2013-08-31, 04:00
Medlem
Lost-Highways avatar
Kanske en dum fråga, men jag undrar om det här med "upprop" bara gäller för programmen och de längre utbildningarna? Är det samma sak på fristående kurser, som man väljer termin efter termin, eller har jag missat något?

För jag har i varje fall - och ja, jag har valt en fristående kurs på Uppsala universitet - inte fått ett enda meddelande om något upprop. Jag har däremot fått information om att introduktionen till kursen sker den 3:e september och att jag ska vara närvarande där för att få information och bli indelad i den grupp som jag tillhör. Är det det som menas med "upprop"?
Citera
2013-09-02, 18:55
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Kanske en dum fråga, men jag undrar om det här med "upprop" bara gäller för programmen och de längre utbildningarna? Är det samma sak på fristående kurser, som man väljer termin efter termin, eller har jag missat något?

För jag har i varje fall - och ja, jag har valt en fristående kurs på Uppsala universitet - inte fått ett enda meddelande om något upprop. Jag har däremot fått information om att introduktionen till kursen sker den 3:e september och att jag ska vara närvarande där för att få information och bli indelad i den grupp som jag tillhör. Är det det som menas med "upprop"?

Ja, det brukar ofta stå introduktion ist för upprop på fristående kurser, i alla fall enligt min erfarenhet.
Citera
2013-09-03, 17:13
Medlem
lighten-ups avatar
Vilken tror ni är den svåraste kursen av dessa fem:

* Öppenhet på Internet (7.5 hp)
* Datoranvändning för humanister (7,5 hp)
* Grundkurs IT (7,5 hp)
* Datateknik A, Datorkommunikation i Internet. Grundnivå (7,5 hp)
* Ljudteknik I Grundnivå (7,5 hp)

Har du kanske läst nån av dessa kurser? Vad tyckte du om den isåfall? Var den lätt eller svår?
Citera
2013-10-09, 17:45
Medlem
Kort fråga:

Jag har anmält mig till en kurs inom det program jag går nu. Det måste vi göra för att ha platsgaranti.

Kan jag söka andra program ändå, utan att vara rädd att kursen blir struken om jag blir antagen?

Jag antar att svaret är ja, men vill dubbelkolla.
Citera
2013-10-09, 17:56
Medlem
Hej
jag går för närvaranade andra terminen på juristprogrammet och jag undrar om det gör någon skillnad om jag söker något annat till våren? dom kan inte kicka ut mig från utbildningen eller så?
Citera
2013-10-09, 18:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Hej
jag går för närvaranade andra terminen på juristprogrammet och jag undrar om det gör någon skillnad om jag söker något annat till våren? dom kan inte kicka ut mig från utbildningen eller så?
Nej.
Citera
2013-10-09, 18:32
Medlem
jzprs avatar
Funderar eventuellt på att söka Civilingenjörsutbildning i Industriell Ekonomi, antagning till senare del HT-14 på Lunds tekniska högskola.

Jag läser just nu till civilingenjör på ett annat program och kommer att ha behörighetskraven(15 hp matematik, 30hp totalt tillgodoräknat).

Om jag fattat det rätt hamnar man i en helt egen urvalsgrupp, DA, och man konkurrerar med andra som också sökt till senare del i programmet. Hur är det då med betygen? Går dom efter hur man har presterat på högskolan? Gymnasiebetyg/HP?
Citera
2013-10-14, 23:06
Medlem
Tjena! Lite sent kanske men när jag är inne på antagning.se har inte mina betyg kommit upp under mina meriter. Dock står det så här

"Slutbetyg från gymnasiet – det är bara om din gymnasieskola inte är ansluten till den nationella betygsdatabasen som du måste skicka betyget själv"

jag kollade upp det där och min skola är ansluten till den betygsdatabasen, men nu till frågan - kan jag ansöka kurser ändå och är detta något problem för mig?
Citera
2013-10-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizu
Tjena! Lite sent kanske men när jag är inne på antagning.se har inte mina betyg kommit upp under mina meriter. Dock står det så här

"Slutbetyg från gymnasiet – det är bara om din gymnasieskola inte är ansluten till den nationella betygsdatabasen som du måste skicka betyget själv"

jag kollade upp det där och min skola är ansluten till den betygsdatabasen, men nu till frågan - kan jag ansöka kurser ändå och är detta något problem för mig?
Nejdå, det är ingen fara. Dina betyg står inte angivna innan du har sökt och ansökan blivit behandlad. När du får ditt antagningsbesked så kommer du också att kunna se dina betyg på sidan.
Citera
2013-10-15, 01:09
Medlem
oralzinks avatar
God kväll alla flashbackare. Har en fundering, och undrar om jag har tänkt rätt här gällande arbetsintyg man kan behöva i diverse utbildningar/vidareutbildningar. Så här säger antagning.se

"det (arbetsintyget) ska vara daterat tidigast den dag anställningen upphörde. Undantag är den anställning du har nu. Då ska ett intyg för höstens antagning vara daterat tidigast i januari för att räknas fram till den 30 juni, och för vårens antagning ska det vara daterat tidigast i juli för att räknas till den 31 december "

Då jag är under anställning kan jag alltså redan i januari hämta ett arbetsintyg som ger mig arbetslivserfarenhet ända till sista juni, även fast det inte är säkert att man arbetar så länge (man kan säga upp sig, få sparken etc.)?
Citera
2013-10-15, 18:09
Medlem
meganegerdases avatar
Sådärja! Då var det inskickat

1
Konflikthantering i skolan
7,5 högskolepoäng, Umeå universitet, Ortsoberoende

2
Unga, sex och internet
7,5 högskolepoäng, Umeå universitet, Ortsoberoende

3
Sex och samlevnad ur ett hälsofrämjande perspektiv
7,5 högskolepoäng, Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende

4
Mat: Bruk och missbruk
7,5 högskolepoäng, Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende

5
Dialekter och ortnamn
7,5 högskolepoäng, Linnéuniversitetet, Ortsoberoende

6
Psykologi - socialpsykologi med inriktning idrott

Tror att de flesta är slappa och goa högt PPT (poäng per timme)
Citera
2013-10-15, 18:12
Medlem
JamesBlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Kort fråga:

Jag har anmält mig till en kurs inom det program jag går nu. Det måste vi göra för att ha platsgaranti.

Kan jag söka andra program ändå, utan att vara rädd att kursen blir struken om jag blir antagen?

Jag antar att svaret är ja, men vill dubbelkolla.

Detta undrar jag också. Kan någon bekräfta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in