Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-18, 19:00
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, visst, det skulle bara slås lite grann med den där hammaren.
Inte visste bruden att det kunde vara direkt livsfarligt att drämma någon i skallen med
ett sånt harmlöst verktyg. Det var något nytt som hon fick lära sig denna dag.

Hon var lite rädd för tjejen som envisades med att hålla fast vid killen som inte visste
sitt bästa och uteslutande ägnade sig åt just henne, Jonna H. som var den rätte för honom,
men inte räddare än att hon ville snacka ut kl. 6.30 på morgonen med rivalen.
Hammaren hade nog förresten kommit med av misstag. Det var nog en baguett hon egentligen
skulle medfört. Inte lätt så där i arla morgonstund, det kan bli fel med ett och annat.

Nåväl, nu var i alla fall hammaren med och det visade sig att rivalen inte alls var direkt
sugen på en pratstund. Hon blev istället riktigt arg och kanske bar hand på stackars Jonna.
Och Jonna blev rädd och värjde sig lite med just lilla hammaren. Sen råkade den hamna
lite väl många gånger i skallen på LL. Men inte var det alltså meningen att det skulle
gå så illa att denne föll ner till golvet och började stöna av smärta och blöda väl mycket.
Det skulle ju bara misshandlas lite lätt i värsta fall, inte mer än så.
Besökaren greps av panik och även ett stort, stort medlidande.
Hon kunde inte bara stå där och se flickan ligga och lida. Som i en dimma vandrade
hon ut i köket och vips hade hon en kökskniv i näven. Huggen som snart följde var hon
närmast helt omedveten om. Nu när den dumma hammaren som följt med skadat
så allvarligt, vilket ju absolut alltså INTE VAR MENINGEN, så gällde det bara att visa
lite empati och förkorta detta hemska lidande.

Jo, visst, ingen tvekan - Jonna döms på sin höjd till dråp.
Styckningen är ingenting särskilt försvårande i sig. Det är ju sånt som liksom blir nödvändigt,
ett rationellt handlande, en liten vanlig transportstyckning, sker lite då och då.
Man får se det lite ur de stackars gärningsmännens perspektiv också.
De vill ju inte inledningsvis åka fast förstås och då blir dylikt följdriktigt.
Att unga damen gav upp hela skiten och överlämnade sig till farbror Blå sent på kvällen
ska naturligtvis räknas henne till fördel.

Det blir nog bara vållande till annans död när allt kommer omkring. Eller går hon fri helt.
Det kanske blir med henne som den här 22-åringen:
Det går inte att bortse från att 22-åringen vid gärningsögonblicket på grund av en kraftigt förvrängd och bisarr väldsbild och i ett psykotiskt tillstånd varit omedveten om sin omgivning och sitt handlande. Det kan således inte förutsättas att han haft uppsåt. 22-åringens tankevärld vid gärningen har inte kunnat rekonstrueras och åklagaren har inte förmått att genom utredningen styrka att det är ställt utom rimligt tvivel att 22-åringen handlat med uppsåt.
http://www.aftonbladet.se/incoming/article19239579.ab

(Spåras det händelsevis någon ironisk tendens i detta inlägg så är det i så fall helt oavsiktligt... )

Men snälla. För f-n... detta exempel...
På vilket sätt kan det liknas med JH och det som skedde i Askersund???
Vad är det intelligenta tråden mellan dessa två fall?
Missahandel vs dråp/mord.
Misshandel av en intagen vs JH som dödat en rival.
Jisses
Citera
2014-07-18, 19:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Kan ju så vara, men nu är ju artikeln som du länkar till från 29/6. Du tror inte de framkommit till pressen klarare omständigheter om vad som hänt?
Nej, det tror jag inte. Eftersom läckan läckte till AB bör AB vara den tidning som bäst återgav vad läckan läckte.
Citera
2014-07-18, 19:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Tusan, när man ser bilderna.
Detta är en väldigt söt tjej och som verkar vara glad/ha humor.

Kan ingen berätta lite bakgrund om henne?
Är/var hon inte så trevlig och söt som hon ser ut?

Att det var tvunget att landa i detta...

Kan tyckas tragiskt ja.

Du får bilda dig en egen uppfattning via det bloggmaterial som fortfarande ligger tillgängligt på webben.
Citera
2014-07-18, 20:01
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Okej, men tror du att det var en misshandel som urartade till död eller att det var ett regelrätt mord?

