Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-13, 15:02
  #1
Medlem
Hej
Jag har blivit antagen på Mittuniversitetet i Sundsvall.
Ni som bor i Sundsvall eller går på Miun: vad tycker ni om Miun och studentlivet i Sundsvall?
Har hört att mat och transport är dyra i Sundvall är det sant ?
Citera
2014-07-13, 15:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
Hej
Jag har blivit antagen på Mittuniversitetet i Sundsvall.
Ni som bor i Sundsvall eller går på Miun: vad tycker ni om Miun och studentlivet i Sundsvall?
Har hört att mat och transport är dyra i Sundvall är det sant ?

Hej.:-) och grattis till antagningen! Hoppas du kommer trivas..Mittuniversitetet är mysigt. Jag är inte student där och har inte varit men området är jättefint. Mat och transport är inte dyrare än någon annanstans. Självklart är det billigare att åka på Willys och storhandla än att gå på ica i stan. Studentlivet/utelivet har inte mycket att erbjuda men förhoppningsvis blir det bättre snart. Lycka till
Citera
2014-07-13, 16:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspire
Hej.:-) och grattis till antagningen! Hoppas du kommer trivas..Mittuniversitetet är mysigt. Jag är inte student där och har inte varit men området är jättefint. Mat och transport är inte dyrare än någon annanstans. Självklart är det billigare att åka på Willys och storhandla än att gå på ica i stan. Studentlivet/utelivet har inte mycket att erbjuda men förhoppningsvis blir det bättre snart. Lycka till

Tack för svaret. Hoppas att komma vara bra med Miun ^_^
Citera
2014-07-13, 16:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
Tack för svaret. Hoppas att komma vara bra med Miun ^_^

Om det finns något mer du undrar över är det bara att fråga eller skicka PM. Har själv bott i Sundsvall i fem år, det är en helt okej stad och jag trivs hyfsat bra, hoppas att du kommer göra detsamma!
Citera
2014-07-13, 18:21
  #5
Medlem
YoungTonys avatar
Jag har inte bott i Sundsvall men pluggade på Mittuniversitetet på distans ett år, det var verkligen inget att rekommendera, upplägget verkade vara gjort utav en 5-åring och vi var väl 7st kvar i klassen i slutet av första året och vi började med runt 55st men nu har jag kommit in på en annan skola utan distans, är väl ganska så säker på att det blir bättre på Mittuniversitet om man inte kör på distans så får hoppas att du kommer att trivas !
Citera
2014-07-13, 19:30
  #6
Medlem
Jag har själv blivit antagen till Teknisk Design hos Mittuniversitet och kommer förmodligen inte ges några ytterligare alternativ att välja mellan. Det är väl nu man får ta smällen för att man inte pluggade riktigt så hårt som man hade kunnat för att nå fram till ett mer omtalat universitet.

Fördelarna med Mittuniversitet verkar vara att man lättare får en mer god kontakt med lärarna och att just Sundsvall som ort erbjuder bostadsgaranti. Samarbetet mellan Mittuniversitet och KTH medför även att du har möjligheten att läsa Master i Stockholm vilket jag anser är ett stort plus i kanten.

Utelivet sägs inte vara något vidare. Emellertid gäller det väl bara att finna rätt umgänge.

Sammanfattningsvis tror jag att det viktigaste är att du är driven. Visserligen har det väl sina fördelar på papperet om du tagit examen vid Chalmers eller dylikt. Dock är det förstås en själv som har makten i händerna för om man ska lyckas eller inte.
Citera
2014-07-13, 20:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
Jag har själv blivit antagen till Teknisk Design hos Mittuniversitet och kommer förmodligen inte ges några ytterligare alternativ att välja mellan. Det är väl nu man får ta smällen för att man inte pluggade riktigt så hårt som man hade kunnat för att nå fram till ett mer omtalat universitet.

Fördelarna med Mittuniversitet verkar vara att man lättare får en mer god kontakt med lärarna och att just Sundsvall som ort erbjuder bostadsgaranti. Samarbetet mellan Mittuniversitet och KTH medför även att du har möjligheten att läsa Master i Stockholm vilket jag anser är ett stort plus i kanten.

Utelivet sägs inte vara något vidare. Emellertid gäller det väl bara att finna rätt umgänge.

