För att hålla mig till tråden. Jag har sökt till Mittuniversitetet i år och är nyfiken över hur studentlivet är i Sundsvall.
Det är lite synd att det finns så lite diskussion kring staden. Jag menar, Uppsala och alla andra studentstäder är ju helklart populärare, men just därför vet man ju redan vad de har att erbjuda. Därför tycker jag det är rätt ointressant att läsa om dem, för man vet redan om dess läckerheter.
Jag är mer nyfiken på lite diskussion/berättelser om Sundsvall som jag vet nada om studentlivsmässigt och som är mycket svårare att få reda på något om. Borde ju finnas mer frågor kring något som är okänt?
Nevertheless. Själv är jag kanske inte så mycket för supande, så om man utgår från den premissen. Hur är det att bo i stan jämförelse med exempelvis Umeå, Uppsala och Linköping?
Citat:
Ursprungligen postat av
daveid
2. Om två likvärdiga kandidater, en från MIT och en från Kth söker ett jobb internationellt så tror jag den från MIT oftast går först, ja.
Precis, så man kan ju inte klassa KTH som en skitskola och något bottenskrap bara för att man kan söka till MIT och få ännu bättre chanser menar jag på.
Citat:
Ursprungligen postat av daveid
Du kan säkert bli något mes en examen från miun men kth-studenter lär ha fler fördelar i arbetslivet jämfört med miun.
De har säkert vissa fördelar gentemon studenter från MIUN ja. Hörde från några arbetsgivare i Stockholm att examinerade från större universitetet (åtminstone KTH) hade enklare att få lite högre ingångslön exempelvis. Fast det är så mycket som spelar in i slutändan och att enbart fokusera på lärosäte och anta att man är mest eftertraktad i världen (pga bara det) tycker jag är ett misstag. Många gör det misstaget IMO.
Jag gillar inte att folk framför KTH och Chalmers som de enda vettiga valen. Jag vet individer som läst på båda som inte hamnade på något speciellt arbete och individer som läste på typ Karlstad och Örebro som det gick rätt bra för.
Citat:
Ursprungligen postat av daveid
5 det kanske inte finns några elituniversitet, men höga intagningspoäng sorterar bort de ej ambitiösa och lata människorna, det är ett faktum. Är man lat på gymnasiet, varför skulle man då bli mer ambitiös på universitetet eller när man sen börjar arbeta, lathet är inget som går över på en månad.
Inte nödvändigtvis. Det finns många människor som mognar sent och gör jättebra ifrån sig när de väl sätter igång. Sedan finns det individer som bokstavligen är lata, fast även dessa kan göra riktigt bra ifrån sig.
Fast du kanske menar att högre intagningspoäng gör att arbetsgivaren ser en större sannolikhet för en ambitiös person?