Jag tror inte det var ett mord. Jag tror att det var ett impulsivt dråp (väl på plats i lägenheten) eller en misshandel som gick snett. Om det var ett dråp så fanns det ingen längre tanke bakom handlingen än några sekunder och när det väl är över så drabbas JH av grov panik. Jag tror att JH kan ha planerat att misshandla eller hota LL dock, därav hammaren och besöket.
Citera
2014-07-18, 20:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kan tyckas tragiskt ja.

Du får bilda dig en egen uppfattning via det bloggmaterial som fortfarande ligger tillgängligt på webben.

Det är det jag gjort. Jag har läst denna tråd från dess start.

Men vill höra och förstå mer.
Citera
2014-07-18, 20:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Tusan, när man ser bilderna.
Detta är en väldigt söt tjej och som verkar vara glad/ha humor.

Kan ingen berätta lite bakgrund om henne?
Är/var hon inte så trevlig och söt som hon ser ut?

Att det var tvunget att landa i detta...

Tänk va bra om man kunde se på utseendet om någon har mördarpotential.
Citera
2014-07-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt media väntade hon på att porten skulle låsas upp. Det talar för att hon inte hade nyckel, eftersom det oftast är samma nyckel.

Det är samma nyckel till port/dörr och källare och även tvättstugan i andra huset.
Citera
2014-07-18, 20:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Men snälla. För f-n... detta exempel...
På vilket sätt kan det liknas med JH och det som skedde i Askersund???
Vad är det intelligenta tråden mellan dessa två fall?
Missahandel vs dråp/mord.
Misshandel av en intagen vs JH som dödat en rival.
Jisses
Haka nu inte upp dig för mycket vid exemplet som framfördes.
Klart att det är två olika fall.
Jag ville bara egentligen belysa att med en konstaterad allvarlig psykisk störning
av något slag, möjligen GM befinnande sig i ett psykosliknande tillstånd rentav vid
själva gärningstillfället och närmaste tiden därefter - vilket det lite öppnas upp för
med dagens besked om att en fördjupad rättspsykiatrisk undersökning rekommenderas
eftersom det föreligger skäl att misstänka att den kvinnliga förövaren varit psykiskt
sjuk vid gärningens begående - så kan ju vederbörande komma tämligen lindrigt
undan trots allt.
Absolut inte så att det slutar med en frikännande dom som i exemplet med den
manlige 22-åringen som trodde att han fått order "uppifrån" att döda.
Men inte otänkbart alls med en dråpdom och vistelse på rättspsyk på obestämd tid.
Om nu det verkligen skulle vara "stört" i skallen på damen ifråga.

Fast allt tycker jag talar för ett överlagt handlande, mord alltså. Kallt och metodiskt
utfört. Och tjejen var nog klar över vad hon gjorde när allt kommer omkring.
Personlighetsstörning ej utesluten. Narcissism? Empatistörd? Dock knappast psykopati.
Kartläggningen som skedde genom att sitta i sin bil i flera omgångar tidiga morgnar
vittnar nog om att hon hade något mindre trevligt i tankarna. Beslutsamt agerande.
JH tycks ha hyst ett HAT här som bara kunde stillas genom att föremålet för det
tystades för gott.

Hade hon "bara" nöjt sig med att slå med hammaren så hade man kanske varit mer
mottaglig för att tänka i termer av dråp, att det inte var meningen att det skulle behöva
gå så här rysligt illa.
Men det som vidare skedde undanröjer tankar i den riktningen.
Åtminstone på den här kanten.
Det är för rått. Kniven förstör det för JH när hon gör gällande att hon inte haft för avsikt
att döda offret. http://www.expressen.se/nyheter/24-ariga-kvinnan-kan-ha-psykisk-storning/
Tar man till en kniv utöver det man redan använt så är inte direkt avsikten att skona
den man utsätter för angreppen.
Då handlar det om att verkligen vilja något annat än just det.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-18 kl. 20:47.
Citera
2014-07-18, 20:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tänk va bra om man kunde se på utseendet om någon har mördarpotential.