Sammanfattningsvis tror jag att det viktigaste är att du är driven. Visserligen har det väl sina fördelar på papperet om du tagit examen vid Chalmers eller dylikt. Dock är det förstås en själv som har makten i händerna för om man ska lyckas eller inte.
---------------------------------------------------------

Hade i snitt 19.4 men jag ville inte stanna i Stockholm eller i en stor stad (riktig tråkig).
Därför valde jag att flytta 3 år utanför Stockholm sen komma tillbaka till KTH och ta ut civilingenjör examen därifrån.
Du behöver inte bry dig om examen för att när jag var på KTH öppet hus frågade jag programansvariga för elektroteknik, datateknik och för att bli säkert frågade jag en SYV på KTH också. Alla 3 svarade på min fråga att i framtid ska arbetsgivarna titta på master typen som du har och på betygen du har fått under 5 år. Dvs det spela inget roll var du läser grundnivå, det som viktig att ha bra betyg + få master examen från en stor högskola

Iaf oavsett hur student livet komma vara i Sundsvall, så tror jag inte att det komma vara värre än Stockholm.
__________________
Senast redigerad av Darkknightx 2014-07-13 kl. 20:27.
Citera
2014-07-13, 20:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
---------------------------------------------------------

Hade i snitt 19.4 men jag ville inte stanna i Stockholm eller i en stor stad (riktig tråkig).
Därför valde jag att flytta 3 år utanför Stockholm sen komma tillbaka till KTH och ta ut civilingenjör examen därifrån.
Du behöver inte bry dig om examen för att när jag var på KTH öppet hus frågade jag programansvariga för elektroteknik, datateknik och för att bli säkert frågade jag en SYV på KTH också. Alla 3 svarade på min fråga att i framtid ska arbetsgivarna titta på master typen som du har och på betygen du har fått under 5 år. Dvs det spela inget roll var du läser grundnivå, det som viktig att ha bra betyg + få master examen från en stor högskola

Iaf oavsett hur student livet komma vara i Sundsvall, så tror jag inte att det komma vara värre än Stockholm.

Låter ju riktigt bra det! Det sura för mig när det gäller Sundsvall är att endast flytta 5 mil hemifrån.
Citera
2014-07-14, 21:35
  #9
Medlem
Studentboende

I vilket skick är studentlägenheterna vid nacksta?

Vad anser ni är smartast? Att börja med en 1:as studentlägenhet och få ett (trietkök?) eller dela en 4:a med några andra och få tillgång till ett standardkök? Såg även på Mitthem att rummen i en 4a vanligtvis är större än i en 1a. Förstår att det är upp till en själv men tycker det kan vara intressant att höra vad ni har att säga om detta.
Citera
2014-07-14, 22:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
Studentboende

I vilket skick är studentlägenheterna vid nacksta?

Vad anser ni är smartast? Att börja med en 1:as studentlägenhet och få ett (trietkök?) eller dela en 4:a med några andra och få tillgång till ett standardkök? Såg även på Mitthem att rummen i en 4a vanligtvis är större än i en 1a. Förstår att det är upp till en själv men tycker det kan vara intressant att höra vad ni har att säga om detta.
------------------------------------------------
Idag fick jag riktig bra lägenhet på Oskarsvägen 25m^2 egen boende och 1 km till Miun för bara 2700 kr
Rekommendera stark att bo själv i ett student område nära Miun. Har hört bara dåliga saker av de som delade samma kök eller WC, med andra ord det finns många personer som bry sig inte om sina personliga hygien.
__________________
Senast redigerad av Darkknightx 2014-07-14 kl. 22:52.
Citera
2014-07-14, 23:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
------------------------------------------------
Idag fick jag riktig bra lägenhet på Oskarsvägen 25m^2 egen boende och 1 km till Miun för bara 2700 kr
Rekommendera stark att bo själv i ett student område nära Miun. Har hört bara dåliga saker av de som delade samma kök eller WC, med andra ord det finns många personer som bry sig inte om sina personliga hygien.

Hur gjorde du för att få den lägenheten? Ställde du dig i en kö långt i för väg? Vilken bostadskö ställde du dig i?
Citera
2014-07-15, 00:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G4S
Hur gjorde du för att få den lägenheten? Ställde du dig i en kö långt i för väg? Vilken bostadskö ställde du dig i?
-----------------------------
Det är ingen bostadskö för studenter, dvs när du anmäla intresse till en studentlägenhet då blir den din direkt

För första man vet aldrig när lägenheter dyker upp på Mitthems hemsida. Därför vaknade jag kl 7 på morgonen och var online ca 6,4 timmar (uppdaterade sidan varje 2 minuter) tills jag hittade lägenheten jag önskar, då anmälde jag intresse direkt och fick min lägenhet för nästa 3 år

Kan säga att hela dagen var bara 3 lägenheter nära Miun ca 1km (en av de är min ). De fanns kvar på Mitthems hemsida mindre än 3 minuter och blev uthyrda
__________________
Senast redigerad av Darkknightx 2014-07-15 kl. 00:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback