2014-07-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarman
Jag kan bara svara ja eller nej på redan valda utbildningar som jag sökt i tid. Den sena anmälningen kan man inte trycka ja eller nej eller ta bort. Det står bara att den inte är under handläggning än.

Okej, kanske kan du be Antagning ta bort den?
Citera
2014-07-18, 23:21
Medlem
Frågar er som kanske har lite erfarenhet utav att ansöka till högskolan!

Har sökt civilekonom uppe i Luleå och undrar hur stor chansen är att man kommer in som reserv. Är på reservplats 18 och vet inte om det är realistiskt eller inte att tro att jag har en chans. Vad tror ni?

Betyg gymnasiet direktgruppen(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 18
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 35

Lär ju finnas en hel del som sökt "civilekonom" på flera skolor och just Luleå som en "livboj" då denna har lägst intagningspoäng. Dessa lär ju kunna droppa av sin plats eller?

tacksam för svar
Citera
2014-07-19, 00:45
Medlem
Någon som vet varför BLEX kvoten(de nya betygen) har lika många platser när BI alltid har fler sökande, oftast det dubbla? Borde inte platserna delas ut i proportion till antalet sökande?
Citera
2014-07-19, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akvd
Någon som vet varför BLEX kvoten(de nya betygen) har lika många platser när BI alltid har fler sökande, oftast det dubbla? Borde inte platserna delas ut i proportion till antalet sökande?

Kan nog vara för att BIex söker även i BI kvoten.
Citera
2014-07-19, 12:51
Medlem
Hej!

Jag har kommit in på mitt sistaval (5:e val), har hyfsade reservplatser på mina 1-4:e val.

Min fråga är:

Kan jag behålla reservplatserna på mina 1-4:e val och samtidigt tacka ja till mitt 5:e val?

Mitt 5:eval där jag som sagt är antagen stryks väl inte om jag behåller reservplatserna på mina 1-4:e val?
Citera
2014-07-19, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HBTX
Hej!

Jag har kommit in på mitt sistaval (5:e val), har hyfsade reservplatser på mina 1-4:e val.

Min fråga är:

Kan jag behålla reservplatserna på mina 1-4:e val och samtidigt tacka ja till mitt 5:e val?

Mitt 5:eval där jag som sagt är antagen stryks väl inte om jag behåller reservplatserna på mina 1-4:e val?
jag fick stå i reserv på 4 platser.
Citera
2014-07-19, 14:55
Medlem
Ehugoss avatar
Kommit in på bioteknik i uppsala och på chalmers!

Vill studera och arbeta med stamceller mot kommersiellt tillgängligt odlat kött, planerar att studera två terminer / ta min master i Australien för att komma i kontakt med näringslivet där då jag planerar att försöka flytta dit permanent efteråt.

Min fråga är alltså uppsala eller chalmers?
De faktorer som mao. väger in är möjlighet till utbyte, cred utomlands och delvis studentliv.

Plz. Halp
Citera
2014-07-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehugos

Vill studera och arbeta med stamceller mot kommersiellt tillgängligt odlat kött, planerar att studera två terminer / ta min master i Australien för att komma i kontakt med näringslivet där då jag planerar att försöka flytta dit permanent efteråt.

De faktorer som mao. väger in är möjlighet till utbyte, cred utomlands och delvis studentliv.

Plz. Halp

Det stora mysteriet är väl hur du har lyckats komma in på två olika utbildningar?
Citera
2014-07-19, 15:33
Medlem
jag kom in på mitt första val och de andra valen ströks.

Finns det något sätt att ta reda på om man hade kommit in på de andra valen baraför nöjes skull?
Citera
2014-07-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lookimgreen
jag kom in på mitt första val och de andra valen ströks.

Finns det något sätt att ta reda på om man hade kommit in på de andra valen baraför nöjes skull?

Ja, på statistik.uhr.se
Senast redigerad av mmbaver 2014-07-19 kl. 15:45.
Citera
2014-07-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Det stora mysteriet är väl hur du har lyckats komma in på två olika utbildningar?
Antagen på ena och reservplats 1 i en kvot på 80 pers i HP-kvoten innebär i praktiken man kommit in på båda.
Citera
2014-07-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thevow
Är reserv nr 3 (BII) Socionomprogrammet i Stockholm.
17 st antagna. Tror ni det finns någon chans? Är orolig, även fast det är en "bra" plats. Trodde nyss jag var helt garanterad en plats, men hade uppenbarligen missförstått urval 2 totalt. Nå vad tror ni? cirka varje år om vi kollar tidigare antagningsstatistik från VT-14/HT-13 - så har 3 st tackat nej, alltså bör jag ha en chans.

Men året innan är det cirka 2. Så det beror väl på eller?

Kan man köra överintag på reserver tror ni? Så få antagna i år på BII om man jämför med tidigare år. Dock högre antagningspoäng. Högsta på länge tror jag. TACKSAM FÖR SVAR SÅ JAG KAN LUGNA NERVERNA, vilket kan behövas!!

Du kan vara lugn. Du kommer att komma in, det kan jag garantera. Socialhögskolan i Stockholm brukar göra överintag på reserver. Samt att väldigt många hoppar av inom 2 veckor och de tar konstant in nya.

Citat:
Ursprungligen postat av Ehugos

Plz. Halp

Jag hade valt Uppsala. Studentlivet är det bästa i Sverige och universitetet som funnits sedan 1477 har ett gott rykte i världen, där många berömda personer (läs: nobelpristagare) har studerat. De låg (senast jag kollade) på plats 73-79 i World University ranking, vilket är fantastiskt bra (medan Chalmers var 200+).

Då jag inte studerar inom samma fakultet som dig, så kan jag ej svara på utbyte och så vidare, men har du fler frågor? Shoot. Hoppas det blev lite mer klart.
Senast redigerad av Dannymcoy 2014-07-20 kl. 00:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in