I den mån personligheten avspeglas, kan ett ansikte berätta en hel del - för ganska
många. För andra, ingenting.
Citera
2014-07-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Hahaha han ja, men han tillhör kategorin terrorist, så då ska man ju stolt visa upp sina gärningar. Han vill vara en martyr. Jag tror inte JH är speciellt glad över all uppmärksamhet. Jag tror att hon skäms som fan. Det var något privat, hennes känslor för JA och att förlora honom till LL. Nu är hon en ännu större förlorare för nu har hon förlorat sin frihet också och antagligen de flesta vänner och anhöriga. Hon kanske har en förstående familj men det är inte så säkert.

Allt är relativt beroende på vilka glasögon man tittar med, exempelvis under kriget i forna Jugoslavien såg Serbien UCK (KLA, Kosovo Liberation Army) som terrorister/rebeller och annat pack men albanerna såg dem som frihetskämpar.

Jag skulle snarare kalla norrmannen får sinnessjuk dåre än en terrorist.
Citera
2014-07-18, 21:06
Medlem
Citat:
Håller med dig. Alltför hormonstinna karatekidz som letar sensationer i detta elände.
Uppeldade av sjuka råa ritualscener. Eller tuffa närkontakter i tunnebanan.

Att JH har suttit utanför huset i bilen, betyder inte alls att det planeras mord.
JH kan lika väl hålla koll på arbetsscheman hos JA och LL. För JH vill inte träffa JA.
Hon har koll på JA men inte till 100% på LL.
Hur många bankrån har inte föregåtts av kartläggning och övervakning. Inte är det mord...jisses.

Den ena gissning på byggd på 4:eparts information, får nästa att spinna vidare i ytterligare vilda gissningar. Det blir en enda lång spiral av "hittepå".

Jag är helt övertygad om att detta är svartsjukebaserat.
JH ville ge igen. Inte att döda.
Att JH inte vill se den man JA, som övergett henne, i ögonen. JH vill inte visa upp sin förtvivlan
över att ha blivit övergiven.
Jag är övertygad om att JH med hammaren, skulle misshandla LL.
Denna misshandel landar i LL är död.
Exakt hur detta har gått till, vet vi inget om just nu.
Utsago från JH kommer att matchas med teknisk bevisning samt vittnesmål.
Detta kommer inte slutligen avgöras i TR utan HR.
Vållande är försvarets utgångspunkt, har vi förstått.
Åklagaren kommer att yrka på mord i 1:a hand alt. dråp i 2:a hand. Påföljd 12 år.
Jag tror detta slutar i dråp och 6,5 år, där häktestiden på 6 mån dras av.
Av dessa 6 år, får JH sitta 4. JH är ute 2019.
Då har hon fått det straff som rättssverige anser är rätt.

Hade JH haft kniv med sig.
Ringt på.
LL öppnar och JH sticker ihjäl LL direkt och sedan lämnar BP, hade jag sagt mord jag också.
Men är man 15 cm kortare. 15 kg lättare.
Har fått stryk av BO redan förut, behöver man inte vara raketforskare för att inse att någon form
av utjämning måste JH ha med sig. D v s hammaren.

Sedan är detta så förbannat dumt av JH. Förbannat dumt.

Nu måste jag verkligen skrika ut för folk tjatar om det hela tiden?

HAR VI NÅGRA BELÄGG FÖR ATT JONNA HAR FÅTT STRYK AV LOVISA TIDIGARE??

Och sen skulle jag vilja ha din definition av att "få stryk" för du verkar (precis som många andra här ha en konstig definition av att få stryk).

Jag slår dig på 2 gånger och du börjar blöda och sen sparkar jag omkull dig, JA du har fått stryk.
Jag ger dig 3 örfilar, NEJ du har inte fått stryk.
Citera
2014-07-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipinene
Styckmordet: Misstänkt kvinna kan lida av psykisk störning
http://na.se/nyheter/askersund/1.2565257-styckmordet-misstankt-kvinna-kan-lida-av-psykisk-storning

Den 24-åriga Kumlakvinnan kan ha lidit av en störning även vid tidpunkten då mordet begicks.
Resultatet av undersökningen betyder att kvinnan kommer att få genomgå en större rättspsykiatrisk undersökning efter en eventuell rättegång.

Då lär det inte bli bullbak och bastu med hårdingarna på Hinseberg utan snarare internetbloggande och annat med Isakin Jonsson och Michelle Gustafsson på Karsudden??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in