Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-19, 15:19
Medlem
Cocinellas avatar
Här är annat om Jonnas personlighet:

https://www.flashback.org/sp49283990

Citat:
Har en gemensam vän med JH och har även fått höra en liknande historia. En helt vanlig tjej, super trevlig och verkligen inte en tjej som skulle mörda och stycka någon. Något jag kan tillägga i historian är att JA och BO även träffades, och JA skulle ha "playat" dem båda samtidigt alltså svartsjuke-drama. Tragiskt för anhöriga för båda parterna, bekanta till JH är chockade. Finns ingen anledning att kalla JH psykhora.
Citera
2014-07-19, 15:25
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Skulle kunna rada upp säkert minst tio variabler som slår det där påståendet i bitar. Särskilt den delen där du väljer att använda dig av 'definitivt'

Inte säkert att JA någonsin lämnade JH ensam i lägenheten på morgonen när han gick till jobbet, eftersom hon hade hundar och dyl är det mycket möjligt dom alltid lämnade samtidigt.

Svårt för JH att veta vilken fas av JA och LL's relation befann sig i också, har han gett LL nyckel för att kunna låsa om sig?

Vad hade hon gjort om LL lämnat tillsammans med JA? Suttit vakt ytterligare några nätter?

Varför just denna morgon? Och varför denna tiden?

Om nu planen varit hela tiden att mörda LL så är det svårt att se hur man kan ha gjort detta genomförande mer korkat än vad JH lyckats med här.

JH bodde även fortfarande ihop med sin fd. sambo JN borde inte han ha reagerat på att JH (utöver dom timmar hon jobbar) saknades större delen av nätterna? Om hon nu suttit och spanat över ett längre tidsspann så som grannar påstår sig ha noterat.

---------------------

Har det funnits någon sorts 'planering' att mörda i detta redan från början så är det enormt dumt genomfört, det får Ragnar Nilsson's planering då han tog sina två syskon och sin styvfar av daga att framstå som närmast det "perfekta brottet"

Trots att det fallet också är i sanning ett exempel på enormt bristfällig planering och korkat genomförande.

Värst vad du läser in mycket i det jag skriver.

Vi vet så klart inte om dörren var låst eller ej, jag skriver heller inte att den var olåst.

Jag påstår helt enkelt att Jonna känner till JA's låsrutiner då de haft ett förhållande, inget konstigt alls med det.
Citera
2014-07-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jag påstår helt enkelt att Jonna känner till JA's låsrutiner då de haft ett förhållande, inget konstigt alls med det.

Nej, hon känner till hur det fungerade då dom var tillsammans, varje relation man har i livet är unik.

Finns vissa människor du känner direkt från början att det är hur lugnt som helst att lämna kvar dom i sin lägenhet när man går, andra som skall vara ute i samband med att man själv lämnar.

JH kan alltså enbart utgå från hur det sett ut för henne, ur 'planeringsperspektiv' är detta en ganska kritisk detalj om man nu utgår från att man vill vara säker på att man kommer kunna genomföra det man planerat att göra.

Och det är inget personligt detta, jag väljer att använda dig bara för att det är lättsamt och för att påskina för dom som försöker utmåla detta fall som att det skulle vara frågan om minutiös planläggning.

Vissa vill gärna få det att framstå som en plan knäckt av självaste Charles Ingvar Jönsson.
Citera
2014-07-19, 15:48
Medlem
Cocinellas avatar
Mer om Jonnas personlighet:

https://www.flashback.org/sp49300902

Citat:
Nemen oj vad oväntat att J*nna skulle säga att hon endast är skyldig till misshandel och vållande. Jag tror till 100% att detta varit planerat. Har flera gånger hört folk som kallat J*ntes flickvän för psykopat och sjuk i huvudet! Detta har alltså vart innan detta mord. Så inte verkar hon vara frisk inte.Hoppas hon får högsta möjliga straffa så blev det ett psyko mindre i Kumla.

https://www.flashback.org/sp49302286

Citat:
Skitsnack? Nej jag skulle inte tro det! denna J*nna lät knappt J*nte göra ett skit själv med sina vänner. hon var grymt svartsjuk & hatisk mot många! Sen om hon haft vänner som tyckt annat är väl bara bra för hennes egna del. Jag menar, en person kan ha fler sidor. Precis som när män misshandlar kvinnor. Hur ofta gör dom det utanför hemmet? Hur många förvånas inte utav att just den mannen slog den kvinnan osv? Vad är skillnaden här?

