Citat:
Ursprungligen postat av
boonting
Vad är brain-zaps?
Hittade detta från en som skrivit om det på flashbacks, fick ett litet hum om det iaf.. Men fattar fortfarande inte hur det känns.
"När man käkat antidepressiva läkemedel en tid, och sen slutar med dessa så kan det hända en hel del märkliga grejer i skallen. Kallsvettningar, ångest, sömnbrist, och så vidare. Det är ganska lätt att beskriva dessa biverkningar för i princip vem som helst. Ångest kanske kan vara lite svårdefinierat i och för sig, men dom här "brain zapsen" verkar vara omöjliga att beskriva för någon som aldrig haft dessa förr. Dom kan ta in orden och kanske föreställa sig litegrann av vad du säger, men försök att beskriv känslan du har i skallen så att dom verkligen kan relatera till det! Hur gör man?
Jag läste en riktigt bra beskrivning häromdagen, men jag hittar inte tillbaka.
Det sjuka är att, har man haft dom här stötarna i skallen - då kan man relatera direkt till ordet "brain zap". Ingen mer förklaring behövs, det sätter verkligen fingret på känslan.
Men när man ska förklara för mor, far, ens flickvän eller till och med en läkare som aldrig hört talas om något liknande förr, då får man tänka till alltså.
- Slickat på ett 9volts-batteri nångång? Tänk dig den känslan, fast inne i hjärnan istället för på tungan.
- Känslan kan framkallas när som helst, genom att bara röra på ögonen och sätta fokus på något i rummet du är i.
- För varje ny grej du fokuserar blicken på, så blixtrar det till, inte i ögonen, utan i skallen. Ofta inte bara en stöt, gärna tre-fyra på raken.
- För varje stöt så hörs ett tydligt "zap"-ljud i öronen. Det svischar till snabbt. Det är för mig skitsvårt att beskriva ljudet.
- Det "kittlas" på insidan av skallen.
Alltså, jag kan inte. Hjälp mig att beskriva! Jag vet att det finns massvis med folk som haft dom här brain zapsen. Har läst att folk gjort magnetröntgen och dylikt när dom haft detta symptom, utan att det har visat nåt utslag. Det är för mig otroligt, jag hade nog väntat mig att EEG-skärmen skulle blinka utav helvete när det blixtrar till i knoppen."