2014-07-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Nej, det betyder helt enkelt att först antogs 30 personer, dessa fick svara antingen ja eller nej till sin plats. Efter det görs ännu ett urval eftersom vissa kanske tackar nej och lämnar en ledig plats som en reserv gärna kniper, då blir det förmodligen en ledig plats på en ny utbildning - den som reserven från början var antagen till (om han blev antagen till någon). Resultatet blir att folk flyttas runt lite mellan sina platser och detta vet högskolan om, alla 30 antagna i U1 tackar inte ja vid första urvalet och även om de gör det blir de kanske antagna som reserver till någon utbildning de hellre vill gå vid U2. Det blir alltså ett bortfall, därför kör många utbildningar med överintag eftersom de vet att folk kommer falla bort på ett eller annat sätt från sina platser. De accepterar alltså fler sökanden i U1 än vad deras mål vid slutantagningen. Därför är det 5 platser som har fallit bort mellan U1 och U2.

Tack för förklaringen. Överintag hade jag inte hört talas om. Det jag letar efter är statistik på hur många reserver som blivit antagna i U2 men har svårt att hitta ett svar. Efter en del letande har jag förstått att många andra undrar detsamma och att det inte finns någon sådan statistik om man inte hittar det på universitets hemsida. Men jag kan ju självklart ha helt fel.
Citera
2014-07-16, 23:13
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvnordlander
Tack för förklaringen. Överintag hade jag inte hört talas om. Det jag letar efter är statistik på hur många reserver som blivit antagna i U2 men har svårt att hitta ett svar. Efter en del letande har jag förstått att många andra undrar detsamma och att det inte finns någon sådan statistik om man inte hittar det på universitets hemsida. Men jag kan ju självklart ha helt fel.

Du får nog ringa och höra med skolan, de har givetvis all information.
Citera
2014-07-17, 13:51
Medlem
Är reserv nr 3 (BII) Socionomprogrammet i Stockholm.
17 st antagna. Tror ni det finns någon chans? Är orolig, även fast det är en "bra" plats. Trodde nyss jag var helt garanterad en plats, men hade uppenbarligen missförstått urval 2 totalt. Nå vad tror ni? cirka varje år om vi kollar tidigare antagningsstatistik från VT-14/HT-13 - så har 3 st tackat nej, alltså bör jag ha en chans.

Men året innan är det cirka 2. Så det beror väl på eller?

Kan man köra överintag på reserver tror ni? Så få antagna i år på BII om man jämför med tidigare år. Dock högre antagningspoäng. Högsta på länge tror jag. TACKSAM FÖR SVAR SÅ JAG KAN LUGNA NERVERNA, vilket kan behövas!!
Citera
2014-07-17, 15:07
Bannlyst
Gjorde en sen anmälan på en kurs och placerade den över andra kurser jag redan valt men har ångrat mig och vill inte gå den, går det att få bort en sen anmälan? Det står att handläggning ej påbörjats.
Citera
2014-07-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarman
Gjorde en sen anmälan på en kurs och placerade den över andra kurser jag redan valt men har ångrat mig och vill inte gå den, går det att få bort en sen anmälan? Det står att handläggning ej påbörjats.

Har du ingen "Ändra anmälan" knapp?
Citera
2014-07-18, 11:29
Medlem
Hej!

Jag har kommit in på mitt sistaval (5:e val), har hyfsade reservplatser på mina 1-4:e val.

Min fråga är:

Kan jag behålla reservplatserna på mina 1-4:e val och samtidigt tacka ja till mitt 5:e val?

Mitt 5:eval där jag som sagt är antagen stryks väl inte om jag behåller reservplatserna på mina 1-4:e val?
Citera
2014-07-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTX
Kan jag behålla reservplatserna på mina 1-4:e val och samtidigt tacka ja till mitt 5:e val?

Mitt 5:eval där jag som sagt är antagen stryks väl inte om jag behåller reservplatserna på mina 1-4:e val?

Ja det kan du och nej ditt femteval stryks inte.
Citera
2014-07-18, 12:06
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Ja det kan du och nej ditt femteval stryks inte.

Däremot riskerar h*n väl att strykas från femtevalet om h*n kommer in på en eller flera av reservplatserna 1-4 efter andra urvalet?
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-07-18 kl. 12:30.
Citera
2014-07-18, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Har du ingen "Ändra anmälan" knapp?

Jag kan bara svara ja eller nej på redan valda utbildningar som jag sökt i tid. Den sena anmälningen kan man inte trycka ja eller nej eller ta bort. Det står bara att den inte är under handläggning än.
Citera
2014-07-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Däremot riskerar h*n väl att strykas från femtevalet om h*n kommer in på en eller flera av reservplatserna 1-4 efter andra urvalet?

Ja, h*n kommer strykas från femtevalet om h*n kommer in på något av sina högre reservval. Kommer h*n inte in på val 1-4 behåller h*n sin plats på val 5. Om det dock händer att h*n kommer in på ett högre val är det väl bara bra för honom/henne? Varför då bry sig om val 5 stryks.
Citera
2014-07-18, 15:46
Medlem
elgecys avatar
1. Någon mer som kom in på digitala medier på SU i höst?

2. Kan man tacka ja till 2 utbildningar (program)?
Citera
2014-07-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
2. Kan man tacka ja till 2 utbildningar (program)?

https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Antagningsbesked-och-svar/Hur-manga-poang-kan-jag-tacka-ja-till-/

Kort svar: Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in