Från annan skribent:

https://www.flashback.org/sp49302809

Citat:
Har också hört rykten om att hon är "totalt dum i huvudet" och psykiskt instabil.

Ytterligare ett inlägg:

https://www.flashback.org/sp49304955

Citat:
har aldrig påstått att jag vet något som är relevant i utredningen? läs & skrivsvårigheter kanske är något du lider av? Det enda jag skrivit är att jag hört att folk kallat henne psykopat samt att jag vet vem hon är sen tidigare! Haha tro vad du vill lilla nisse. Men börja med att söka vård för din svårigheter tack. att folk kallat henne för psyko osv har jag hört långt innan detta mord. Så det enda jag påstår är att hon kanske inte är så frisk som en del påstår att hon är?

Nu har jag ögnat igenom de första 100 sidorna i tråden efter inlägg om Jonnas personlighet, dessa och de som finns några inlägg tillbaka är det jag hittat där folk påstår sig veta vem hon är alternativt påstår sig känna någon som känner henne etc.

Hittade inte så mycket positivt om henne men inte överdrivet mycket negativt heller, det har inte varit många inlägg i tråden från folk som säger sig känna henne.

Nu drar jag ut i solskenet och njuter av sommaren och lämnar denna otäcka historia ett tag.
Citera
2014-07-19, 17:12
Medlem
Snobbs avatar
Är inte så imponerad av ryktena om att JH var psykopat osv. Fortfarande ingen som kan peka på en specifik händelse eller våld, utan bara allmänt skitsnack som ofta sprids tjejer emellan. Om alla tjejer jag hört blivit kallad för psykopater skulle vara psykopater så skulle dessa typer av mord vara vardagsmat. Hon kanske var bitchig och grov i munnen mot de hon inte gillade typ. Ryktena och brottet känns fortfarande väldigt långt ifrån varandra. Något saknas definitivt. Något våldsamt och inte bara ord. Någon som vet om hon var våldsam mot de hon inte gillade? Slogs hon i skolan när hon var yngre osv...
Citera
2014-07-19, 17:12
Medlem
Citat:
Hon skall alltså ha lämnat sig själv helt öppen i ett hyreshus med flertal boende och där samtliga boende på andra våningar kommer passera henne på sin väg ut? Och detta kring en tid där dom flesta är i rörelse som har jobb/barn osv. För att vara 'planerat' är det i så fall enormt korkat. Samma gäller att hon skulle överfalla någon direkt i det här trapphuset, akustiken i hyreshus är generellt ofta väldigt hög i trapphus.

Ja det är här jag skulle vilja få in grannarnas iakttagelser om att Jonna suttit utanför huset och spanat tidigare, någon granne sade att hon sett henne sitta med penna och papper vid tillfälle. Kanske gjort anteckningar?

Mellan 05:30 och 06:00 lämnar Ja + 2 till huset
06:00-07:00 Ingen

Osv...

Kanske långsökt men om hon suttit med papper och penna så tror jag inte att hon direkt tillverkat eget korsord.
Citera
2014-07-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Detta är definitivt en detalj hon vetat på förhand, hon har ju själv varit i samma sits tidigare.

Har hon varit tillsammans med JA så har hon såklart sovit över och vet hur hans rutiner ser ut.

Om JA lämnar dörren olåst när han har nattgäster som förväntas lämna lägenheten efter honom så är det självklart att Jonna vet om det.

Kan ju låsa dörren i stort sett alltid men några få gånger glömma det. Kanske därför Jonna spanar utanför huset med papper och penna tidigare? För att kunna anteckna hur många som lämnar mellan vilka tider osv?
Citera
2014-07-19, 17:20
Medlem
Citat:
Skulle kunna rada upp säkert minst tio variabler som slår det där påståendet i bitar. Särskilt den delen där du väljer att använda dig av 'definitivt'

Inte säkert att JA någonsin lämnade JH ensam i lägenheten på morgonen när han gick till jobbet, eftersom hon hade hundar och dyl är det mycket möjligt dom alltid lämnade samtidigt.

Svårt för JH att veta vilken fas av JA och LL's relation befann sig i också, har han gett LL nyckel för att kunna låsa om sig?

Vad hade hon gjort om LL lämnat tillsammans med JA? Suttit vakt ytterligare några nätter?

Varför just denna morgon? Och varför denna tiden?

Om nu planen varit hela tiden att mörda LL så är det svårt att se hur man kan ha gjort detta genomförande mer korkat än vad JH lyckats med här.

