Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-19, 17:50
Medlem
Denna tråd och detta case är nytt för mig. Jag läser Quarrels sammanfattning i trådstarten och får utifrån händelseförloppets beskrivning intrycket av en väldigt handlingskraftig MGM, som sedan ringer polisen och anmäler sig själv. Med undandröjandet av BO:s kropp som talar för omsorgsfullt arbete/planering, för att sedan anmäla sig själv. Vilket psyke skulle agera så? Det förefaller ju vara ett planerat mord om gärningsbeskrivningen är korrekt. Jag kan tänka mig att en affekterad GM har ihjäl en rival och sedan prompt anmäler sig, men att undanröja BO, efterarbeta och sedan anmäla verkar ju knepigt. Hade MGM redan insett att hon skulle avslöjas och anmälan troddes kunna mildra hennes kommande dom? Någon sorts ånger? Det ska bli intressant att få reda på mer om detta fall, som dock förefaller uppklarat vad det gäller GM.
Citera
2014-07-19, 17:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag kan tänka mig att om jag själv skulle utföra ett mord i stil med detta så hade jag velat riskkalkylera, hur många kan tänkas vara hemma vid XX tid osv...

JH kan ha haft span på paret och framförallt försökt komma åt LL en längre tid. Det kan ha bedrivits var som helst i trakterna. Detta hål på morgonen var kanske det enda som inte var tilltäppt, dessutom i en miljö hon kände till, både ute och inne.
Citera
2014-07-19, 17:57
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Det var just det inlägget jag menade. Jag tyckte det var trovärdigt och verkade mer sanningsenligt än alla andra inlägg om MGMs personlighet.

Jag håller med dig.

Det var min tanke också när jag läste inlägget, det känns trovärdigt.
Citera
2014-07-19, 18:08
Medlem
Pippifinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Är inte så imponerad av ryktena om att JH var psykopat osv. Fortfarande ingen som kan peka på en specifik händelse eller våld, utan bara allmänt skitsnack som ofta sprids tjejer emellan. Om alla tjejer jag hört blivit kallad för psykopater skulle vara psykopater så skulle dessa typer av mord vara vardagsmat. Hon kanske var bitchig och grov i munnen mot de hon inte gillade typ. Ryktena och brottet känns fortfarande väldigt långt ifrån varandra. Något saknas definitivt. Något våldsamt och inte bara ord. Någon som vet om hon var våldsam mot de hon inte gillade? Slogs hon i skolan när hon var yngre osv...

Som jag uppfattar det du skriver så använder du själv begreppet slarvigt. Psykopati leder inte nödvändigtvis till mord men du har rätt i att det liksom antisocial persolighetsstörning är ovanligt, däremot är det vanligt förekommande bland personer dömda för brott vilket lär ske på ena eller andra sättet i detta fall.

Om uppgifterna i tråden stämmer så finns det också tecken så som en parasiterande livsstil (ex några inlägg upp, trevlig mot folk om det fanns någon personlig vinning, kanske bott kvar med sitt ex av samma anledning...?)
Citera
2014-07-19, 18:12
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det som enligt mig talar emot delen om "bråk som gick överstyr" är att enligt polisläckan ska Jonna o förhör ha uppgett att hon attackerat Lovisa och slagit henne med hammaren i bakhuvudet direkt hon öppnat dörren och jag tror inte många tjejer (och de flesta killar) fortsätter slåss efter det att dem fått en hammare i huvudet.

annars verkar pressens ord fungera men inte här?
http://na.se/nyheter/askersund/1.2565257-styckmordet-misstankt-kan-lida-av-psykisk-storning

har du källa på din polisläcka?
Citera
2014-07-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Denna tråd och detta case är nytt för mig. Jag läser Quarrels sammanfattning i trådstarten och får utifrån händelseförloppets beskrivning intrycket av en väldigt handlingskraftig MGM, som sedan ringer polisen och anmäler sig själv. Med undandröjandet av BO:s kropp som talar för omsorgsfullt arbete/planering, för att sedan anmäla sig själv. Vilket psyke skulle agera så? Det förefaller ju vara ett planerat mord om gärningsbeskrivningen är korrekt. Jag kan tänka mig att en affekterad GM har ihjäl en rival och sedan prompt anmäler sig, men att undanröja BO, efterarbeta och sedan anmäla verkar ju knepigt. Hade MGM redan insett att hon skulle avslöjas och anmälan troddes kunna mildra hennes kommande dom? Någon sorts ånger? Det ska bli intressant att få reda på mer om detta fall, som dock förefaller uppklarat vad det gäller GM.

När hon väl ringde och angav sig själv förstod hon nog hur svårt hon skulle få att komma undan, hon hade yppat lite för sin sambo, en granna hade sett henne mm.

