsgivaren ser en större sannolikhet för en ambitiös person?
Senast redigerad av Aceofawesome 2014-07-25 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in