JH bodde även fortfarande ihop med sin fd. sambo JN borde inte han ha reagerat på att JH (utöver dom timmar hon jobbar) saknades större delen av nätterna? Om hon nu suttit och spanat över ett längre tidsspann så som grannar påstår sig ha noterat.

---------------------

Har det funnits någon sorts 'planering' att mörda i detta redan från början så är det enormt dumt genomfört, det får Ragnar Nilsson's planering då han tog sina två syskon och sin styvfar av daga att framstå som närmast det "perfekta brottet"

Trots att det fallet också är i sanning ett exempel på enormt bristfällig planering och korkat genomförande.

Det är alltid lätt att sitta och säga att "det och det" mordet är dåligt planerat men är egentligen inte alla mord dåligt planerade så länge du åker fast? Åker du fast så är det någonting du har missat/förbisett/gjort fel och då har du ju planerat dåligt då med.

Jonna har nog inte riktigt planerat mer än steg för steg och inte sett helhetsbilden i planeringen framför sig.

Hon kan ha iakktagit och skrivit ner vilka tider JA och LL lämnar på morgonen, planerat att slå till mot Lovisa men sen inte ha planerat exakt vad hon ska göra sen. Så planeringen får komma efter hand som improvisation, det viktigaste har hon kanske tyckt var att planera tidpunkt och när.
Citera
2014-07-19, 17:22
Medlem
Citat:
Nej, hon känner till hur det fungerade då dom var tillsammans, varje relation man har i livet är unik.

Finns vissa människor du känner direkt från början att det är hur lugnt som helst att lämna kvar dom i sin lägenhet när man går, andra som skall vara ute i samband med att man själv lämnar.

JH kan alltså enbart utgå från hur det sett ut för henne, ur 'planeringsperspektiv' är detta en ganska kritisk detalj om man nu utgår från att man vill vara säker på att man kommer kunna genomföra det man planerat att göra.

Och det är inget personligt detta, jag väljer att använda dig bara för att det är lättsamt och för att påskina för dom som försöker utmåla detta fall som att det skulle vara frågan om minutiös planläggning.

Vissa vill gärna få det att framstå som en plan knäckt av självaste Charles Ingvar Jönsson.

Vissa vill gärna få det att framstå som en plan knäckt av självaste Charles Ingvar Jönsson

Kanske var det Jonna föll på? Hon hade ingen Vanheden och Dynamit-Harry (och han den tredje snubben) vid sin sida?...
Citera
2014-07-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Detta var vad en gammal arbetskamrat sa om henne.
Ja. Det var just det inlägget jag menade. Jag tyckte det var trovärdigt och verkade mer sanningsenligt än alla andra inlägg om MGMs personlighet.
Citera
2014-07-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Är inte så imponerad av ryktena om att JH var psykopat osv. Fortfarande ingen som kan peka på en specifik händelse eller våld, utan bara allmänt skitsnack som ofta sprids tjejer emellan. Om alla tjejer jag hört blivit kallad för psykopater skulle vara psykopater så skulle dessa typer av mord vara vardagsmat. Hon kanske var bitchig och grov i munnen mot de hon inte gillade typ. Ryktena och brottet känns fortfarande väldigt långt ifrån varandra. Något saknas definitivt. Något våldsamt och inte bara ord. Någon som vet om hon var våldsam mot de hon inte gillade? Slogs hon i skolan när hon var yngre osv...

Mina vänner brukar säga att jag är psykopat och har någon personlighetsstörning och jag kan lova att hade jag misstänkts för ett brott som detta så hade media inte hittat mer än 2-3 personer som sagt saker som "det hade jag aldrig kunnat tro" osv utan snarare saker som "ja det kunde man väl ana skulle hända", "Det förvånar mig inte alls" osv...

Men bara för att jag är lite rubbad så innebär det inte att jag har ihjäl någon.

Det finns en del människor med personlighets störningar och andra psykiska problem som bor ute i samhället och klarar sig någorlunda fint så.

Vad folk runtomkring säger tycker jag inte spelar någon större roll så länge det inte funnits andra tecken med.
Citera
2014-07-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Kan ju låsa dörren i stort sett alltid men några få gånger glömma det. Kanske därför Jonna spanar utanför huset med papper och penna tidigare? För att kunna anteckna hur många som lämnar mellan vilka tider osv?

Jag kan tänka mig att om jag själv skulle utföra ett mord i stil med detta så hade jag velat riskkalkylera, hur många kan tänkas vara hemma vid XX tid osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in