Hon har ju bara erkänt vållande och misshandel och kanske där hennes erkännande stannar?

Hon ska ju genomgå en stor sinnesundersökning då man misstänker en psykisk störning både vid dådet och nu.
Citera
2014-07-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
JH kan ha haft span på paret och framförallt försökt komma åt LL en längre tid. Det kan ha bedrivits var som helst i trakterna. Detta hål på morgonen var kanske det enda som inte var tilltäppt, dessutom i en miljö hon kände till, både ute och inne.

Ja och då en granne säger sig ha sett Jonna sitta med papper och penna i bilen utanför huset vid tidigare tillfälle så tycker jag det inte är för långsökt att anta att hon antecknat saker som när någon kommer, när någon går osv...
Citera
2014-07-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
http://na.se/nyheter/askersund/1.2565257-styckmordet-misstankt-kan-lida-av-psykisk-storning

Om du är samma person som tjatade om länkar hit och dit igår/inatt så mejlade jag dig ett par olika från af.

Det verkar i stort sett som att NA ska ha fått en sorts uppgifter och att aftonbladet en hel annan sorts uppgifter.

Sen "ett bråk som har spårat ur"??

Jonna kan ju kanske räkna det som att dom varit i bråk i evigheter och att örfilarna på krogen fick bägaren att rinna över, som när man är i krig, pågått ett tag och nu gick det slutligen över styr med att en dog.
Citera
2014-07-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog

Det kan ju varit ett litet skitbråk från första början, några hotfulla sms, ett par örfilar på krogen, Jonna kommer vid annat tillfälle hem till JA och Lovisa får svårt att få henne därifrån.....ett bråk som hela tiden trappas upp från verbalt och sms till mer handgripligt....så kan man också definiera "ett bråk som spårat ur".
Citera
2014-07-19, 18:29
Medlem
Citat:
Det kan ju varit ett litet skitbråk från första början, några hotfulla sms, ett par örfilar på krogen, Jonna kommer vid annat tillfälle hem till JA och Lovisa får svårt att få henne därifrån.....ett bråk som hela tiden trappas upp från verbalt och sms till mer handgripligt....så kan man också definiera "ett bråk som spårat ur".

Det behöver ju inte ha varit ett så mycket bråk från båda sidor. Det kan vara Jonna som ideligen höll på och försökte starta upp något. Att hon hela tiden var på och var aggressiv och arg.
Citera
2014-07-19, 18:36
Medlem
WhichWitchs avatar
Var och tränade hund idag och träffade på ett par som var bekanta med JH genom hästarna. Jag vill betona att jag inte alls känner dessa personer, träffat dom 1 gång innan så sanningshalten kan jag inte garantera. Dom sa iaf att det talats om att JH använde JN för att kunna köpa gården, hon hade inga känslor för honom längre men kunde styra honom ganska bra och behövde hans hjälp med djuren, både praktiskt och ekonomiskt.

Enligt dom träffade hon JA på nätet och blev enligt dom besatt av att få honom eftersom han inte ville ha nåt fast.

Dom har upplevt henne som en tjej som ses som rolig, snabb i repliker, mån om och duktig med hästarna....men jäkligt otrevlig när det inte passar henne, nonchalant och direkt elak mot folk som inte faller henne i smaken. Ingen dom skulle anlita som barnvakt (särskilt inte med facit i hand tänker jag)
Citera
2014-07-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Var och tränade hund idag och träffade på ett par som var bekanta med JH genom hästarna. Jag vill betona att jag inte alls känner dessa personer, träffat dom 1 gång innan så sanningshalten kan jag inte garantera. Dom sa iaf att det talats om att JH använde JN för att kunna köpa gården, hon hade inga känslor för honom längre men kunde styra honom ganska bra och behövde hans hjälp med djuren, både praktiskt och ekonomiskt.

Enligt dom träffade hon JA på nätet och blev enligt dom besatt av att få honom eftersom han inte ville ha nåt fast.

Dom har upplevt henne som en tjej som ses som rolig, snabb i repliker, mån om och duktig med hästarna....men jäkligt otrevlig när det inte passar henne, nonchalant och direkt elak mot folk som inte faller henne i smaken. Ingen dom skulle anlita som barnvakt (särskilt inte med facit i hand tänker jag)

Låter ju inte alls som en otrolig beskrivning av lilla Jonna. Och som sagt så tror jag att det var hon som var drivande och jagade LL för att bråka. LL ville nog helst inte se JH överhuvudtaget. Inte JA heller och det var väl där det brann. Särskilt om han sagt till henne att han inte ville ha något fast och sen inledde en relation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in